Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cinematrix cikkek
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
Az száz százalék, hogy 2015-ben a magyar mozikba fog kerülni az összes komoly szuperhősfilm, Csillagok háborúja, remake, folytatás, és minden olyasmi, ami százmilliókat fog átlapátolni a producerek zsebébe a jegyvásárlók markából. De a világ nemcsak Marvelből és DC-ből áll, hanem rengeteg híres, ismert és érdekes filmrendezőből, akiknek a munkáit mi is szeretnénk látni idén Magyarországon. Itt van tíz film, amiben reménykedünk, hogy nálunk is bemutatják a mozikban.
Don Verdean (rendezte: Jared Hess)
Mi ez? A Napoleon Dynamite rendezőjének negyedik filmje egy bibliai ereklyéket kutató régészről, aki elutazik a Szentföldre, de kutyafülét sem talál.
Miért várjuk? Mert annak ellenére, hogy a Jared Hess-filmek (Nacho Libre, Gentlemen Broncos) színvonala változó – még egy filmen belül is –, mindig telepakolják egy csomó apró részlettel, amiről nem érdemes lemaradni. A sztori most kevésbé tűnik elszálltnak, mint az utóbbi két rendezése, a két főszerepet pedig a mindig vicces Sam Rockwell és a nála is mindig viccesebb Jemaine Clement játssza. A filmet az idei Sundance fesztiválon mutatják be, de már a premierje előtt megvette a Lionsgate forgalmazásra, szóval ebből mindenki arra spekulál, hogy talán annyira jó lesz, mint Hess hírneve.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Nem sok. A Napoleon Dynamite nálunk csak dvd-n jött ki Nevetséges Napóleon címmel, a Nacho Librére nem ugrott a közönség, a Gentlemen Broncos szintén nem került mozikba.
Elle (rendezte: Paul Verhoeven)
Mi ez? A Robotzsaru rendezőjének filmje a Betty Blue írójának könyvéből, A zongoratanárnő főszereplőjével.
Miért várjuk? Paul Verhoeven nem csinált semmit a 2006-os Fekete könyv óta, de igazából ha már élete végéig nem rendezne semmit, akkor is büszke lehetne a karrierjére, na jó, talán az Árnyék nélkül és egyes vélemények szerint a Showgirls kivételével. A holland rendező mindig is nagyon jó volt abban, hogy úgy keverje az erőszakot és a szexet a filmjeiben, hogy egy percig se tűnjön olcsó hatásvadászatnak, hanem komoly mondanivalónak, ezt művelte a korai, hazai filmjeiben is (Törökgyümölcsök, A negyedik férfi) és a hollywoodi szuperprodukcióiban is (Elemi ösztön, Csillagközi invázió). Az Elle sztorijáról annyit lehet tudni, hogy egy pszichológiai macska-egér játék zajlik egy megerőszakolt nő és az erőszakolója között. A nőt Isabelle Huppert játssza, a film pedig Philippe Dijan OH című könyvéből készült.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Sok. A Fekete könyvet szerették a hazai nézők, hogy Verhoeven neve vagy a második világháborús tematika miatt, azt nehéz eldönteni.
It Follows (rendezte: David Robert Mitchell)
Mi ez? Körberajongott amerikai horror.
Miért várjuk? Amióta először bemutatták az It Followst a tavalyi cannes-i filmfesztiválon, azóta képtelenség beleütközni olyan cikkbe, amiben nem hozsannáznák. Pedig végül is egy tinihorrorról van szó, amiben nem egy késes/láncfűrészes/macsetés/szecskavágós gyilkos szerepel, hanem valami annál sokkal furább: a félelmetes jelenésekben megnyilvánuló gonosz ugyanis szex útján terjed, és mintha csak A kör pornóverzióját látnánk, csak akkor tűnik el, ha a sanyargatott ember valaki mással lefekszik, és így ráteszi arra a rontást. A szerencsés franciák már február 4-től nézhetik az It Followst, az amerikaiak márciustól, mi meg reméljük, nem maradunk hoppon.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Kiszámíthatatlan. Bejönnek hozzánk olyan filmek, mint az Oculus, a Jesabelle és az Annabelle, de például kimaradt az Ouija és a Babadook.
Kollektivet (rendezte: Thomas Vinterberg)
Mi ez? A vadászat rendezőjének új filmje egy dán kommunáról.
