Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- pinokkió
- tévé
- streaming
- disney plus
- remake
- tom hanks
- kritika
- mese
- klasszikus
- adaptáció
- irodalom
- film
- robert zemeckis
- walt disney
- ajánló
Még Tom Hanks sem tudja megmenteni az új Pinokkió-filmet
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
A Walt Disneyn az elmúlt pár évben kezdett eluralkodni a remake-mánia, nem is akármilyen, hiszen saját klasszikus mesefilmjeit ülteti szépen sorban élőszereplős formába a szórakoztatóipari nagyhatalom. A Tim Burton által rendezett 2010-es Alice Csodaországban még korrekt volt, de annak folytatása, az Alice Tükörországban a direktor hiányában üres giccsparádénak bizonyult. Később olyan híres alkotásokhoz is hozzányúlt a Disney, mint A dzsungel könyve, a Dumbo, az Aladdin, a Mulan, vagy éppen Az oroszlánkirály.
Sajnos azt kell mondjuk azonban, hogy ezek a modern közönségnek szánt újragondolások erős jóindulattal is mindössze közepesek lettek. Talán a Szörnyella lógott ki pozitívan, de az is csak a mindig csodálatos Emma Stone miatt.
Az új Pinokkió, melyet szeptember 8-án mutatott be hazánkban a Disney+, megint egy rémesen gyenge próbálkozás lett. Pedig rendezőnek megnyerték a korábban a Vissza a jövőbe-trilógiáért felelős Robert Zemeckist, Dzsepettó szerepére pedig Tom Hankset. A végeredmény pont emiatt sokkoló: egy gagyi CGI-orgia, Pinokkió sztorijának kilúgozott, lelketlen változata, ami mindenféle inspirációt nélkülöz.
Az első kérdésünk, hogy ugyan miért a 2022-es Pinokkiót nézné meg az ember, ha rendelkezésre áll az 1940-es, két Oscar-díjas mese is? Az új film története szolgai másolata az eredetinek: Tücsök Tihamér tolmácsolásában ismerkedünk meg Dzsepettóval, az idős fafaragóval, aki magányosan éldegél kismacskájával és az általa készített órákkal egy fedél alatt. A férfi éppen egy fabábut készít, éjszaka pedig azért fohászkodik, bárcsak igazi kisfiú válna Pinokkióból. Egy tündér meghallja Dzsepettó óhaját, és valóra váltja. Ám az életre kelt fabáb, Pinokkió rosszabb kisgyereknek bizonyul, mint apusa gondolta volna.
Nagy kaland veszi tehát kezdetét, Pinokkió megpróbál iskolába menni, ám onnan elzavarják. Egy vándorszínházhoz, a Strombolihoz szegődik, ahol foglyul ejtik, hogy aztán cseberből vederbe kerülve egy furcsa helyen, a Vidám Szigeten találja magát. Dzsepettó közben felkerekedik fia megmentésére, akinek, ha hazudik, megnő az orra, hogy egy bálnával való közös kaland után elbúcsúzzunk a kultikus figuráktól. Remélhetőleg örökre.
Sajnos a készítőkben nem túl sok törekvés volt, hogy bármi eredetit belevigyenek a félig élőszereplős, félig számítógépes animációval készített új filmbe. Két említésre méltó dolog mégis akad itt, az egyik ilyen elem Fabiana (Kyanne Lamaya) karaktere, aki Sabina nevű bábuján keresztül barátkozik össze a főszereplővel. Ez a szál az eredeti mesefilmben nem szerepelt, és rögtön találgatásoknak adott alapot, hogy egy második részt próbál Zemeckis felvezetni vele. Aki látta az új Pinokkiót, érti, hogy miért mondjuk ezt.
A másik a befejezés, amit próbáltak modernizálni és eltérni attól, amit vártunk. Sikerült, de épp a katarzist ölték ki ezzel a húzással a Pinokkióból.
Nem értjük, Tom Hanks miért adta a nevét ehhez a borzalomhoz, bár a film eleje a színész játéka miatt működik leginkább. Át tudjuk érezni, ahogy a fafaragó elhunyt fia miatt bánkódik, és új társat szeretne a magányossá vált életében. Vérzik a szívünk a színészlegendáért, mert ő látszik, hogy igyekezett hozni, amit csak lehetett, ám Dzsepettó túlságosan mellékszereplő a filmben, alig szerepel, így Hanks sem tudja feljebb húzni a színvonalat.
Ahogy Az oroszlánkirály esetében, úgy itt is a különleges effektek annyira ósdik lettek, hogy bántják a szemet. Tücsök Tihamér kivételével mindenki borzasztóan néz ki: a kiscica Figaró, az aranyhal Kleo, de még Pinokkió is gagyin hatnak. Utóbbi kinézete főleg elkeserítő, mert hát ugye ő a főszereplő.
Igaz, Dzsepettó nem animált, de belőle is bohócot csináltak a sminkesek, Tom Hanks egyszerűen hülyén néz ki ebben a filmben. Amikor pedig zöldvászon előtt akciózik, Pinokkióval a fedélzeten, tényleg bohóckodásba megy át, amit a színésszel eljátszatnak.
A Disney+ újdonsága megcsúfolja a nagy klasszikust, Zemeckiséknek sikerült annyira mellé trafálniuk, hogy az eredetileg sötét hangulatú és néha hátborzongató meséből egy mindenféle érzelmet, izgalmat nélkülöző, lelketlen, hollywoodi adaptációt csináltak. Tom Hanks karrierjének legrosszabb filmjéről van itt szó, nem kérdés.
Kérjük vissza az időnket, amit elpazaroltunk rá, előre is köszönjük.
2/10
A Pinokkió szinkronnal és magyar felirattal elérhető a Disney+-on, a magyar hang legalább korrekt lett.