Index Vakbarát Hírportál

A magyar film rákapott a szex ízére

Altalena

Tavaly nem volt Filmszemle, volt helyette Friss Hús, idén sincs Filmszemle, idén is lesz Friss Hús a Toldi moziban, hogy meg tudjuk nézni a jobbnál jobb rövidfilmeket.  2012-ben volt utoljára Filmszemle, a filmes pénzek felett diszponáló Andy Vajna vezette Filmalap támogatásával azóta készült már jónéhány nagyjátékfilm és vizsgafilm is, ám díjázasukról még mindig nem gondoskodtak, úgyhogy alternatív megoldások születtek. Online nagyjátékfilmszemlét az Index is rendezett 2013 februárjában, amelyen A vizsga nyerte az Aranykorsót,  a nyári animációs szemlénken a Gondolatok a pincében című animáció lett a legjobb, a novemberi dokumentumfilmszemlén pedig a Vakondok 2 kapta a legtöbb szavazatot. Az online szemléket a nézők is szerették: a játékfilmes 160 ezret csinált, az animációs 80 ezret, a dokuválogatás 200 ezret hozott.

A szuper kisfilmek, feltörekvő fiatal tehetségek 2014-ben is itt vannak, így Friss Hús is lesz március 27 és 30 között a Toldi moziban. Idén 40 új magyar film mutatkozik be a fesztiválon, köztük néhány animáció, sőt lesz nemzetközi versenyprogram, és levezetésképpen afterparti is minden este a Kolorban. A fesztivált szervező Daazo.com szerint 

a kicsi is jó, sőt a kicsi az igazán jó: a rövidfilm elválaszthatatlan a filmszakmától, egyszerre kínál tehetséggondozást, utánpótlást és kompakt művészi élményt.

 - áll a rendezvény katalógusában

Az Index még a fesztivál előtt végignézte  a kisfilmeket, ezeket ajánljuk a legjobb szívvel. Bucsi Réka szenzációs animációjáról, a Symphony 42-ről, valamint Ferge Roland kivándorlós kisfilmjéről (El) még a Berlinálés bemutató idején írtunk ebben a cikkünkben.

A Friss húshoz kapcsolódva az Indafilmen is lehet rövidfilmeket nézni.

Szabó Simon: A fal

A filmet megelőzte a híre: a Tamperei Filmfesztiválon díjat nyert, ezzel pedig nominációt az Európa Filmakadémia legjobb kisfilm díjára, amit decemberben adnak majd át Rigában. A színészként is (legutóbb a Megdönteni Hajnal Tímeát-ban) elismert Szabó Simon nem először rendezett filmet, ezúttal is bizonyította szociális érzékenységét. A fal egy fiatal cigány fiú egy napját meséli el, hajnalban a Blaha Lujza téren várja, hogy kétkezi munkára vigyék, és úgy tűnik szerencséje van, amikor bekerül egy falat építő brigádba. A fal azonban, ahogyan Nagybányán is, azért épül, hogy a romákat elszeparálja, és a fiú pedig nincs abban a helyzetben, hogy erkölcsi vagy bármilyen más okból megtagadja a műszak végén rögtön készpénzben fizető, sőt ebédet is nyújtó munkát. A fal szomorú emléket emléket állít Budapest leghírhedtebb lakótelepének, a Dzsumbujnak, amelynek a bontásán 2013-ban mi is ottjártunk. Utoljára Szabó Simon (előtte pedig Jancsó Miklós utolsó munkájában) forgatott a telepen, a forgatáson valóban felhúztak egy, a nagybányaihoz kísértetiesen hasonlító falat, amelyet természetesen el is kellett bontaniuk. 10/8

Vetítik: csütörtök 17 órakor és szombat 13 órakor a magyar 1-es blokkban

Csicskár Dávid: Én ma anyámnál alszom

Különös film ez, mert valójában se füle, se farka, mégis nagyon emlékezetes marad a főszereplője miatt. Csicskár Dávid filmje pont annyira van szétcsúszva, mint a teljesen szétcsapott menyasszony főhőse, akinek elvileg a lánybúcsúja van, de csak egyik rémálomból menekül a másikba. Nemrég dícsértük a Viharsarkot érzéki jelenetei miatt, az Én ma anyámnál alszom sem marad el, úgy látszik rákapott a magyar film a szex ízére. A film elején Bohoczki Sára és Dankó István csatakos ágyjelenete a lepattant szobában, a beszűrődő zenével, a törlőkendő utáni kutakodással annyira valóságosnak tűnik, hogy majdnem zavarba is jöttünk tőle. Kár, hogy a film nem tudja tartani ezt a színvonalat: a szürreálisba csúszó hazataxizás után még emeli a tétet a film, hajnalban egy borzalmas jelenetben még a szomszéd néni botját is játékba hozzák. A lezárás ügyetlensége és súlytalansága ellenére is hangulatában jó film lett az Én ma anyámnál alszom, és még nem késő elgondolkozni egy másik címen. 10/6

