Index Vakbarát Hírportál

Felkapcsolt villannyal mertünk csak aludni, úgy megrémültünk ettől az új horrorfilmtől

tegnap, 20:33 Módosítva: 2022.10.05 06:00
959

A Mosolyogj (Smile) című szeptember 29-én bemutatott új horror nem épp a világ legvidámabb helyén kezd: egy pszichiátriai intézet falai között járunk, ahol dr. Rose Cotterhez (Sosie Bacon) behoznak egy zavart és megviselt PhD-hallgatót. Laura (Caitlin Stasey) azt állítja, hogy valami kísérti őt, és irtó durva dolgokat hallucinál. Kétkedésre nincs sok ideje a dokinak, mert a lány egyik pillanatról a másikra öngyilkos lesz a szeme láttára. Nem akárhogy, végig mosolyogva.

A film bevezetője után egyből elkapja egy rossz érzés az embert, és ahogy a 120 perces játékidő alatt haladunk előre, a borzongás szinte elviselhetetlenné válik. A Mosolyogj talán az idei év legdurvább horrorfilmje, amelyet olyan hatásos ijesztgetésekkel pakolt az elsőfilmes rendező, Parker Finn teli, hogy néha elgondolkoztunk rajta, hogy nem ér annyit az egész, hogy forgolódva töltsük az éjszakát. Végül valahogy kibírtuk, de bevalljuk, felkapcsolt villannyal aludtunk a film után.

Sosie Bacon nagyszerűen elviszi a hátán ezt a horrort, aki az egyre zaklatottabb pszichiáter szerepében végig 110 százalékon pörög. Üvölt, sír, rohan, megrémül – és egyszer sem tolja túl az egészet, nem válik röhejessé, személyes tragédiája miatt pedig pláne jól együtt tudunk érezni a karakterével.

Tovább

Ez a legvadabb film, amit valaha láttunk a Netflixen

október 3., 16:56 Módosítva: 2022.10.04 18:46
5
Az Athéné (Athena), a Netflix szeptember 23-án bemutatott francia drámája az a fajta film, amelyről igazából felesleges szövegelni, rohanni kell megnézni. Merthogy az év egyik legjobb mozgóképes alkotásáról van szó.

A készítő, Romain Gavras úgy beszél a rasszizmus, a rendőri brutalitás és az önbíráskodás témájáról, ahogy korábban még senki – művész- és akciófilmes körítésben egyszerre. Eközben elkerül mindenféle klisét, és tető alá hoz a maga egyszerűségében egy igazi mesterművet. Le mernénk fogadni, hogy az Athéné felkerül majd az 1995-ös A gyűlölet (La Haine) mellé, és kultuszfilmmé válik. Elég kevés filmes akadt ugyanis az elmúlt két-három évtizedben, aki ennyire bátran bele mert állni a modern társadalomba, és az elégedetlen fiatalok szemével láttatni a dolgokat.

A történet egy sajtótájékoztatóval kezd, ahol a külföldi szolgálatból épp visszatérő háborús hős, Abdel (Dali Benssalah) kistestvére, a 13 éves Idir haláláról számol be. A katona reményét fejezi ki, hogy a hatóságok előállítják azokat az egyenruhásokat, akik halálra verték a srácot, ám mielőtt befejezné beszédét, dühös fivére, Karim (Sami Slimane) meggyújt egy Molotov-koktélt, és bedobja a tömegbe.

Ez az a pillanat, amikor a pokol elszabadul, az Athéné irtózatos tempóban beindul, és 11 percen keresztül figyelhetjük, ahogy a bevándorló fiatalok és a rendőrök egymást ütik-verik. Az ember álla leesik, Gavras a vizualitást annyira eltalálta a filmben. Látszik, hogy a direktor korábban főképp videóklipeken munkálkodott, ott megszerzett tudását nem is herdálta el, helyette sikeresen ültette át az egész estés műfajba.

Tovább

Kell a gyereked vagy nem? Hat heted van eldönteni

október 3., 07:02 Módosítva: 2022.10.03 16:27
144
A nagyjátékfilm kategóriában elsőfilmes rendező, Szakonyi Noémi Veronika már a magyarországi bemutatkozáskor tarolt filmjével, nemcsak a közönséget fogta meg az érzékeny téma és annak feldolgozása, a nyílt örökbefogadás első hat hete, de a miskolci nemzetközi filmfesztivál, a Cinefest nagydíját is elhozta. Kritika.

A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztiválon debütáló Hat hét eredetileg dokumentumfilmnek indult, s tulajdonképpen kézenfekvő is, hogy egy ilyen súlyos, több oldalról körbejárható, körbejárandó témát, melynek állami, törvényi szabályozás része is van, sőt, abból indul ki az egész, ilyen módon mutasson be az alkotó.

Csakhogy egy ilyen érzékeny történetnél annyira felsűrűsödik a lelki, emberi oldal, annyira összetetté válik az egész történet pszichés vonatkozása és társadalmi kontextusa, illetve annyira közelről kell a vívódást, a fájdalmakat, a veszteségeket és a feldolgozhatatlan traumát bemutatni, hogy ehhez pedig automatikusan adja magát a játékfilmes műfaj.

Ez történt az alkotókkal, az elsőfilmes rendező Szakonyi Noémi Veronikával és alkotótársával, a forgatókönyvet jegyző Vincze Máté Arturral is, akik attól tartottak, egy ilyen helyzetben a kamera közelsége, az, hogy a folyamatot végigélő személyek vívódásából, egyéni sorstragédiájából film, műalkotás lesz, esetleg a résztvevők döntését befolyásolja, és ezt mindenképp el szerették volna kerülni. Fikciós térben viszont közelebb tudtak menni, etikusan, jó szívvel.

Végül nagyon jót tett a történetnek, hogy így alakult, sokkal közelebb jön a dráma, sokkal mélyebben átérezzük a traumát, mint „pusztán” egy elmeséléssorozatból, mely képekkel van illusztrálva.

Tovább

Botrányosan sokat vetkőznek a Netflix új Sissi-sorozatában

október 2., 13:25 Módosítva: 2022.10.03 14:14
36

A régi Sissi-filmekre, amelyekben Erzsébet császárnét Romy Schneider alakította, sokan a mai napig etalonként emlékeznek, pedig cukormázas tálalásával már az 50-es években bemutatott trilógia sem volt történelmileg hiteles. A magyarokat különösen nagy becsben tartó, emiatt I. Ferenc József császárral is sűrűn összezördülő Erzsébet életét később is számos alkotás dolgozta fel: filmek, sorozatok, színdarabok és könyvek tömkelege.

Nyilván a Netflix sem maradhatott ki a buliból, még 2020 végén álltak a publikum elé azzal a hírrel, hogy hatrészes szériát készítenek A császárné (The Empress) címmel. Aki a bejelentés környékén arra tippelt, hogy a streamingszolgáltató majd a fiatalabb korosztályt célozza meg ezzel a produkcióval, az nem tévedett nagyot. Tősgyökeres Sissi-rajongóknak maximum katasztrófaturizmusból ajánlanánk a Netflix szeptember 29-én debütált újdonságát,

a többieknek viszont jó belépő lehet, ha meg akarják tudni, miért imádják sokan a mai napig mániákusan Erzsébet császárnét és történetét.

Az, hogy Sissi (Devrim Lingnau) öntörvényű leányzó, már az első jelenetből kiderül: anyja, Ludovika (Jördis Triebel) kétségbeesve hajszolja a házban bujkáló 16 évest, aki vonakodik a találkozástól a kezére pályázó, jóval öregebb és nem túl jóképű nemessel. A sorozat Erzsébetjéről azt is érdemes tudni, hogy olyan fiús hobbijai vannak, mint a lovaglás, szívből utálja a becenevét, néha heccből a lovas kocsi ablakán nagyot köp kifelé, és a császár fivérével, Miksával (Johannes Nussbaum) élvezettel és nagy meggyőződéssel dacol.

