Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTudja valaki, mi a fene az a Beatles? Nem? Sebaj
Kritika a Yesterday című filmről
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Egyszer volt, hol nem volt, egy szép napon egy brit fiatalember arra ébredt, hogy minden megváltozott, és ebben az új csodavilágban Ed Sheeran egy jófej, kedves ember.
Ennek ellenére a Yesterday című film valami rejtélyes okból mégsem erre koncentrál azután a bizonyos nagy változás után, hanem arra, hogy a világtörténelemből egyszer és mindenkorra kitörlődött a The Beatles, és ezzel együtt minden daluk is: ebben az új világban soha nem is léteztek, senki nem hallotta még a nevüket sem, és ha beírjuk a Google-be, hogy Beatles, akkor a bogarak Wikipédia-oldalát hozza fel, ha meg azt, hogy John Paul George Ringo, akkor II. János Pál pápára (John Paul II) dob ki találatokat.
Ez a Trainspotting és a Sekély sírhant rendezője, Danny Boyle új filmjének alapkonfliktusa: egyszer csak, ki tudja, miért az egész világon elmegy az áram tizenkét másodpercre, és onnantól semmi sem ugyanolyan. A főszereplő meg persze az az ember, akinek a stáblistában a neve mellett a Szabályt Erősítő Kivétel név szerepel: rá valamiért nem hatott a változás, és hát mivel pont egy egyébként elég sikertelen, befutni képtelen zenészről van szó, elég könnyű elképzelni, mi az első gondolata, amikor rájön, hogy az ő fejében megvan kábé a teljes Beatles-életmű, viszont senki máséban nincs, azaz mindenki azt tartaná őrülten tehetségesnek, aki elénekelné ezeket a dalokat, az Eleanor Rigbytől a Yesterdayig.
Vannak azok a filmek, amelyeknek van egy alapötletük, ami annyira erős, hogy az alkotók szerint többre nincs is szükség. Viszont ez általában csak az alkotók szerint igaz, a nézők szerint már egyáltalán nem – szerencsére a Yesterday sem hiszi el fél óránál hosszabb ideig, hogy pont elég ezer és még két tényleg baromi vicces dolgot megmutatni, mi minden származik abból, ha egy csapásra átalakul a múlt, meg abból, ha valaki fejében viszont nem, aztán mégiscsak elindul valamerre a film arról a jó poénról, amin addig egy helyben állt.
A forgatókönyvet a méltán világhírű Richard Curtis írta, aki a Négy esküvő és egy temetést, az Igazából szerelmet és a Sztárom a páromat is, és ez nagyjából meg is határozza a film mélységét: egyrészt azért feszegeti a dologgal járó kérdéseket, másrészt viszont nem pazarol túl sok időt a mélyfúrásra. Ez egy sokszor nagyon vicces, a többi esetben meg csak simán vicces romantikus komédia, és nem a zene és a művészet alapkérdéseit boncolgató film. Itt legalább ugyanolyan fontos kérdés, hogy a főszereplő összejön-e bájos, de elsősorban barátként kezelt menedzserével, mint az, hogy befut-e zenészként – ha nem fontosabb.
És ez ilyen formában nem is probléma, mármint az ilyen forma alatt azt értve, hogy azért a romkom ellenére mégiscsak komoly részét képezik a történetnek a nyilván mindenkiben felmerülő kérdések. Mint hogy mennyire tisztességes sajátként eladni ilyen helyzetben egy másik együttes dalait, amikor ez nyilván nem jár semmiféle jogi vonzattal, hiszen az együttes ebben az univerzumban a többiek számára soha nem is létezett, és ezért még az is kérdéses, van-e ennek az egésznek bármilyen erkölcsi dimenziója. Vagy hogy
hogyan reagálna a 21. századi zeneipar, ha most bukkanna fel a Beatles, elfogadnák-e azokat az ötleteket, amelyeket akkor elfogadtak, és miért nem.
