Index Vakbarát Hírportál

Megkérdeztük A sógun alkotóit, ez a sorozat lesz-e az új Trónok harca

március 1., 20:32 Módosítva: 2024.03.02 12:00
80

Az amerikai FX-csatorna kemény fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntöttek, hogy – miután az NBC 1980-ban már egy élményszámba menő miniszéria formájában képernyőre ültette – most ők is feldolgozzák James Clavell klasszikusnak számító regényét. Idehaza február 27-én mutatkozott be a Disney+-on A sógun, amely 1600-ba kalauzol, egy megosztott Japánba, ahol vérszomjas régensek marakodnak a hatalomért. Ebbe a politikailag feszült helyzetbe keveredik bele az angol hajótörött tengerész, John Blackthorne, aki közel kerül egy titokzatos tolmácsnőhöz, Lady Marikóhoz, eközben pedig a sógunságtól és a hatalomtól ódzkodó, számkivetett Lord Toranaga fontos emberévé is válik.

A sógun patinás, nagyívű, drámai eposzként futott be pár napja a tévéképernyőre, melynek készítőivel, a Top Gun: Mavericket íróként jegyző Justin Marksszal, valamint nejével és alkotótársával, a novellistaként díjazott Rachel Kondóval beszélgettünk egy videós interjú keretein belül.

A sógun alkotói az Indexnek arról beszéltek,

A sógun egy igazi irodalmi klasszikus. Hogyan álltak neki az adaptálásának? Nem ijesztette meg önöket a feladat?

Justin Marks: Ha lett volna bármi fogalmunk róla, hogy mennyire ijesztő munka lesz ez, valószínűleg soha nem mondunk rá igent. De így van ez minden jó dologgal az életben, senki nem tudja, milyen nehézségek várnak rá, mégis jobb esetben belevág a feladatba. Ettől még futottunk bele hibákba, mialatt a sorozaton dolgoztunk, de alkotóként vállalni kell ennek a veszélyét. Pont ahogy a főszereplők is hibáznak néha a szériában, amikor felveszik a kapcsolatot egy számukra idegen kultúrával. Ettől még eljutnak a végére, ahova hivatottak eljutni, és valahogy mi is így voltunk A sógunnal.

Rachel Kondo: Egy picit naivan álltunk hozzá, valljuk be. Rengeteg ötlettel a tarsolyunkban csatlakoztunk be a készítésbe. Úgy voltam vele, hogy alapból is egy izgalmas történetről van szó, japán emberként meg pláne lelkes voltam, hogy a kultúrámról mesélhetek. Majd jött a feketeleves, amikor rájöttem, hogy japán–amerikainak lenni kicsit sem ugyanaz, mint tősgyökeres japánnak, aki ott is él. Az efféle elképzeléseinket, prekoncepcióinkat teljesen el kellett engednünk, öt évbe telt, hogy beletanuljunk, hogyan rakjuk össze ezt a sztorit, és miképp dolgozzuk fel a könyvet. Japán producerek és tanácsadók garmadájával működtünk közre, hogy A sógun realisztikus legyen.

Tovább

Hamarosan a mozikban A boldogság ügynöke

március 1., 16:23 Módosítva: 2024.03.01 17:33
1
Május 2-től játsszák a magyar mozik Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai A boldogság ügynöke (Agent of Happiness) című, magyar-bhutáni koprodukcióban készült dokumentumfilmjét.

A film ráadásul folytatja a Sundance Nemzetközi Filmfesztivállal megkezdett nemzetközi fesztiválkörútját is. A boldogság ügynökében Arun Bhattarai és Zurbó Dorottya rendezők egy negyvenes éveiben járó boldogságügynök, Amber Gurung életét követték, ahogy házról házra látogatja az elszigetelt falvakat a Himalájában.

A mindössze hétszázezer lelket számláló Bhutánban a Boldogság Kutatóintézet munkatársai az országot járva négyórás kérdőív segítségével mérték fel a lakosság boldogságszintjét, így dolgozták ki az ötéves fejlesztési tervet, amelyeknek elsődleges célja, hogy tovább növeljék a bhutáni társadalom boldogságindexét.

Tovább

A Dűne 2 akkora élmény, mintha életünkben először járnánk moziban

február 29., 20:04 Módosítva: 2024.03.01 19:56
459

Frank Herbert klasszikus regényét nem véletlenül tartották évtizedeken keresztül megfilmesíthetetlennek. A sok karaktert felvonultató, komplex, rétegzett, science fiction királydrámába olyan elismert rendezők buktak bele, mint Alejandro Jodorowsky, Ridley Scott és David Lynch. Igaz, hogy a Twin Peaks atyjának feldolgozását legalább bemutatták 1984-ben, de Lynch Dűnéje otrombán nagyot bukott – mind a pénztáraknál, mind kritikailag. A készítő is belátta, hogy mellényúlt, olyannyira, hogy az elkészült filmet inkább minden adandó alkalommal letagadta, és a későbbi újrakiadásokon se működött közre.

Annak a veszélye, hogy a Szárnyas fejvadász 2049-cel és az Érkezéssel a sci-fi műfajába berobbant Denis Villeneuve hasonlóképp járhat, nagyon komolyan fennállt. És a 2021 őszén bemutatott Dűne-film bizonyos tekintetben el is hasalt. Túlságosan felvezetés szaga volt az egésznek, egyértelmű volt a rendező szándéka, azaz felrajzolni Herbert univerzumát, elhelyezni a bábukat a sakktáblán, és egy olyan grandiózusnak ható sci-fi-filmet hozni a mozikba, amelyben hiába minimális a történet, a látvány és a hangorkán elég ahhoz, hogy a néző úgy érezze, valami fenomenálisat lát. Amennyiben a 2021-es Dűnébe nem castingolnak olyan sztárokat, mint Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Zendaya, és még napestig lehetne sorolni – tényleg igazi csillaghullás a szereplőgárda –, elképzelhető, hogy Villeneuve Dűnéje bukott volna. Ám, a színészek vért izzadva kihoztak annyit ezekből a papírmasé karakterekből, és a Dűne cím, valamint egy új nagy ívű űropera ígérete elegendő embert becsábított a mozikba, hogy a befejezetlenül hagyott film végül második felvonást kaphasson, és jobban belekóstoljunk Muad’Dib meséjébe.

Nagy szerencsénk, hogy így történt. A Dűne: Második rész az a fajta folytatás, amely mindenben rátesz egy lapáttal az első filmhez képest. Nem elég, hogy Paul Atreides végre a karakterfejlődés útjára lép, és valódi, kézzel fogható konfliktusokba keveredik. A Dűne 2-ben kirobban egy akkora háború, egy olyan konfliktus az Arrakis bolygón, amekkorát nagyvásznon még nem láttunk. A fenomenális, grandiózus akciójeleneteknek köszönhetően pedig az új Dűnét konkrétan olyan lelkesedéssel nézzük, mint egy kisgyerek, aki először jár moziban.

Tovább

Ennél több előzetes már nem készül, ez a végső, Most vagy soha!

február 29., 16:07 Módosítva: 2024.03.01 06:05
91

Felkerült a forgalmazó Forum Hungary YouTube-csatornájára a Most vagy soha! című film végső előzetese. A film brutálisan sok pénzből készült, jelenleg ezt tartják minden idők legdrágább magyar filmjének.

A produkciónak a Nemzeti Filmintézet (NFI) 4,7 milliárd forintos állami támogatást ítélt oda, a gyártó Pilvax Film Kft. 1,4 milliárd forintnyi adókedvezményt vehet igénybe, vagyis az 1848-as márciusi események történetét bemutató film költsége meghaladja a 6,1 milliárd forintot. 

Most vagy soha...

A most megjelent előzetes a film hangulatát és lendületét próbálja megmutatni.

Az Index olvasói már eddigi is figyelemmel követhették Most vagy soha! című film gyártási folyamatát. Olvashattak interjút Rákay Philip kreatív producerrel, íróval; megszólaltattuk a Petőfit Sándort alakító Berettyán Nándort; ott voltunk a film várbeli forgatásán, ahol beszélgettünk Lóth Balázs rendezővel; a produkció társ-forgatókönyvírója, Szente Vajk az Indexen beszélt a történelmi filmek jelentőségéről; legutóbb pedig Kis-Szabó Márk, az alkotás másik társ-forgatókönyvírója mondta el az Indexen, hogy szerinte milyen lett a film.

Tovább

Kiderült, ki lesz az új Csupasz pisztoly Frank Drebinje

február 29., 08:53 Módosítva: 2024.03.01 08:42
58
A nagy sikerű Csupasz pisztoly-filmek legújabb epizódját már 2025 júliusában bemutathatják – közölte a franchise jogaival bíró Paramount. A film főszerepét Leslie Nielsen után Liam Neeson játssza majd.

A Csupasz pisztoly-franchise-t újra beindító mozinak Liam Neeson lesz a főszereplője, aki olyan mozifilmekben csillogtatta meg tehetségét, mint a Schindler listája, Star Wars I. rész – Baljós árnyak, Narnia krónikái és a Batman: Kezdődik.

