Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKínos dínós kalamajka
Kritika a Jurassic World: Bukott birodalom című filmről
További Cinematrix cikkek
- A Netflix megcsinálta a saját Breaking Badjét, csak sokkal viccesebben
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
Ki a bánatnak kell még egy Jurassic Park-film?
– kérdeztem három éve, amikor szembejöttek a Jurassic World trailerei. Aztán megnéztem a filmet, és egész jól szórakoztam. A Jurassic World: Bukott birodalomnál éppen fordítva történt. Elmentem a moziba, hogy szórakozzak egy jót, és úgy jöttem ki, hogy ki a bánatnak kell még egy Jurassic Park-film.
A legelső, 1993-as film alapmű a popcornmozik között, a második egynek jó volt, a harmadik már kifejezetten béna – ezért is volt meglepő, amikor a leszállóágba került brandet 14 év után felhozta a Universal, de bejött nekik. Az addig leginkább egy kis költségvetésű sci-fi révén ismert rendező, Colin Trevorrow magabiztosan, ugyanakkor a rá jellemző játékossággal idézte meg az első részt – jó, persze, főleg külsőségekben, mert az istent játszó emberről szóló tanmese elemezgetését már a második résszel elhagyta a sorozat. A Jurassic World több mint 1,6 milliárd dollár bevételt hozott, amivel jelenleg az ötödik legsikeresebb film a történelemben – nem is volt kérdés, hogy lesz folytatása, sőt egy második trilógia kezdődik általa.
Nem tudom, hogy milyen lesz ennek a trilógiának a befejező része, tehát a jövőbeli, hatodik sorfilm, de remélem, egy akkora meteor lesz a főszereplője, amekkora 65 millió éve látogatott a Földre. Mert az ilyen folytatások, mint a héten debütáló ötödik rész, a Jurassic World: Bukott birodalom, inkább haljanak ki minél előbb.
A dinoszauruszok 230 millió éve jelentek meg, és nagyjából 65 millió éve haltak ki. Őshüllők (tehát az őskétéltűek nem tartoznak közéjük), és szárazföldi állatok. Ami azt jelenti, hogy nincs olyan, hogy repülő dínó meg tengeri dínó. Repülő őshüllő és tengeri őshüllő a paleopolitikailag korrekt kifejezés.
Persze, egy sokadik dínós kalamajkától már nem vár nagy mélységeket az ember, inkább egy jó zúzós kalandfilmet. De ezt elfogadva is felkaptam a fejem az első előzeteseknél, hogy mekkora hülyeség az alapsztori: az eredeti őslényparkot – valószínűleg szeizmológusok megkérdezése nélkül – olyan szigetre telepítették, amit a rajta levő vulkán bármikor el tud pusztítani, ezért hőseink visszamennek, hogy megmentsék a dínókat, főleg kis barátjukat, a kék hátú velociraptort.
Akkor még nem tudtam, hogy a filmben ennél sokkal kínosabb sületlenségek is jönnek majd.
Trevorrow megmaradt forgatókönyvírónak, és csatlakozott hozzá állandó tettestársa, Derek Connolly is, de ezúttal nem vált arannyá, amihez értek. A sztorinak már a felütése is erőltetett, de később, főleg a – már nem a szigeten játszódó, merészen zárt térre váltó – második óra kezdetével egyre zavaróbbá válik a narratíva görcsölése. A széteső dramaturgia, aminek egyetlen célja, hogy valahogy összefűzze a PG-13 korhatár-kategóriára kalibrált, cgi-nehéz akciójeleneteket. Az egydimenziós karakterek és a régi, eleve nem túl bonyolult szereplők leegyszerűsítése. Az, hogy a dínópark leggyakoribb állata továbbra is a Deusexmachinasaurus. A hisztérikus kacajra késztető logikátlanságok, amiket még egy csak dvd-re készülő film is szégyenkezve vállalna fel. A Jurassic World: Bukott birodalom tipikusan az a film, amiről kijőve röhögve vagy bosszankodva lehet sorolni az irracionális baromságokat, amíg a parkolóba nem érünk. Aztán még a kocsiban is, hazáig. És még kicsit otthon is. Meg másnap reggelinél.
Ennyit ér
IMDb: 7,3
Rotten Tomatoes: 66%
Metacritic: 52%
Port: 4/10
Index: 4/10
Ezzel az alappal nincs sok esélye Chris Prattnek (aki amúgy sem egy színészóriás) és Bryce Dallas Howardnak. A Jurassic Worldben még jól működő párosuk elszürkül a folytatásban, a vagány dínószakértő és az üzleties üzemeltetési főnök mostanra Dínók Elől Menekülő Ember #1 és Dínók Elől Menekülő Ember #2 lett. A gonoszok annyira jelentéktelenek és sablonosak, hogy le sem írom a nevüket, a Ian Malcolmot alakító Jeff Goldblum pedig csak két rövidke jelenetet kap (de azért jó hosszan mutatták a trailerben).
Egyedül a rendezésben akadnak kiemelkedő részek. Juan Antonio Bayonát eddig főleg A lehetetlen című, a 2004-es thaiföldi cunamiról készült filmje és a tavalyelőtti Szólít a szörny révén ismerhettük. A Bukott birodalmat érezhetően a producerek elvárásai mentén rakta össze, és ezzel a teherrel nehéz markáns saját stílusjegyeket mutatni, de így is akad néhány szépen komponált jelenet, amiért jár az elismerés. A szkriptből viszont Bayona sem tud énekes halottat csinálni, a film második felében pedig már az is gáncsot vet neki, hogy a cselekmény horror felé kacsintgatása lehetetlen vállalkozás ilyen korhatár-kategória mellett.
A Jurassic World: Fallen Kingdom filmnek ügyetlen, mint egy T-rex a mellső végtagjaival, de így is borítékolható a siker. Van egy erős előzménye, több korosztályt is érdekelhet, jó időben jött ki ahhoz, hogy a nyár blockbustere legyen, jelentős riválisa pedig nem nagyon akad (Solo elszomorodik). Jöhet tehát egy-két év múlva a hatodik rész, aztán egy harmadik trilógia, gondolom. Ian Malcolm elborzadó ábrázata vagyok.
A súlyos sületlenségek filmje a Jurassic World folytatása, ami még annyira sem szórakoztat, mint az első.
403 · Jun 07, 2018 01:21pm Tovább a kommentekhez