Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Viszkis rabló már a milliárdos film előtt is hős volt
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Megvannak a főszereplők, úgyhogy a Kontroll rendezője, Antal Nimród a napokban elkezdi a Viszkis rablóról szóló, 1,1 milliárdos költségvetésű film forgatását. A rendező szerint nem ők csináltak hőst egy bankrablóból, és fél, hogy a filmnek nem lesznek nézői. És nem igaz, hogy úgy hozták volna haza Magyarországra, mint egy elkóborolt kiskutyát.
Az évszázaddal egyidős a Viszkis rablóról szóló magyar film története: Dobray György 2003-tól egy évtizeden keresztül dolgozott az Erdélyből származó, keresetkiegészítésként harminc bankot kirabló hokikapus, Ambrus Attila történetén. Már meg is lett volna rá a több mint százmilliós támogatás és a főszereplők – Návai Anikó próbálta elhinteni az elég gyenge lábakon álló pletykát, miszerint Johnny Depp fogja játszani Ambrust, valójában Nagy Zsolt és a barátnőjeként Osvárt Andrea kerültek szóba –, és már majdnem el is kezdték a forgatást, amikor végül földbe állt a projekt.
Aztán Andy Vajna egyre többször nyilatkozta, hogy majd ő „hazahozza” a Kontroll Amerikában élő rendezőjét, Antal Nimródot, aki régóta szerette volna filmre vinni a sztorit, azóta meg aztán pláne, amióta találkozott a börtönévek után saját kerámiáit árusító Ambrus Attilával egy kézműves vásáron – ráadásul még egy környékről is származnak. Antal korábbi interjúnkban még azt mondta, nem is tudja, mi lett a Viszkis-történettel, „de az az igazság, hogy saját könyvekből szeretnék dolgozni, saját ötletekből.”
Most már viszont visszavonhatatlan, hogy ő rendezi és részben írja a filmet: megvan a forgatókönyv, megvoltak az első olvasópróbák, a Filmalap pedig 1,1 milliárd forinttal, azaz egy „átlagos” költségvetésű magyar film két-háromszorosával támogatja a projektet. A forgatás is hamarosan – június 11-én – elkezdődik, hetven napig fog tartani, de forgalmazó és bemutatódátum még nincsen – mondta el Hutlassa Tamás, a film (és annak idején a Kontroll) producere és a rendező egy csütörtöki sajtótájékoztatón.
Sokszor elhangzott, hogy én haza lettem hozva, mint egy kiskutya, aki elszaladt az esőben, de ez nem igaz.
Azért vagyok itt, mert itt akarok lenni: már a Kontroll után elmondtam, hogy szeretnék még magyar filmeket forgatni. Itthon sokkal tisztább és mélyebb számomra a filmkészítés, mint máshol. Utálom a politikát, úgyhogy ne értsétek félre, amit mondok, de büszke vagyok rá, hogy magyar vagyok, mert nekem ez az ország adott mindent” – jelentette ki Antal Nimród, aki egyébként nagyon meglepődött azon, mennyire heves érzelmekkel reagáltak sokan arra, hogy ők majd „egy bankrablóból fognak hőst csinálni”. „Én meg megkérdezem őket, mi a kedvenc filmjük, és erre azt mondják, A keresztapa” – teszi hozzá.
„Sokan mondták, minek az adófizetők pénzéből egy ilyen filmet támogatni? De mi a főszereplő hősiességét igazából készen kaptuk: a közönség és a korabeli sajtó, aminek az volt az érdeke, hogy legyen kit a címlapra tenni, már hőssé tették Ambrus Attilát, ők csináltak belőle Rózsa Sándor-figurát” – véli Hutlassa Tamás. Igaz, ha feltétlenül erkölcsi alapon akarjuk megközelíteni a kérdést, az azért vitathatatlan, hogy akárki is csinált hőst egy bűnözőből, a végeredményen tényleg a filmkészítők fognak profitálni.
