Index Vakbarát Hírportál

Vidnyánszky Attila új szövetséget alapítana az idei MITEM-en

2025. február 10., hétfő 18:29

Török, bolgár, izraeli, mexikói, japán, olasz és francia társulatok, kortárs és klasszikus művek is színesítik a XII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) idei programsorozatát. De korábbi találkozók világhírű alkotói is visszatérnek a Nemzeti Színházba, köztük Rimas Tuminas, Silviu Purcarete, Diana Dobreva.

Az idei Madách Nemzetközi Színházi Találkozó immár 12-ik alkalommal fogadja a világ minden tájáról érkező színházi társulatokat, vendégelőadásokat. „Olyan rangos eseményről van szó, amelyen a színházi szakma legjobbjai találkozhatnak” – mondta Novák Irén művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár a MITEM sajtótájékoztatóján. Úgy véli, a programsorozat az elmúlt 12 évben nemcsak a magyarországi előadások kapcsán, hanem a nemzetközi fesztiválok rangsorában is a világ élvonalába került.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója bejelentette, hogy az idei MITEM alatt létrehozzák a Nemzetközi Nemzetiségi Színházak Szövetségét. „Több mint száz színházról van szó, amely azért harcol, hogy a nyelve és a kultúrája megmaradjon.” Vidnyánszky elmondta, idén 18 országból érkeznek társulatok, megfogalmazása szerint ez a szám lefedi az egész világot, Mexikótól kezdve Belgiumon át Franciaországig.

És a kihagyhatatlan Olaszországot, ahonnan mindig remek előadásokat hozunk.

Vidnyánszky arról is beszélt, hogy a MITEM-en a legkülönfélébb színházi nyelvek jelenhetnek meg, éppen azért, hogy pontos jelentést adjanak arról, ami zajlik a világban. „Barátokat keresünk és találunk egy olyan világban, amelyben fontos a hidak építése, kapcsolatok fenntartása, és az egymáshoz igazodás a kultúrán keresztül lehetséges. Különösen fontos ragaszkodni ahhoz, hogy a körülöttünk lévő Közép-Európai országok hangsúlyosan képviseltethessék magukat” – tette hozzá.

Ősi, szellemi tradíciók

A 12. MITEM programját a Mongol Nemzeti Dráma Színház nyitja meg 2025. április 25-én Az Ég Fia című monumentális színpadi eposzával, amely az ősi Hun Birodalom megalakulásának 2220. évfordulójára készült 2011-ben. Az előadás számos szakmai díj elnyerése mellett nemcsak a mongol állami ceremóniákra és a nemzeti viseletkultúrára tett jelentős hatást, hanem hozzájárult a mongol nézők nemzeti öntudatának megerősítéséhez is.

A Mexikói Nemzeti Színház társulatának többnyelvű (spanyol, maja és náhuatl) előadása, Az ördögi átváltozás, a 16. századi Mexikóba kalauzol el bennünket. Abba a korba, amikor az őslakosság leigázása után több katolikus szerzetesrend is igyekezett megtéríteni a bennszülötteket színházi eszközökkel, de eltérő stratégiával. A Martín Acosta által rendezett dráma azt a súlyos kérdést feszegeti, hogy vajon

sikerrel járt-e Mexikó spirituális meghódítása, és mennyire élnek tovább az ősi, szellemi tradíciók.

A Kolozsvári Állami Magyar Színházzal fennálló szakmai-művészi együttműködés újabb állomását jelenti az ifj. Vidnyánszky Attila által rendezett Janovics című előadás meghívása, amely Vecsei H. Miklós és Németh Nikolett szövege, illetve a társulat improvizációi nyomán született. Az Ifjú barbárok sikere után a már összeszokott alkotógárda a kolozsvári színház történetének egyik emblematikus és tragikus alakjának, Janovics Jenő színész-igazgatónak a sorsát állítja középpontba, a legendás színész, Bács Miklós megformálásában.

A belgrádi Jugoszláv Dráma Színház A menthetetlen című előadása Thomas Bernhardt drámájának és Alekszandr Puskin Mozart és Salieri című kistragédiájának ötvözéséből született, és a legendás zongoraművész, Glenn Gould élettörténetét Mozart és Salieri hírhedt rivalizálásával állítja párhuzamba.

(Borítókép: Mészáros Katalin, Vidnyánszky Attila, Novák Irén és Kulcsár Edit Ágota 2025. február 10-én. Fotó: Papajcsik Péter / Index)

Rovatok