A sorozat háttértörténetét megmutató film producerei között ott van Seth McFarlane (Family Guy) és Erica Huggins, akik legutóbb a Ted sorozatváltozatán dolgoztak együtt – írja a Variety .

Tovább

Meghalt Richard Lewis, a Félig üres című sorozat sztárja

február 29., 08:45 Módosítva: 2024.02.29 12:16
1
Meghalt Richard Lewis amerikai humorista, a Félig üres című televíziós komédia sztárja. 76 éves volt.

76 éves korában, szívroham következtében meghalt Richard Lewis humorista, aki Larry David mellett játszott a Félig üres című televíziós sorozatban – írja a Variety.

Richard Lewist tavaly áprilisban diagnosztizálták Parkinson-kórral, és visszavonult a stand-up-comedytől. Legutóbb a Félig üres 12. évadában szerepelt.

2021-ben bejelentette, hogy nem fog szerepelni a sorozat 11. évadában, hogy felépüljön három műtétje után. Azonban alaposan meglepte a nézőket azzal, hogy visszatért a forgatásra a 11. évad egyik epizódjára, és akkor a következőket mondta a Varietynek: „Amikor beléptem és megtapsoltak, úgy éreztem magam, mint egymillió dollár. Larry nem szeret ölelkezni, de miután leforgattuk a jelenetünket, megölelt és elmondta, mennyire boldog.”

Tovább

A gonoszság itt szétterül, fájdalmasan üvölt az emberi sors tárgyiasíthatósága

február 29., 06:24 Módosítva: 2024.02.29 19:11
256

Ismét rendhagyó filmkritikával, recenzióval találkozik most az Index olvasótábora. Pajor Tamás újra írt nekünk, s bár az Érdekvédelmi terület című filmről a Cinematrixban már írtunk, ezúttal ő is megosztja gondolatait velünk.

Már a film címe is olyan fakó, semmitmondóan nyomasztó, mint az általa pórusokba szivárogtatott világé. A Martin Amis angol író regényét adaptáló mozi Auschwitz parancsnokának, Rudolf Höss és felesége, Hedwig történetét beszéli el – Jonathan Glazer ismételten szuper nívós rendezésében.

Az Érdekvédelmi területnek már nem kell a csontváztestek, a hullahegyek, a tömegsírok és a gázkamrák naturalisztikus bemutatásával élnie ahhoz, hogy permanensé tegye az alattomos hastájéki szorongást. Ezt már elvégezte a történelem legnagyobb dokumentumtára – és az olyan kiváló alkotások, mint a Schindler listája, a Saul fia, A csíkos pizsamás fiú, vagy egészen másként, Az élet szép. Ez a film már e korábbi tudást feltételezi.

Az elharapott halálsikolyok, tompa lövések, jajszavak poliritmikájából összegyúrt, fojtott szimfónia végig aláfesti a felszín bűzlő idilljét.

A tüchtig polgári lét apró momentumai minden pillanatban a pokolt takarják. Ezt mi, nézők, tudjuk, a rendező pedig tudja, hogy tudjuk, és erre épül a történetmesélés. Ebben a konstellációban átértékelődik a felszolgált menü – amely persze bőséges ellentétpárja a kerítésen túl sejthető üres löttynek –, itt más kontextusba kerül a szerelem, a gyereknevelés, a születésnapi köszöntő és minden, mert mindent láthatatlan vér borít.

Gonosz és szörnyeteg

Ahogy Hanna Arendt értekezik a gonosz banalitásáról szóló híres elmélete kapcsán: „A mindennapi konformizmus lappangó kriminalitása” munkál. A halál tömeges előállítása ipari folyamattá egyszerűsödik és a megsemmisítések pragmatizmusából a lelkes működtetők karriert építenek.

A tömeggyilkosság-ipari életpályamodell-tervezés apró-cseprő bosszúságai, esendősége, könyöklése, a szimpla hétköznapisága egy olyan létmód ábrázolata, amely már csak küllemében mutat emberszerű jegyeket, belső valósága élettelen és nélkülöz minden emberit. A halál árnyéka feletti plexihídról lenézve a létezés inverzét látjuk, a nemlétnél rosszabbat, az életvesztett, magából kifordult létet, amelyet Glazer zseniálisan szürreális kép-hang kiállásokkal ábrázol.

030.webp
Fotó: Port.hu

Olykor klasszikus kamarazenére fasiszta urak és hölgyek mulatoznak a barokk stukkókkal gazdagon díszített bálteremben. Máskor meg gregorián tónusú, széteffektezett horrorhörgést hallunk, fotónegatív-röntgenszerű képsorokkal, Jancsi és Juliska boszorkaégetésének – ehelyütt szándékosan torz – metaforájával megfejelve. Hanna Arendt Eichmannról úgy értekezett, hogy

valódi szörnyeteg volta nem holmi megátalkodott gonoszságban keresendő, hanem abban a gondolattalanságban, ahogyan bármilyen hivatali parancs reflektálatlan végrehajtására alkalmasnak bizonyult.

Vagyis a gonoszság itt szétterül, személytelen, officiális műveletté válik. Nincs ebben a rosszban már semmi romantikus, nem forr a gyűlölettől, hanem legelvetemültebb céljait termeléssé alakítja, technológiai folyamatokba csatornázza, hiszen az elkövetők számára áldozataik is rég tárgyiasultak. A test-füst-kibocsátó kémények árnyékában felépült álomotthon, a pedáns konyha és virágkert hányingerkeltő komplementere végig szitál ránk, mint a savas eső.

Tovább

Lezárult egy korszak, távozik a Walt Disney Pictures elnöke

február 27., 20:53 Módosítva: 2024.02.28 06:47
24
Tizenöt év után azonnali hatállyal távozik a Walt Disney Motion Picture Studios elnöke, Sean Bailey, aki a cég animációs részlegét több milliárd dolláros élőszereplős filmüzemmé alakította át.

A Searchlight társelnöke, David Greenbaum veszi át a helyét, így ő lesz a Disney Motion Picture Studios és a 20th Century Studios elnöke. Alan Bergmannak, a Disney Entertainment társelnökének fog jelenteni – írja a Deadline.

Steve Asbell továbbra is a 20th Century Studios elnöke marad, ezt a pozíciót 2020 márciusa óta tölti be. Ő Greenbaumnak fog jelenteni.

Ezzel a Searchlight Pictures vezetői csapata, Greenbaum és Matthew Greenfield kettéválik, akik a presztízsfilmek két legelismertebb vezetője, és akik jelenleg többek között a  Szegény párákkal  a legjobb filmért járó díjért is versenyben vannak.

Tovább

Végre egy film, amit fülig érő szájjal néz meg az ember

február 27., 20:04 Módosítva: 2024.02.28 20:38
2214

A Tökéletes napok (Perfect Days) egy ritka merész film napjaink szórakoztatóiparában. A hazai mozikban február 22-én bemutatott japán–német koprodukció egy picit sem megszokott főszereplőt, egy Tokióban élő vécépucolót állít a középpontba. Ráadásul teszi mindezt mindenféle megalkuvást nem tűrő, már-már transzba ejtően lassú tempóban.

A veterán rendezőnek, a 78 éves Wim Wendersnek nem a saját fejéből pattant ki a Tökéletes napok ötlete, legalábbis nem teljesen. A német állampolgárságú, de amúgy Japánért fanatikusan rajongó filmkészítőt 2022-ben keresték meg, hogy látogasson el a kelet-ázsiai ország fővárosába, és nézzen meg néhány nyilvános vécét. Nem akármilyen mellékhelyiségekről van szó, a Tokyo Toilet művészeti projektről, amelynek részeként 17 gyönyörűen és kreatívan megalkotott slozit álmodtak meg különböző művészek a Sibuja kerületben.

Ennek kapcsán szerették volna, ha Wenders rövid dokufilmeket készít az érdekes jelenségről, ám a direktor végül arra jutott, jobb lenne egy egész estés, fikciós drámában feldolgozni a látottakat. Valahogy így született meg a Tökéletes napok, aprópénzből, alig 16 nap alatt leforgatva, de láthatóan szívvel-lélekkel. A Tökéletes napok a hamarosan megrendezésre kerülő Oscar-gála Nemzetközi filmek kategóriájának egyik jelöltje, és eddig az egyetlen olyan japán film az Oscar történetében, amit nem japán rendező hozott tető alá. Nyilván mi is rettenetesen kíváncsiak voltunk rá, hogy milyen lett.

