Index Vakbarát Hírportál

Elismerték a kivándorló magyarokat Berlinben

2014.02.15. 18:33
A három Berlinálén szereplő magyar film közül az El kapott díjat: az elismerő oklevélben vizuális költeménynek nevezték Ferge Roland diplomamunkáját. Császi Ádám és Bucsi Réka nem kapott díjat, Richard Linklater és Wes Anderson viszont igen, a Berlinale nagy nyertese mégis Kína lett.

Szombat délután a berlini Haus der Kulturen der Welt-ben vette át Ferge Roland az El című kisfilmjének járó elismerő oklevelet. A berlini filmfesztivál Generation nevű szekciójában ifjúsági és gyerekfilmek indultak, a fekete-fehér, párbeszédek nélküli magyar rövidfilmet a nemzetközi zsűri elismerő oklevéllel díjazta, a méltatásban „vizuális költeménynek” nevezték.

A Berlinálén összesen három magyar film szerepelt: a hivatalos versenyprogramban ugyan nem volt magyar rendezés, de a mellékszekciókban igen. Ferge Roland El című filmje a Generationben aratott sikert, Császi Ádám meleg focis filmje a Panoráma szekcióban indult. Bár a nemzetközi sajtó jól fogadta a filmet, a szekció közönségdíját mégsem ez a film nyerte, az ökümenikus zsűri és a kifejezetten melegfilmeket értékelő Teddy sem díjazta a filmet, és elsőfilmes Medvét sem kapott. Mi azért büszkék vagyunk a filmre, nekünk is tetszett. Szintén a zárógálán derült ki, hogy a magyar animációs kisfilm, a Symphony no. 42, Bucsi Réka filmje, ami messze a legjobb kisfilm volt a Berlinale Shorts mezőnyében, alulmaradt egy egy egeret élve felboncolós kisfilm (Laborat) ellenében, ez nyerte az Ezüst Medvét. Az Arany Medvét pedig egy olyan fiatal suhancokról szóló film (As long as shotguns remain) nyerte, ahol a film közepén hosszan mutattak egy teljesen értelmetlen rajzot. A bejátszóban pont az a részlet szerepelt, amikor a beavatáson túlesett, kopaszra borotvált tagok éppen vadul pogóznak. Az egér boncolását persze nem merték bemutatni a Palast német politikusokkal zsúfolt közönségének!

Ferge Roland elismerése azért derült ki korábban, mert a kisebb szekciók már a Berlinale záróestje előtt bejelentették a díjaikat. Az ökumenikus zsűri a vallási fanatizmus és a kamaszkor témakörét feldolgozó Kreuzweg (Stations of the Cross, r: Dietrich Brüggemann) című német filmet és a Guardista rendezője, John Michael McDonagh új munkáját, a Calvary-t díjazta. Ebben egy papot (Brendan Gleeson) gyóntatás közben halálosan megfenyegetnek, ő pedig próbálja ezt a szokatlan helyzetet kezelni egy egészen különös faluban. Külön kiemelték az északír konfliktussal foglalkozó '71 (r: Yann Demange), valamint a három szereplő sorsát párhuzamosan követő Triptyque (r: Robert Lepage, Pedro Pires) című kandai filmet is. A német Kreuzweg nyerte a fesztivál zárógáláján a legjobb forgatókönyvnek járó díjat is, a fesztivál során is sokan dicsérték.

A filmkritikusok által kiosztott Fipresci-díjat a Life of Riley című film kapta, amelyet az idén 92 éves Alain Resnais rendezett. A különös, "színház a színházban a filmen" szerkezettel dolgozó film nyerte a zárógálán a filmezés új útjaiért járó Ezüst Medvét is. Az idős rendező helyett producere vette át az elismerést. 

Az Index személyes kedvence, Richard Linklater új filmje, a Boyhood a német művészmozik díját, valamint a Berliner Morgenpost közönségdíját nyerte. A különdíjak mellett járt hivatalos elismerés is: a legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét is Linklater kapta az esti díjátadón. Az amerikai rendező köszönőbeszédében hangsúlyozta, ugyan legjobb rendező van írva a szoborra, ő úgy érti, hogy legjobb együttműködésnek járt, és szereplőinek köszönte meg a filmet. 

Nagy meglepetésre a zsűri nagydíját a nyitófilm, Wes Anderson rendezése, a Grand Budapest Hotel nyerte, sajnos nekünk ez a film egyáltalán nem tetszett, és a rendező sem jött vissza Berlinbe átvenni a díjat, így azt Dieter Kosslick fesztiváligazgató fogadta el jelképesen. A legjobb színésznő a japán Haru Kuroki lett a Little House-ból, a legjobb operatőr díjat a kínai Blind Message kapta, egyébként is, a Berlinale nagy nyertese Kína lett. A legjobb színész Ezüst Medvéje és a zsűri legnagyobb elismerése, az Arany Medve a kínai Black Coal, Thin Ice című filmnek járt.  

Visszatérve a magyar sikerre: Ferge Roland az El című tízpercessel diplomázott a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Művészeti Karának film szakán. A Hódmezővásárhelyen forgatott rövidfilmben szomorú tekintetű gyerekek búcsúznak lakhelyüktől. „Bőröndöt, hangszert, kalitkát visznek magukkal. Elmennek. Vagy valamitől, valami felé menekülnek? Mi van a tekintetükben? Vajon meddig kell még cipelnünk – valamennyiünknek – ezeket a nehéz táskákat? Hol köthetünk ki végül? Ezekre a kérdésekre nekünk, a nézőknek kell válaszolnunk, miközben ezt a szótlan filmet nézzük. Sokan indulnak el a tanulás, vagy egy jobb élet reményében.” – áll a film leírásában, a rendező arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy egyre fiatalabb generációk vándorolnak ki Magyarországról. 

Az operatőr Kovács Ákos, zeneszerző Kazai Ági volt, a producerei feladatokat Ferge Roland rendezővel közösen Incze Ágnes és Salamon András látta el, aki egyben a diplomafilm konzulense is volt. 

A rekordok és a zabálás fesztiválja

330 ezren moziztak a Berlinálén, ez új rekord a fesztivál 64 éves történetében - különösen, hogy az általában a filmszakmának szóló fesztiválok között igencsak ritka, hogy a közönség is részt vehet a filmek vetítésein, találkozhat az alkotókkal. Az idei év egyik fantasztikus újdonsága volt, hogy a fesztivál központjában, a Potsdamer Platzon egy street food fesztivált szerveztek, hat lakókocsiból lehetett falatozni két film közötti rohanásban. Az utcai zabálást még a zárógálán is kiemelték, a sikerére rásegített az is, hogy a megszokottól eltérően végre nem volt farkasordító hideg a Berlinale ideje alatt, sütött a nap, többször is 12 fok volt.