Vetítik: csütörtök 17 órakor és szombat 13 órakor a magyar 1-es blokkban

Visky Ábel: Maflicsek

Esterházy Péter: A szív segédigéi, Örkény István: Nincs bocsánat - a két legszebb magyar nyelvű szöveg a halálról, a szülő elvesztéséről, a gyerek tehetetlenségéről. A két alapanyagból gyúrta össze filmjét Visky Ábel, Mészáros Béla a fiú, Szirtes Ági az anya, és egy hátborzongatóan jó, szomorú, megrázó és erős film lesz a végeredmény, a Maflicsek. Az anyával való utolsó kórházi találkozás, a közös, már a nevetségességig megalázó közös pisilés Esterházytól van, a halottasház kellemetlen feszengése Örkényé, (itt egy felismerhetetlenül apró szerepben feltűnik az egykor Barátok köztös Szabó Erika is), de a film nagyszerűsége egyértelműen a rendező Visky Ábel érdeme. Hihetlen érzékenységgel ragadta meg mindkét irodalmi alap lényegét, ahogyan Mészáros Béla a levegőben lógatja a lábát, hogy nehogy összesározza a lepedőt, miközben kényszeredetten anyja mellé bújik a kórházi ágyban, abban az egész szörnyű helyzet kényelmetlensége benne van. 10/10

Vetítik: csütörtök 21 óra és péntek 15 óra a magyar 2-es blokkban

Visky Ábel: Játszótársak

És ha a nagyszerű Maflicsek nem lenne elég, Visky Ábel rögtön még egy filmmel is nevezett a Friss Húsra: a Játszótársakban először egy fotós (Nagy Zsolt) és az asszisztense (Zsigmond Emőke) felemás kapcsolatába nyerünk betekintést, majd hirtelen veszünk egy kanyart, máris Milan Kundera Hamis autóstop című történetében vagyunk, csak egy új feldolgozásban. Olyannyira, hogy az eredeti novellának (a pár azzal játszik, hogy úgy tesznek, mintha először találkoznának) Visky csak az alaphelyzetét veszi át, és a filmen már számtalanszor feldolgozott sztorit két nagyon izgalmas karakterrel, és egy teljesen asszimmetrikus párkapcsolattal értelmezi újra. Iszonyú erős Nagy Zsolt és Zsigmond Emőke kettőse, ahogyan próbálnak egyensúlyozni a hülye szerepjátékuk még hülyébb szabályai között, és ahogyan egyre mélyebben bántják meg egymást. Még nagyon-nagyon sokáig néztük volna ezt a filmet. 10/10

Vetítik: szombat 21 óra, vasárnap 15 óra a magyar 6 blokkban

Hevesi István: Szárítás vs Kovács István: Csúszópénz

Muszáj a két filmet egyszerre tárgyalni, annyira hasonló a történetük: mindkettő egy fodrászatban játszódik, zárás után, és noha nagyon sok hasonló elemből épül fel a két sztori, ennél különbözőbbek nem is lehetnének. Hevesi István egy kis emberi helyzetet látott bele a megadott keretekbe: Makranczi Zalán a szakadó esőt szeretné kivárni a fodrászatban, a mufurc Takács Kati végül rákényszeríti egy hajvágásra is. Kicsit erőltetettek a tragikus súlyok,  nélkülük is ugyanolyan érdekes lenne, ahogyan két vadidegen, akiknek aztán tényleg semmi köze egymáshoz, hogyan vészel át egy ilyen béna véletlent.  10/7

