Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- marvel
- képregényfilm
- hangyaember
- hangya
- cgi
- vfx
- interjú
- szuperhős
- szuperhősfilm
- macskafogó
- macskafogó 2
- thomas a gőzmozdony
Magyar kéz munkája a kádban ugráló Hangya
További Cinematrix cikkek
- A Netflix megcsinálta a saját Breaking Badjét, csak sokkal viccesebben
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
Utóbbiak közé tartozik a 34 éves Menyhei Szabolcs is, aki karrierjét a Macskafogó 2 háttérfestőjeként kezdte, ma pedig már olyan gigaköltségvetésű sikerfilmeken dolgozik, mint a Godzilla, az Exodus: Istenek és királyok, a Thor 2: Sötét világ vagy A Hangya. Bár sűrűn hazalátogat Magyarországra, ma már Londonban is otthon érzi magát, és a munkájáról meg a Marvel szuperhőseiről is örömmel mesélt nekünk.
Melyik jeleneteken dolgoztál a nemrég mozikba került A Hangyában?
Különböző részein dolgoztam a filmnek, de a legtöbb időt azokkal a jelenetekkel töltöttem, amikor Scott Lang először próbálja fel a Hank Pym által megalkotott öltözetet, amellyel hangya méretűre zsugorodik. Ehhez többek között nagyon részletesen rekonstruálnunk kellett egy létező fürdőszobát, minden részletével együtt.
Nagyon izgalmas volt számomra az, ahogy ebben a mikrovilágban a hétköznapi dolgokat látjuk: például a kád olyan hatást kelt, mint egy óriási aréna. Úgy gondolom, hogy A Hangya látványvilága pont a méretekkel való játék miatt lett izgalmas, mert egy picit más, mint az eddigi Marvel-filmeké.
Menyhei Szabolcs filmográfiája
- Winx Club rajzfilmsorozat (2004) – háttérfestő
- Macskafogó 2 (2007) – háttérfestő
- WinneToons rajzfilmsorozat (2009) – háttérfestő
- Yago Cityboy rövidfilm (2011) – matte painter
- Halo: Faith videojáték (2011) – matte painter
- Az emlékmás (2012) – environment technical director
- Splinter Cell: Blacklist videojáték (2013) – matte painter
- Hajsza a győzelemért (2013) – digital matte painter
- Thor: Sötét világ (2013) – digital matte painter/environment technical director
- The Haunting of Pearson Place (2013) – digital artist
- Dust rövidfilm (2014) – digital effects
- Undying Dreams (2014) – matte painting
- Godzilla (2014) – digital matte painter/environment technical director
- Exodus: Istenek és királyok (2014) – concept artist/matte painter
- Dust 2015 rövidfilm (2014) – digital effects
- A Hangya (2015) – environment artist
- A tenger szívében (2015) - texture artist
Dolgoztál esetleg a film egyik legviccesebb részén, a Thomas mozdonyos jeleneteken is?
Igen, itt-ott azokban a jelenetekben is ott van a kezem nyoma. A gyerekszoba egyes részein, különböző tárgyakon dolgoztam, illetve néhány koncept rajzot is készítettem.
Gondolom, már a stábvetítésen láttad A Hangyát. Tetszett?
Ahogy befejeztük a munkát júniusban, szabadságra mentem, így pont lemaradtam a stábvetítésről. Így tehát várnom kell még egy picit, de legalább friss szemmel láthatom a mozikban.
A kollégáiddal beszélgettetek arról, hogy a közönség mennyire vevő A Hangya humorára, ami más, mint a Bosszúállók-féle komolykodás? Megtippeltétek előre a film bevételét?
A legfontosabb feladatunk, hogy a film jól nézzen ki, úgyhogy a többi kérdéssel mi nem foglalkozunk. A Hangya a Marvel-univerzum egy kevésbé ismert karaktere, de a képregényekben régóta a Bosszúállók tagja, és hamarosan a vásznon is az lesz. Az már most biztos, hogy Scott Lang visszatér a következő Amerika Kapitány-filmben, ez majd ad egy kis lökést a karakternek. Mint ahogy a pozitív filmkritikák is.
A Hangyában environment artistként dolgoztál. Miben különbözik ez a munkakör a digital matte paintertől vagy a texture artisttól, ami szintén voltál már?
Az environment artistnak az a feladata, hogy fiktív helyszíneket hozzon létre, vagy olyan valóságban is létező környezetet, ahol valamilyen okból nem lehet, vagy túl drága lenne forgatni. Ez egyes esetekben egy digitálisan festett háttér, ami hasonló a '90-es évekig használt matte paintingekhez. Manapság azonban egyre inkább teljesen 3D helyszíneket hozunk létre, ahol szabadon lehet vándorolni egy virtuális kamerával. Aki még soha nem találkozott hasonlóval, annak úgy tudnám ezt elmagyarázni, hogy olyan, mint egy makett, amit modellezés után textúrázunk, festünk, bevilágítunk.
Így szoktad elmagyarázni a munkádat a 60 feletti korosztálynak is?
Ha idősebb rokonoknak kell elmagyaráznom, mivel foglalkoztam, a magyarázat leginkább kimerül abban, hogy megemlítem: dolgoztam egy adott a jeleneten vagy filmen. Ha megpróbálom részletesen mesélni, hogy mit is csináltam pontosan, általában értetlen arcokat látok.
Korábban egy másik Marvel-mozifilmen, a Thor 2-n is dolgoztál. Itt mi volt a feladatod?
Thor világának, Asgardnak a megalkotásán ügyködtem. Asgard egy idegen és varázslatos bolygó, így a koncept rajzok mellett mesés tájakat kellett festenünk.
