- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- film
- streaming
- netflix
- sci-fi
- dűne
- star wars
- zack snyder
- trash
- a hét mesterlövész
- kuroszava
- a hét szamuráj
- remake
- tv
- kritika
Igazi ipari hulladék lett a Netflix új sci-fi filmje
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Van még ember a Földön, aki Zack Snydert kompetens filmkészítőnek tartja? Kötve hiszem, főleg azután, hogy a Netflix április 19-én bemutatta a Rebel Moon – 2. rész: A sebejtő című új sci-fijét, amelyből nemhogy a következő Birodalom visszavág nem lett, de bravúros módon még az első részt,A tűz gyermekét is képes volt alulmúlni. A sebejtő megtekintésére nagyjából olyan összeszorult gyomorral készültem, mint amikor a váróteremben kell üldögélni egy különösen hosszú és kegyetlen fogorvosi kezelés előtt, és nem sokat tévedtem a végeredményt tekintve. A Rebel Moon 2 a bizonyíték rá, hogy gyenge alapokra nem lehet várat építeni, és ha egy új franchise indítófilmje a nézhetetlen kategóriát súrolja, akkor a folytatás sem váltja majd meg a világot.
A Rebel Moon koncepciójával a rendező ugyebár körbejárta a legnagyobb stúdiókat, próbálta eladni Star Wars-filmként a Disney-nek, a Warner Bros torkán filmként és videójátékként is igyekezett lenyomni ezt a sci-fi univerzumot, mire eljutott a végtelen pénzzel rendelkező Netflixig, akik aztán bólintottak, és ráhagyták az alkotóra, hogy csináljon, amit akar. Kaptunk tehát a tavalyi év végén egy olyan két és fél órás bevezetést, ami egy pofátlan Star Wars-koppintás lett, papírmasé karakterekkel, mondvacsinált drámával, gyenge főgonosszal, de legalább egy csomó időlassítással és ocsmány látványvilággal.
Úgy ültem neki a Rebel Moon 2-nek, hogy ha az életem múlt volna rajta, akkor se tudtam volna megmondani a nevét a főszereplők közül egyetlen egynek sem. Igen, ilyen jó alapozást kaptak hőseink, ennyire emlékezetessé tette őket Snyder. Bravó, jó indítás! A film sztorija ugyebár ott veszi fel a fonalat, hogy Rey, akarom mondani Kora (Sofia Boutella) elnáspángolta az űrnáci Noble admirálist (Ed Skrein), de olyan szinten, hogy azt lehetett hinni, az Imperium hadvezére ott is hagyta a fogát az ütközetben. Jön az ünneplés, az űrharcosok megint a Veldt bolygón tobzódnak, csakhogy befut a hír: Noble él, közeleg a bosszúja, ezért öt napja van felkészülnie a falunak, hogy megvédje magát.
Ami Kuroszava klasszikusában, A hét szamurájban, esetleg annak amerikai feldolgozásában, A hét mesterlövészben működött, annál a Rebel Moon 2-ben csúnyán elhasal. Itt a feszültség építése, a rettegéssel teli felkészülés helyett olyan felesleges és oda nem illő jelenetsorokat kapunk, mint amikor a filmben legalább 10 percen keresztül arat a nép a szuperkatona, Titus (Djimon Hounsou) vezetésével, majd nagy nehezen beállnak gyakorolni a puskával lövést, és egyből mindent eltalálnak.
Ami a slow-motion használatát illeti, az új Rebel Moon még az első részhez képest is túlzásokba esik, konkrétan van egy snitt, amikor az egyik karakter lassítva mer magának vizet a kulacsába. A harcok legalább itt-ott látványosak, bár az ütközeteknél is túlerőlteti Snyder ezt a húzást, legalább 30 perccel lenne rövidebb a Rebel Moon 2, ha rendesen vették volna fel az egészet, nem így lassítgatva. És ez nem vicc.
A Star Wars-filmeknek a George Lucas által vezetett érában nagy erősségük volt, hogy érződött rajtuk, szívvel-lélekkel készültek. Volt bennük valamiféle varázslat, amit ki lehetett érezni belőlük. A Rebel Moon 2-ben ennek a leghalványabb jele sincs, bár itt-ott igyekeznek Kora előzménysztoriját elmesélni, és a világot értelmesen bővíteni, de Zack Snyder, Kurt Johnstad és Shay Hatten egyszerűen túl nagy kóklerek ahhoz, hogy működő forgatókönyvet írjanak.
