Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKamuzik egy filmelőzetes? Be lehet perelni a stúdiót
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Sokan nem néznek filmelőzeteseket, méghozzá több okból:
- Nem akarják, hogy pár képkocka után előzetes elvárásaik legyenek,
- félnek, hogy a trailer spoilereket tartalmaz,
- akár a film egész cselekménye leszűrhető belőle,
- vagy csak megunták, hogy rengeteg előzetes átveri a nézőket.
Ez utóbbira az egyik kiemelkedő és aktuális példa a 2019-es Yesterday című film előzetese, amiben Ana de Armas is látható, akit végül a teljes filmből, úgy ahogy van, kivágtak.
A színésznő két rajongója 2022 januárjában perelte be a filmet forgalmazó Universalt, és egyelőre az ő igazuk felé húz a mérleg nyelve. A stúdiót félrevezető marketing miatt támadják, ugyanis állításuk szerint akkor döntötték el, hogy megnézik a filmet – azaz költenek rá –, amikor az előzetesben kiszúrták Ana de Armast, aki végül nem szerepelt a filmben – olvasható a Variety oldalán.
Az Universal ezzel szemben azzal érvel a saját igaza mellett, hogy a trailer egy önálló művészeti produktum, ami összesen arra hivatott, hogy az általa hirdetett film tematikáját és hangulatát átadja.
Stephen Wilson amerikai kerületi bíró azonban elutasította ezt az érvelést, és úgy ítélte meg, hogy a trailer kereskedelmi céllal készülő produktum, így a kaliforniai reklámtörvény ugyanúgy vonatkozik erre a termékre is, tehát nem vezethetik vele félre a potenciális nézőket.
A bíró szerint az Universalnak abban igaza van, hogy a trailerek igénylik a kreatív szerkesztői döntéseket, ám ez a kreativitás nem ellensúlyozza a trailer kereskedelmi jellegét. Alapjában véve
A TRAILER EGY REKLÁM, AMELYNEK CÉLJA A FILM ÉRTÉKESÍTÉSE AZÁLTAL, HOGY A FOGYASZTÓKNAK ELŐZETES BETEKINTÉST NYÚJT A FILMbe.
A Universal ügyvédei az üggyel kapcsolatos tájékoztatójukban többek között azzal érveltek, hogy a filmtrailerek már régóta tartalmaznak olyan képeket, amelyek nem szerepelnek a kész filmben. Példaként a stúdió egyik másik filmjét, a Jurassic Parkot említették, amelynek a trailere teljes egészében olyan felvételekből áll, amelyek nem szerepelnek a filmben.
A stúdió kifejtette aggodalmát, hogy abban a pillanatban, ha a trailereket reklámanyagnak minősítik, az elindít egy lavinát, ugyanis onnantól kezdve bárki nekiállhat pereskedni, hogy a film, amit látott, nem felelt meg az előzetes által generált elvárásoknak. A bíróság mindezt azzal utasította el, hogy csak az számít megtévesztésnek, ami nem szubjektívan egy-két emberre igaz, hanem objektívan tömegeket téveszthet meg – ahogy történt ez a Yesterday esetében is, hiszen ott az előzetes alapján bárki hihette azt, hogy Ana de Armas szerepel a filmben.
A filmek trailerét a legtöbb esetben nem is az alkotók, hanem egy külsős cég vágja, bár ha a stúdió perelhetővé válik a megtévesztő előzetesek miatt, akkor egy idő után lehet, hogy ez a feladat visszaszáll majd a film készítőire.
Ana de Armas eredetileg a film főszereplőjének – akit Himesh Patel alakított – romantikus énjét erősítette volna, ugyanis Jack karaktere neki énekelte volna James Corden műsorában a Something című Beatles-dalt.
Igen ám, de Richard Curtis, a forgatókönyvíró elárulta, hogy a tesztközönségnek nem tetszett, hogy egy mellékszál megzavarja a fő szerelmi vonalat Ellie Appleton (Lily James) és Jack Malik között.