Kovács István egy bűnügyi történetet vízionált, a fodrásznak (Dékány Barnabás) egy útlevélfényképhez hasonlóra kell fazonírozni a mogorva vendéget (Kőszegi Ákos), jól működik az alvilági figura profizmusa és a frissen vizsgázott fodrász ügyetlenkedése,  és a csúszós, frissen felmosott padló is új fordulatot ad a befejezésnek. Sajnos a Csúszópénz túlzottan is emlékeztett a Szupermosásra, (amiben szintén Kőszegi Ákos a rosszfiú!), és kifejezetten zavaróak az indokolatlanul használt slágerek is, de ezektől eltekintve szép kerek sztorit hoztak az össze az alkotók, még ha az igazi konfliktus a zárás utánra marad: hogyan folytatódik ez a történet? 10/6

Vetítik: Szárítás: péntek 17 és vasárnap 21 óra a magyar 3-as blokkban;  Csúszópénz: péntek 21 óra és vasárnap 17 óra a magyar 4-es blokkban

Brauner Máté: Előbb adtam vs Bendó Zsuzsanna: Tízezer

Ebben a két filmben is hasonló a legfőbb motívum, a nem egészen tízezer forint. Mindkettőben egy apának kellene adnia a lányának, és egyikben sem sikerül, de teljesen más okok miatt. (Emiatt kicsit talán szerencsétlen is az a szerkesztési elv, hogy egy blokkban, egymás után vetítik a két filmet). Braunner Máté filmjében, a Előbb adtam-ban Rába Roland játssza a tuskó családfőt, aki a lányát és a feleségét is pofátlanul egrecíroztatja, mígnem érkezik valaki a vasárnapi ebédlőasztalhoz, aki szépen kiosztja őt is. Nemcsak a film végi csattanó nagyon erős, hanem Rába Roland reakciója, az egész mozgása, pofavágása, mondatai, mind-mind csodálatosak, egyszerre borzasztóan kínos és rettenetesen vicces, tanítani kéne. 10/10

Bendó Zsuzsanna is egy erős színészre, Varga Tamásra bízza a filmjét, a Tízezerben egy idős színész szembesül azzal a megalázó helyzettel, hogy bármennyire is szeretne, nem tud tízezer forintot adni a lányának (Kaprielian Alexa). A film szépen és ügyesen építgeti a két párhuzamos szálat, ahogyan az apa próbálja összeszedni a tízezer forintot és ahogyan a lány észreveszi, hogy nincs áram a lakásban, üres a hűtő, stb. Szintén erős az a jelenet, amikor a feltörekvő rendező (Géczy Dávid) magyarázza a színésznek, hogy miért kell ingyen is megcsinálnia ezt a filmet ("Ez nem szinkron, ha ezt megcsinálod, nem a Derzsit meg a Kovács Lajost fogják mindenhova hívni, hanem téged"), szóval kétségkívül vannak emlékezetes pillanatok a filmben, de a két szál már nem tud összeérni a befejezésben, és valahogy elveszti a fókuszát az egész sztori. 10/8

Vetítik: péntek 21 óra és vasárnap 17 óra, a magyar 4-es blokkban

Kerékgyártó Yvonne: Marika nem cica

A Marika nem cica legfőbb érdeme, hogy a főszereplője a Nemzeti Színházas Nagy Mari, aki egy remek színésznő és akit nagyon keveset láthatunk filmen. (Legutóbb nagyjátékfilmben Szabó István Az ajtójában játszott egy kis szerepet.) A Marika nem cica főhőse 28 éve postai alkalmazott, aki elég nehezen éli meg, hogy a cég új marketingstratégiája szerint ezentúl cicajelmezben kell kiszolgálnia az ügyfeleket. Nem is hajlandó beöltözni, pedig szereti a macskákat, otthon is van neki egy, ő az egyetlen társa. A kollégái persze felveszik a jelmezt, így Marika elég szorult helyzetbe kerül. Sajnos a film vége átcsúszik szürreálba, amiért kár, de Nagy Mari miatt így is megéri megnézni. 10/6,5

Vetítik: szombaton 21 órakor és vasárnap 15 órakor a magyar 6-os blokkban

Bera Nándor: Candide

Bera Nándor filmjei rettenetesen idegesítőek, ráadásul abból a fajtából, amit aztán képtelenek vagyunk kiverni a fejünkből. A MOMÉ-s diplomamunkája egy Fák című sitcomterv volt, amiben igen, fák szerepeltek, akik annyira jóban voltak a favágóval, hogy ez egyik fa konkrétan össze is jött vele. Így az is várható volt, hogy a Candide-ból sem egy szokványos feldolgozást készít majd, hanem valami teljesen elmebeteg, stílusát folyamatosan váltogató animációt, amelyet nem annyira ajánlunk a Candide olvasását megúszni akaró gimnazistáknak, hiszen a pikareszk regény szerkezetét igencsak nagy vonalakban követi, inkább csak egy szórakoztató baromság, lenyűgőző és teljesen elborult látványvilággal. 10/5