Tovább

Egyszerűen nem lehet abbahagyni a Netflix új drogbárós sorozatát

október 1., 05:53 Módosítva: 2022.10.02 08:43
229

A Netflix dél-koreai sorozatát, a Squid Game-et senkinek sem kell bemutatni, Hwang Dong-hyuk néha feszült, máskor beteges alkotása folyt tavaly ősszel a csapból is. Azóta szinte bármi, ami Dél-Koreából jön, bizonyos nézői körökben automatikusan nagy érdeklődésre számíthat, így történt A nyugalom tengere című sci-fi, a zombis Mindannyian halottak vagyunk és a misztikus-természetfeletti Hellbound esetében is. Nagy kár, hogy ez utóbbiak már nem voltak képesek egy bizonyos, általunk elvárt jobb minőséget elérni.

Nem úgy, mint jelen cikkünk tárgya, a Netflix szeptember 9-én bemutatott újdonsága, a Narkószentek (Narco-Saints) című hatrészes széria, amely úgyszintén Dél-Koreából érkezett, és nem is kellett sok hozzá, hogy levegyen minket a lábunkról. Talán valahogy úgy tudnánk röviden ajánlani, mint egy lazább hangulatú, humorosra vett Breaking Bad, ahol a főszereplő, bár ugyanúgy nehéz helyzetben lévő családján szeretne segíteni, nem önszántából válik drogbáróvá.

A főszereplő, egy bizonyos Kang In-gu (Ha Jung-woo), aki a nyitójelenetben arról elmélkedik, hogy a Suriname Köztársaság egy durva hely, hiszen az 500 ezer lakosnak legalább a fele abból él, hogy drogokkal kereskedik. Nyilván ez jó nagy túlzás, amire egyébként a dél-amerikai ország külügyminisztériuma is nemtetszéssel felelt, és kijelentették, beperelik a producereket, mert rossz színben tüntették fel a sorozatban Suriname-ot. Az ország régóta kínlódik ezzel a billoggal, így nyilván érzékenyek erre, és szerintük a 2000-es évek elejéhez képest, amikor a Narkószentek játszódik, sokat javult a helyzet.

Tovább

Földbe döngölt minket a Netflix új filmdrámája Marilyn Monroe-ról

szeptember 30., 05:41 Módosítva: 2022.10.01 06:16
863

A szeptember 28-án a Netflixen bemutatott Szöszi (Blonde) című film készítési folyamata elég durva huzavonákból állt. A rendező, Andrew Dominik már a 2010-es évek elején elkezdett dolgozni rajta, az Új-Zélandon született, de amúgy ausztrál szakember fantáziáját nagyon izgatta, hogy vajon mi tette Marilyn Monroe-t a 20. század egyik legnagyobb amerikai ikonjává? A főszerepre kinézett színésznők csak úgy jöttek-mentek az évek során, Naomi Wattsot váltotta Jessica Chastain, majd az ő helyére elkezdték Ana de Armast pletykálni.

Nem volt könnyű szülés, de végül a Kopp-kopp, a Tőrbe ejtve és a 007 Nincs idő meghalni című filmekben is nagyszerűen alakító, 34 éves kubait választották ki a Szöszinek. Jöhetett a beszédtechnika-tanár, hiszen Ana de Armasnak erős akcentusa volt mindig is, ezt kellett főképp kiküszöbölni ahhoz, hogy hihetően el tudja játszani a színésznő Monroe-t. Aztán az első képek és előzetesek láttán mi is elégedetten csettintettünk. A Szöszi lett az év legjobban várt filmje számunkra a Netflixen, ami tényleg letaglózó lett, de ugyanakkor kimerítő és lélekölő egyszerre.

A Marilyn Monroe-t alakító Ana de Armas végig zseniális, nem rajta múlt, hogy a Szösziben végül némiképp csalódtunk. Pedig az ígéret, miszerint egy nagy hollywoodi celeb maszkja mögé nézhetünk, és megismerkedhetünk a megtört, tragikus sorsú személyiséggel, biztatóan hangzott. A Szöszi valahol a vágószobában vérzett el, mert a 166 perces, több mint két és fél órás amerikai eposzt nem sikerült úgy összeszerkeszteni, hogy épkézláb legyen a végeredmény.

Tovább

Doktor House óta nem láttunk ennyire nagyképű orvost a tévében

szeptember 29., 18:30 Módosítva: 2022.09.30 12:49
8

Orvosnak lenni nem csak egy munka, hanem hivatás. Ezt számos, amúgy remek tévésorozat igyekezett már bemutatni: a Vészhelyzet, a Doktor House, a Doktor Murphy, de ide sorolnánk a Kés/Alattot is. Nagyon nehéz a legjobbak közé bekerülni ebben a műfajban, mindig kell hozzá valami plusz, hogy az ember felkapja a fejét egy-egy új trónkövetelőre. Az Ez most fájni fog (This Is Going to Hurt) című új brit dramedy, amelyet nemrég az HBO Max is bemutatott idehaza, pont ilyen.

A BBC és az AMC által közösen készített sorozat főszereplője egy Adam Kay (Ben Whishaw) nevű rezidens, aki a szülészet-nőgyógyászat osztályon gürizik éjt nappallá téve azért, hogy minél több egészséges baba jöjjön világra. Ebben a helyzetben elkerülhetetlen, hogy a rangidős doki olyan kismamákkal, rokonokkal találkozzon, akik nehéz esetek. Adamet azonban nem kell félteni, olyan jól irányzott, velős beszólásai vannak, amelyeket még Doktor House is megirigyelne.

Az Ez most fájni fog egy különös egyveleg, hiszen bizonyos jeleneteket látva dől az ember a röhögéstől. Nemcsak a párbeszédek lettek okosan, és szellemesen megírva, hanem a fizikai humor is működik. Mivel dramedyről van szó azonban, ahogy az elején írtuk, vannak olyan fordulatok benne, amelyektől az ember szíve hirtelen összeszorul.

Tovább

Tátott szájjal néztük végig ezt az új thrillert a Netflixen

szeptember 28., 18:58 Módosítva: 2022.09.29 19:59
629

A 2008-ban Liam Neeson főszereplésével bemutatott Elrabolva (Taken) új irányt szabott az akcióthrillerek műfaján belül, amit pár évente jobb-rosszabb filmek próbálnak lemásolni. Erre a legújabb példa a Netflix által bemutatott Lou, de jókora csavarral benne, hiszen megfáradt kemény legény helyett egy idősebb hölgyet látunk a főszerepben. Lou Adellt az Oscar-díjas Allison Janney alakítja, aki 62 évesen értelmezi át magát ebben a thrillerben és rúg szét néhány segget annyira menőn, hogy az egyszeri néző nem hiszi el, amit lát.

A 80-as években játszódó történet amennyire erős alapot ad Lou karakterének, annyira tartja homályban a főszereplőt az elején. Egy maszkulin, kalapos-farmernadrágos, már-már Indiana Jonesra emlékeztető nőt látunk, aki szarvasra vadászik, a kutyájával él magányos életet az erdő mellett, és a sóhajtozásaiból, na meg a szarkasztikus válaszaiból arra lehet következtetni, hogy nagyon elege van már az életből. Nem tévedünk nagyot, amikor ezt mondjuk, hiszen Lou egy este puskát tart a fejéhez, és éppen loccsantaná szét a saját agyát,

amikor befut a szomszédságban élő Hannah (Jurnee Smollett) segítségért esedezve, ugyanis a lányát, Vee-t (Ridley Bateman) elrabolta egy eszelős.