Miért várjuk? Thomas Vinterberg a gyerekkorának egy részét egy kommunában töltötte, pont olyanban, amilyenről a Kollektivet szól. Vinterberg már régóta tervezte, hogy megfilmesíti az élményeit, de először színpadi adaptációt készített belőle Bécsben, a film csak mostanra ért be. A Kollektivetben a Születésnapban már megismerhetett Ulrich Thomas és Trine Dyrholm játszik, és az egész arról szól, hogy egy ideálisnak tűnő közösség hogyan esik szét, amikor az ideák helyére beköltözik a valóság. Vagy valami ilyesmi. Nekem kísértetiesen hasonlít a film Lukas Moodysson Együttlét című filmjére, legalábbis az is egy kommunában játszódott – igaz, Svédországban –, viszont ha már feleannyira vicces lesz, mindenki jól járt. Persze A vadászatot elnézve, nem biztos, hogy a Kollektivet egy térdcsapkodós vígjáték lesz. Nem ez lesz Vinterberg egyetlen idei filmje, nemsokára bemutatják a Távol a világ zajától című Thomas Hardy-adaptációt, a főszerepben Carrey Mulligannel.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Sok. A vadászatot nagyon bírták itthon, sőt, felesleges a többes szám második személy, mert az Index kedvenc filmje is lett 2013-ban. A skandináv filmeket meg amúgy is bírják nálunk.
Midnight Special (rendezte: Jeff Nichols)
Mi ez? Sci-fi és hajszafilm keveréke a Mud és a Take Shelter rendezőjétől.
Miért várjuk? Ó istenem, mennyire tökéletes szereposztás. Michael Shannon egy apukát játszik, aki rájön arra, hogy a fiának különleges képességei vannak, és ezért mindketten menekülőre fogják. Csatlakozik hozzájuk Kirsten Dunst és Joel Edgerton, közben meg üldözi őket egy vallásos szekta vezetője (Sam Shepard) és egy kormányzati ügynök (Adam Driver). Jeff Nichols rendező bevallottan John Carpenter filmjei előtt akart tisztelegni a Midnight Speciallel, különösen a Csillagembert emlegeti gyakran. A filmben annyira bízik a Warner Brothers, hogy az Éhezők viadala befejező részének közvetlen közelében küldi a mozikba.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Jó kérdés, Nichols neve sokat nem jelent a magyaroknak, annak ellenére, hogy első filmjével a Titanic filmfesztivál vendége volt. Sem a Take Shelter, sem a Mud nem jutott el mozikba.
Mistress America (rendezte: Noah Baumbach)
Mi ez? A Frances Ha folytatása, mármint nem igazából, hanem hangulatban.
Miért várjuk? A Frances Ha 2013 egyik legjobb és legkedvesebb filmje volt nálunk, nagyrészt főleg Greta Gerwig cukimuki alakítása miatt. Bármi, amiben Gerwig szerepel, már érdemes a figyelemre, de Noah Baumbach egyik 2015-ös filmje azért is lehet érdekes, mert a sundance-es kritikák szerint tökéletesen megidézi a Frances Ha játékos hangulatát. És igen, direkt írtam, hogy egyik 2015-ös filmje, mert idén jön ki neki a While We're Young Ben Stillerrel és Adam Driverrel. A Mistress Americában nem ennyire bombahíres emberek szerepelnek, de a Frances Ha sem volt tele ismerős arcokkal, mégis lehetett imádni. Ebben a filmben Gerwing nem egy tengődő táncos lesz, hanem egy belsőépítész és aerobikoktató, akinek fenekestül felforgatja az életét, hogy lesz egy mostohatestvére Lola Kirke alakításában. Kirke sem annyira ismeretlen arc, ő volt az, aki kirabolta Rosamund Pike-ot a Holtodiglanban.
Mennyi az esélye a magyar premierre? A Frances Ha volt nálunk, semmi akadálya nincs annak, hogy ez is legyen.
Selfless (rendezte: Tarsem Singh)
Mi ez? Thriller a Zuhanás rendezőjétől, Ryan Reynoldsszal.