Mennyire áll közel hozzád a Marvel-képregények világa? Olvastad Thor kalandjait a régi Alfa magazinokban vagy a Marvel Extrákban?
Thor kevésbé volt a kedvencem, de gyerekkoromban sokáig gyűjtöttem a képregényeket, a Marveltől elsősorban a Pókembert. A középiskolás és egyetemista évek alatt viszont ez majdnem teljesen abbamaradt. Ugyanakkor miközben a Hangyán dolgoztam ,elolvastam a régi Ant-Man-kiadványokat.
Mit tippelsz, mennyi ideig futhat még ilyen jól a képregény-adaptációk szekere? A Star Wars 7 és a folytatásai mellett is összehozhatnak majd 1-1 milliárd dollárt a Marvel képregényfilmjei?
Szerintem ez nem lesz akadály, ezek a filmek nem feltétlenül egymás konkurenciái. A Jurassic Worldnek nem sokkal a Bosszúállók második része után hatalmas bevételre sikerült szert tennie. Ezenfelül pedig a Marvel és a Lucasfilm ugyanúgy a Disney része.
Már majdnem tíz éve vagy benne a filmiparban. Mi volt az a filmélmény, ami után elhatároztad, hogy te is ilyen látványos effekteket akarsz csinálni?
Azt hiszem, nagy hatással volt rám, amikor gyerekkoromban apukámmal megnéztük a Birodalom visszavágot. Sokáig kizárólag csak a rajzolás meg festés érdekelt, ezért a rajztanári diploma után a Képzőművészeti Egyetemet is elvégeztem. Azt gondolom, hogy fontos a jó iskola, de semmi nem helyettesítheti az elszántságot. Ha az ember elég elszánt és sokat gyakorol, az meghozza a gyümölcsét.
Te például 2007-ben bekerültél a Macskafogó 2 csapatába.
Az egyetem befejeztével egy volt rajztanáromnak köszönhetően rajzfilmháttereket kezdtem festeni. A Macskafogó 2 volt a második projekt, amiben részt vettem, nagyon élveztem.
Rá néhány évvel egy internetes versenyen a demóanyagom bekerült a legjobbak közé, és nem sokkal később kaptam egy állásajánlatot a Double Negative-tól.
De közben a videojátékok átvezető videóit gyártó magyar cégnek, a Digic Picturesnek is dolgoztál, ugye?
A Digic nem sokkal a Double Negative előtt keresett meg, hogy háttérfestőre, azaz matte painterre van szükségük a Splinter Cell: Blacklist című játékhoz. Csak ezen az egy projekten dolgoztam egy rövid ideig, de megtiszteltetés volt, mert nagyon nagyra tartom, amit a digices srácok csinálnak. Sajnos videojátékokkal játszani már egyáltalán nincs időm.
És mennyire követed naprakészen a konkurencia filmjeit, amikhez az effektek a Wetánál vagy az Industrial Light & Magicnél készülnek?
Természetesen mindig megnézem a legújabb filmeket, mellette olvasom a szaklapokat, figyelem a szakmai fórumokat. Szerencsére imádom a munkám, így ez nem kötelesség, hanem szórakozás. Amikor már szakmai szemmel kezdek nézni egy mozifilmet, az nem túl jó jel, mert azt jelenti, hogy a történet nem köt le.
Van olyan rendező vagy filmes franchise, amin szívesen dolgoznál a jövőben? Star Wars? Alien?
Nagy Star Wars-rajongó vagyok, ezért úgy szeretném megnézni az új filmeket, hogy semmit sem tudok előre. Imádom az Alien világát is, de kockázatos egy régi klasszikushoz nyúlni. Jobban kedvelem a járatlan utakat, mert ott nagyobb az alkotói szabadság. Jó lenne Ron Howarddal is újra együtt dolgozni. Őt emberként és rendezőként is nagyra tartom, mivel a Hajsza a győzelemért és a Tenger szívében című filmjein is dolgoztam.
Mennyire összetartóak a nagy londoni VFX-cégeknél dolgozó magyarok? Sörözhetnek együtt a Double Negative-os magyarok az ILM-esekkel?
Meglehetősen kevés magyar dolgozok a VFX iparban, de a stúdiók nagyon közel vannak egymáshoz, így néha a pubokban is összefutunk.
Magyarok a hollywoodi blockbusterekben
Nem csak a Double Negative-nál dolgozó Menyhei Szabolcsra lehetnek büszkék a magyar filmrajongók, több magyar animátor is évek óda sikert sikerre halmozva dolgozik a nagy nyári sikerfilmeken:
- Eszenyi Péter a londoni Territory Studionál dolgozik: itt készült A galaxis őrzőihez, és a Bosszúállók 2-höz a tévéken, kijelzőkön és monitorokon futó látvány.
- Török Attila nemrég ment át a Double Negative-tól a londoni Industrial Light & Magichez, hogy Az éhezők viada után olyan filmeken dolgozhasson, mint a Bosszúállók 2 és a Star Wars 7.
- Kiss Balázs 2002-ben még a Hídember logóanimációit bütykölte, a Weta Digitalnál olyan sikerfilmek CGI-jelenetein dolgozott, mint a King Kong, a Prometheus, az Avatar, A hobbit-trilógia és A majmok bolygója: Forradalom.
- Keresztes Dániel pedig a Pannónia rajzfilmstúdióból küzdötte fel magát a Weta stúdióig, ahol A hobbit trilógia mellett szintén A majmok bolygója: Forradalmon dolgozott.