A legtöbb akcióthrillerben ilyenkor a főhősök fogják magukat, és szinte gondolkozás nélkül veszik üldözőbe a rosszfiúkat. A Lou a megszokottakhoz képest egy fokkal okosabb film. Itt a vérprofi Lou és a kétségbeesett anyuka, Hannah először végigmennek az összes észszerű lehetőségen: próbálnak telefonálni, de a hirtelen jött esőzés, a villámok és az azok által okozott áramkimaradások miatt nem érnek el senkit. Egyikük kocsiját felrobbantják, a másikuknak a kerekét szúrják ki, így a seriffhez való rohanás sem megoldás.

Tovább

Minden férfi szemétláda – ezt üzeni az év legprovokatívabb mozifilmje

szeptember 27., 16:53 Módosítva: 2022.09.28 12:43
347

Az egykori sorozatsztár, a Doktor House-ban sokak által megkedvelt Olivia Wilde 2019-ben debütált rendezőként, amikor tető alá hozta az Éretlenségi című, a kritikusok által magasztalt, fanyar hangvételű tinivígjátékot. A kamera másik oldalán is ügyes Wilde-ot épp az erős start miatt figyelte mindenki árgus szemekkel, és a szakma azon morfondírozott, vajon mihez kezd a direktor legközelebb.

Kevesen gondolták volna, hogy Olivia Wilde következő projektje egy horrorba hajló feminista thriller lesz, a műfaj üdvöskéjével, Florence Pugh-val a főszerepben, akit olyan ismert nevek egészítenek ki, mint Harry Styles, Chris Pine és Gemma Chan.

A Nincs baj, drágám az ötvenes évekbe kalauzol, egy amerikai kertvárosba, ahol mindenki csuda jól érzi magát. A főszereplő Alice (Florence Pugh) és férje, Jack (Harry Styles) folyton nyalják-falják egymást, dúl a szerelem. Annak ellenére is, hogy a nőnek fogalma sincs, hogy ura vajon mivel foglalkozik. Az biztos, hogy a szomszédságból senki sem veszi félvállról a melót: reggelente a férfiak szép öltönyt vesznek, rituáléba illően elbúcsúzkodnak párjuktól a verandán, egyszerre bepattannak a volán mögé, és míg gyönyörű asszonyuk integetnek a kerítés mellől, ők színes autójukkal libasorban elhajtanak a sivatag közepén található épületkomplexumba.

A nők ebben a filmben – legalábbis az elején – csendben asszisztálnak: főznek, mosnak, takarítanak, és amikor férjecskéjüknek ahhoz szottyan kedvük, szétrakják a lábukat. Nagyjából ennyiből áll Alice is, aki egy váratlan fordulatnak köszönhetően tér magához éber kómájából, és kezd el lázadozni.

Tovább

Érdemes sietni, törlik a Netflix első horrorsorozatát

szeptember 26., 06:28 Módosítva: 2022.09.26 19:46
76

Horrorsorozatok után kutatva az ember kismillió remek alkotásra bukkanhat a Netflixen. Elég a nagyon felkapott Stranger Thingsre gondolni, amelyben egy amerikai kisvárosban néhány fiatal néz farkasszemet a gonosszal. De Mike Flanagan bármelyik produkciója, legfőképp A Hill-ház szelleme és a Mise éjfélkor is könnyen ráhozza a frászt a nézőjére, a Marianne című francia horrorról nem is beszélve, amely Stephen Kingnek, a rémítgetés királyának nagy kedvence volt.

Azt már kevesebben tudják, hogy a Netflix legelső saját gyártású tartalmai között a maffiózós Lilyhammer, a politikában vájkáló House of Cards és a börtönös Orange is the New Black mellett akadt anno egy horrorsorozat is.

2013-ban mutatták be a Hemlock Grove-ot, amelyen bár rettenetesen látszott, hogy a True Blood és a The Walking Dead receptjére építve próbálták összerakni, bűnös élvezetet nyújtott három évadon keresztül. Az addig főleg csak az HBO-ra jellemző, explicit szexjelenetek mellett a Hemlock Grove jó adag kisvárosi szappanoperát és sokszínű mitológiát kínál, vámpírokkal, vérfarkasokkal és egyéb szörnyűséges lényekkel.

Tovább

Mindenki a szexen pörög a Netflix új sorozatában

szeptember 25., 20:28 Módosítva: 2022.09.26 16:41
81

Az 1994-ben indult és hét évadot megért Szívtipró gimit azért szerették még idehaza is a fiatalok, mert az akkoriban uralkodó prűd korszellemet jócskán maga alá gyűrte: nyíltan esett szó benne olyan univerzális problémákról, mint a rasszizmus, szexizmus, homofóbia és mindenfajta kirekesztés. A szereplőgárda kissé klisés, de sokszínű és mélyen gyökerező problémákkal rendelkező fiatalokból állt, így könnyű volt velük azonosulni, hiába játszódott a történet a messzi Ausztráliában.

A Netflix kemény fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntött, eljött az ideje a Hartley High-ba való visszatérésnek, vadonatúj arcokat ültetve az iskolapadba. Míg az eredeti Szívtipró giminek nem igazán akadt nagy vetélytársa a műfajban, a 2022-es rebootnak olyan címekkel kell versenyeznie, mint az Eufória, az Elit vagy éppen a Szexoktatás. Mi döbbentünk meg rajta legjobban, de a szeptember 14-én bemutatott új Szívtipró gimi simán megállja a helyét, az alapvetően laza szórakoztatásra kihegyezett hangvétele ellenére pár részenként jókora gyomrosokat küld be a nézőknek.

A sorozat főszereplője Amerie (Ayesha Madon), egy népszerű leányzó, aki elválaszthatatlan az Avril Lavigne-hasonmásnak is beillő Harpertől (Asher Yasbincek). Kettejüknek jókora titkuk van, a suli egyik elhagyatott folyosóján a falra festegetnek egy térképet arról, hogy a diákok közül ki-kivel és hogyan szexelt már. Igen, elég durván hangzik. Az is. Főleg, hogy már az első epizódban fény derül a dologra, Amerie-t secperc kiutálják a többiek, ha pedig a számkivetettség nem lenne elég, Harper is valamiért összeveszik vele.

Tovább

A tinik, akik rettegésben tartották Hollywoodot

szeptember 25., 08:10 Módosítva: 2022.09.25 20:00
5

A kétezres évek végén szinte minden celebmagazin egyetlen üggyel foglalkozott: ki lopta meg Paris Hiltont, Orlando Bloomot és Lindsey Lohant. A betörések komoly médiafigyelmet kaptak, minderről 2013-ban játékfilm készült. Most a Netflix háromrészes dokumentumsorozattal emlékszik vissza a történtekre – és két tettes is megszólal.

A Bling Ring, azaz hét tinédzser és fiatal felnőtt csapata 2008 októberétől 2009 augusztusáig – bevallásuk szerint – nyolc sztár otthonába törtek be és vittek el több százezer dollár értékű kézpénzt, ruhát, kiegészítőket és ékszereket.

A kaliforniai Calabasas városában a fiatalok celebeket loptak meg, például

A fiatalokat elkapták, de itt nem állt meg a médiafelhajtás, hiszen a tárgyalások közben az egyik lány, Alexis Neiers éppen saját, Pretty Wild című realityműsorát forgatta, ez pedig azt jelentette, hogy a médiumok percről-percre követték az eseményeket.

A Netflix most dokumentumsorozatban próbálja bemutatni, mi is történt valójában. A Lopom a sztárom: A hollywoodi rablások igaz története betekintést enged két elkövető meglepően eltérő történetébe is, de megszólalnak a Pretty Wild készítői, az ügyvédek és az ügyészek, valamint Alexis családtagjai is.