Aranyszabály a filmkészítésben, hogy amit lehet, mutass meg, és ne a karakterek meséljék el a korábbi élményeiket. Ehhez képest kapunk egy beszélgetős jelenetet, amikor a hősök egy asztalnál ülnek, és mindenféle átélés nélkül, mintha Dungeons & Dragons-játékot játszanának, mondják fel, hogy milyen traumák érték eddig őket az Imperium miatt. Vannak aláfestő képsorok, de talán itt élhetjük át a Rebel Moon 2 legnagyobb mélypontját, ahogy a film a szemünk láttára szörnyet hal.
És a poén az egészben? Snyderék hiába erőlködnek, érzelmileg nem kerülnek közelebb hozzánk a főszereplők, senkinek nem érdekel a sorsa, és amikor valaki fűbe harap, akkor se igazán rázza meg az embert a drámainak szánt fordulat. Ki ez egyáltalán? Hogy is hívják? Ja, hogy neki van az a piros fénykardja, és volt valami óriáspók is, amit úgyszintén csak úgy bedobtak és hagytak ötletszinten a feledés homályába veszni…
Összesen két érdekesebb eleme van a Rebel Moon 2-nek: az egyik az Anthony Hopkins által megszólaltatott robotlovag, Jimmy, és az a fogadott lány-apa kapcsolat, ami Kora és Balisarius között húzódik, de a készítők mindkettőt elfelejtették kifejteni. Ahogy arról is megfeledkeztek, hogy hiába áll rendelkezésükre egy olyan jó színésznő a főszerepben, mint Sofia Boutella, ha nem írnak neki épkézláb karaktert, és Korát azért kellene szeretnie a nézőnek, mert kemény lázadó, akinek folyamatosan egyre hülyébb haja van, az édeskevés.
Valamilyen szinten tragikomikus, hogy Zack Snyder és brigádja képes volt még a fénykardokat is lenyúlni a Star Warsból, de nemcsak a Disney perelhetné be őket, hanem a Warner is simán. Elvégre ugyancsak egészen komoly motívumokat nyúltak a Dűnétől – ám Frank Herbert legalább volt annyira jó író, hogy a fűszer fontosságát kifejtse a regényeiben. Itt, a Rebel Moon 2-ben szimpla gabonáról van szó, amit hétköznapi földművesek termelnek, a gonosz birodalom meg úgy csinál, mintha valami valós tétje lenne annak, hogy elfoglalják-e a falut.
Végső soron épp ezért vérzik el a Rebel Moon 2, mert mindenféle tétnek híján van. A főszereplők ugyanolyan papírmasék, mint eddig, hiába az újabb 120 perc, amit eltöltünk velük, szinte semmit nem mélyül a személyiségük, a háttérsztorijuk, és kedvelhetővé sem válnak. Dráma tehát nulla mennyiségben szorult A sebejtőbe, csakhogy ez megborítja az egész kártyavárat, az akciók se érdekesek emiatt, hiába látványosak. Egy diavetítés formájában még megállná a helyét az új Rebel Moon, bizonyos snitteket kiemelve belőle, de igazából itt egy antifilmről van szó. Ipari hulladékról, amit lehet, hogy pár év múlva még a Netflix is szívesebben tagadna le. A slusszpoén, hogy még humor sincs a Rebel Moon 2-ben, tipikus Zack Snyder-féle komolykodó sci-fit kaptunk. De hát egy olyan készítőről beszélünk, aki képes volt még a reményt jelképező Supermant is darkosra venni Az acélemberben. Akkor miért a csodálkozás?
Ki tudja, hogy a Rebel Moon-vonat meddig zakatol még tovább… olyanokat lehet olvasni, hogy hat részre tervez a készítő, de akkor tényleg az Erő legyen velünk, mert már ennek a filmnek a megnézéséhez is embertelen mennyiségű türelemre van szükség. És senki ne ringassa magát abban, hogy ennél rosszabb már nem lehet. Zack Snyder és a Netflix is tehetséges az egyre mélyebb szintekre való süllyedésben. Az a bizonyos nyúlüreg meg elég mély, sajna.
2/10
A Rebel Moon – 2. rész: A sebejtő szinkronnal és magyar felirattal nézhető meg a Netflixen.