Vetítik:  szombaton 21 órakor és vasárnap 15 órakor a magyar 6-os blokkban

Pápai Pici: Hátsó lépcső

A Hátsó lépcső Tóth Kriszta Take five című novellájának feldolgozása, főhőse egy magyar bölcsészlány, aki elnyert egy párizsi ösztöndíjat. Ez idáig szép és jó, de a város csalódások sorozatát okozza a lánynak. Először is franciák el sem tudják képzelni, hogy bébiszitterkedésen vagy takarításon kívül mást is kereshet náluk egy magyar lány, aztán egy olyan csótánytanyán kell laknia, amit addig rémálmaiban sem tudott elképzelni. Ráadásul a szutykos klotyón osztoznia kell egy még mocskosabb szomszéddal is. Kiss Diána Magdolna remekül játssza a diáklányt, akinek annyira hiányzik egy normális fürdőszoba, hogy ezért képes betörni a főbérlőhöz is. Sajnos a film közel félórás, ami rövidfilm estében kifejezetten hosszú, és ennek megfelelően elég vontatott is. A nagy fordulat pedig azoknak is kiszámítható lesz, akik nem olvasták az eredeti novellát. A Hátsó lépcső eleje ennek ellenére elég szórakoztató, feszesebbre vágva pedig még jobb lehetett volna. 10/6

Vetítik: csütörtökön 17 órakor és szombaton 13 órakor a magyar 1-es blokkban

Cristina Grosan: Vakáció a tengerparton

Cristina Grosan filmje igazi hiánypótló mű. Legalábbis az első menstruációról nem nagyon készültek filmek, se rövidek, se hosszúak. Persze a Vakáció a tengerparton sem csak erről szól. Amália 13 éves, mint minden ilyen korú lány, állandóan veszekszik az anyjával. Az első menstruációja éppen a legrosszabbkor, a családi nyaralás előtt jön meg. Anyjához fordulna a problémával, de az éppen valami egészen mással van elfoglalva. Améliának pedig lassan rá kell jönnie, hogy a nagylányságban vannak annál nehezebb problémák is, mint hogy éjnek idején kell valahonnan szerezni egy csomag betétet. A Vakáció a tengerparton szép történet a felnőtté válásról, a szerepeink változásáról, a nők megannyi apró megaláztatásról. 10/8 (Cristina Grosan tavalyi Friss Húsos filmje, az Együtt az Indafilmen is megnézhető)

Vetítik: csütörtökön 17 órakor és szombaton 13 órakor a magyar 1-es blokkban

Szentpéteri Áron: Delfinkirály

A Delfinkirály két lakótelepi srác, Tomi és Cink története. Láthatjuk az összes telepi közhelyet, a bandázást az utcán, a lógást a tetőkön, a lejmolást és a csajozást. A srácok munkát kapnak egy vízibicikli-kölcsönzőben, de Cink semmi értelmét nem látja az egésznek. Ennek megfelelően kezeli a helyzetet, és ezzel Tomitól is elveszi a lehetőséget. Kérdés, hogy valóban lehetőség volt-e napi 10 órát ülni egy kölcsönzőben egy paraszt főnöknek melózva, vagy Cinknek van igaza, és nekik másképp (vagy sehogy sem) kell boldogulniuk. Bár a Delfinkirály nem mentes az ezerszer látott közhelyektől, a két srác, különösen Tomi karaktere, még ilyen rövid idő alatt is képes megérinteni a nézőt. 10/7