Tovább

Földhöz vágtuk a távirányítót, annyira kiborultunk a Netflix új filmjétől

szeptember 24., 17:15 Módosítva: 2022.09.25 17:21
525

A katolikus iskola című olasz filmdráma, melyet szeptember 14-én mutatott be a Netflix, megrázó. Nem kicsit, hanem már-már elviselhetetlenül. Az a fajta film, ami alaposan megcsócsálja az ember lelkivilágát, aztán kiköpi, és mindenféle megnyugtató lezárás nélkül otthagyja a földön. Nem csoda, hiszen a történet 1975-be kalauzol, amikor három, katolikus gimibe járó diák megvert, megerőszakolt, és egy kocsi csomagtartójában hagyott két tizenéves leányzót. Az olasz közvéleményt megrázó Circeo-mészárlást dolgozza fel Stefano Mordini rendezése, mely Edoardo Albinati életrajzi ihletésű regényét veszi alapul. De közel sem olyan nézőpontból, mint ahogy számítanánk rá.

A történet elbeszélője nem más, mint Edo (Emanuele Maria Di Stefano), a könyv szerzőjének fiatalkori alteregója, akiről megtudjuk, hogy egy furcsa lányba szerelmes reménytelenül. Ezenkívül nem sok derül ki róla. Merthogy elveszik a karakter abban a forgatagban, amit a direktor felépít köré. Mintha Mordininak nem lett volna kidolgozott koncepciója, hogy miképp mutatja be A katolikus iskola figuráit, ezért ide-oda kapkodva, az időben is ugrálva dobálja be elénk a fiúkat. Ennek a húzásnak köszönhető, hogy közülük senki sincs rendesen bemutatva, és egy irtózatosan nagy katyvasszá válik a film.

Tovább

Hat hétig gondolhatja meg magát a vér szerinti anya, hogy kéri-e a gyermekét

szeptember 24., 11:29 Módosítva: 2022.09.25 09:03
537
Szakonyi Noémi Veronika, aki az Anyáim története című, egy leszbikus pár örökbefogadásáról szóló, koproducerként jegyzett dokumentumfilmjével már beírta magát a kortárs filmtörténetbe, most Hat hét című, a nyílt örökbefogadásról szóló játékfilmjével egyenest a nagydíjat hozta el a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról.

Volt-e valamilyen személyes vonatkozás, akár az ön életében, akár a távolabbi családjában, amiért ezt a filmet elkészítette?

A férjem és alkotótársam, Vincze Máté Artur már korábban, SZFE-s vizsgafilmjében is az örökbefogadás témájával foglalkozott, és jelenleg is nyolc éve forgatunk egy dokumentumfilmet, mely a nemzetközi örökbefogadásról szól. Van ugyanis Magyarországon egy olyan lista, amin fizikailag, szellemileg sérült és roma gyerekek vannak nyilvántartva. Ez az a lista, ahonnan kevés magyar örökbefogadó szeretne gyermeket, a külföldiek viszont innen fogadnak örökbe. Ezen kívül a családomban is van egy trauma, ami magjában kapcsolódik ehhez a filmhez. Születésem előtt édesanyámtól elszakították a fiát, ezért arra kényszerült, hogy egy ponton feladja a lehetetlen harcot érte. Ez a történet, hogy hogyan tudja az ember elveszteni, feladni a gyerekét, és ezt feldolgozni, tudat alatt nagyon foglalkoztatott, és hatott is erre a filmre.

Mi az oka annak, hogy a Hat hét eredetileg dokumentumfilmnek készült, majd mégis játékfilm lett belőle? Így nagyobb volt a rendezői szabadság?

Nem is a szabadság volt nagyobb. Egy dokumentumfilmnél a távolság mindig meghatározó, és ez egy annyira intim helyzet, hogy nem akartuk, hogy befolyásolja a szereplők, az életet adó anyák döntését. A dokumentumfilm-rendezésben van egy jó értelemben vett kegyetlenség, ami a férjemben, Mátéban megvan, bennem viszont van ebben a közelmenésben egy gát. Én, ha úgy ítélem meg, hogy egy helyzet túl privát, akkor sajnos úgy működöm, hogy inkább kikapcsolom a kamerát, míg ő fölveszi. Ebben a történetben viszont úgy éreztük, hogy egyszerűen nem tehetjük meg, hogy kamerával stresszt helyezünk a hat hét alatt az életet adó anyára, és így nem is tudnánk olyan közel menni, mint amennyire a film szempontjából kellene. Ezért döntöttünk úgy, hogy fikciót írunk, mert akkor olyan közel mehetünk, amennyire csak akarunk.

Örökbe fogadott történet

A Hat hét forgatókönyvét a férjével együtt és Daoud Dániel társíróval írták. Hol találkoztak Mátéval annak idején?

Almási Tamás és Kékesi Attila első dokumentumfilm-rendező MA osztályában végeztünk 2015-ben. Utána pedig 2017-ben New Yorkba mentünk továbbtanulni, a New York Egyetem (NYU) Tisch School of the Artsra vettek fel mindkettőnket ugyanabba az osztályba filmrendező mesterképzésre, de én az első év után kiszálltam, Máté pedig a napokban diplomázott.

Ön miért szállt ki?

Noha ösztöndíjunk volt, azért mindenféle rejtett költségek merültek fel időről időre, úgyhogy úgy voltam vele, hogy inkább Máté tanuljon, én meg dolgozom a filmjeinken. Az osztályommal és a professzorokkal viszont jóban maradtam, volt olyan, aki megengedte, hogy járhassak az óráira, ami fantasztikus volt. De most egy időre hazaköltözünk, aztán majd meglátjuk.

Abban, hogy a filmben Balsai Móni játssza az örökbefogadó anya szerepét, egyébként fantasztikusan, volt része annak, hogy maga is felvállaltan örökbe fogadott gyermeket nevel?

Igen is meg nem is, ugyanis Emma szerepére is volt természetesen casting, de valóban csodálatos hozadéka volt az egymásra találásunknak az, hogy vele tudtunk erről beszélgetni, és ez rengeteget segített. Móni elképesztően őszinte és nagyvonalú volt velünk, sok mindent megosztott, ami segített a forgatókönyv végső verziójában. Olyannyira, hogy például a film végén a kulcsjelenetet, amikor együtt van a két anya, és a legzsigeribb szinteken dől el minden, nem tudtam volna Móni segítsége és tapasztalata nélkül megcsinálni.

A téma érzékenységén és nehézségén túl mi volt a legnehezebb a filmkészítés teljes két évét tekintve? A procedúra az örökbefogadó szervezetekkel, illetve a gyámhivatallal?

A nyílt örökbefogadások közvetítésére létrejött alapítványok nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, a gyámhivatalokkal mi pedig nem találkoztunk, azokat a jeleneteket az örökbefogadó szervezetek útmutatásával írtuk meg. Viszont kemény volt, hogy mindössze 21 nap állt rendelkezésre a forgatásra, de hála a fantasztikus stábnak és a producerünknek, Romwalter Juditnak, akitől minden segítséget megkaptunk, átlendültünk a nehézségeken. Azért volt olyan jelenet, amit eredetileg terveztem, de nem jött létre, vagyis nem úgy jött létre, ahogy szerettem volna, ezért végül kimaradt a filmből.

Melyik jelenetről van szó?

Amikor az örökbefogadó pár, a civil szervezet segítője és az életet adó anya előzetesen találkoznak egy kávézóban. Nem tudom, mi történt ott az energiákkal, de azt éreztem, nem tudom megteremteni a színészeknek azt a légkört, amire szükségük lett volna, így az a körülbelül hétperces rész végül nem került be. Azzal a jelenettel egy kicsit más lett volna a film, lehet, hogy nem is baj, hogy kimaradt.