A film története egy idősödő férfi, Hirajama (Koji Yakusho) körül forog, aki egészen érdekes jelenség. A Tökéletes napok főhőse mindennap hajnalban kel, összehajtja matracát, megnyírja bajszát, és a lakása előtti automatából vett üdítőből kettőt-hármat szürcsöl, majd kiválaszt egy kazettát, és valami oldschool rock vagy popszámot hallgatva elindul dolgozni, vécét pucolni. Hirajama lehetne megviselt, gyűlölhetné az életét és sorsát, de Koji Yakusho karakteréről már az első jelenetek egyikében egyértelművé válik, hogy ennek az attitűdnek éppen az ellenkezőjét képviseli. Elvégre Hirajama első dolga minden hajnalban, amikor kilép az utcára, hogy felnéz az égre, és nagyot mosolyog. Ugyanezzel a mosollyal az arcán pucolja a vécéket is a hatvanas éveit taposó fickó, aki a toalettek minden centijét háromszor is átsikálja. Nem zavarja őt ez a többség által vélhetően alantasnak látott munka, sőt.

Tovább

Bejelentették, ki lesz az Oscar-gála műsorvezetője

február 27., 12:38 Módosítva: 2024.02.27 16:51
14
A 96. Oscar-gála díjátadói között lesz a Dűne sztárja, Zendaya, az Oscar-díjas Al Pacino és a háromszoros Oscar-jelölt Michelle Pfeiffer is. Az amerikai filmakadémia díjátadó ceremóniáját március 10-én, magyar idő szerint hétfőre virradóra rendezik meg a Los Angeles-i Dolby Színházban.

A szervezők nyilvánosságra hozták azoknak a sztároknak a nevét, akik részt vesznek az Oscar-szobrok átadásában. A díjátadók között lesz a Dűne sztárja, Zendaya mellett az Oscar-díjas Al Pacino, a háromszoros Oscar-jelölt Michelle Pfeiffer, valamint Brendan Fraser, aki tavaly A bálnáért kapta meg a szobrot, és a Minden, mindenhol, mindenkor Oscar-díjasai: Michelle Yeoh, Ke Huy Quan és Jamie Lee Curtis is.

A gála műsorának házigazdája immár negyedik alkalommal Jimmy Kimmel lesz.

Az Oscar-gála executive producerei, Raj Kapoor, Molly McNearney és Katy Mullan közölték, hogy Mahershala Ali, Nicolas Cage, Jessica Lange, Lupita Nyong’o, Sam Rockwell és Matthew McConaughey szintén szerepel a díjátadók névsorában.

Az Oscar-díj-átadót élőben sugározzák világszerte, a magyar nézők a Disney+ streamingszolgáltatásán követhetik.

Mint megírtuk, idén ismét lehet magyar nyertes, miután a legjobb látványtervezés kategóriában esélyes az Oscar-díjra Mihalek Zsuzsa, a Szegény párák berendezője. Jórgosz Lánthimosz alkotása 11 jelölést kapott. A film berendezőjeként Mihalek Zsuzsa díszlettervező a produkciós tervező

James Price és Shona Heath társaságában nyerheti el az Oscar-díjat. A film vetélytársai ebben a kategóriában a Barbie, a Megfojtott virágok, a Napóleon és az Oppenheimer. Az alkotást az idei gála nagy esélyesének tartják, ugyanis tizenhárom díjra is jelölték.

El sem kezdődött, mégis botrányoktól hangos az idei Oscar-díj-átadó

Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát. Az amerikai filmakadémia januárban jelentette be, hogy idén milyen filmek, illetve mely filmes szakemberek szállhatnak harcba az arany szoborért. 

A legtöbb jelölést, tizenhármat az Oppenheimer kapta, amit a Szegény párák követ tizeneggyel, majd a Megfojtott virágok tíz és a Barbie nyolc jelöléssel. 

Az amerikai filmakadémia döntése sokaknál felháborodást váltott ki. Az idei jelöltek közül a Barbie című film főszereplője, Margot Robbie is kimaradt. Az alkotás másik szereplője, a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában jelölt Ryan Gosling és a női mellékszereplők között versenyző America Ferrera elfogadhatatlannak tartja, hogy Robbie-ról megfeledkeztek.

A színésznő saját bevallása szerint nem szomorkodik, ugyanis a nagy sikerű alkotás producereként így is elismerték. Az ausztrál színésznő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a rendező, Greta Gerwig megérdemelte volna az elismerést.

Szintén kimaradt az idei Oscar-jelölésből a Megfojtott virágokban szereplő Leonardo DiCaprio, aki a Golden Globe-on és a Critics’ Choice Awardson is jelölve volt. 

Rengeteg olyan sikeres színész van, akiket az amerikai filmakadémia számos alkalommal jelölt már Oscarra, de végül sosem vagy csak egyszer ítélték oda nekik a díjat. Többek között Tom Cruise, Johnny Depp és Robert Downey jr. sem kapott még arany szobrot.

Minden idők egyik legepikusabb európai televíziós produkciójaként írnak a Hunyadiról

február 27., 11:02 Módosítva: 2024.02.28 11:09
2272

A vágás előrehaladott stádiumában van a Hunyadi-sorozat. A több millió euróból készülő sorozatot a Berlinale után Londonban mutatta be a szakmai közönségnek a német Beta Film, amely a jogok nemzetközi értékesítését végzi. A Hunyadi a nemzetközi piacra Rise of the Raven (A holló felemelkedése) címmel kerül. A Robert Lantos producer vezetésével készülő, Bán Mór azonos című regényfolyamából készült 10 részes alkotás az év végén kerül a képernyőre – itthon és világszerte.

„Óriási a várakozás, hiszen jelenleg nem készül hasonló, monumentális történelmi sorozat. A bemutatott részletek csak tovább fokozták az érdeklődést, hiszen a magas szakmai színvonal mellett a Hunyadi azzal is egyedülálló, hogy minden szereplő az anyanyelvén szólal meg – növelve ezzel a történelmi hitelességet” – mondta Robert Lantos producer, aki szintén jelen volt a berlini zárt körű vetítésen. Minderről a produkciós cég tájékoztatta az Indexet.

A tíz, egyenként egyórás részből álló Hunyadi a hadvezér epikus életét tárja elénk, aki a XV. századi középkori Európa kimerítő kegyetlen viszonyai között dacolva az óriási túlerővel döntő győzelmet arat a nándorfehérvári csatában, átformálva ezzel Európa történelmét. Hunyadi az olasz, lengyel, osztrák, szerb és magyar nemesi családok között éli életét – amit botrányok, politikai hatalmi játszmák és összeesküvések tarkítanak.

A Variety minden idők egyik legepikusabb európai televíziós produkciójaként ír a Hunyadiról, és megszólaltatja Robert Lantost, aki T. S. Eliottól idéz, aki egyszer azt mondta, hogy az álom és a valóság között ott van az árnyék. Lantos ezzel kapcsolatban így fogalmaz: „Egész pályafutásom alatt ezzel az árnyékkal küzdöttem. A Rise of the Raven című filmmel az árnyékot legyőztem.”

Az Index kint járt a forgatáson, az erről szóló beszámoló itt elolvasható.

Tovább

Renée Zellweger visszatér a negyedik Bridget Jones-filmben

február 26., 20:16 Módosítva: 2024.02.27 14:21
31
Majdnem tíz év szünet után Renée Zellweger visszatér, hogy az ötvenes éveiben járó Jonest is megelevenítse filmvásznon a negyedik Bridget Jones-filmben. A hírek szerint Hugh Grant és Colin Firth is visszatérnek, a forgatás májusban kezdődik Londonban.

Bridget Jones visszatér a mozivászonra. A negyedik rész forgatása májusban kezdődik, 23 évvel a romantikus komédiasorozat első filmjének megjelenése után – írta meg az Independent. A Helen Fielding bestseller-könyvsorozata alapján készült filmek címszerepében a kétszeres Oscar-díjas Renee Zellweger tér vissza. Colin Firth és Hugh Grant, akik az előző filmekben Mark Darcyt és Daniel Cleavert alakították – akik között Jones őrlődik –, szintén visszatérnek.

A film a hírek szerint Fielding 2013-as Mad About the Boy című regénye alapján készül, amelyben Jones 51 éves, kétgyermekes, egyedülálló anyaként a közösségi médiában és a társkereső alkalmazásokban való „szerencsétlenkedését” mutatja be. Ez a könyvsorozat harmadik kötete.

Egy filmes forrás a Mail On Sunday-nek azt nyilatkozta, hogy „Bridget visszatért, és hamarosan elfoglalja Londont. A forgatásokat már tervezik, és az összes előkészületi munkálat megtörtént”.

Zellweger állítólag „izgatottan várja, hogy újra eljátssza a szerepét, mivel annyira imádja a karaktert”.

A Bridget Jones-láz várhatóan tavasszal végigsöpör Londonon

– tette hozzá a forrás.

Tovább

Újabb rangos elismerést kapott az Oppenheimer

február 26., 17:35 Módosítva: 2024.02.26 18:31
2
Christopher Nolan Oppenheimer című filmje nyerte el vasárnap Amerikai Producerek Céhének (PGA) filmes fődíját.

A több mint nyolcezer producert tömörítő céh 35. alkalommal adta át díjait, amelyeket az ágazat szakértői az Oscar-díj barométerének is tekintenek. Az elmúlt 15 évben 12 díjazott a legjobb filmért járó Oscar-díjat is elnyerte, legutóbb tavaly a Minden, mindenhol, mindenkor című sci-fi komédia. 

