- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- sorozat
- netflix
- streaming
- évadkezdés
- pilot
- ajánló
- ausztrál
- misztikus
- dráma
- kritika
- rejtett kincs
Két rész alatt leesett az állunk ettől a sorozattól a Netflixen
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Az ember bármennyire szeretné, képtelenség minden nekünk való sorozatba belenézni. Elkerülhetetlen, hogy létezzenek olyan tévés alkotások, amelyeket bár imádnánk, egyszerűen a hírük se jut el hozzánk. Pontosan így jártunk a Gikszer (Glitch) című misztikus szériával, amelyet 2015-ben mutatott be az ausztrál ABC, majd az első évad pár hónappal később a Netflixre is felkerült, és a folytatás, a továbbiakban elkészülő még két évad ugyanebben a sorrendben vált világszerte elérhetővé... mégse volt fogalmunk róla, hogy egy rettenetesen jó kisvárosi drámáról van szó, és épp lemaradunk róla. Pedig a streamingszolgáltató belépett a második etaptól kezdve a gyártásba is, ezzel emelve a végeredmény fényét – több pénz, még magasabb minőség ugyebár, ennek ellenére alig született kritika róla. A Gikszert a külföldi újságok is elhanyagolták valamiért.
A sorozatra tehát a napokban találtunk rá, és bár csak két rész csúszott még le belőle, máris kénytelenek voltunk billentyűzetet ragadni, és megpróbálni a világba ordítani, hogy aki csípi a vidéken játszódó természetfeletti sztorikat, most rögtön üljön neki. Igazi gyöngyszemről van szó.
A történet egy ausztrál kisvárosba, Yooranába kalauzol, ahol a helyi seriff, James Hayes (Patrick Brammall) éppen egy megvadult pásztorkutyával foglalatoskodik, amikor fura telefonhívást kap, hogy rohanjon a temetőbe, mert pár rendbontó ott csinálja a ramazurit. Hősünk nem is húzza sokáig az időt, ám arra, amit ott talál, ő sincs felkészülve: tetőtől talpig piszkos és saras, amúgy mezítelen, megzavarodott emberek álldogálnak a sírok között, és azt se tudják, hol vannak, és melyik évben. A zsarunak nagy szerencséje, hogy nem egyedül kell úrrá lennie a helyzeten, segítségére siet a helyi orvos, Dr. Elishia McKellar (Genevieve O'Reilly), és ők ketten igyekeznek utánajárni a bizarr rejtélynek.
Merthogy, amint kiderül, ezek az emberek halottak voltak, csak éppen valami egyszerre felkeltette őket, és kimásztak a föld alól. Nem kell itt The Walking Deadre meg hörgő zombikra gondolni, a visszatérők teljesen jó formában vannak, nem csont és bőrök, illetve a haláluk előtt szerzett sérüléseiknek, betegségeiknek sincsenek nyomaik. Makkegészségesek, egészen addig, amíg egy bizonyos távolságra el nem hagyják a várost, mert akkor durva dolgok történnek velük. A drámához hozzáad, hogy egyesek közülük a még Yooranában élők elhunyt rokonai közül kerülnek ki.
Itt most spoilerezni fogunk egy kicsit:
egyikük a seriff elhunyt neje, Kate (Emma Booth), és biza ez a tény, mármint a főszereplő személyes érintettsége a drámához, a feszültséghez és az érzelmi túlfokozottsághoz elég sokat hozzátesz.
A karakterépítés amúgy nagyszerű ebben a sorozatban, ahogy haladunk előre, úgy derül ki egyre több dolog a feltámadott emberekről, akiknek az amnéziája szép lassan múlik, a szenvedésük mértéke viszont nő, hiszen mondjuk, aki az 1800-as években élt, vagy az 1900-as évek elején, kénytelen szembesülni vele, hogy családtagjai közül nincs túl sok életben. A visszatérők közül mindenki máshogy reagál az életbe való visszacsekkolásra, és épp ez a legizgalmasabb a dologban, hogy van, aki sztoikus, más őrjöng, de a cél egy. Kideríteni, hogy mi a fene van itt. Ez az átívelő szál pedig minket is izgat, mert a készítők ügyesen tálalják.