Direkt koncepció, hogy nem tudni, hogy vidéken vagy a fővárosban játszódik a film? A helyszíneket, a szűk plánok miatt is, egyáltalán nem lehet beazonosítani.

Nem volt direkt koncepció, igazából nem nagyon volt lehetőségünk vidéken forgatni, a helyszínválasztás során organikusan alakult úgy, hogy a történet akár több magyar nagyvárosban is játszódhat. A forgatás maga egyébként Budapesten zajlott, részben a békásmegyeri és káposztásmegyeri lakótelepeken.

Nélkülük nem menne

Ami a film végét illeti, tehát az életet adó anya végső döntése mindig is így lett megálmodva? Ebben nem volt kérdés?

Mindig így képzeltük el a film végét. Fontos tudni, hogy Magyarországon az évi körülbelül ezer örökbefogadásnál jellemzően évi 3 és 10 között van a visszalépések száma (nyílt és titkos örökbefogadás egyben). Az utóbbi években ezen a számon belül több a titkos, mint a nyílt visszalépés. És ezt a számot ugye a titkos és a nyílt újszülött-örökbefogadások éves számához érdemes viszonyítani, utóbbi körülbelül 230 évente. Ettől függetlenül a várakozóknak akkor is megpróbáltatásokkal teli ez a hathetes időszak.

Ez egy igen erős elsőfilmes bemutatkozás, a Hat hét rögtön egy egyszerre magyar és nemzetközi filmfesztivál, a miskolci Cinefest nagydíját hozta el. Most hogyan, merre tovább?

Szeretnénk ismét egy kutatómunkán alapuló, szerintünk fontos társadalmi kérdéssel foglalkozó témát fikciós formában feldolgozni. Az Egyesült Államokban élő, a haszid közösségekben illegálisan dolgozó, magyar háztartási segítők történetét szeretnénk megmutatni. Egy 50-60 pluszos közösségről van szó, olyan erős nőkről, akik itthon elvesztették a munkájukat, vagy a hiteltörlesztés miatt lehetetlenültek el, kint viszont jól keresnek, de fű alatt, papírok nélkül. Kutatásaink során eljutottunk egy középkorú hölgyhöz, aki egy haszid családnál dolgozik, és az ő története szolgált a forgatókönyv alapjául.

Az illegális munkavállalók élete azért nagyon nehéz, mert papírok és egészségbiztosítás nélkül tartózkodnak az Egyesült Államokban. Ha ez kiderül, kitoloncolhatják őket, és soha többé nem térhetnek vissza, miközben már felépítettek egy megnyugtató életszínvonalat maguknak, és kintről segítik a családjaikat. A másik nehézsége ennek a létnek, hogy nem mehetnek haza látogatóba, hiszen akkor sosem térhetnek vissza. Ebben a történetben az a legmeglepőbb, hogy New York leállna nélkülük, hiszen ők végzik azt a háztartási és háttérmunkát, ami lehetővé teszi, hogy az emberek éjjel-nappal dolgozzanak, így ők a legfontosabb mozgatórugói a társadalomnak, mégis láthatatlanul kell élniük.

(Borítókép: Jelenet a Hat hét című filmből.)

Felkavaró és kegyetlen utazásra visz a Netflix új sorozata

szeptember 23., 19:52 Módosítva: 2022.09.24 18:53
93

Szokták mondani, hogy a szörnyetegek köztünk járnak, de hogy ez a kijelentés mennyire igaz, abba bele sem gondol az ember, amíg (szerencsésebb esetben csak) a tévéképernyőn szembe nem jön velünk egy mániákus. A Dahmer – Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori pont egy ilyen rémről szól, aki 1978-tól egészen 1991-ig követett el gyilkosságokat. Aki belenéz a Netflix új, szeptember 21-én bemutatott sorozatába, az a körülményekkel is gyorsan szembesül.

Itt kell feltennünk a kérdést: te jó ég, ki tud ebből a beteg sztoriból 10 részt megnézni?

Hogy némi konkrétumot is említsünk az esetekkel kapcsolatban, Dahmer 17 férfit és fiatal fiút ölt meg, a holttesteket pedig szinte elképzelhetetlen módokon gyalázta meg, feldarabolta a maradványokat, sőt állítólag evett is belőlük. Simán ki is nézzük a fickóból a produkció első két epizódja alapján, hogy egy nekrofil kannibál, pedig az elején még nem is mutogat túl sok mindent a készítő, Ryan Murphy. Nem kell aggódni, megoldja másképp a sorozat, a fúró hangjától azóta is a víz ver le bennünket, ha eszünkbe jut.

Tovább

Alig hisszük el, hogy ennyire jó lett az új Star Wars-sorozat

szeptember 22., 19:17 Módosítva: 2022.09.23 14:55
196

2019 novemberében, amikor a Disney+ nyitócímei között bemutatkozott az első élő szereplős Star Wars-sorozat, A Mandalóri, joggal dobta el mindenki az agyát tőle. Elvégre kaptunk egy olyan, a messzi-messzi galaxisban játszódó sztorit, ami vérbeli űrwestern volt. Nem annyira hardcore, mint mondjuk a Firefly, de közel járt ahhoz a szinthez. Aztán a második évadba már beleerőszakolták a jediket, megjött Luke Skywalker, Ahsoka Tano, és még a főhősnek is valahogy a kezébe nyomtak egy fénykardot, mert hát a rajongókat csak ki kell szolgálni, nem?

A nézők görcsös kiszolgálási kényszere, vagy ahogy emlegetni szokás, a fanservice tette konkrétan élvezhetetlenné A Mandalóri első spinoffját, a Boba Fett könyvét is később, amelynek a létjogosultságát még a Disney sem tudta megmagyarázni. A sisakos, fejvadász fickóról, akit azért imádott mindenki, mert csöndes és vagány, nem sikerült az egeres cégnek olyan történetet elmesélnie, ami bármilyen szempontból mérvadó lett volna. Bár később az Obi-Wan Kenobi 1. évada kiköszörülte a csorbát, és az előzményfilmek kedvelőinek nagy örömére visszahozta Ewan McGregort a címszerepben és Hayden Christensent Darth Vaderként, joggal húzták sokan a szájukat miatta. Pár jelenet kivételével elég súlytalan lett a végeredmény.

A fene se gondolta volna, hogy a rossz tendencián épp a Zsivány Egyes előzménysorozata, az Andor fog javítani, amelyet szeptember 21-én idehaza is elérhetővé tett az első három epizódjával a Disney+. Márpedig így történt. A cselekmény a Halálcsillag terveinek Leia Organához való eljuttatása előtt játszódik öt évvel, a középpontjába pedig azt a Cassian Andort állítja, akit a mozifilmben is Diego Luna játszott, és aki az életét adta azért, hogy a Galaktikus Birodalommal szemben végre lépéselőnybe kerüljön az Ellenállás.

Tovább

Így tette tönkre az ikonikus rajzfilmsorozatot a Netflix

szeptember 22., 15:10 Módosítva: 2022.09.22 18:40
14

A Végzet: A Winx Saga első évada megosztotta a nézőket, a sorozatot a kritikusok egyöntetűen lehúzták. A második felvonás egyszerre javult és kreált újabb problémákat.

Amikor 2018-ben bejelentették, hogy élőszereplős produkció készül a kedvelt rajzfilmsorozatból, még nem tudtuk, mire számítsunk. Az internet felbolydult, miután megjelentek az első promóciós képek még 2020-ban, de nem jó értelemben.

A rajzfilm színes és izgalmas világát lecserélték az elmúlt évek tinisorozataira jellemző sötét és lehangoló stílusra.