A J. Robert Oppenheimer életéről forgatott filmdráma a producercéh fődíjáért ugyanazzal a mezőnnyel versenyzett, amelyből a március 10-i Oscar-gála győztese is kikerül. Az atombomba atyjáról szóló film mellett a Barbie, a Szegény Párák, és a Megfojtott virágok is a díjesélyesek között volt. Utóbbi rendezője, Martin Scorsese produceri pályafutásáért kapott David O. Selznick-díjat a vasárnapi ceremónián, amelyet a Los Angeles-i Ray Dolby Ballroomban rendeztek meg.

Christopher Nolan a legjobb filmes producernek odaítélt díjat mások mellett producertárásának, Charles Royennek is megköszönte, aki az Oppenheimer alapjául szolgáló American Prometheus című könyvre felhívta a figyelmét.

Robert Downey Jr., a film mellékszereplője az Oppenheimert a „valaha elméleti fizikáról készített legnagyobb költségvetésű produkcióként” méltatta.

A filmsztár szombaton este kapta meg a legjobb mellékszereplő díját ahollywoodi színészcéh (SAG) díjátadó gáláján, ahol az Oppenheimer ugyancsak tarolt: megszerezte a legjobb színészgárda trófeáját, a címszerepet alakító Cillian Murphy pedig a legjobb színész díját vehette át.

Tovább

Elemi erejű drámával tért vissza napjaink legjobb német filmrendezője

február 25., 20:26 Módosítva: 2024.02.26 08:33
2

Ahhoz képest, hogy Christian Petzold az elmúlt évtizedekben milyen remek filmeket tett le az asztalra, meglepően kevesen ismerik a Berlin School névre keresztelt német új hullám prominens képviselőjét. A 63 éves direktor talán leghíresebb darabja a 2018-as Tranzit, melyben a náci megszállás idején igyekszik egy kétségbeesett férfi Franciaországból Amerikába menekülni, de hasonló tematikára épül a hat évvel korábbi Barbara is, melyben egy orvosnő próbál az NDK-ból az NSZK-ba átjutni a szerelméhez. Petzold új filmje, a hazai mozikban február 22-én bemutatott Tűzvörös égbolt az előbb említett filmekhez képest könnyedebb hangvételű, de elvontabb eszközökkel mégis ugyanazt a témát dolgozza fel. Önmagunk határainak átlépését.

A Tűzvörös égbolt főhőse Leon (Thomas Schubert), egy fiatal író, aki már a hóna alatt tudhatja második regényének kéziratát, így érkezik barátjával, Felixszel (Langston Uibel) karöltve a Balti-tenger partjára egy kicsit nyaralni. A nyaraló, ahol pár napig meghúzzák magukat, nem éppen a Hilton, a tető kilyukadt, és csöpög a víz, emellett egy szobába szorul a két fickó éjszakára, mert van már egy harmadik lakótársuk is, egy rejtélyes fiatal nő, Nadja (Paula Beer), aki szemtelenül belakta a kéglit. Petzold új filmje körülöttük forog, kiegészülve egy karakán vízimentővel, Deviddel (Enno Trebs). Az író-rendező négy egészen eltérő személyiséget ütköztet, viszonylag szűk, zárt térbe bezárva, miközben a távolban füst száll fel, és éjszakánként hátborzongató fény világítja meg a horizontot – merthogy erdőtüzek pusztítanak, amelyek akármikor rövidre zárhatják a vakációt. Vészjóslás a javából, ha minket kérdez valaki.

A filmtörténelemben láttunk már pár elviselhetetlen írót a nagyvásznon, nem is kell túl sokat kutatnunk az emlékezetünkben. Ott volt például a Jack Nicholson-féle Jack Torrance, aki baltával kergette saját magát és családját is az őrületbe a Ragyogásban. A Félelem és reszketés Las Vegasban, valamint a rémesen alulértékelt Rumnapló azt mutatták meg, mi lesz, ha rácsúszik a piára, az alkoholra, na meg a könnyű nőcskékre egy fékevesztett újságíró (Johnny Depp). Nos, a Tűzvörös égbolt főszereplője, Leon még hozzájuk képest is jó nagy seggfej, csak éppen másképp. Thomas Schubert kedvesnek tűnő ábrázatára ránézve álmunkban nem gondolnánk, hogy mennyire toxikus, öntelt, magába forduló, ám pont emiatt izgalmas művészemberről van szó.

Tovább

A Netflix új sorozata pár órára visszahozta a gyerekkorunkat

február 24., 20:32 Módosítva: 2024.02.25 19:56
51

Egyáltalán nem véletlen, hogy az Avatár – Aang legendáját sokan a világ egyik legjobb animációs sorozataként tartják számon. 2005-ben mutatta be a Nickelodeon Michael Dante DiMartino és Bryan Konietzko alkotását, mely három évada alatt nem csupán a célközönségnek számító 6–11 éves gyerekeket tapasztotta oda a képernyőhöz, hanem a náluk jóval korosabbakat is. Bizonyos körökben kultikus darabbá vált az Avatár, jóval azelőtt, hogy James Cameron sci-fi filmje miatt nyúlánk kék emberekkel kötötték volna össze a nézők ezt a szót.

Bár később a gyerekcsatorna igyekezett meglovagolni az Avatár-lázat, az Aang legendája spin-offja, a Korra legendája a komorabb, felnőttesebb hangvétele ellenére sem volt képes megismételni az eredeti sikereit, és bebukott a nézettsége – mondjuk, négy etapot így is csodával határos módon megért.

Miután M. Night Shyamalan bicskája beletört 2010-ben az Aang legendája feldolgozásába, és a misztikus filmjeiről ismert rendező egy túlontúl komor, sötét és trashbe hajló egész estés filmet csinált az Avatárból, a franchise jó hosszú ideig pihent. Majdnem egy évtizeddel később, 2019-ben kezdett a Netflix dolgozni egy újabb élő szereplős átültetésen, és végül sikerült is bemutatniuk február 22-én az Avatár – Az utolsó léghajlító nyolc részből álló első évadát. Még úgy is, hogy az eredetileg executive producerként és showrunnerként közreműködő készítők, a már emlegetett DiMartino és Konietzko jó régen kiszálltak az egész buliból, kreatív nézeteltérésekre hivatkozva.

Én, aki mind az Aang legendáját, mind pedig a Korra legendáját annak idején végignéztem, gyomorideggel vártam a Netflix-féle változatot. Ha az eredeti alkotók kiléptek mellőle, akkor csak rossz lehet a végeredmény felkiáltással. Mea culpa, tévedtem. Merthogy az Avatár – Az utolsó léghajlító egy nagyon korrekt kis fantasy-kaland sorozat lett, még ha a streamingszolgáltató előző, ilyen irányú próbálkozásához, a One Piece-hez nem is tud igazából felérni.

Tovább

Megsérült az Oppenheimer sztárja

február 24., 16:33 Módosítva: 2024.02.25 08:03
9
Az Oppenheimer sztárjai a napokban Jimmy Kimmel műsorában jártak, ahol érdekes sztorit osztottak meg a film forgatásáról. Cillian Murphy felidézte, hogy Emily Blunt ajándéka visszafelé sült el.

Cillian Murphy, Emily Blunt mellett Robert Downey Jr. – ez a három színész hatalmasat alakított a tavaly nyáron mozikba kerülő Oppenheimer című filmben, amely világszerte hatalmas népszerűségnek örvend.

Cillian Murphy például olyannyira, hogy a legjobb férfi főszereplő kategóriájában az Oscar-díj egyik nagy esélyeseként tartják számon.

Emily Blunt nevetve mesélte Kimmelnek, miért vásárolt egy különleges párnát az ír színésznek, akit a forgatások alatt kialvatlaság gyötört. „Úgy éreztem, hogy Cilliannek többet kell aludnia, mint ennie” – a színésznő ezzel a színész diétájára utalt. „Szóval megajándékoztam egy szép párnával, amelynek amúgy a megszállottja vagyok.” 

Az egyik este rosszul ítélte meg, hogy hol van a párna, és hol az ágykeret, és a fejét véletlenül az utóbbihoz verte. Másnap leragasztott fejjel jött dolgozni.

Murphy elmesélte, hogy a sebet valóban beragasztották, és sminkkel eltüntették, így szerinte még a filmben sem látszik. 

Nemrégiben tették közzé a 96. Oscar-díj-átadó jelöltjeinek listáját. Kiderült, hogy az Oppenheimer nem kevesebb mint 13 jelölést tudhat magáénak. Ugyan sokáig úgy tűnt, Christopher Nolan filmjének sikerül megdöntenie a Titanic és a Kaliforniai álom által felállított, 14 jelölésből álló rekordot, trónfosztásra végül idén sem került sor. 

Tovább

Oscar-díjas rendező filmjének főszereplője lesz Tom Cruise

február 24., 11:15 Módosítva: 2024.02.25 06:25
2
A The Hollywood Reporter értesülései szerint az Oscar-díjas filmrendező, Alejandro G. Iñárritu Tom Cruise főszereplésével forgatja következő filmjét.

