Index Vakbarát Hírportál

A Concerto Budapest 8. Mozart-napjának nyitókoncertje az Indexen

2025. március 2., vasárnap 16:52

Az Index olvasói most a Concerto Budapest 8. Mozart-napjának nyitókoncertjét láthatják és hallhatják a Zeneakadémiáról – felvételről. Este tartsanak velünk, mert 19:30-tól élőben követhetik figyelemmel a zárókoncertet.

A 8. Mozart-nap nyitókoncertje

Vezényel: Keller András

MOZART: 3. (Esz-dúr) kürtverseny, K. 447

Devecsai Gábor, szárnykürt

„Boldogok a sajtkészítők, mert négy kürtversenyt kapnak Mozarttól, és mellé tréfás, gyakran cinikus megjegyzéseket. A szerzőnél huszonnégy esztendővel idősebb Joseph Leutgeb kürtművészt még Salzburgból ismerte Mozart.

A két zenészt Bécsben fújta össze újra a szél, amikor Leutgeb 1777-ben megörökölt egy bécsi sajtüzletet, amelyet Mozart apja, Leopold anyagi támogatásával kezdett el üzemeltetni. A 3. kürtversenyben előforduló kromatikus hangok és trillák ma is komoly kihívás elé állítják a modern, billentyűkkel felszerelt instrumentumokon játszó szólistákat, de a korabeli hangszereken, az ún. natúrkürtökön ezek a fogások extra truvájnak számítottak.

A kürtös hangszere tölcsérébe tett kezével tudta befolyásolni a hangmagasságot, mindezt virtuóz tempóban kellett tegye. Mozart a zenekarban oboák és kürtök helyett klarinétokat és fagottokat használ, ami puhább hangzást eredményez. Ezt a jóleső lágyságot fokozza a szárnykürt, amely a kürt és a trombita legjobb tulajdonságait egyesíti.

Ha pedig valaki nemcsak hallgatná, de meg is nézné a kottát, Mozart és Leutgeb meghatóan játékos barátságának bizonyítékát találja, hiszen a szerző időről időre vicces és csipkelődő kommentekkel szórakoztatta a kürtművészt. Vajon azért játszanak fejből a szólisták, hogy a kottát olvasva ne nevessék el magukat a koncert közben?”

MOZART: 21. (C-dúr) zongoraverseny, K. 467

Angela Hewitt, zongora

„A C-dúr zongoraversenyt gyakran »Elvira Madigan« zongoraversenynek is nevezik. De mégis hogy kaphatta Mozart 1785-ös műve az 1867-ben született Elvira Madiganről a becenevét?

A huszonegy évesen, tragikus szerelmi szál folyományaként életét vesztő dán kötéltáncos történetét többször is feldolgozta a filmművészet. A sztorit a svéd Bo Widerberg 1967-es rendezése tette igazán ismertté. És részben Mozart zongoraversenyének lassú tételét is, ugyanis a rendező a film ikonikus zenéjévé tette a mű dallamait. (Külön érdekesség, hogy a filmben szereplő felvételen Anda Géza játssza a szólót.)”

MOZART: Gran Partita, K. 361

A Concerto Budapest szólistái

„Kizárja-e egymást Mozart és a szerenád műfaja? Egyfelől teljesen, hiszen a szerenád tulajdonképpen háttérzene, Mozart viszont olyan igényességgel komponálta meg valamennyi darabját, hogy azok a legkevésbé sem arra születtek, hogy ne figyeljen rájuk a közönség.

Másfelől viszont Mozart volt korának legnagyobb popszerzője, és joggal feltételezhetjük, hogy az újdonságra, a szórakozásra, a könnyedségre fogékony komponista szintetizátort is használt volna műveiben, ha lett volna már akkor. Az igazság tehát az, hogy Mozart a legigényesebb szórakoztató muzsikus, akit valaha is hordott a hátán a föld.

Egy olyan műfajhoz, mint a szerenád, azzal a vízióval nyúlt, amely csak belőle származhatott. A megszokott hat-nyolc hangszert tizenháromra cserélte, a kizárólag fúvós apparátust pedig nagybőgővel egészítette ki, világossá téve, hogy a szabadtéri, erkély alatt történő bazseválást itt koncerttermi zenélés váltja fel.”

A 8. Mozart-nap alkotói

Keller András művészeti vezető, Concerto Budapest, producer / Jancsó Nyika vezető operatőr / Lakatos Gergely producer, Zeneakadémia / Komlós András adásrendező / Szabó Stein Imre vezető rendező, producer. A Mozart-nap házigazdája: Batta András.

(Az idézett szövegrészek a Concerto Budapest kiegészítő magyarázatai az elhangzott zeneművekhez.)

Rovatok