És az ilyen, gondolkodósabb témákból van, amit nagyon jól zár le a film (az például zseniális és meglepő, ahogyan azt az eléggé kézenfekvő felvetést kezeli, mi lenne, ha kiderülne, van még egy-két ember, aki emlékszik a Beatlesre), van amit nem boncolgat túl, és ezt jól is teszi (a zeneiparos részekben pont elég az a néhány jó poén, nagyon nem hiányzik a „régen bezzeg a tehetség számított, ma már viszont...” narratíva erőltetése), van viszont olyan is, amivel egyáltalán nem foglalkozik, pedig lenne benne muníció: azzal, hogy tényleg egyértelműen megmutatkozik-e a tehetség pusztán az alkotásból, vagy kell még valami plusz is ahhoz, hogy az ember meghódítsa a világot; úgy tűnik, erre Curtis számára egyértelmű a válasz (hogy nem kell, egy Strawberry Fields Forever nyilván magáért beszél). Ahogy sajnos azt sem feszegeti a film, mennyire a valóságtól elrugaszkodott felvetés, hogy a filmben egy elég komoly szerepben önmagát adó Ed Sheeran ebben az alternatív valóságban akár egy végtelenül nemes lelkű figura is lehet.
Ob-La-Di, Ob-La-Da
IMDB: 6,5
Metacritic: 54
Rotten Tomatoes: 65%
Index: 7,5/10
Viszont akármennyire is jól lavíroz a forgatókönyv a nagy kérdésekben, a végét csak nem sikerül megoldani, vagy nem sikerül időben abbahagyni: nyilván kurta és furcsa lenne, ha az a remekül sikerült, erős és hatásos jelenet lenne az utolsó, amelyben egy nagyon fontos ember (az ő felbukkanása mindenképp ott lesz az év legjobb mozis ötletei között) elmondja, hogy mi az élet értelme, és hogy viszonyul ahhoz a világhír, a szerelem meg a művészet. De még az is jobb lenne, mint az a marhaság, amire végül az egész kifut. De igazából tök mindegy: a maradék száz perc annyira magával tud ragadni, annyira okosan, profin és zeneileg is ötletesen van felépítve (a Help sok okból tűnik a film csúcspontjának), hogy azt még az utolsó húsz perc sem tudja igazán elrontani.
Mert bár a filmen – talán egy jelenet híján – nem nagyon érezhető, hogy az egyéni stílusáról és vágástechnikájáról ismert Danny Boyle rendezte, azért az arányok nagyon rendben vannak:
a poénok teljesen helyénvaló módon annyira túlcsordulnak, hogy már majdnem fárasztóak,
a romantikában van pár váratlan fordulat és némi visszafogottság, hogy elkerülje a giccset, a komolyságról meg már esett szó. Ráadásul Boyle és Curtis megengednek maguknak olyan poénokat is, amik az abszurd felé viszik el a filmet, főleg Kate McKinnon telitalálat menedzserfigurájával, aki szó szerint kimondja az összes bunkó sztereotípiát, amit a szíve mélyén mindenki gondol a dúsgazdag zenei menedzserekről. Mindehhez biztos kell egy speciális ízlés, de ha ez megvan, akkor a dolog szinte hibátlan. De nemcsak McKinnon, a többi színész is jó: bár nem a főszerepet játszó brit sorozatszínész, Himesh Patel lesz az év felfedezettje, teljesen jól hozza a jámbor, kedves, de néha hisztis kisember figuráját, Lily James meg (bocsánat, de J. K. Rowling után van bárki, akinek a Lily James névről nem Harry Potter szüleinek egybeolvasztott reinkarnációja jut az eszébe?) pedig olyan pontosan hozza a sebezhetősége ellenére is karakán, és karakánsága ellenére is bájos nő figuráját, hogy simán ellopja a vásznat Patel elől a közös jeleneteikben.
Persze a legjobb azért mégiscsak egy olyan tizenkét másodperces áramszünet lenne, ami után egy alternatív univerzumban a film vége is épp olyan jó lenne, amilyet megérdemelne. De csodák nincsenek, cserébe viszont tele van a város szerelemmel, akarom mondani, Beatlesszel.
(Borítókép: UIP-Duna Film)