A produkció megvalósításáról a Warner Bros. és a Legendary Pictures folytat tárgyalásokat. Alejandro G. Iñárritu legutóbb 2015-ben forgatott angol nyelvű filmet, A visszatérőt Leonardo DiCaprióval, amely globálisan több mint félmilliárd dolláros jegybevételt hozott, és három Oscar-díjat kapott – szúrta ki a Kultúra.hu a The Hollywood Reporter oldalán.

Új angol nyelvű filmje forgatókönyvét is Iñárritu írta Sabina Berman, Alexander Dinelaris és Nicolás Giacobone közreműködésével,

a film sztorijáról azonban egyelőre semmit nem hoztak nyilvánosságra.

Tom Cruise januárban kötött nem exkluzív szerződést a Warner Bros. filmstúdióval. A filmsztár és producer jelenleg a következő Mission: Impossible-epizódon dolgozik, és a Universal filmstúdió előkészület alatt álló, világűrben játszódó filmjében is játszik majd, amelyet Doug Liman rendez.

A Top Gun folytatása cseppet sem meglepő, hiszen a Top Gun: Maverick Cruise karrierjének legnagyobb bevételt hozó filmje lett, 1,49 milliárd dollárral. Az alkotás ráadásul tavaly egy Oscar-díjat nyert a legjobb hang kategóriában, valamint hat Oscar-jelölést zsebelt be, köztük a legjobb film kategóriában is.

Alejandro G. Iñárritutól – aki 2015-ben Birdman című alkotásáért a legjobb film és rendező Oscar-díját is elnyerte – a közönség legutóbb a Bardo, egy maroknyi igazság hamis krónikája című spanyol nyelvű filmet láthatta.

Tom Cruise-t 1990-ben a Született július 4-én, 1997-ben pedig a Jerry Maguire című filmért jelölték a legjobb színész Oscarjára, 2000-ben a Magnólia mellékszereplőjeként kapott nominációt, tavaly pedig a Top Gun: Maverick producereként lett Oscar-jelölt a legjobb film kategóriában.

Most már biztos: érkezik a Harry Potter-sorozat, már azt is tudni, mikor

február 23., 20:33 Módosítva: 2024.02.24 13:49
337
Elindultak az egyeztetések a Warner Bros. filmstúdió és J.K. Rowling, a Harry Potter-könyvek írója között. A felek az új sorozat részleteiről egyeztettek, amely két év múlva mutatkozik be az HBO Maxon.

A Warner Bros. filmstúdió tavaly jelentette be, hogy elindítja a Harry Potter-sorozat gyártását. A stúdió akkor annyit árult el, hogy minden egyes évad a Harry Potter-univerzum egy-egy könyvére koncentrál majd.

A Warner Bros. vezérigazgatója, David Zaslav most arról számolt be, hogy

a Harry Potter TÉVÉsorozat első része 2026-ban jelenik meg az HBO Maxon

– írta a Variety.

Zaslav azt is elárulta, néhány héttel ezelőtt Londonban volt az HBO Max tartalomfőnökeivel, Casey Bloysszal és Channing Dungey-vel, valamint a Warner Bros. Television elnökével, hogy találkozzanak J.K. Rowling íróval. 

Mindannyian nagyon örülünk, hogy újraindítjuk a Harry Potter-történetet. A beszélgetéseink J.K. Rowlinggal sikeresek voltak, és nem is lehetnénk izgatottabbak az előttünk álló feladatok miatt. Alig várjuk, hogy több évtized után új történeteket osszunk meg a rajongókkal szerte a világon

– nyilatkozta Zaslav. Hozzátette, a Harry Potter tévésorozat castingja egyelőre nem indult el, de a annyit elmondott, hogy teljesen új szereplőgárdával állnak elő.

J.K. Rowling szerepéről már korábban is lehetett tudni, hogy az ő kezében van az összes kreativitással és alkotással kapcsolatos kontroll, tehát vezető producerként vesz részt a forgatásokon. A Warner Bros. emellett tisztázta, hogy nem függ teljesen Rowlingtól, hiszen ők sem most kezdték a „Potter-bizniszt”.

Patikamérlegen adagolja a feszültséget ez az új sci-fi-sorozat

február 23., 18:39 Módosítva: 2024.02.24 21:12
405

Bár a Lost óta megfogyatkozott a számuk, napjainkban is fel-felbukkannak erősebb próbálkozások a rejtélyes sci-fi-sorozatok palettáján. Most az Apple TV+-ra futott be a Constellation című űrhajós thriller az első három epizódjával, amelyben Noomi Rapace alakít egy olyan asztronautát, aki a Nemzetközi Űrállomáson való félresikerült misszióját épphogy megússza. Aztán amikor visszatér a Földre, apránként kezdi el észrevenni, hogy valami nem stimmel a körülötte lévőkkel. Vagy inkább ővele? Ez itt a nagy kérdés, amit a Constellation egészen élményszámba menő módon kezd el fejtegetni, és annak ellenére, hogy nagyrészt fogalmunk sincs, mi történik, a végeredmény piszkosul élvezetes.

Noomi Rapace-nak A tetovált lány eljátszása óta volt néhány mellényúlása, mióta beszippantotta őt a mainstream szórakoztatóipar, a Prometheus se volt egy acélos film, a netflixes Brightról vagy a Black Crab című akciófilmről nem is beszélve. Ennek ellenére a 44 éves svéd színésznőnek még így se sikerült teljesen lerontania a renoméját; amikor meglátjuk a nevét egy poszteren vagy traileren, kicsit lelkesebbek leszünk. Főleg, hogy a Constellationt az az Apple TV+ adta ki a kezei közül, ahol a science fiction egyszerűen virágzik: mind a Siló, a See, a For All Mankind, a Különválás, és valamilyen szinten még az Alapítvány is emlékezetes és minőségi néznivalók.

A Constellation évadkezdő részeiről üvölt, hogy talicskával öntötték beléjük a pénzt, a látvány mozifilmes, az elején látható űrállomásos katasztrófa már-már a Gravitációt idézi. Nemcsak a megvalósításában, hanem izgalmában is. Az mondjuk meglepő, hogy épp ezt a kezdő konfliktust nyújtják el 120 percre adagolva, de legalább Jo Ericsson (Noomi Rapace) nagy visszatérése pont emiatt üt nagyobbat, mint illene neki. Főleg, hogy rögtön a nyitójelenet is lelövi, hogy a nő sikerrel visszatért a bolygóra…

Tovább

Gyűlölte magát, mert nem menthetett meg minden gyermeket a pokolból

február 21., 20:29 Módosítva: 2024.02.22 20:45
1285

A megtörtént eseteken alapuló filmeket az ember mindig más szemmel nézi, de főleg akkor, amikor olyan alkotásokról van szó, mint az Egy élet (One Life), amely a második világháború egy sokáig elfeledett hősét hozza el nekünk. Nicholas Wintonról van szó, aki a történet szerint 1938 decemberében érkezik Csehszlovákiába, egészen pontosan Prágába, ahol földönfutóvá vált, rettegő családokat lel a nyomornegyedekben. Ezek a famíliák az egyre inkább erőre kapó Adolf Hitler és náci katonái elől menekülnek. A londoni brókerként dolgozó Winton az, aki a menekültek terhét a saját vállaira veszi, és társaival együtt főképp zsidó származású gyerekeket kezd el átmenteni Prágából a tengerentúlra.

Nem egyet, nem kettőt, hanem egészen pontosan 669-et.

Az Egy élet azt vizsgálja, mi kell ahhoz, hogy egy teljesen átlagos ember hőssé váljon, és milyen hatásai vannak valakire, ha úgy érzi, hiába mentett meg több száz szenvedő fiatalt, új otthont teremtve nekik Nagy-Britanniában, ha további 250-et nem sikerült kimenekítenie, mielőtt koncentrációs táborokba zárták volna őket, ahol vélhetően kevés kivétellel mind meghaltak.

A hazai mozikban február 15-e óta látható film két szálon halad, az egyiken a fiatal, Johnny Flynn által játszott Nicholast látjuk ténykedni, míg a másikon 50 évvel később, 1988-ban járunk, amikor a főszereplő már csendes életet élő öregúrként (Anthony Hopkins) igyekszik a háta mögött hagyni a múlt démonait, és megbirkózni a saját bűntudatával. A múltban játszódó jelenetek nagy erőssége, hogy szerethető figurákból álló csapat verbuválódik össze, köztük a Nicholas Winton ellentmondást nem tűrő édesanyját alakító Helena Bonham Carterrel, hogy kimentsék a zsidó kisgyerekeket a fenyegető pokolból. És annak ellenére, hogy néha úgy érezzük, nem sikerül elkerülniük a Hollywoodból kölcsönzött kliséket, és mindössze a felszínt kapargatják, az írók meglepően ügyesen végigvezetik azokat a kihívásokat, amelyekkel a főhősök szembesülnek.

