Andy Vajna fiatalosra veszi a figurát
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Ez alatt azt értjük, hogy az Andy Vajna vezette Filmalap a fiatalok felé fordul: és az Inkubátor Program keretében várja az elsőfilmesek terveit, amit kis fejlesztés után kis költségvetésből egy év alatt meg is lehet valósítani. Teljesen ésszerű ez a döntés a részükről, hiszen elég jól sikerültek a Filmalap támogatásával készült elsőfilmek:
- a Viharsarok című melegfilm Berlinben szerepelt jól
- a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan és az Utóélet Karlovy Varyban nyitott, a VAN-t a magyar közönség tombolva fogadta, és az Utóélet is szerény közönségsiker könyvelhetett el
- szintén első film a Liza, a rókatündér, ami nemcsak folyamatosan nyeri a világon mindenhol a díjakat, de az emberek is szívesen nézték a moziban
- a Megdönteni Hajnal Tímeát pedig egészen addig volt nézettségi mérce, amíg egy másik elsőfilm, a Liza meg nem döntötte
- és igen, a Cannes-t és a magyar mozikat is lesöprő Saul fia is egy elsőfilmes rendező munkája.
Nem csoda, hogy a Filmalap nagyon akar elsőfilmeket csinálni. Csakhogy ehhez elsőfilmesek is kellenek, és szerintük nem jelentkezett elég elsőfilmes támogatásért, ezért úgy döntöttek, kicsit megkönnyítik a dolgukat, és az Inkubátor Program keretében mindenféle segítséget nyújtanak a fiataloknak, csak csináljanak már friss és fiatalos filmeket, vagy ahogy ők mondják: "innovatív, kísérletező alkotói bemutatkozásokat". Nyilván szimbolikus gesztus az is, hogy a programról szóló sajtótájékoztatót is a fiatal filmesek törzshelyén, a Madách téri Központban tartották meg.
Nemcsak hagyományos nagyjátékfilmek ötleteket várnak, hanem dokumentumfilmeket és animációs terveket is. Játékfilmre 60, dokura 20, animációra 80 millió forint a maximális megítélhető támogatás, és egy hosszú folyamat során fogják kiválasztani azt az öt rendezőt, aki megkapja ezt a lehetőséget.
Szeptember 15-ig lehet jelentkezni, ha még nem csináltunk egész estés filmet Magyarországon, egy treatmentet kell írni, vagyis nem egy egész forgatókönyvet pontosan kidolgozott párbeszédekkel, csak a cselekményt kell részletesen összefoglalni. A jelentkezéseket egy öt tagű zsűri értékeli, ők:
- Enyedi Ildikó, rendező, a nemrég végzett rendezőosztály vezetője volt, ahol Reisz Gábor és Szimler Bálint is végzett.
- Kerékgyártó Yvonne, ő rendezte azt a Sziget-filmet, aminek Free Entry a címe
- Pataki Ági, producer, Üvegtigristől a Fekete Keféig minden fontos filmnél ott volt az elmúlt években
- Petrányi Viktória, producer, Mundruczó Kornél állandó munkatársaként szoktak rá hivatkozni
- és Pusztai Ferenc, aki olyan elsőfilmesekben bízott már, mint Gigor Attila és Zomborácz Virág
A jelentkezők közül 10-nek megadják a lehetőséget, hogy november 10-én előadják az ötletüket a nagybetűs Magyar Filmszakmának is, ami azért nagyon fontos, mert itt fog eldőlni, hogy mi az az 5 ötlet, amiből tényleg film is fog készülni egy éven belül, ráadásul a zsűri csak 2 tervet választ ki, a másik 3-at a jelenlévő közönség szavaz majd meg (rendezők, producerek, kritikusok, filmes szakemberek).
A kiválasztottak pedig minden segítséget megkapnak a Filmalaptól, legyen szó fejlesztésről, jogi segítségről vagy céges háttérről, ami egy-egy kezdő alkotónak igenis nehézség lehet.
De a lényeg, hogy ezzel mi nézők és adófizetők csak nyerhetünk, hiszen egy átlagos magyar film költségvetéséből kihoznak 5 másikat, miközben olyan alkotóknak adnak lehetőséget, akik eddig még nem filmeztek, és a szakmai segítség miatt remélhetőleg megfelelő színvonalú filmeket is kapunk majd a végén, alig kicsit több mint egy év múlva.