Az egykori rajongókat különösen felháborította, hogy a karakterek öltözéke – ami sokaknak a sorozat legizgalmasabb része volt – közelében sem volt az eredetinek, sőt a színésznőkre sikerült teljesen előnytelen ruhákat aggatni. Az első sokk után persze mindenki kíváncsi volt, mi is lesz ebből, de csalódnunk kellett. 

A bemutatóévadban a nézőket kínos dialógusok, értelmetlen történetszálak és kisiskolás speciális effektek várták.

Tovább

Ember legyen a talpán, aki nem parázik ettől az új horrorfilmtől

szeptember 22., 06:20 Módosítva: 2022.09.23 07:28
82
Ritkán sül el jól, amikor az amerikaiak úgy döntenek, hogy európai közönségkedvenceket dolgoznak fel.

Hiába nyerték meg például 2010-ben vámpírkislánynak Chloe Grace Moretzet az Engedj be! remake-jébe, a svéd eredetinek a nyomába sem érhetett az új változat. Hasonlóképp járt az Életrevalók, és a netflixes A bűnös is. Közel sem lehetetlen azonban, hogy egy remake legalább a korrekt szintet elérje, ilyen volt a Michael Bay által rendezett Rohammentő, ami egy 2005-ös dán akciófilmen alapszik, és mi egyszerűen imádtuk, illetve A Bélier család sztoriját az USA-ba átültető CODA is, amely konkrétan a legjobb filmnek járó Oscar-díjat vitte el az idei gálán.

2014-ben mutatták be a Jó éjt, anyu! című osztrák pszichológiai horrorfilmet, amely az év nagy meglepetése lett. Veronika Franz és Severin Fiala alkotása a kritikusok szerint szinte elviselhetetlen volt, annyira a frászt hozta a nézőjére. A remake-ek tényleg hátrányból indulnak a legtöbb esetben, de a Jó éjt, anyu! amerikai feldolgozása most egy olyan alapanyagra épült, amelyet valószínűleg nem sokan láttak. Ennek köszönhetően az újdonság erejével hathat a sztori, melyben a címszereplő, Naomi Watts ráadásul végig brillírozik. Nagy szó, mert a film körülötte néha azért megbicsaklik.

Tovább

Öt rész után kész őrültek háza lett a Sárkányok házából

szeptember 21., 18:30 Módosítva: 2022.09.22 13:07
60

A Sárkányok háza picit sem kíméli az ember idegeit. Az augusztus 22-e óta minden hétfőn jelentkező fantasy mindenféle túlzás nélkül kőkemény érzelmi hullámvasút eddig. A nyitányban rögtön meghalt két fontos Targaryen, hogy aztán a harmadik részben kapjunk egy olyan csatát a kezelhetetlen Daemon herceg (Matt Smith) és a deformált aranymaszkot viselő Ráketető (Daniel Scott-Smith) között, hogy még a legkritikusabb Trónok harca-rajongók is megnyalták mind a tíz ujjukat a kivitelezés miatt. Pedig ekkor még nem is sejtettük, hogy jön még némi családon belüli szex és az ötödik epizódban egy rosszul elsült esküvő.

Azon csodálkozik még valaki, hogy Westerosban vérengzésbe torkollik, ha két nemes egybekel? Mi a Robb Stark, Catelyn Stark és Talisa Stark életébe kerülő Vörös Nász és a Joffrey Baratheon vesztét hozó Lila Nász után cseppet sem vagyunk megdöbbenve.

Az HBO-sorozat pilotja bitang erősen kezdett, annak ellenére is, hogy Ryan Condal kicsit túlságosan is kapaszkodott a Trónok harcába. Mondjuk nemcsak ő, ahogy a második epizódban kiderült, Ramin Djawadi zeneszerző is, aki megtartotta az anyaszéria főcímdalát, és bár az intró képsorait megváltoztatták, sokak szerint kezdett átmenni a dolog görcsös ragaszkodásba. Nagy szerencse, hogy a későbbiekben a Sárkányok háza mégis rátalált a saját történetmesélési tempójára és stílusára. Sikerült az alkotóknak elrugaszkodniuk az eredeti sorozattól, miközben egy pöpec királydrámát kerekítettek nekünk a képernyőre.

Tovább

Hogyan lesz a lecsúszott popsztárból zeneterapeuta?

szeptember 21., 17:07 Módosítva: 2022.09.22 14:05
5

Mihez kezd egy menő fiúbanda énekese, amikor hirtelen megszűnik a hírnév, és a semmiből kell újraépítenie a karrierjét? Erre keresi a választ a Netflix új brit produkciója, az Egykor híres voltam.

I-Used-to-be-Famous-copy
Fotó: Netflix

Gyakran félve ülünk le a legnépszerűbb streamingplatform friss, saját filmjeit megnézni, hiszen könnyen belefuthatunk kevésbé igényes produkciókba. Szerencsére az európai gyártás az esetek nagy százalékában hozza a magasabb színvonalat, így már a film megnézése előtt is volt bennünk egy kis remény, hogy valami értékeset kapunk. Nem kellet csalódnunk, hiszen 

az Egykor híres voltam nemcsak szórakoztató, hanem értéket is képvisel.

Tovább

Pajor Tamás: Nagyon nem mindegy, hogy min tudunk nevetni

szeptember 20., 14:48 Módosítva: 2022.09.21 14:40
522

Rendhagyó filmkritikával, recenzióval találkozik most az Index olvasótábora. Szerkesztőségünk ugyanis levelet kapott, feladója Pajor Tamás zenész és dalszövegíró, aki megírta, hogy megnézte a Szia, Életem! című filmet, és szeretné megosztani gondolatait erről az új magyar vígjátékról. Kérésének örömmel adunk felületet.

Thuróczy Szabolcs ismét nagyszerűt nyújt benne a simlis, rosszéletű, szavahihetetlen író megindult szívű, szeretetre méltó apává tételével. A kiadójától a kirúgás szélén álló fantasyregény-író tíz nap haladékot kap a pikszisben maradásra, de a határidő első napján egy trükk keretében csempészáruként kapja meg addig sosem látott gyermekét évekkel azelőtt teherbe ejtett tanítványától.

A jellemfejlődés ívéről elmondható, volt honnan és hova, de meggyőzően halad előre a tetőpontig. Hasonlóan a legtöbb ösztönös őstehetség gyerekszereplőhöz, itt sem tudni, hogy a kisfiút, Samut alakító Pásztor-Váradi Mórt hogyan lehetett megtanítani erre a kimagasló szerepjátékra.

Valószínűleg sehogy, egyszerűen tudta.

Samu fantáziavilága tolja el az egészet egy szürreális mesemondás irányába.

Tovább nem spoilerezek, általánosságban még csak annyit, hogy a mozi jó kategóriatágítás az abszurd felé, szépen felépített saját nyelvvel, amelyből nem is esik ki, pedig sok irányba elindul. A párhuzamos valóságok utalásai, történetszálai szellemesen és rafináltan folynak egymásba. Legnagyobb erénye számomra a műfajokon átvezetett organikus jellemfejlődés bemutatása, amely a végén már torokszorításba hajlik, anélkül, hogy elhagyná a belakott világot.

Ezzel a film anélkül is tanít, hogy külön szeretné. Az alkotók, a rendező Rohonyi Gábor, a rendező-forgatókönyvíró-mellékszereplő Vékes Csaba, valamint Geszti Péter, Ditz Edit, Major István és Roskó Péter producer kellemes magyar mozit alkottak.

És most jöjjön egy kis jelenségszemle, egy kis repülőgép-nézőpont. Miért egyidős velünk a komédia, és honnan van olthatatlan vágyunk a nevetésre?