Tovább

Hatalmas megtiszteltetés érte Martin Scorsesét

február 21., 10:10 Módosítva: 2024.02.21 11:50
13
Wim Wenders méltatta a 81 éves amerikai rendezőt, aki Hollywoodban is meg tudta őrizni függetlenségét, egyéni látásmódját.

Filmes életművéért tiszteletbeli Arany Medve díjjal tüntette ki kedden a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Martin Scorsese amerikai filmrendezőt. A Taxisofőr, a Dühöngő bika, a Viharsziget és a New York bandái rendezője 81 évesen vehette át a díjat – írta meg az MTI.

Tovább

Kitépi a néző szívét a Netflix új sorozata

február 20., 20:00 Módosítva: 2024.02.21 16:56
258

Az Egy nap (One Day) című új, február 8-án bemutatott széria úgy indul, mint bármelyik szerelmi történet. Adott egy fiú és egy lány, esetünkben Dexter Mayhew (Leo Woodall) és Emma Morley (Ambika Mod), akik nem is lehetnének különbözőbbek egymástól. Előbbi éli a huszonéves jóképű agglegények gondtalan életét, azon gondolkozik, hogy milyen sorrendben utazgassa be a világ országait, míg utóbbi kissé szorongós, izgulós, de minden álma, hogy nyomot hagyjon a világban. Ők ketten azok, akik 1988-ban, az államvizsgát követő buliban összeismerkednek. Egymás karjaiban végzik, ám a vonzódás nem teljesedik be, helyette órákat beszélgetnek egymással. Aztán meg ki-ki megy a maga útjára…

Igen, az Egy nap mégse az a tipikus szerelmi történet. Már csak a koncepciója miatt sem, ami igencsak ambiciózus, hiszen minden epizódban egy-egy évet ugrunk előre az időben Dexter és Emma találkozásához képest, és bepillantunk, hogy éppen hol állnak az életükben. A Netflix nem spórolt, 14 epizódot készített a sorozatból, ami tényleg megadja a lehetőséget és a játékidőt arra, hogy kellően kibontsák a főszereplőket, és a közöttük alakuló se veled, se nélküled kapcsolatot.

Nagyjából húsz évet ölel fel a sztori, és ez idő alatt szinte mindenféle élethelyzetben láthatjuk a majdnem szerelmes párt.

A korábban A Fehér Lótusz második évadában is szereplő, de a Vampire Academyben és a Citadelben is megfordult Leo Woodall tökéletes casting erre a szépfiúkarakterre. Mindenféle erőlködés nélkül, kisujjból, természetesen alakítja a színész az Egy nap Dexterjét, és valamelyest hasonló fizimiskája is van, mint az ugyancsak David Nicholls regényén alapuló 2011-es filmadaptációban látott Jim Sturgessnek. Akinek a nézők előítéleteivel jobban meg kellett küzdenie, az az Emma bőrébe bújó Ambika Mod, akinek Anne Hathaway-t kell itt feledtetnie. Többé-kevésbé sikerült is neki, a szerény, közösségben szorongó leányzót ő is átélt játékkal hozta el a képernyőnkre. Megkockáztatom, ha nem formálná meg ilyen jól Ambika Mod a visszahúzódó naivát, a sorozat központi románca se működne annyira.

Tovább

Rég nem bukott ekkorát Marvel-film, a folytatást is elkaszálják

február 20., 10:10 Módosítva: 2024.02.21 10:19
196

Rossz hírünk van azok számára, akik szerették a Sony legújabb filmes durranását, a Madame Webet, ugyanis az alkotás olyan rosszul teljesített, hogy a cég nem csupán Dakota Johnson karakterétől búcsúzott el, hanem a Pókember-világ új női szuperhőseitől is, akiket rajta keresztül akart bemutatni. A film akkora bukás volt,

hogy még a Warner sokat emlegetett második Shazam-filmjénél is rosszabbul teljesített a pénztáraknál.

A mozis bluckbusterről lapunk is írt – nem igazán pozitív kicsengésű – kritikát, amely nagyjából összhangban van a nemzetközi megítéléssel. A film a Rotten Tomatoes oldalán a kritikusoktól mindössze 12 százalékot kapott, amit alig néhány szuperhősfilm tudott csak „megugrani” – hirtelen csupán a hírhedt George Clooney-féle Batman és Robin ugrott be nekünk, amely 11 százalékot érdemelt mindössze.

A közönség sem volt hozzá sokkal kegyesebb, bár Clooney denevéremberénél jobban szerették, és az 50 százalékot éppen elérte. Ez azonban édeskevés ahhoz, hogy a Sony – mint az egyik vezető filmóriás – bizalmat szavazzon a lehetséges folytatásnak, és újabb dollármilliókat invesztáljon egy olyan projektbe, amely szemlátomást nem térül meg. Hogy mekkora is volt a bukás?

Tovább

Hiába tarolt az Oppenheimer a BAFTA-díj-átadón, egy váratlan vendég ellopta a show-t

február 19., 07:38 Módosítva: 2024.02.20 06:54
65
Christopher Nolan Oppenheimer című filmje kapta a fődíjak zömét a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) vasárnap esti londoni díjkiosztóján. Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát, amelynek szintén nagy esélyese a tizenhárom díjra jelölt életrajzi dráma.

Az első atombombát előállító tudóscsoport vezetőjéről, Robert Oppenheimer elméleti fizikusról szóló életrajzi dráma tizenhárom díjra volt esélyes az előzetes jelölés alapján, és hetet el is hozott a Royal Festival Hallban megrendezett, viszonylag megbízható Oscar-előrejelzőnek tekintett BAFTA-gálán, amelynek házigazdája David Tennant volt.

Az Oppenheimer kapta a legjobb film díját, Christopher Nolan a legjobb rendezésért járó elismerést, és az Oppenheimert alakító Cillian Murphy a legjobb férfi főszereplő BAFTA-kitüntetését.

Cillian Murphy legfőbb versenytársa a világhírű karmesterről, Leonard Bernsteinről szóló Maestro főszereplője, Bradley Cooper volt.

Ugyancsak az Oppenheimernek ítélték a legjobb eredeti filmzene díját, Robert Downey jr. a háromórás film férfi mellékszereplőjeként lett BAFTA-díjas, és az alkotás kapta a legjobb fényképezésért, valamint a legjobb vágásért járó elismerést is.

Az Oppenheimer már a januárban tartott 81. Golden Globe-díj-átadón is tarolt. A legjobb színész díját Cillian Murphy nyerte az Oppenheimerben nyújtott alakításáért, míg a legjobb mellékszereplő Robert Downey jr. lett. A legjobb rendező kategóriában Christopher Nolant díjazták. Az alkotás az idei 96. Oscar-gála nagy esélyese is, ugyanis tizenhárom díjra is jelölték.

A tavalyi BAFTA-rendezvényen hasonló sikereket ért el Edward Berger Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús drámája: azt az alkotást tizennégy díjra jelölték, és szintén hetet el is hozott. Erich Maria Remarque 1928-ban megjelent klasszikus regényének filmadaptációja nyerte a legjobb film, a legjobb nem angol nyelvű film, a legjobb rendező, a legjobb forgatókönyv-adaptáció, a legjobb eredeti filmzene, a legjobb hang és a legjobb fényképezés díját.

Az alkotás ezzel egyben rekordot is döntött, ugyanis a BAFTA-díjak történetében még soha nem kapott ennyi elismerést nem angol nyelven forgatott film.

Öt díjat nyert a Szegény párák című alkotás

Az idei BAFTA-díj-kiosztón az Oppenheimer mellett Jorgosz Lanthimosz Szegény párák (Poor Things) című filmje is a nagy nyertesek között volt: ezt az alkotást tizenegy díjra jelölte a brit filmakadémia, és a film ötöt el is nyert.

A filmben nyújtott alakításáért Emma Stone kapta a legjobb női főszereplőnek járó elismerést, emellett az alkotásé lett a legjobb smink, a legjobb jelmeztervezés, a legjobb produkciós tervezés díja, valamint a legjobb különleges látványhatásokért odaítélt BAFTA-díj.

Emma Stone mellett Carey Mulligan, a Maestro női főszereplője is versenyben volt ezért a BAFTA-díjért.

A legjobb dokumentumfilm kategóriában az ukrajnai háborúról szóló 20 Days in Mariupol című produkció nyerte el a brit filmakadémia elismerését. 

Ellopták a show-t a hírességek a BAFTA-díj-átadón

A londoni eseményen a díjra jelölt színészek mellett olyan hírességek is megjelentek a vörös szőnyegen, mint David Beckham, a Manchester United egykori angol válogatott futballistája, Dua Lipa énekesnő és Vilmos herceg. A 41 éves brit trónörökös idén felesége nélkül érkezett a BAFTA-díj-átadóra. Katalin hercegné a januári hasi műtétje miatt nem tudott részt venni az eseményen. 

Sokakat meghatott Michael J. Fox amerikai színész, aki kerekesszékben érkezett a díjátadóra. A Vissza a jövőbe-trilógia sztárja egyre ritkábban szerepel nyilvánosság előtt, ugyanis a Parkinson-kórban szenvedő színész egészségi állapota súlyosan leromlott az elmúlt évtizedekben.