Miért várjuk? Mindig emlékeztetnem kell magam arra, hogy az egykori kliprendező Tarsem rendezte a Halhatatlanokat és a Tükröm, tükrömet, ha a kedves olvasó így címről nem tudná, hogy ezek micsodák, az előbbi egy Caravaggio-képekre hajazó Titánok harca-klón a jövőbeli Supermannel a főszerepben, az utóbbi meg egy Hófehérke-feldolgozás Julia Robertsszel. Na most ezeket inkább felejtsük el, és gondoljunk Tarsem két szuperjó filmjére, a mostoha magyar címet kapó A sejtre és a Zuhanásra, vagyis főleg az előbbire, mert az a közhelyes sztorijú sorozatgyilkosos film emlékeztet legjobban az új rendezésére, a Selflessre. A Selfless arról szól, hogy egy nagyon gazdag üzletember megszerzi az örök életet úgy, hogy a tudatát egy sokkal fiatalabb férfi testébe viszik át, viszont – ahogy az lenni szokott – nem minden frankó az új gúnyájában. Filmszakosok már hőböröghetnek, hogy de hiszen erről szólt John Frankenheimer Seconds című filmje, de én örülök, hogy egy ilyen egyéni látásmóddal rendelkező rendező, mint Tarsem, kap valamit, amivel szabadra engedheti a fantáziáját. A főbb szerepekben Ryan Reynolds, Ben Kingsley és Matthew Goode.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Még a tényleg csapnivaló Halhatatlanok is eljutott hozzánk, Ryan Reynolds meg érhetetlen módon sztárnak számít a világ minden pontján, szóval nincs akadálya, hogy jöjjön.
Straight Outta Compton (rendezte: F. Gary Grey)
Mi ez? Életrajzi film az NWA-ról.
Miért várjuk? Mert egy életrajzi film az NWA-ről, ami azt jelenti, hogy olyan arcok fognak benne feltűnni, mint Snoop Dogg, Ice Cube, Eazy-E, Dr. Dre vagy a menedzserük, Jerry Heller, akit Paul Giamatti fog játszani. F. Gary Gray utolsó filmje a Törvénytisztelő állampolgár volt, lassan 5 éve nem csinált semmit, de talán ez a filmje lesz az, amivel húsz évvel később felkerülhet a Fekete vidék és a Veszélyes elemek közé, mint egy alap gettófilm.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Tavaly nem jutott el Magyarországra sem a James Brown-, sem a Jimi Hendrix-film, szóval necces.
The Vatican Connection (rendezte: Michael Winterbottom)
Mi ez? Összeesküvés-elméletek és bizonyítható machinációk a Vatikán körül, az egyik legjobb angol rendezőtől.
Miért várjuk? Oké, kicsit merész rátenni egy ilyen listára a Vatican Connectiont, mert a filmnek csak rendezője és forgatókönyvírója van, de főszereplője még nincsen, hiszen el sem kezdték még forgatni. De Michael Winterbottom rendezőt ismerve (24 Hour Party People, The Trip) elég hamar le fogja zavarni. A Vatican Connection egy nyolcvanas években készült könyvön alapul, ami I. János Pál pápa halálát és a Vatikán feltételezett maffia- és szabadkőműves-kapcsolatait vizsgálja. A főszereplője a New York-i John Coffey nyomozó, aki a hetvenes években kezdett el még vizsgálódni ez ügyben, és kiderítette, hogy a vatikáni bank elnöke, Paul Marcinkus az olasz maffiával működött együtt azért, hogy elfedjék az egyház bevételkieséseit, amik közép-amerikai kommunistaellenes akciók finanszírozása miatt keletkeztek. Ezt neked, Da Vinci-kód! Főszereplő még ugye nincs, a producerek egy A listás hollywoodi sztárt keresnek.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Nagyon kevés, Winterbottom filmjeiből csak egy maréknyi jutott el egyáltalán Magyarországra (A szenvedély királya volt mozikban, a Hatalmas szív, a 9 dal és a Trishna csak DVD-n), de ha sikerül erre bezsákolni egy sztárt, akkor biztos, hogy a sztori miatt jöhet.
The Voices (rendezte: Marjane Satrapi)
Mi ez? Sorozatgyilkosos tragikomédia a Persepolis rendezőjétől.
Miért várjuk? Mert totál őrültségnek tűnik. Ryan Reynolds játssza a láthatólag mentális problémákklal küzdő Jerryt, akinek a macskája és a kutyája is gyakran beszédbe elegyedik vele, ezzel nincsen még baj, én is beszélgettem már a macskámmal, de az övé visszabeszél, és mindenféle szörnyű tettre bátorítja. Szerepel még a filmben Anna Kendrick, aki nincsen teljesen tisztában azzal, hogy pontosan kivel is jár randizni, illetve benne van még Gemma Arterton is, aki az előzetes szerint egy életre kelő levágott fej lesz. És a legjobb az egészben? Marjane Satrapi, a Persepolis alkotója rendezi a filmet. A The Voicest tavaly mutatták be a Sundance-en, de rendes amerikai forgalmazásba csak most februárban kerül. Kíváncsi vagyok, hogyan fog teljesíteni.
Mennyi az esélye a magyar premierre? Mindenképpen van, de azért fogadni nem mernék.
És önök milyen filmeket várnak még idén, amik nem feltétlenül blockbusterek?