Tovább

A Netflix tutira ment ezzel az új vígjátékkal

szeptember 19., 16:39 Módosítva: 2022.09.20 15:23
864

Ha könnyed filmekről van szó, akkor a Netflix valamiért sűrűn nyúl mellé. Borzalmas minőségű vígjátékokkal konkrétan Dunát tudna rekeszteni a piacvezető streamingszolgáltató: A végzős év, A buborék, A leszámolás vagy A hazai csapat mind a trasht súrolták, és még egy csomó címet tudnánk sorolni az idei évből, amelyeket jobban teszi az ember, ha elkerül.

Épp ezért remegett egy kicsit a kezünkben a távirányító, amikor elindítottuk a Bosszúra készen (Do Revenge) című, szeptember 16-án debütált komédiát. Nem is csalódhattunk volna ennél nagyobbat, de ezúttal szerencsére pozitívan.

A Bosszúra készen története nagyjából úgy indul, mint bármelyik késő kilencvenes, kora kétezres évekbeli vígjáték: egy új lány, Eleanor érkezésével a nívós Rosehill gimibe, aki rettenetesen kilóg a szép ruhákban magukat illegető diákok közül tenyeres-talpas stílusával, mégis összebarátkozik a suli legmenőbb csajával, Dreával. Igaz, ez utóbbihoz kell az is, hogy Drea tökéletesnek gondolt élete egyik pillanatról a másikra széthulljon, miután barátja, Max kiszivárogtat egy szexvideót, amelyet a lány küldött neki.

Tovább

Színtiszta erotika ez az új mozifilm

szeptember 19., 07:17 Módosítva: 2022.09.20 11:23
195

George Miller nevét a legtöbben a Mad Max-filmsorozat miatt szokták ismerni, az ausztrál rendező 2015-ben, A harag útjával tért vissza az akciódús franchise-hoz. Igaz, Mel Gibson helyett ezúttal Tom Hardy bújt a szótlan Max Rockatansky bőrébe, de ez senkit sem zavart. A kritikusok imádták az új részt, a pénztárgépek pedig nem győztek csilingelni, 375 millió dolláros bevételnél állt meg a Mad Max 4 végül.

Miller új filmjében, a Háromezer év vágyakozásban megint van sivatag és akció, de ezúttal a szerelmen és az erotikán a hangsúly. Az élesnek tűnő váltás ellenére azonban a mester megint csak egy emlékezetes darabot tett le az asztalra. Még ha nem is lett tökéletes a végeredmény.

A Háromezer év vágyakozás nem csak Amerikában, idehaza is megbukott. Magyarországon a nyitó hétvégéjén ötezer embernél is kevesebben voltak kíváncsiak a szeptember 8-án bemutatott produkcióra. Amin őszintén meglepődtünk, hiszen az erotikus filmeket a nézők szokták kedvelni. Még úgy is, ha művészfilmes csomagolásban kapják meg ezúttal a vetkőzős jeleneteket.

A Háromezer év vágyakozás hardcore művészfilm, ez kétségtelen. Nagyjából olyan érzés nézni, mintha egy híres festő festményét bámulnánk, kell hozzá egy adag nyitott hozzáállás, az biztos. A történet picit nyögvenyelősen és hétköznapian indul: az elején Alitheával, a zárkózott kutatónővel ismerkedünk össze, aki épp Isztambulba tart egy előadásra. A Tilda Swinton által játszott nő pár jelenettel később azt boncolgatja közönségének, hogy a vallások szerepét mostanra a társadalomban a szuperhősök vették át, akikre istenekként, példaként néznek fel az emberek… amikor a hallgatóságban egy dühös, ókori alakot vél felfedezni.

Tovább

A világ legbetegebb sportágait mutatja be a Netflix sorozata

szeptember 18., 14:16 Módosítva: 2022.09.19 10:52
22

Ha sportközvetítésekről van szó, vannak olyanok, akik a Forma–1 miatt tapadnak a képernyőre, mások a hétvégéjük csúcspontjaként kezelik az éppen soros El Clásicót, de idehaza nagyon népszerűek a vizes sportok, és a téli-nyári olimpiák is nagyot szoktak menni. Olyan sportágakat emlegettünk most a bevezetőben, amik bár nem veszélytelenek, mégis a legtöbbek számára ismertek. Nem kell senkinek megmagyarázni, hogy az egyikben száguldó kocsikkal repesztenek a pilóták, a másikban meg labdát rugdosnak jobbra-balra.

De ön tudja-e, milyen szabályai vannak a calcio storicónak? Esetleg, hogy melyik országban játsszák hithű lelkesedéssel a kok borut?

home game netflix sorozat screenshot
Fotó: Netflix

A Netflix sportdokumentum-sorozata, a 2020 júniusában bemutatott Home Game, mely idehaza az elég semmitmondó Sportversenyek a világban címet kapta, nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy a világ legmegdöbbentőbb, esetenként elég beteg sportágait mutassa be. Olyan tornákat és versenyeket a legkülönbözőbb országokból, amelyekről a többség még csak nem is hallott, de az ezekben küzdő modern gladiátorok mégis a vérüket adnák bennük a győzelemért.

Tovább

A Disney új mesesorozatának betiltását követelik az aggódó szülők

szeptember 17., 08:40 Módosítva: 2022.09.18 08:51
358

Több ezer aláírást szedett össze és petícióban követeli a One Million Moms nevű keresztény konzervatív csoport, hogy szedjék le a képernyőről a Little Demon című új mesesorozatot. A Disney berkeibe tartozó, FXX nevű tévécsatornán augusztus 25-én dupla résszel bemutatott, és azóta hetiben sugárzott produkciónak már az alapvetése elég figyelemfelkeltő: a középpontjában egy 13 éves kislány áll, akiről kiderül, hogy ő maga az Antikrisztus, és az apja a pokol ura.

„Veszélyes sorozat!”

Így jellemezték az aggódó szülők a Little Demont, és arra szólították fel a Disney-t, hogy hagyja abba a boszorkányság pozitív hangnemben történő reklámozását. A szervezet mellé beállt Mike Johnson amerikai képviselő, aki színtiszta gonoszságként jellemezte a produkciót, de lelkészek és jó pár mezei néző is kibukott a látottakon.

Miután az első három epizódot megnéztük, ki merjük jelenteni, hogy a Little Demon abszolút nem való tizennyolc alatt. Ahogy amúgy az Archer sem gyerekbarát, de a vérengzős Happy Tree Friends, a káromkodós South Park vagy a sűrűn erőszakos és groteszk Rick és Morty elé ugyanúgy nem ültetné le az ember a fiatalabb korosztályt. Ez a zsáner, aminek az elmúlt években képernyőre került, legfelkapottabb képviselőit most felsoroltuk, megkövetel egy bizonyos fajta érettséget a nézőjétől.

Tovább

Itt a vége, búcsúzunk a Netflix legvarázslatosabb sorozatától

szeptember 15., 14:54 Módosítva: 2022.09.16 13:53
2

2020-ban, amikor a Netflix bemutatta a Locke & Key – Kulcs a zárját című misztikus sorozatot, jócskán megosztották a közönséget a látottak. Nem csoda, hiszen az alapul szolgáló, Joe Hill által írt és Gabriel Rodriguez illusztrációival díszített képregények, amelyeket az IDW Publishing jelentetett meg, sokkal horrorisztikusabb és betegebb stílust képviseltek. Nem mindenki rökönyödött meg azonban rajta, hogy a Netflix a családbarátabb irányt választotta, volt olyan amerikai lap, amelyik úgy fogalmazott a kezdés láttán, hogy a Locke & Keyegy-két lépésre marad csak el a Stranger Thingstől minőségben.

A három, képernyőre került évad alatt bebizonyosodott: ez utóbbi kijelentés túlzás volt. A Locke & Key-tévésorozat sokkal inkább a Harry Potter által kitaposott utat követte. Legfőképp azért, mert a főszereplő testvérek csodálattal és kíváncsisággal néztek a mágiára, közben pedig irtó veszélyes démonokkal és varázslényekkel néztek farkasszemet.

