Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- sorozat
- dráma
- irodalom
- regény
- adaptáció
- megtörtént-esetek
- repülőgép-szerencsétlenség
- pilot
- ajánló
- streaming
- apple tv
Könny szökött a szemünkbe ettől az új drámasorozattól
További Cinematrix cikkek
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
A Kedves Edward az a fajta sorozat, amelyről az ember szeretné feltételezni, hogy semmi köze nincs a valósághoz. Az első rész egy tragikus repülőbalesettel indít, amely során egy New Yorkból Los Angelesbe tartó járat lezuhan, és mindössze egy 12 éves kisfiú éli túl. Ritkán döbbenünk meg ilyesmin, de az Apple TV+ új szériájának alapul adó könyvet, Ann Napolitano idehaza Ezüstmadarak címen megjelent alkotását megtörtént esemény ihlette, egészen pontosan az Afriqiyah Airways Flight 771-es járatának 2010-es szerencsétlensége, amit egy Ruben nevű kisgyerek úszott csak meg, rajta kívül a teljes személyzet és a 103 utas meghalt.
Az Apple TV+ új drámájának készítője nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a kritikuskedvenc és bestseller Ezüstmadarak adaptációjába kezdett, de Jason Katims showrunner az elmúlt években bőven bizonyította, hogy a könnyfacsarás neki aztán nagyon megy. Olyan szériák fűződnek a kreatív szakember nevéhez, mint a Friday Night Lights és a Parenthood – mindkettőn bőgtünk néha anno, mint egy csecsemő. Ebből a szempontból a Kedves Edward sem okoz csalódást, az érzelmi csúcspontjai úgy ütnek, hogy azt tanítani kéne a pályakezdő televíziósoknak.
A központi szereplő ugyebár Edward, egy nagyon tehetséges kisfiú, akit a családja féltve őriz a világtól azóta, hogy az iskolában a gyerek bullying áldozata lett. Otthon tanítják a szülei, fivérével együtt. Egy ponton azonban úgy alakul az életük, hogy anyu (Robin Tunney) karrierváltása miatt másik államba költöznek. Ekkor történik meg a baleset, amit csupán a fiú él túl. Ugyanakkor kicsit se jó állapotban, fizikailag, de főleg lelkileg ledózerolják őt az események, miután a teljes családja odavész. A gyerek rokonokhoz kerül, és elkezdődik a gyász folyamata, annak feldolgozása, hogy tulajdonképpen egyedül maradt Edward a világban.
De vajon tényleg egyedül maradt? A Kedves Edward végső soron egy életigenlő történet, és bár a szereplők érthető módon nagyon szenvednek, mégis van benne egy jó adagnyi optimizmus. Az igazán lehengerlő a sorozatban, hogy nemcsak Edward közvetítésével látjuk, hogy a hozzátartozók miképp küzdenek meg a veszteségükkel, hanem egy csomó más, érdekes figurát is rögtön bemutatnak az alkotók a pilotban. Ez picit sok lehet elsőre, de szerencsére mindnyájan nagyon kedvelhetők, és könnyű velük azonosulni.
Az Edwardot alakító Colin O'Brien önmagában telitalálat, talán csak a korai Stranger Things gyerekszereplőivel említhető egy lapon, amit ő lehoz a kamerák előtt, fiatal kora ellenére. Még a felnőtteknek is nehezükre esik ebben a szakmában néha, hogy hihetően hozzanak megtört figurákat, O'Brien ezt csont nélkül leteszi elénk az asztalra. Edwardnak pedig tényleg van miért megtörtnek lennie.
Rajta kívül kapunk szenvedő nagynénit, Taylor Schilling jóvoltából, aztán van itt feltörekvő politikus (Anna Uzele), aki a nagyanyját gyászolja, de a Kedves Edward legnagyobb neve egyértelműen Connie Britton, akit a Friday Night Lightsban és a Fehér Lótuszban is láttunk korábban – és bár ide a némiképp harsány alakítása nem illik, ismerős arcként pár embert beránthat a képernyők elé. A szereplőgárda tényleg nagyszámú, de mivel mindenki megkapja a maga játékidejét, ezért megalapozott karakterekről van szó, e tekintetben és az amúgy kis híján szirupos érzelmessége miatt is
a This Is Us (Rólunk szól) című NBC-s sikersorozatra hajaz a Kedves Edward, de ilyen kiváló elődtől nem szégyen kölcsönözni.
Nézője válogatja, hogy a Kedves Edward zenehasználatát kinek mennyire veszi majd be a gyomra. Tény, hogy rengeteg popcorn rágógumislágert használnak az alkotók, de ezek valahogy aláhúzzák az érzelmes jeleneteket, és hiába csendül fel részenként legalább 4-5 dal, biztosítják, hogy az Apple TV+ szériája még jobban szíven üssön. Velünk legalábbis így történt. Az más kérdés, hogy technikai oldalról a fényképezés félrement, egyszerűen csúnya a képi világa ennek a sorozatnak ahhoz képest, hogy a történetmesélés, a karakterépítés és úgy összességében a hangulatteremtés mennyire erős várrá épülnek össze.
Az Apple TV+ február 3-án tette közzé az első három részt, azóta hetiben jön a Kedves Edward, amelynek az első évada 10 részes lesz. Tűkön ülve várjuk a folytatást, mert rettenetesen érdekel minket a hirtelen sztárrá váló, de az önmaga gyászával csendesen birkózó kisfiú és sorstársai sztorija.
Az biztos, és ezt bátran merjük kijelenteni, hogy a Kedves Edward pilotja a 2023-as év eddigi legerősebb és leghatásosabb sorozatos része.
Bár a folytatás beesik egy nagyjából 7/10-es átlagszintre, a későbbi epizódokban is bőven akadnak olyan momentumok, amik csúnyán megríkatják az embert. A gyászról és a továbblépésről nem szoktak ennyire szívbemarkolóan beszélni a tévésorozatok, már csak ezért is értékeljük annyira a Kedves Edward létezését.
8,5/10
A Kedves Edward magyar felirattal elérhető az Apple TV+-on.