Az ausztrál drámaszéria alapötletéről tudni kell, hogy nem egyedi, a franciák Les Revenants címmel 2004-ben nagyon hasonló filmet, és az alapján két évados sorozatot csináltak, amit az amerikaiak később The Returned címmel dolgoztak át maguknak. A Gikszer készítőit támadták is emiatt, akik magyarázkodni kényszerültek, de mindig kötötték az ebet a karóhoz, mondván, az ötletük eredeti, jóval azelőtt megfogalmazódott bennük, mint hogy a Les Revenants-t látták. Fene tudja, hogy igazat mondanak-e, de a történet a kiindulóponton kívül tényleg nem emlékeztet túl sokban a franciák alkotására.
A Lostba és az HBO-n bemutatott A hátrahagyottakba annál inkább kapaszkodik ez az ausztrál sorozat, lévén itt is idegenek sorsa kapcsolódik össze, egy misztikus, már-már bibliai esemény miatt. Van is a szereplők közül, aki egyből az apokalipszist vizionálja, de a cselekmény ennél jóval kisebb léptékekben halad. Szó nincs egyelőre világvégéről, meg kiégett városokról. Kisembereket látunk mindössze, akik egy furcsa eseményt igyekeznek lelkileg feldolgozni.
A hátrahagyottakkal való párhuzam azért is állja meg a helyét, mert a színészgárda rögtön az elejétől valami káprázatosan játszik a Gikszerben. Visszafogott, de nagyon őszinte, mély és éppen ezért megrázó alakításokat láthatunk. Fényévente van olyan, hogy az ember rögtön az első 50 percben vagy háromszor majdnem pityeregni kezd a fordulatoktól. A Gikszer ebben is jeleskedik. Nem csoda, hogy a szereplőgárdából a doktornőként látható Genevieve O'Reilly-t Hollywood magába szippantotta, és ő lett a Zsivány Egyesben és az Andorban a fiatal Mon Mothma megszemélyesítője, itt is néha lopja a show-t a zsarut játszó Patrick Brammalltől. De mindketten zseniálisak, tegyük hozzá, ahogy rejtegetik a feltámadottakat a világ elől, tudva, hogy kísérleti patkányokat csinálnának ezekből a szerencsés/szerencsétlen emberekből, ha rájuk találnának.
A Gikszer esetében sikerült az ausztrál tévéiparnak egy olyan, mindössze háromszor hat epizódból álló sorozatot összehoznia, ami tényleg nemzetközi produkció lett. Mi itt, Magyarországon is teljesen élvezni tudjuk a látottakat, belehelyezkedni a nyomozó, összezavarodott emberek nézőpontjába, és szorítani értük a kezdetektől. Kissé meglepő, hogy Stephen King nem dicsérte agyon a Gikszert a Twitteren, az amerikai horroríró az efféle sztorikat nagyon szeretni szokta. Talán hozzá sem jutott el a híre? Meglehet, mert valahogy ezt a szériát sajna elkerülte a mindenfajta hype, az egyszeri sorozatrajongók se kapták fel, ami dühítő. Szerintünk olyan alkotásról van szó, amelynek a kisvárosi misztikus drámák között megkerülhetetlennek kellene lennie.
Akit ez a műfaj egy picit is megmozgat, tegyen önmagának egy szívességet, és üljön neki a Gikszernek. Egy könnyen darálható sorozatról van szó, ami jól csúszik. Tekintve, hogy a színészi játékok ihletettek, a dráma emberközeli és átélhető, a történet pedig iszonyúan csavaros, eddig mindkét epizódban, amit láttunk, legalább 3-4 nagy fordulat vagy leleplezés akadt. És ami a döbbenetes? Mindegyik működött ezek közül, egyik sem hatott erőltetettnek.
9/10
A Gikszer (Glitch) magyar felirattal elérhető a Netflixen.