Hogyan lett Doktor Szösziből befolyásos producer?
További Cinematrix cikkek
Eljött az idő, látunk titeket, hallunk titeket, és el fogjuk mesélni a történeteiteket
– ezzel az üzenettel zárta beszédét Reese Witherspoon az idei Golden Globe-on. És ha valaki, ő komolyan mondja, hogy ezentúl a bántalmazottak, elnyomottak eddig elhallgatott történeteiből is készülnek filmek. A díjat, amit a kezében tartott éppen, egy ilyen történetért kapta meg. Ő volt ugyanis az egyik producere az HBO Hatalmas kis hazugságok sorozatának, ami ezen az estén négy díjat nyert, köztük a legjobb minisorozatért járót. A családon belüli erőszakról is szóló sorozat előtte begyűjtött nyolc Emmyt is, ami a legfontosabb tévés elismerésnek számít.
Ha valaki eddig nem vette volna észre, ezen az estén biztosan kiderült:
Reese Witherspoon, az Oscar-díjas színésznő karrierváltása elég jól sikerült.
Esetében már nem csak arról van szó, hogy egy újabb filmsztár zsarolt ki executive produceri kreditet és valamivel több beleszólást a munkáiba. Sokkal inkább arról, hogy Witherspoon néhány éve tartó produceri munkája beérett. Nemcsak az HBO rendelte meg produkciós cégétől, a Hello Sunshine-tól a Hatalmas kis hazugságok második évadát, de az Apple is alaposan bevásárolt Reese-éknél.
Nem kevesebb mint három Hello Sunshine-produkciót vettek, köztük egy egyelőre cím nélküli sorozatot, ami Witherspoon és Jennifer Aniston főszereplésével készül majd. Ebben a reggeli hírműsorok versenyéről szóló sorozatban két műsorvezetőt játszanak. Ez volt egyébként a tévétörténet egyik legdrágább bevásárlása, a pletykák szerint az Apple 240 millió dollárt fizetett húsz, két évadra tervezett részért. Aniston és Witherspoon gázsija 1,25 millió dollár lesz epizódonként.
A Hello Sunshine másik, szintén az Apple által finanszírozott projektjének Kristen Wiig lesz a sztárja. A You Think It, I'll Say It című novelláskötet alapján készülő, tízrészes vígjátéksorozat az első ilyen műfajú Apple-rendelés, az alkotó/showrunner a 30 Rock mellől érkező Colleen McGuinness. A harmadik pedig az Are You Sleeping című projekt lesz, ebben Octavia Spencer a főszereplő. Vagyis csupa olyan sorozat készül, melyek nőkre, ráadásul nem huszonéves nőkre épülnek. Az Apple tévés fejesei, Zack Van Amburg és Jamie Erlicht közleménye szerint
Reese Witherspoon rendkívüli képessége, hogy egy lépéssel a korszellem előtt jár.
És valóban: bár úgy tűnik, hogy a Hello Sunshine produkciói a #MeToo és a #TimesUp mozgalmak farvizén eveznek, valójában Witherspoon már jóval a zaklatási botrányok kirobbanása előtt elkezdett hasonló témájú filmeken, sorozatokon dolgozni.
De hogyan lett belőle ekkora producer? Leginkább a kényszer vitte rá.
Egy ponton úgy érezte, hogy megfeneklett a karrierje, csak várja, hogy jobb szerepekkel keressék meg, de az ajánlatok nem jönnek. Pedig kamaszkora óta forgat, az első filmjét tizenöt évesen készítette. 23 éves koráig tucatnyi mozi- és tévéfilmet, sorozatot csinált. Ekkor, 1999-ben jött ki két filmje, amelyek igazán ismertté tették a nevét. Az egyik a Gimiboszi, a másik pedig a Kegyetlen játékok volt. Utóbbi a magánéletében is fontos szerepet kapott, a forgatáson ismerte meg első férjét, Ryan Phillippe-t, akitől hamarosan két gyereke született.
Arról csak nemrég, a Weinstein-botrány után kirobbanása után beszélt, hogy 16 éves korában zaklatta egy rendező, az ügynökei és producerei pedig azt javasolták neki, hogy hallgasson az ügyről, mert árthat a karrierjének. Nem nevezte meg az őt molesztáló rendezőt, de azt mondta, hogy amit 16 évesen átélt, az csak az első eset volt a karrierje során elszenvedett zaklatások közül. Eddig hallgatott az esetről, mert nehezen tudott róla beszélni, mondta, de az elmúlt napokban, hetekben előálló nők bátorsága arra késztette, hogy ő se tartsa tovább titokban, hogy mi történt vele.
2001-ben kapta meg azt a szerepet, amivel sokan a mai napig azonosítják.