Vetítik: pénteken 17 órakor és vasárnap 21 órakor a magyar 3-as blokkban

Teszler Tamás: Muszter

Egy harmincas pasi (Polgár Csaba) néz bele a kamerába és különböző helyszíneken sztorizik az életéről. Az első történet még kisgyerek korából való, aztán jönnek az iskolásévek, az egyetemi felvételi, és így tovább. Néhány sztorival később kiderül, hogy emberünk filmrendező, ez pedig éppen a legújabb nagyjátékfilmjének utolsó forgatási napja. Kicsit elhozta a kamerát, hogy ezt az önvallomás-sorozatot rögzíthesse. Polgár Csaba arcát minden szögből szereti a kamera, de a filmrendező történetei nem kicsit belterjesek. Így aztán egy idő után a néző elkezdi unni a nagyszerű rendezővel való találkozást, meg a filmforgatás végére befeszülő stáb meséjét. És hát a film végén a poén is igencsak belterjes. Nem ártott volna kicsit többet gondolni szegény nézőkre is. 10/5

Vetítik: szombaton, 17 órakor és vasárnap 19 órakor a magyar 5-ös blokkban

Dési András György - Móray Gábor: Búcsú

Ugyanabban a gangos házban két tor zajlik. Az egyikben a decens, elegáns háziasszony (Rezes Judit) gyászol komoly zenére az elvesztett férfi apjával és pár baráttal. Akire emlékeznek igazi könyvmoly és színházrajongó volt. A másik buliban folyik a pia, hangos a zene, és nagyon sokan vannak. Itt is egy nő (Roszik Hella) búcsúzik a volt pasijától, aki szerette a vetkőzős pókert és a legőrültebb fazon volt a városban. Kiborulást persze mindkét nőtől láthatunk, az egyik lakásból a másikba átlógó barátok rögtön mind a kettőt végignézhetik. Mindkét buli érdekes, jók a színészek, jók a párbeszédek. De mintha a készítők nem bíztak volna a saját filmjükben, még egy zárópoénnal is megtoldották, elég feleslegesen. A két buli magában is bőven elég lett volna egy klassz rövidfilmhez. 10/6,5 (A Dési-Móray páros tavalyi Friss Húsos filmje, a Valakit vacsorára megnézhető az Indafilmen)

Vetítik: csütörtökön 21 órakor és pénteken 15 órakor a magyar 2-es blokkban

Odegnál Róbert: A hívó

Majdnem 10 éve már, hogy Odegnál Róbert sci-fi noir képregénye, A hívó lett a 2005-ös év Alfabéta-díjas képregénye, egy évre rá pedig a kijevi Euroconon nyert, de a folytatás azóta sem készült el hozzá. Pedig a szerző trilógiát akart, külföldi megjelenésekben bízott, ám az újabb másfél évnyi rajzolásra és színezésre már nem maradt ideje. Az alapanyagot viszont nem hagyta veszni, és egy profi filmes stábbal egy 17 perces rövidfilmbe konvertálta át A hívó bűnös-drogos-időutazós világát.

Itt az év sci-fije: Verne Gyula Sin City-Budapestje!

A végeredmény a Verne-regények és a Sin City-filmek CGI-keveréke lett, ami simán az eddigi legjobb magyar sci-fi, hiszen ebben a műfajban nem sok minden készült Pirx kapitány, az Űrgammák és az 1 óta. 17 percben nem igazán lehet sztorit elmesélni, inkább csak hangulatot átadni, de az itt tökéletesen sikerült, A hívó egyszerűen beszippantja a nézőt. Nem csoda: a képregényrajzolóból story board artisttá CGI-grafikussá és rendezővé fejlődő Odegnál saját maga csinosítgatta másfél éven át az otthoni gépén A hívó nyomasztó hangulatú neo-Budapestjét. Ahol minden úgy néz ki, mintha az 1930-as évek art deco stílusa egészen 2030-ig egyeduralkodó lett volna.

Így a magyar Marv, az atlétatrikós Kamarás Iván a Bazilika mellett elrobogó nyeregvasút árnyékában veri laposra a magányos jövőbe látót (Mohai Tamás), egy olyan bűntől fuldokló magyar fővárosban, ahol semmi sem történhet az Arany Dimenzió nevű óriásvállalat vezetőségének tudta nélkül. Persze ezek a noir és cyberpunk legelcsépeltebb kliséi, de mégis működnek, ráadásul a Verne-könyvillusztációnak is beillő, sosemvolt múltban kitalált futurisztikus masinák és a régi fotókat idéző, szépiabarna képek miatt újra és újra meg akarja nézni az ember ezt a kisfilmet. Reméljük, összejön a pénz egy egész estés változatra. (10/8)

Vetítik: szombaton 17 órakor és vasárnap 19 órakor a magyar 5-ös blokkban