Az eseményen a 62 éves színész adta át a legjobb filmnek járó díjat, amelyet Christopher Nolan Oppenheimer című filmje kapta. Michael J. Fox az öt jelölt bemutatásakor elmondta, hogy okkal nevezik varázslatnak az alkotásokat, mivel sokszor a mindennapjainkat is megváltoztathatják. Hozzátette, a filmek összehozzák az embereket, ahol nem számít, hogy „ki vagy, vagy honnan származol”.

El sem kezdődött, mégis botrányoktól hangos az idei Oscar-díj-átadó

Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát. Az amerikai filmakadémia januárban jelentette be , hogy idén milyen filmek, illetve mely filmes szakemberek szállhatnak harcba az arany szoborért. 

A legtöbb jelölést, tizenhármat az Oppenheimer kapta, amit a Szegény párák követ tizeneggyel, majd a Megfojtott virágok tíz és a Barbie nyolc jelöléssel. Mint megírtuk, idén ismét lehet magyar nyertes, miután a legjobb látványtervezés kategóriában esélyes az Oscar-díjra Mihalek Zsuzsa, a Szegény párák berendezője.

Az amerikai filmakadémia döntése sokaknál felháborodást váltott ki. Az idei jelöltek közül a Barbie című film főszerepében feltűnő Margot Robbie is kimaradt. Az alkotás másik szereplője, a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában jelölt Ryan Gosling és a női mellékszereplők között versenyző America Ferrera elfogadhatatlannak tartja, hogy Robbie-ról megfeledkeztek.

A színésznő saját bevallása szerint nem szomorkodik, ugyanis a nagy sikerű alkotás producereként így is elismerték. Az ausztrál színésznő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a rendező, Greta Gerwig megérdemelte volna az elismerést.

Szintén kimaradt az idei Oscar-jelölésből a Megfojtott virágokban szereplő Leonardo DiCaprio, aki a Golden Globe-on és a Critics’ Choice Awardson is jelölve volt. 

Rengeteg olyan sikeres színész van, akiket az amerikai filmakadémia számos alkalommal jelölt már Oscarra, de végül sosem vagy csak egyszer ítélték oda nekik a díjat. Többek között Tom Cruise, Johnny Depp és Robert Downey jr. sem kapott még arany szobrot.

Levetkőzi gátlásait Jenna Ortega ebben az új erotikus thrillerben

február 18., 19:58 Módosítva: 2024.02.20 07:17
7

Ahhoz képest, hogy Jenna Ortega alig töltötte be a 21-et, a filmográfiája igencsak terebélyes. A Disney berkeiből elindult színésznő az első komolyan vehető szerepét 2019-ben kapta meg, a Netflixen vetített, Te című thrillersorozatban játszotta Ellie Alvest. Ezt követően nem volt megállás, a filmipar is beszippantotta Ortegát, aki a Sikoly 5-ben és 6-ban is remekül játszott, na és az X című horrorfilmben is csúnyán ellopta a show-t az igazi főszereplő, Mia Goth elől.

Ám az igazi világhírnevet a megint csak netflixes Wednesday hozta meg neki, az Addams Family spin-offját nem volt ember a földön, aki nem imádta. Köszönhetően Jenna Ortegának persze, mert a színésznő olyan mértékű sötét, gótikus hangulatot, iróniát és emberutálatot árasztott magából, amellyel még a sorozat rendezője, Tim Burton sem tudta tartani a tempót. A Wednesday nem az elismert direktor egyedi látásmódja, hanem Ortega karizmája miatt működött igazán, amit durva volt látni.

Még mielőtt a Wednesday második évadában visszatérne, Jenna Ortega hozott nekünk egy új filmet, a Csábító leckéket, melyet január 25-e óta vetítenek a hazai mozik. A címéből kiindulva talán nem annyira megdöbbentő, hogy egy erotikus thrillerről van szó, ráadásul a tabudöntögető fajtából, hiszen egy elég necces tanár-diák viszonyt dolgoz fel.

A Csábító leckék a körítését illetően olyan, mintha egyenesen Jenna Ortegára szabták volna, egy ködös, Twilight fan fictionből szalajtott kisvárosban járunk, ahol szinte soha nem süt a nap, és mindenki egy fokkal többet filozofál a lét nagy kérdésein, mint az normális volna. A köldöknézést tekintve az élbolyban jár Cairo Sweet karaktere, aki a helyi középiskolába jár, és állítólag tehetséges aspiráns író. A Jenna Ortega által játszott, mindig nagyon rövid szoknyát és fekete térdzoknit hordó 18 éves lányka abban reménykedve, hogy lelki társra találhat, felveszi a számára szimpatikus bukott író, Jonathan Miller (Martin Freeman) egyik kurzusát, hátha tanul valamit a nagy öregtől. Na, és mi lesz a dologból? Tiltott románc, mi más.

Tovább

Ez nemcsak a Marvel, hanem a világ legrosszabb filmje is

február 17., 20:05 Módosítva: 2024.02.18 19:54
98

Madame Web – a Morbius íróinak új szuperhős-adaptációja, akik korábban olyan filmcsodákat hoztak el nekünk, mint Az ismeretlen Drakula, Az utolsó boszorkányvadász, az Egyiptom istenei és a Power Rangers. Elnézést kérek, befejezem az ironizálást, valójában lehetett rá számítani, hogy a Sony berkeiből érkező új Marvel-film egy rettenet lesz, amelyet még a mindig elbűvölő Dakota Johnson vagy az Eufória színésznője, Sydney Sweeney sem tudnak megmenteni. De hogy akkora katyvasz sül ki belőle, hogy a holdról is lehet látni? Na, arra még a latexruhás próféták sem lehettek felkészülve. Február 15-től látható a mozikban a Madame Web, de jaj annak, aki beül rá... Az alábbiakban megpróbálok majd átfogóbb képet adni róla, mi ment félre ebben a filmben. Még ha nehéz is lesz, mert annyi melléfogás került a kis híján 120 perces játékidőbe, hogy szinte hihetetlen.

Az első és legfőbb hibája a Madame Webnek, hogy a Sony egyszerűen képtelen elengedni ezeket a Pókember nélküli Pókember spin-offokat. 2018-ban a Venommal igaz, hogy betaláltak, részben Tom Hardy sármjának, részben a szimbióta horrorfilmbe illő fizimiskájának és a sok vérengzésnek köszönhetően, ám a 856 millió dolláros összbevételét és a korrekt kritikusi fogadtatást a Sony Marvel-univerzumának azóta sem sikerült még csak megközelítenie sem. Sőt, már a Venom 2. egy kínkeserves folytatás lett, épkézláb forgatókönyv híján alig nézhető kategóriába esett, a 2022-es Morbius pedig inkább szuperhősös paródiának érződött, mint komolyan vehető próbálkozásnak.

Dakota Johnsont, Hollywood néha szende, néha kikötözésre vágyó leányát mégis sikerült a Madame Web készítőinek bepalizniuk. Állítólag azzal, hogy a kezdeti fázisban még szó volt róla, hogy a Tom Holland- vagy az Andrew Garfield-féle Pókembernek az előzményfilmje lesz ez, időközben azonban a szkriptet olyan szinten újraírták, hogy a végeredmény már köszönőviszonyban sem volt azzal, amire a 34 éves színésznő leszerződött. Dakota Johnson azt hitte, a Marvel filmes univerzumának részévé válhat, még Elizabeth Olsentől (Skarlát Boszorkány) is lelkesen kért tanácsokat, majd jött a hideg zuhany. A Sony képregénypoklában találta magát a főszereplő, és nem volt mit tenni, forgatni kellett.

Tovább

Ridley Scott rendezheti a sztárbandáról szóló filmet

február 17., 18:43 Módosítva: 2024.02.18 10:20
33
A Gladiátor 2 forgatása után a brit rendezőt most a Bee Geesről szóló projekt élére állították. A legendás együttesről szóló filmet ugyanaz a cég készíti, mint amelyik a Queenről szóló Bohemian Rhapsodyt is.

A Deadline szerint Scott már tárgyalásokat folytat a film rendezéséről. A projektnek az egyedüli, még életben lévő Bee Gee, Barry Gibb lesz az ügyvezető producere, de a Bohemian Rhapsody producere, Graham King is részt vesz a film elkészítésében – írja a The Guardian

A cselekményről és a szereplőkről egyelőre nem árultak el részleteket, de a film hozzáférhet és felhasználhatja a Bee Gees felvételeit a megállapodás értelmében, amelyet a Paramount stúdió kötött a Gibb családdal 2019-ben.

