Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- oscar
- oscar-díj
- oscar-gála
- oscar-díjátadó
- nyertesek
- legjobb film
- film
- színész
- színésznő
- vágás
- operatőr
Hét Oscar-díjat nyert a film, amiben virsliujjú emberek vannak
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Nem csak az eső esett a 95. Oscar-díj-átadó napján, a könnyek is záporoztak. Szerencsére a legtöbb örömkönny volt. Még csak tíz perce tartott a hivatalos díjkiosztó, máris megható pillanatokat tudhattunk magunk mögött. Ke Huy Quan lett a legjobb férfi Jamie Lee Curtis pedig a legjobb női mellékszereplő. Természetesen mindkét színészt ováció és álló taps fogadta, a díjakat átadó Ariana DeBose sem tudott parancsolni a könnyeinek. Nagy pillanat volt ez a díjkiosztó elején, hiszen Ke Huy Quan és Jamie Lee Curtis is életük első Oscar-díját vehették át.
Jamie Lee Curtis esetében ez nekünk magyaroknak különösen emlékezetes marad. Miért? Hallgassák csak!
Akkor még nem gondoltuk, hogy innentől kezdve szinte a gála végéig egy egészen papírforma, kiszámítható és Oscar-viszonylatban unalmas ceremónia vár ránk.
Semmi pofon, egyszer sem cserélték fel a kategóriák nyerteseit, egészen botránymentesen zajlott a díjátadó.
Néha – a harmonikus aranyszobrok osztogatása közben – Jimmy Kimmel kellemetlenkedett egy keveset. Mindig picit odaszúrt valakinek, de igazán nem bántott meg senkit, nem fogalmazott meg komoly gondolatokat és üzeneteket. Ahogy azt sejteni lehetett, néha utalt a tavalyi Oscar-gála elhíresült pofonjára. Úgy tűnik, az idei díjkiosztó legizgalmasabb eseménye is a tavalyi Will Smith–Chris Rock-pofon lett.
Egy bagel mind felett
Idén a legtöbb jelölést a Minden, mindenhol, mindenkor című film kapta, a 11 jelölésből be is húzott 7 díjat. Rajta kívül a Nyugaton a helyzet változatlan gyűjtögette serényen az aranyszobrocskákat, ők négy díjat vittek haza.
Igazából a legtöbb kategóriában a papírforma valósult meg, és bár egyik szemünk nevet, amiért a Minden, mindenhol, mindenkor lett a legjobb film, de a másik szemünk annyira sír A sziget szellemei miatt, hogy lassan kiszárad.
Amikor a tavalyi Oscar-gála után alig pár nappal megnéztem a moziban a Danielek filmjét, biztos voltam benne, hogy egy év múlva a legtöbb kategóriában a Minden, mindenhol, mindenkor tarol majd. Kicsit szürreális belegondolni, hogy egy olyan film lett a legjobb, amiben virsliujjú emberek, kungfubajnok Jamie Lee Curtis, vibrátorharc és taktikai análdugó is van – hogy a mindent elnyelő bagelről már ne is beszéljünk –, de aki látta ezt az alkotást, valószínűleg pontosan érti a díjeső okát.
Rengetegen számítottak Cate Blanchett harmadik Oscar-díjára, viszont a legjobb színésznő a Minden, mindenhol, mindenkor című film női főszereplője, Michelle Yeoh lett.
Yeoh győzelmében színészi alakítása és harcművészeti tudása mellett azért is bíztak többen, mert már húsz éve csak fehér bőrű színésznő vette át a kategória aranyszobrát, illetve a színésznőnek ez a film egy hatalmas visszatérés. Korábban azt nyilatkozta, hogy már kezdte azt érezni, Hollywood nyugdíjazta őt.
Ha lesben áll egy bálna
Talán az egyetlen meglepetést Brendan Fraser Oscar-díja okozta, bár azt sem mondhatjuk, hogy nem számítottunk rá, viszont a kategóriában több erős alakítás mellől halászta ki A bálna főszereplője a szobrot.
Szívfacsaró pillanat volt, amikor John Travolta elsírta magát a gála In Memoriam szekciójának konferálása közben. A megemlékezés Olivia Newton-John portréjával kezdődött, akivel a színész szoros baráti viszonyt ápolt az 1978-ban megjelent Grease című közös filmjük óta.
Kijelenthető, hogy a 95. Oscar-díj-átadó volt az elmúlt évek legkiszámíthatóbb és legeseménytelenebb gálája. Az Index is élőben követte a közvetítést, így az éjszakai baglyok végigkövethették velünk a ceremóniát.
- A legjobb film:
Minden, mindenhol, mindenkor
- A legjobb rendező:
Daniel Kwan és Daniel Schienert: Minden, mindenhol, mindenkor
- A legjobb férfi főszereplő:
Brendan Fraser – A bálna mint Charlie
- A legjobb női főszereplő:
Michelle Yeoh – Minden, mindenhol, mindenkor mint Evelyn Wang
- A legjobb női mellékszereplő:
Jamie Lee Curtis – mint Deirdre Beaubeirdre
- A legjobb férfi mellékszereplő:
Ke Huy Quan – Minden, mindenhol, mindenkor mint Waymond Wang
- A legjobb eredeti forgatókönyv:
Minden, mindenhol, mindenkor – Daniel Kwan és Daniel Schienert
- A legjobb adaptált forgatókönyv:
Women Talking
- A legjobb nemzetközi játékfilm:
Nyugaton a helyzet változatlan (Németország) – rendezte: Edward Berger
- A legjobb egész estés dokumentumfilm:
Navalnij / Navalny
- A legjobb operatőr:
Nyugaton a helyzet változatlan – James Friend
- A legjobb vágás:
Minden, mindenhol, mindenkor / Everything Everywhere All at Once
- A legjobb betétdal:
Naatu Naatu – RRR – zene: M.M. Keeravani; dalszöveg: Chandrabose
- A legjobb hang:
Top Gun: Maverick
- A legjobb eredeti filmzene:
Nyugaton a helyzet változatlan / All Quiet on the Western Front
- A legjobb animációs film:
Pinokkió
- A legjobb jelmez:
Ruth Carter (Fekete párduc 2.)
- A legjobb vizuális effektusok:
Avatar: A víz útja / Avatar: The Way of Water
- A legjobb smink és frizura:
A bálna
- A legjobb díszlet:
Nyugaton a helyzet változatlan / All Quiet on the Western Front
- A legjobb rövidfilm:
An Irish Goodbye
- A legjobb animációs rövidfilm:
The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse
- A legjobb rövid dokumentumfilm:
Az elefántsuttogók