Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- film
- thriller
- blumhouse
- mgm
- horror
- the passenger
- sorozatgyilkos
- ajánló
- tv
- kritika
- rejtett kincs
Igazi rejtett kincs ez az új thriller, nem érdemes kihagyni
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Vannak olyan filmek, amik mellett simán elmenne az ember, ha nem lennének olyan zárt fórumok, ahol hozzánk hasonló, mozgóképes fanatikusok osztják meg a legfrissebb találataikat. Valahogy így bukkantunk rá a The Passenger című új, egészen különleges thrillerre is, amelyet hiába készített a rémisztgetés műfaján belül kultikusnak számító Blumhouse, eléggé eldugták azt az MGM+ nevű platformra. Nagy kár, hogy emiatt valószínűleg sokan kihagyják ezt az elképesztően feszült, tragikus és a maga nemében talán megismételhetetlen thrillert, mert tényleg megérdemli a figyelmet.
A The Passenger középpontjában egy visszahúzódó fickó, Bradley (Johnny Berchtold) áll, aki egy gyorskajáldában gürizik, csendesen tűrve, hogy a kollégái állandóan pockolnak vele, megalázzák őt, és nem sok reménysugár van hősünk számára, hogy kiszabaduljon ebből a pokoli környezetből. Egy napon, amikor munkatársai még a szokásosnál is jobban elragadtatják magukat, valami olyasmi történik azonban, amire senki se számít. A marcona Benson (Kyle Gallner), aki a munkahelyi zaklatást mindig csak a sarokból figyeli, fejét csóválva megelégeli Bradley kínoztatását, kimegy a kocsijához, elővesz egy puskát, és véres pontot tesz a bullying végére.
Innen a film elkanyarodhatna megszokott irányokba, például bemutathatnák, ahogy a két fickó, a gyilkoló Benson és a mimózalelkű Bradley a zsaruk elől menekülnek. Ehelyett valami egészen más történik, hiszen a csendes gyilkos beülteti a kocsijába a főszereplőt, és kvázi túszul ejtve őt országúti kirándulásra viszi: a megállók Bradley életének nagy momentumai, azok a töréspontok, amelyek ennyire szomorú egyénné tették az alig 21 éves srácot.
Bradley életútja tényleg teli van tragédiákkal és groteszk fordulatokkal. Elég megemlíteni a férfi exbarátnőjét, aki egy macska miatt szakított vele, vagy a tanítónőt, akit gyerekként nyomorított meg véletlenül a The Passenger főszereplője. És hogy mi lehet Benson célja azzal, hogy Bradley-t a nagy traumáival szembesíti? Kicsit gatyába rázni a kölyökként viselkedő, és az anyja szoknyája mögé bújó felnőttet.
A forgatókönyvet jegyző Jack Stanley nagyszerűen festi fel elénk ezt az A-ból B-be, aztán C-be tartó közös utazást, miközben a sorozatgyilkossá avanzsáló Benson motivációiról szinte semmit nem mond el ezen kívül. Mindössze sejteti, hogy Kyle Gallner karakterének is megvannak a maga múltbéli gyötrelmei, és talán egykor ő is olyan teszetosza lehetett, mint Bradley.
A kapcsolatrendszer, amit a Carter Smith által rendezett, néha horrorba hajló, de mégis inkább thriller bemutat, legfőképp azért tragikus, mert Benson és Bradley akár testvérek is lehetnének. Egyik férfi könnyen tanulhatna a másiktól, de mivel közelebb kerülésük ennyire erőszakos körítést kap, mindez meghiúsul. Persze, a Johnny Berchtold által játszott, rendkívül érzékeny Bradley több és jobb emberként jön ki a kalandból, de nem azért, mert egy pszichopata mellett kocsikázik az anyósülésen, hanem mert a múltjából újra felbukkanó, végtelenül rendes emberek pozitív hatással vannak rá.
A The Passenger az alig 90 perces játékideje alatt végig feszes, sallangmentes film tud maradni, amin az egyszerűsége ellenére is lerágjuk mind a tíz körmünket izgalmunkban.
Igaz, hogy a végső katarzis elmarad, és akár hiányérzetünk is lehetne a kurta-furcsa lezárás miatt, de nincs azzal baj, ha a készítők a nézőre bízzák a végső értelmezést, és hagyják, hogy mindenki azt a tanulságot vonja le magának a látottakból, amit szeretne.
A készítők amellett, hogy képernyőre viszik a főszereplő páros reménytelen életét, a világot is egészen hasonlóan mutatják be. Omladozó és üres iskolát mutatnak, steril plázába teszünk kirándulást, ez a nyomasztó hangulat pedig a hangulatunkra is erősen rányomja bélyegét.
Minden keserűsége és szomorkodása ellenére a The Passengernek mégis van érzékelhető és értékelhető optimizmusa, hiszen azt sugallja, hogy még egy groteszk és szomorú életnek is lehet pozitív végkicsengése. Csak tenni kell érte.