A producer igazságérzetét viszont nemcsak ez a kérdés a piszkálja, de az is zavarja,
„Jó lenne, ha túl tudnánk lépni ezen a bulvármegközelítésen. A film költséges műfaj, mi pedig a hasonló műfajú, külföldi filmekkel versenyzünk, úgyhogy egy bizonyos szint alá nem mehetünk, ha nem akarjuk elveszteni a nézőket. Hosszan tudnám magyarázni, miért kerül ennyibe. Akár tetszik, akár nem, ez egy kosztümös film, mivel a 90-es évek első felében játszódik, sőt, a főszereplő gyerekkorától indulva jutunk el a szökésig a Gyorskocsi utcai börtönből. Másrészt a 70 napos forgatás is másfélszerese az átlagnak, lesz 130 helyszínünk, 50 színésszel dolgozunk, és a kis szerepekre is nagy neveket akartunk hívni. És 10 napon keresztül csak a nagyszabású akciójeleneteket fogjuk forgatni.”
Hivatalosan csak most jelentették be a film főszereplőit is, bár a sajtóban már korábban megjelent a nevük. Meglepő módon mindhárom főszereplő – a bankrabló, a szerelme és a rendőrnyomozó – filmekből szinte teljesen ismeretlen színész lesz, de Hutlassa az Indexnek erről azt mondja, szerinte az, hogy új arcokat tudnak bevezetni, több nézőt fog hozni, mint amennyit elriaszt. A főszerepet a Színház- és Filmművészeti Egyetemen másodéves Szalay Bence fogja játszani, aki elmondta, többször beszélgetett Ambrus Attilával (de „szerelemről, politikáról és vallásról, nem pedig bankrablásról vagy börtönről”), három személyi edzővel igyekszik kigyúrni magát, járt hokiedzésekre,
A szerelmét az Aglaja című filmben Ónodi Eszter kamasz lányát játszó Móga Piroska alakítja, a rendőr pedig a Radnóti Színház színésze, az eddig kevés filmben kisebb szerepeket játszó Schneider Zoltán lesz. Ambrus Attila is megjelenik a filmben, egy kis „jópofa meglepetésben”, amiről a rendező nem akart többet mondani. Műfajilag állítólag nehéz lesz besorolni a filmet, mert az ambiciózus akciójelenetek és a sosem látottként beharangozott kaszkadőrmutatványok mellett „rengeteg lesz benne az érzelem is, hatalmas lelke lesz”.
Antal Nimród a sajtótájékoztatón utalt arra is, hogy mostanában „készült egy csomó jó magyar film, amiket alig látott valaki”, és persze ő is fél attól, nehogy ők is így járjanak. Ennek ellenére az Index kérdésére – mit tesznek az ellen, hogy ne jussanak a hasonlóan nagy költségvetésű, hatalmasat bukó Veszettek sorsára? – nem igazán adtak konkrét választ. Antal szerint „többnek kell történni annál, mint hogy jelen vagyunk, nevezzük ezt bárminek, energiának vagy másnak”, Hutlassa pedig azt mondta, „tudatosan törekedni fogunk arra, hogy fenntartsuk az érdeklődést, minden ismert és ismeretlen eszközt bevetünk”.
Annyi mindenesetre biztos, hogy az alkotók nagyon bíznak a jól bejáratott névben és sztoriban, a Kontroll rendezőjének hazai hírében (ez lesz azóta Antal első magyar filmje), na meg abban, hogy jól fog sikerülni a film. Egyébként a Filmalap éppen ezen a napon jelentette be, hogy végre elkezdenek komolyabban odafigyelni a marketing támogatására, de Hutlassa azt még nem tudta megmondani, ez – korábbi pályázóként – rájuk is vonatkozik-e már.
A producer egyébként a sajtótájékoztató végén megkérte az újságírókat, hogy semmiképp se írjuk le a legnagyobb magyar bank nevét, mert – hiába tért be ide előszeretettel Ambrus „pénzt felvenni” – a cég nem adott engedélyt a produkciónak arra, hogy megjelenjen a logójuk vagy a nevük a filmben. Mindenesetre szeretnék felkérni az egyik, meg nem nevezett bank biztonsági őrének Oszter Sándort, „mert mennyire vicces lenne, ha a Viszkis rabolná ki Rózsa Sándort”.
Ne maradjon le semmiről!