A Doktor Szöszi tette világsztárrá, de egyben be is skatulyázta a butácska, vicces, szőke nő szerepébe.
(Bár a film éppen arról szólt, hogy ne ítéljünk a látszat alapján, nem a külső dönti el, hogy kinek mi van a fejében.) A Doktor Szöszi két évvel később kapott egy gyengécske folytatást is (immár Witherspoon executive producerkedése mellett), de világos volt, hogy a gimis-egyetemista filmek vonala már nem folytatható, bármennyire fiatalos is a külseje, a harminc felé közelítő, kétgyerekes színésznő már egészen máshol tartott az életében.
2005-ben játszotta el a Johnny Cash életéről szóló A nyughatatlan női főszerepét, June Casht. A szerepért megkapta a legjobb női főszereplőnek járó Oscart, Golden Globe-ot és egy csomó másik díjat. Úgy tűnt, hogy új korszak kezdődhet a karrierjében, a komoly, drámai szerepek ideje. Aztán valahogy mégsem úgy alakultak a dolgok, ahogy szerette volna. Egyrészt a stúdiók továbbra is vicces-romantikus filmekben szerették volna látni, másrészt a komolyabb filmjei nem arattak túl nagy sikert. Pedig akadtak köztük egészen jók is, például a Mud Matthew McConaughey-vel vagy a Kiadatás Jake Gyllenhaallal.
Végül egy, második férjével, a magyar származású Jim Tothtal, a Creative Artists Agency ügynökével folytatott beszélgetés ébresztette rá, hogy változtatnia kell. „Beszélgettem a férjemmel abban az időben, amikor a filmjeim nem jöttek be. Azt kérdezte: »Ilyen filmeket akarsz csinálni?« Mire én azt feleltem, hogy nem, várok a jobb forgatókönyvekre. Erre ő azt mondta, hogy te
Nem vagy olyan ember, aki csak ül, és várja, hogy csörögjön a telefonja. Több könyvet olvasol, mint bárki, akit ismerek, miért nem csinálsz azokból filmet?
Így aztán amikor egy repülőúton elolvasta Cheryl Strayed Vadon című önéletrajzi regényét, melynek hatására végigsírta az utat, nem tétovázott. Már másnap felhívta az írót azzal, hogy filmet akar csinálni a könyvből. Strayed válása és anyja halála után döntött úgy, hogy amolyan megtisztulásként, egy új élet kezdeteként végigjárja a Pacific Crest Trailt, követve az országot. Kalifornia déli határánál kezdte, és a kanadai határnál fejezte be a közel kétezer kilométeres túrát, erről szól a regénye. Ahhoz, hogy a filmet létrehozhassa, a színésznő félretette a büszkeségét. „Többé nem vártam arra, hogy felhívjanak, én csörögtem rá a stúdiók vezetőire. Helló, itt Reese! 27 éve ismerek mindenkit, 14 éves korom óta ismernek ezek az emberek. Majdnem minden stúdiónak csináltam filmeket. Még mindig ugyanaz a kétszáz ember dolgozik ebben az üzletben.”
A korábbi produkciós cégével létrehozott Vadon két Oscar-jelölést kapott, Witherspoont a legjobb női főszereplők között jelölték. Ezután ő lett a producere a Ben Affleck és Rosamund Pike főszereplésével, David Fincher rendezésében készült Holtodiglannak is. A nézők nagyon szerették ezt a csavaros thrillert (ami egyébként szintén egy írónő könyvéből készült, és érintette a családon belüli erőszak témáját), 61 millió dollárból készült, közel 370 milliót kerestek vele. Witherspoon ezután úgy érezte, hogy szintet léphet, szakított korábbi produkciós partnerével, befektetőket keresett, és létrehozta a Hello Sunshine-t. (Közben azért a színészkedést sem hagyta abba.)
A cég, a már említett rendeléseken túl egy csomó mozifilmen is dolgozik. Többek között a Karin Tanabe regénye alapján készülő A White Lie című drámán, ami az első fekete nő történetét meséli el, aki a rangos Vassar College tanulója lehetett az 1890-es években. A Something in the Water című thriller pedig Catherine Steadman regényén alapul, és egy csodásan induló nászút horrorba fordulását beszéli el. Ahogy a tévés projektekben, úgy a filmesekben is női írók női hőseiről forgatnak. „Felelősséget érzek a lányom és a világ többi nője iránt, hogy több lehetőséget teremtsünk a nők számára. Végül is a népesség felét mi alkotjuk”.
(A cikk a NY Times Reese Witherspoon's Second Act: Big-Time Producer és a The Guardian Reese Witherspoon: how she became Hollywood's most powerful woman című írásainak felhasználásával készült.)
Ne maradjon le semmiről!