Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVáratlan helyen bukkant fel a Népszínház utcai összeomlás
További Cinematrix cikkek
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
Vannak olyan filmrendezők, akiknek minden egyes új munkáját extra figyelem és tisztelet övezi, ilyen a brit Jonathan Glazer, akit ugyan munkamániásnak nem lehet nevezni, de egy olyan meghatározó tényezőnek, ami nagy hatással van évtizedek óta az emberek vizuális ízlésére, igen.
Neki köszönhetjük a Karma Police videoklipjét, amiben ugye Kovács Lajos próbál elmenekülni egy gyilkos autó elől, vagy ő rendezte az évtized egyik legjobb és legfurcsább filmjét, a Scarlett Johansson főszereplésével készült Under The Skint, amiben a színésznő emberevő földönkívüliként rója Skócia utcáit. Glazer ritkán csinál valamit, úgyhogy ha van bármi új, arra rá szoktak pörögni az interneten, és most novemberben a semmiből megjelent a The Fall (A zuhanás) című rövidfilmje. A film alig pár perces, nyomasztó cselekményét egyszerűen le lehet írni: egy összeverődött banda leráz egy embert a fáról, hurkot tesznek a nyakába, majd ledobják egy kút mélyére. Ja igen, és mindenkin furcsa, torz, kabuki-szerű maszk van, amitől még inkább fésületlen vadembereknek tűnnek.
Glazer egyenesen bevallotta, hogy a film a reality tévézésről szól, egész pontosan arról, ahogy a tömeg először lerángat valakit a piedesztálról, majd megpróbálja a lehető legmélyebbre taszítani, ahonnan aztán nemigen van menekvés. (A rendező két konkrét előképet említett, Goya Ha az értelem alszik, előjönnek a szörnyek című festményét, illetve a Trump-gyerekek fotóját egy leölt leopárddal.) A The Fallnak tényleg sikerül ezt pár perc alatt, dialógus nélkül kommunikálni. Vagyis ez így nem teljesen igaz, egy, a háttérben hallható ordítás ismerős lehet nekünk, internetező magyaroknak.
Ugyanis azt a pár évvel ezelőtti Összeomlás a Népszínház utcában című videóból szedték.
Ha valakinek nem lett volna meg az internet nem olyan régi gyöngyszeme, az Összeomlás a Népszínház utcában nem a reality tévézésről szól, hanem arról, hogy egy férfi a téli villamosmegállóban elkezdett dühöngeni, amiért a villamosvezető feltehetőleg nem vette észre, hogy a megállóban ül, és a szerelvény megállás nélkül továbbment. A férfi először a “Nem!” sakálszerű süvöltésével ad nemtetszésének hangot, majd azt ordítja, hogy “Megöllek!”, aztán elkezdi könyökkel leverni az utastájékoztató táblát, majd végül elkiáltja magát, hogy “Te kurva!”. A villamos hangjától és az utolsó kiborulástól eltekintve a videó hanganyagát meg is lehet hallgatni ebben a Coubban, amit olvasónk, Gábor rakott össze:
Hogy pontosan hogyan került bele ez a videó, azt nem tudni, nem egy kifejezetten magyar nevű ember felelt a hangkulisszáért, hanem Simon Carroll, megpróbáljuk őt megkeresni.
A The Fall sajnos Magyarországról nem érhető el, az Egyesült Királyságban a BBC lejátszóján, az Egyesült Államokban pedig a dedikált honlapján lehet ingyenesen megnézni.
Ne maradjon le semmiről!