A Netflixen számos olyan sorozatot talál az ember, amelyet idő előtt elkaszálnak, így cliffhangerrel ér véget a sztori, és a karakterek sorsa csak lóg a levegőben. Ennél talán nincs is frusztrálóbb dolog a világon, nagy szerencse, hogy a Locke & Key normális befejezést kapott. A készítő páros, Carlton Cuse és Meredith Averill alapból három évadra terveztek, és a Netflix sem próbálta kisajtolni a folytatást belőlük. Nyilván ennek köze lehetett ahhoz, hogy mostanra  megcsappant az érdeklődés a széria iránt. A minőség viszont maradt a régi, az összes közül a legjobb és legérettebb etapjával búcsúzott a Locke & Key.

Tovább

Kihagyhatatlan sorozat érkezett a világ legbalhésabb bokszolójáról

szeptember 15., 09:18 Módosítva: 2022.09.15 19:13
990

A Hulunál valakinek nagyon izgatják a fantáziáját a botrányhősök, a streamingszolgáltató idén mutatott be egy új tévésorozatot Pamela Anderson szexbotrányáról, de feldolgozták annak az amerikai lánynak a sztoriját is, aki öngyilkosságra vette rá a legjobb barátját.

Most pedig a világ egyik legbalhésabb bokszolója, Mike Tyson került terítékre.

A Mike rögtön a premierje előtt csúnya botrányt okozott, amikor kiderült, hogy az 56 éves sportoló nem adott rá engedélyt, hogy az életét fiktív sorozat formájában feldolgozzák. A nehézsúlyú világbajnok a közösségi médiában fakadt ki a Hulura: azt írta, meglopták, és egyetlen dollárt sem fizettek neki a jogokért.

Ezt innen, Magyarországról nem fogjuk tudni megmondani, hogy kinek van igaza. Nem is akarunk állást foglalni. Helyette inkább belenéztünk, hogy mégis milyen lett a Mike, amelyet idehaza a Disney+ mutatott be szeptember 8-án. Nyilván nem vártuk tőle, hogy olyan klasszikushoz felérjen, mint a Rocky, de a látottak alapján igenis baromi szórakoztató lett az első két epizód. Annyira, hogy simán rá mernénk sütni a kihagyhatatlan szót a Mike-ra.

Tovább

Függőséget okoz ez az új szektás sorozat a Netflixen

szeptember 14., 20:42 Módosítva: 2022.09.15 13:22
605

A Netflixet sokszor szidjuk a közepes thrillerek miatt, amelyeket a streamingszolgáltató kis túlzással megállás nélkül okád ki magából. Egyik jön a másik után, de két hét múlva már nem is emlékszünk rájuk. Az ördög Ohióban (Devil in Ohio), melynek első évadát szeptember 2-án mutatták be, hasonszőrű sorozatnak tűnt. Ezúttal azonban a Netflix meg tudott lepni minket.

A történet azzal indul, hogy egy szőke lány a kukoricáson keresztülvágva, az éjszaka közepén autósoknak integet, hogy segítsenek neki. A kezében véres kést szorongat, nem csoda, hogy elhajt mellette az első szembejövő. Másodjára – miután a fegyvertől megszabadult, már felveszik a sérült fiatalt, akiről csak a kórházban derül ki, hogy Mae-nek (Madeleine Arthur) hívják. A helyzet nem könnyű, mert a megviselt tizenéves egyszerűen senkit sem hajlandó közelebb engedni magához.

Az ügyben sokat segít az intézmény pszichiátere, Dr. Suzanne Mathis (Emily Deschanel), aki nemcsak a tinilány nevét fejti meg, hanem láthatóan célul tűzi ki, hogy utánajárjon, ki bántotta Mae-t, és egyáltalán honnan szökött meg. A doki ezután szokatlan ötlettel áll elő egy gyors ismerkedést követően: amíg Mae-t be nem fogadja valaki, náluk lakhat. Ez a legelső furcsa húzás Az ördög Ohióban című sorozatban, amin felhúzzuk a szemöldökünket, de nem kell sokat várnunk a következőre sem. A készítők elszántan adagolják a bizarr történéseket, ráadásul egyre durvábbakat. De a thrillerek már csak ilyenek, nem?

Tovább

Új korszak kezdődhet a Netflixnél, rossz hírünk van

szeptember 13., 19:30 Módosítva: 2022.09.14 20:36
124
A Netflix előfizetői számára a világ legtermészetesebb dolga lett, hogy a streamingszolgáltató egyszerre adja ki a sorozatévadokat. Mos azonban rossz hírünk van: a binge-tévézés, vagy ahogy idehaza mondják, a sorozatdarálás korszaka a végéhez közeledik. Úgy tűnik, megállíthatatlanul.

Mostanában egyre sűrűbben előfordulnak a Netflixen olyan sorozatok, amelyeknél a hosszabb etapokat két adagra bontják, ilyen volt az Ozark utolsó felvonása és A nagy pénzrablás: Korea is. Hozzá kell tenni azért, hogy ez a szokás még mindig különlegességnek számít az online videótárnál, annyira, hogy a Stranger Things 7+2 epizódos felosztása is sokakat meglepett: a misztikus produkció nagyobbik adagját május 27-én, a befejezést pedig július 1-jén tűzték képernyőre.

Iparági értesülések szerint komoly változás történt a színfalak mögött, a Netflix vezérigazgatója, Reed Hastings nem zárkózik már el attól, hogy a cég a jövőben más tartalomszolgáltatási modellre váltson. Azaz a darálás szempontjából ideális és eddig sikeres módszert újra cserélhetik.

Hetente jöhetnek majd az új sorozatrészek a Netflixre.

A probléma a Netflix jelenlegi modelljével az, hogy hiába nézik meg rengetegen az új és visszatérő sorozatok friss évadait, akadnak olyan nézők, akik képesek egy-két nap alatt kivégezni az összes epizódot. A nagy cégeknek nyilván fontos, hogy minél tovább beszéljenek az egyes sikercímekről az emberek a közösségi médiában. A Netflix alkotásai esetében a hype képes akár egy hét alatt elhalni, hiszen a következő pénteken már újabb kiemelt premier van soron. Kis túlzással pedig a nép elfeledkezik róla, mit is nézett egy héttel korábban.

Tovább

Csóró magyar Nyugaton, vagy módos turista itthon?

szeptember 13., 18:24 Módosítva: 2022.09.14 18:43
52
Tiszeker Dániel és Lévai Balázs a Nagykarácsony című film után egy újabb könnyed, szórakoztató vígjátékkal készült. Jól éreztük magunkat a Nyugati nyaralás című film alatt.

Ma már természetes, hogy határokat átszelve utazgatunk, de még sokan emlékeznek azokra az időkre, amikor Nyugatra vagy csak egy külföldi rokon hitelesített meghívásával lehetett menni, vagy ritkaságszámba menő, kék útlevéllel. Az utazás nem jog volt, hanem kiváltság, és a belügy bármikor dönthetett úgy, hogy valakit nem enged ki.

Pontosan ugyanez történik a Nyugati nyaralás című filmben, ahol Maurer Gyuri (Mészáros Máté), egy veszprémi autószerelő készül kéthetes riviérai nyaralásra a családjával. Személye jól fekszik a rendszerben, ugyanis a pártvezetők is nála bütyköltetik járgányaikat. Igen ám, de az utazás előtti napon, amikor a postás meghozza az útleveleket, kiderül, hogy fiának (Tóth Mátyás) nem utalták ki az utazáshoz szükséges dokumentumot.

Tovább
A rovat korábbi cikkei