Tovább

Próbára teszi az idegrendszert, mégis képtelenség leállni ezzel a sorozattal

február 16., 19:37 Módosítva: 2024.02.18 02:09
567

Új évaddal tért vissza napjaink legfordulatosabb sorozata, csak épp senki sem vette észre? Valami ilyesmi történt, mert az Átutazó (The Tourist) január 9-én folytatódott a hazai HBO Maxon, de valahogy alig lehetett róla beszámolót olvasni. Pedig ez a thriller már az első évadával rászolgált a bizalmunkra 2022 elején. Az Ausztráliában játszódó történetben egy olyan fickóval ismerkedhettünk meg, aki egy autós ütközést követően arra ébredt a kórházban, hogy súlyos amnéziától szenved, és azt sem tudja, ki ő és honnan jött. Elliot Stanley (Jamie Dornan) egy nemcsak számára, de nekünk, nézőknek is idegileg megterhelő kalandtúrára indult a vadonban egy nagyon megértő rendőrnő, Helen Chambers (Danielle Macdonald) oldalán, hogy a végére járjon a rejtélynek, eközben bérgyilkosok, maffiózók, vérszomjas exbarátnők, és mindenféle őrültek próbálták az útjukat állni.

Az Átutazóval nagyot fordult a világ, már ami a második etapját illeti, mert az HBO Max kiszállt mögüle, és az újabb hat rész készítési folyamataiban a BBC már csak az ausztrál Stan és a német ZDF közreműködésére számíthatott. Szükségük is volt a partnerekre, és hogy ismét hozzák az első évad adrenalinfaktorát, elvégre a BBC egyik zászlóshajójáról van szó. A főszereplők szerencsére maradtak, de minden más megváltozott, Ausztráliát Írországra cserélték, és a tikkasztó, nyári melegben játszódó road movie-s körítést is sutba dobták az alkotók, helyette dombos tájakat, és folyton esőre álló időt kaptunk. Mivel a BBC-nek mindig is nagyon mentek a rideg kisvárosi krimik és nyomasztó drámák, valamilyen szinten nem meglepő, hogy ebbe az irányba terelték el az Átutazót is.

Bár a nagy váltás nem a legsimább az első részben, Elliot elhanyagolt szakállához hasonlóan, legalább az írók odafigyeltek arra, hogy ne legyen teljesen mondvacsinált az írországi kirándulás. Hőseink, vagyis a saját magát egyre jobban összerakó Elliot Stanley, és most már barátnője, Helen Chambers éppen Kambodzsába tartanak vonattal, amikor a második évad nyitányában a múlt megint utoléri a férfit. Előkerül ugyanis egy levél, amit a rendőrnő eddig rejtegetett, és amelyben egy Tommy nevű régi ismerős azt ígéri Elliotnak, hogy ha hazatér, még több válasz várja őt.

Tovább

Köszönetet mondott az ágyjelenetért a Trónok harca sztárja

február 16., 06:44 Módosítva: 2024.02.16 21:51
77
Emilia Clarke többször jelent meg a képernyőn „alul öltözve”, s noha voltak olyan pillanatok, amikre nem emlékszik vissza örömmel, akadt egy bizonyos ágyjelenet, amelyre nagyon sokat várt. Miután végre ez is elérkezett, a színésznő örömében felment a sorozat alkotóihoz, hogy személyesen mondjon köszönetet.

Ha humorérzékről van szó, a Trónok harca egykori sztárja, Emilia Clarke minden bizonnyal nem szenved hiányt belőle.

Ahogy arról a Daily Star is beszámol, a színésznőt sokáig támadták, amiért több jelenetben is ruha nélkül mutatkozott, ezen pedig egy, a sorozatban ikonikus ágyjeleneten tudott csak változtatni.

Elvállaltam a munkát, elküldték a szkriptet, olvasom, és úgy voltam vele, hogy »szóval ez a trükk«. De frissen végeztem a színészképzésen, ezért munkaként fogtam fel: ha benne van a forgatókönyvben, akkor minden bizonnyal szükség van rá. Jöjjön, aminek jönnie kell, értelmet fogok találni benne, és megcsinálom úgy, hogy király legyen

– idézi a lap a színésznőt, aki hozzátette:

Sosem voltam olyan forgatáson korábban, mint ez. Életemben összesen kétszer voltam filmben, erre ott voltam egy forgatáson teljesen meztelenül, körös-körül egy csomó ember, és nem tudtam, mit kéne csináljak, nem tudtam, mit várnak el tőlem, nem tudtam, mit akarnak, és hogy én mit akarok... Mindettől függetlenül az első évad alatt végig azzal küzdöttem, hogy nem érek annyit, hogy bármit is kérjek. Nem érek annyit, hogy szükségem legyen bármire is.

Akadt egy erőszakot ábrázoló jelenet is, amelyben Emilia Clarke Jason Momoával közösen játszott. A forgatás alatt mindkét színész elsírta magát, de Clarke szerint volt, amikor Momoát még inkább megviselte a dolog.

Még nálam is többet sírt. Csak most jövök rá, milyen szerencsés voltam, mert a dolgok nagyon-nagyon másként is alakulhattak volna. Jasonnek volt tapasztalata – egy tapasztalt színész volt már akkor is, aki számos dolgot csinált már korábban –, és azt mondta, »Kedves, ezt így kell csinálni, így pedig nem szabad« (...) mindig mondta, hogy »hozna már valaki neki egy ki*aszott köntöst? Épp reszket!« Kedves és figyelmes volt, törődött velem emberként is

– fogalmazott Emilia Clarke.

A nők közötti harag

Mindezek ellenére sokan támadták a színésznőt feminista körökből, amiért számos jelenetben vetkőzött meztelenre. Szerinte hatalmas probléma a nők közötti gyűlölet, éppen ezért örült, amikor végre fordult a kocka, és női karakter létére ő vihette „a domináns szerepet”.

A jelenetben, amikor a Daariót alakító Michiel Huisman vetkőzött az ő karakterének. 

A sok negatív kritika után ez akkor lendületet adott a színésznőnek, majd ezt követően szinte azonnal felment a készítőkhöz (David Benioff és Dan Weiss – a szerk.) és megköszönte nekik a lehetőséget.

„Erre a jelenetre vártam!” – emlékszik vissza a színésznő. Ezután már jóval határozottabb és nyugodtabb volt.

Ez önmagában annyira antifeminista. A más nőket gyűlölő nők az igazi probléma. Bosszantó, épp ezért volt fantasztikus, hogy lett egy jelenetem, ami után végre azt mondhattam: »Tessék!«

– idézte a lap Emilia Clarke-ot.

Zac Efron szörnyeteggé gyúrta magát, és hozott nekünk egy felejthetetlen filmdrámát

február 15., 21:45 Módosítva: 2024.02.16 17:30
87

Lehet, hogy a 2000-es évek elején Zac Efron tinisztárként kezdte a színészi karrierjét, ám az elmúlt évtizedekben egyre tisztábban látszik, hogy a most 36 éves színész minden erejével igyekszik a háta mögött hagyni a High School Musicallel való bármiféle összekapcsolást. Efron néhanapján igent mond még olyan könnyedebb filmekre, mint a Nagyfater elszabadul és a Baywatch, de egyre kevesebbszer. Az új irány számára az, amit az Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitványban a sorozatgyilkos Ted Bundy bőrébe bújva is hozott: azaz, hogy felírja magát Hollywood térképére mint komoly drámai színész. Jelentjük, Zac Efron jó irányba halad, mert az A24 új filmdrámájában, a Vaskaromban (The Iron Claw) élete legszívszaggatóbb alakítását hozza.

A Vaskarom a nyolcvanas évekbe kalauzol, és a Von Erich családot teszi meg központi szereplőjének, amelynek tagjairól azt állítani, hogy átlagos figurák, elég nagy balgaság lenne. Egy olyan famíliáról van szó ugyanis, amelynek élete két dolog körül forog: a vallásosságuk és a sportfanatizmusuk körül. Utóbbit képviseli igen vehemensen a családfő, Fritz Von Erich (Holt McCallany), aki a toxikus maszkulinitás egy egészen új szintjét hozza el a nagyvászonra. Egy olyan apát játszik, aki gyerekeit kiskoruk óta folyamatosan versenyezteti, és az a kedvenc fia közülük, aki éppen sportolóként a legkiemelkedőbb.

Ennek köszönhető, hogy a Von Erich fivérek mind irdatlanul ki vannak gyúrva, a fizikumukat tekintve nem lehet beléjük kötni. Persze az általuk űzött sportágban nem csak ez számít, a pankrációban a nézők kegyeit is el kell érniük, ehhez meg szükséges, hogy szerethető legyen a személyiségük. Közülük a legföldhözragadtabb Kevin, őt kelti életre Zac Efron, aki igyekszik a fiatalabb fivéreit összefogni, és vezetgetni a show-biznisz álságos útvesztőiben. A The Bear című kritikuskedvenc sorozatból és az amerikai Shamelessből ismert Jeremy Allen White hozza a második legelszántabb Von Erichet, Kerryt a sorban, aki az olimpiára hajt. A többiek, azaz Mike (Stanley Simmons) és David (Harris Dickinson) motivációi már nem annyira egyértelműek, előbbi énekesi karrierre vágyik, utóbbinak a mikrofonba beszélés jobban megy, mint a birkózás.

Tovább