Index Vakbarát Hírportál

Már nem esik Andy Vajna fejére a vakolat

2014.02.04. 14:07

53 millió forintból újult meg a Mafilm Róna utcai stúdiókomplexumának '80-as évek óta elhanyagolt III-IV-es műterme. Az 1918-tól csak Filmgyárként emlegetett, majd Hunnia Filmstúdiónak és Magyar Filmgyártó Vállalatnak átkeresztelt stúdióban 2010-ig 77 magyar játékfilm, 15 tévéfilm és 23 külföldi produkció forgott. Itt készült többek között az Egri csillagok, Az elvarázsolt dollár, az Evita és Schwarzenegger Vörös zsaruja is.

Vakolat potyogott Vajna fejére

Az avatóünnepségen Andrew G. Vajna, a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos is beszédet mondott. Felidézte, hogy a '90-es években itt forgatta A miniszter félrelépet és Madonna főszereplésével az Evita kórházjelenetét is, de ekkor már annyira rossz állapotban volt a stúdióépület, hogy a fejükre esett a vakolat.

Vajna megemlítette azt is, hogy itt találkozott először Piroch Gábor kaszkadőrrel, aki később óriási hollywoodi karriert futott be, és olyan blockbusterekben esett és verekedett, mint az Emlékmás, a Terminátor 3, a Titanic, a Trója, a Múmia, a Skorpiókirály, a Világok harca vagy a Mennyei királyság. A 61 éves sztárkaszkadőr így idézte fel a nagy pillanatot az Indexnek:

A legemlékezetesebb Mafilm-élményem a Vörös Zsaru című Schwarzenegger-film forgatása volt 1987-ben. Itt vettük fel például azt a jelenetet, amikor kirántották az embereket a fürdőből egy ablakon keresztül. Mi kaszkadőrök épp a jelenetet beszéltük meg, amikor ránk kiabált egy ismeretlen férfi, hogy „Fogjátok már be! Nem látjátok, hogy próbálunk?”. Még jó, hogy nem szóltam neki vissza, hogy ne dumáljon, mert Andy Vajna volt az. Ha így teszek, egész máshogy alakult volna a sorsom, és biztosan nem lennék most itt. A forgatás után ugyanis odamentem hozzá beszélgetni, másnap elhívott reggelizni a Hiltonba, és megbeszéltük, hogy ha Hollywoodban járok, keressem meg. Így kezdődött a barátságunk, és a közös munkák sora: Az emlékmás, az Evita, a Terminátor 3 és a Szabadság szerelem.

Cocainum

Zákonyi S. Tamás Mafilm-igazgató beszédéből megtudtuk, hogy a nagy múltra visszatekintő, ám a rendszerváltás utáni évtizedekben már mostoha sorsú Mafilm 2013-ban került a Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zrt. tulajdonába. A cég 300 milliós állami támogatást kapott, ennek egy részéből lett felújítva a 800 négyzetméter alapterületű, 12 méteres belmagasságú stúdió, ahol nemcsak a világítást és a hőszigetelést korszerűsítették, de felépült egy egész Európában egyedülálló, 441 négyzetméteres festett padlóval rendelkező greenbox is.

Régen minden jobb volt, de ezután még jobb lesz

Az avatóünnepségre rengeteg színész és rendező eljött, hogy egy nagy családként kávé és pogácsa mellett idézze fel a régi időket, amikor a Mafilm Lumumba utcai III-IV-es műterme még valóban a magyar filmgyártás fellegvára volt. Az elmúlt évtizedekben olyan kosztümös filmek szereplői masíroztak fel-alá, mint az Egri csillagok, az Itt járt Mátyás király, a Fekete gyémántok vagy a 80 huszár, a legendás Mafilm-büféjében pedig az is előfordult, hogy az egyik színészházaspár itt pofozkodott, miután a férj félrelépett egy ismert dívával.

A karácsonyra megjelenő önéletrajzi könyvén dolgozó Makk Károly így emlékezett vissza a daliás időkre:

Az egész stúdió olyan volt, mint egy nagy családi udvarház. A tévéjátékok fénykorában nem telt el olyan nap, hogy ne itt lettünk volna. A folyosókon, a műtermekben, a vágószobában vagy a Latinovits-büfében mindig találkozott az ember ismerősökkel. Így amikor épp nem forgattunk, akkor is bejöttünk. Dumálgattunk, benéztünk a forgatásokra, jöttünk-mentünk, vagy bírálgattuk a többieket, akik dolgoztak. Aztán egyszer csak azt vettük észre, hogy már délután van.

A megszépült stúdió a tervek szerint a belváros közelsége miatt legalább annyi, ha nem több külföldi produkciót fog idevonzani, mint a rákospalotai Origo stúdió vagy Etyek. A felújított III-IV-es műterem emellett a magyar tévéjátékgyártás évek óta várt feltámadását is elhozhatja. Ebben bízik például Bodrogi Gyula, aki már színművészetis diákként is sűrűn megfordult itt az '50-es években. De Oroszlán Szonja is egy újabb aranykorban reménykedett, amikor az emléktábla leleplezése és a tűzijáték után mesélt a stúdióhoz kötődő emlékeiről:

Számomra a gyerekkorom Mikulás-ünnepségeit jelenti a Mafilm. Apu még mikrofonosként kezdte itt, majd zenei rendezőként folytatta, én pedig amióta az eszemet tudom, bejártam ide. Először csak az ünnepségekre, aztán énekelni, aztán szinkronizálni. Remélem, ezután tényleg visszatér ide az élet, és sűrűn jöhetünk az új stúdióba forgatni, mert a Valami Amerika 2 óta nem szerepeltem magyar filmben.