Kígyók és Létrák címmel nyílt meg a 2024-es Esterhazy Art Dating nyertes kiállítása, amely Molnár Judit Lilla képzőművész és Török Krisztián Gábor kurátor együttműködésének lenyomata. A társadalmi mobilitás és az életutak metaforáit megjelenítő kiállítás 2025. március 21-ig látogatható a Hattyú utcai The Space Galériában.
Molnár Judit Lilla egyetlen nagy méretű installáción keresztül vizsgálja és ismerteti a társadalmi mobilitás kérdését, valamint az egyéni életutak kiszámíthatatlanságát. A „kígyók és létrák” elnevezés az ismert indiai társasjáték logikáját újragondolva mutatja be a felemelkedés és visszaesés dinamikáját, ahol a létrák és kígyók kortárs pszichológiai fogalmakhoz, jelenségeihez kapcsolódnak.
A játékos struktúra mögött komoly társadalomkritikai kérdések húzódnak meg:
Az évezredes játékforma morális üzenetét aktualizáló motívumokkal operáló mű aktív részvételre invitálja a nézőket, ezzel is érzékeltetve a társadalmi meghatározottságok és az egyéni döntések közötti törékeny egyensúlyt.
A létrák és a kígyók nem pusztán az előrejutást segítő erényeket vagy a visszaesést okozó bűnöket szimbolizálják, hanem kortárs pszichológiai fogalmakká alakulnak. A „kitartás” és „tanult tehetetlenség”, illetve a „kiégés” és „ambíció” szubjektív ellentétpárjaiban az egyéni és kollektív tapasztalatok rétegződnek.
A kiállításon ezeket a kulcsfogalmakat lézervágott táblaképek illusztrálják, amelyeken a társasjátékok világából ismert Meeple bábu keveredik a művész vizuális világával. A fém- és faelemekből felépülő installáció a társasjátékok, a játszóterek és a társadalmi struktúrák tereit idézi. A homokozó formavilága a játékmezőn és a célként megjelenő homokmalomban manifesztálódik.
A homok mint játékmező Éber Márk Áron társadalomszerkezeti modelljére reflektál, amely a rendszerváltás utáni magyar társadalom osztálydinamikáit elemzi.
„A homok elhelyezkedése és a játék eszköztárának kialakítása a mobilitás nehézségeit és az egyéni döntések korlátozottságát szimbolizálja, rávilágítva a társadalmi struktúrák által kijelölt határokra. A létrák és kígyók szimbolikája így nem csupán a játék örökségét őrzi, hanem annak morális és társadalmi kontextusát is újraértelmezi” – írják a kiállításon.
Az installáció olyannyira interaktív, hogy a látogatók egy leporelló és egyedi dobókockák „segítségével” magukkal is vihetik az élményt, így a játékban felvetett kérdések kiléphetnek a kiállítás teréből, és a nézők mindennapi tapasztalataiban élhetnek tovább.
Azon kívül, hogy a társasjáték médiumán keresztül megközelíti a társadalmi egyenlőtlenségek és mobilitás problémáját, Molnár Judit Lilla installációja érzékeny, részletgazdag kialakításával azt is megmutatja, hogy
az egyéni életutakat mennyire hálózzák be a láthatatlan struktúrák.
A kiállítás úgy reflektál az emberi döntések autonómiájára és azok korlátaira, hogy közben a nézőt saját helyzetének újragondolására ösztönzi. A befogadó nem csak szemlélő, hanem a rendszer részesévé válik: dobhat a kockával, döntéseket hozhat, mégis egy előre meghatározott struktúrában mozog.
(Borítókép: Kígyók és Létrák kiállítás 2025. február 19-én. Fotó: Papajcsik Péter / Index)