Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- sorozat
- sci-fi
- rashida jones
- a24
- mesterséges intelligencia
- technológia
- robot
- streaming
- ajánló
- pilot
- évadkezdés
- kritika
Befutott a nyár legkülönlegesebb sci-fi sorozata
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Ha napjaink tévésztárjai közül ki kellene választanunk azt a színésznőt, akit eddig az iparág méltatlanul elhanyagolt és mellékszerepekre kárhoztatott, akkor Rashida Jones neve az elsők között jutna az eszünkbe. A 48 éves színésznő olyan méltán híres szitkomokban lopta a show-t karrierje során, mint a The Office amerikai változata és a Parks & Recreation, valahogy mégse kapta meg azt a rivaldafényt, amit igazából rég kiérdemelt volna. Most jött el az ideje, hogy Rashida Jones kitörjön a másodhegedűsök közül, és ott legyen az Emmy-esélyesek között, a színésznőben ugyanis az Apple TV+-on július 10-én bemutatott Sunny című sci-fi sorozat készítője, Katie Robbins meglátta a lehetőséget. Rashida Jones pedig köszöni szépen, él vele, és brillírozik egy olyan robotos thrillerben, amely önmagában is izgalmas, a cinikus, technofób főszereplő miatt meg pláne azzá válik.
A Sunny története szerint valamikor a jövőben járunk, Japánban, ahol az emberiség a mesterséges intelligenciának köszönhetően hátradőlt, és gépekre bízott mindent. A robotok nemcsak mosogatnak, vezetik a háztartást ebben a világban, hanem képesek akár lelki társként is funkcionálni. Utóbbival akkor szembesül a sorozat főszereplője, a Rashida Jones-féle Suzie, amikor párja és egyetlen gyerekük egy repülőbalesetben odavesznek, és ő teljesen magára marad. Férje, Masa (Hidetoshi Nishijima) cégétől azonban kap a gyászoló feleség egy Sunny nevű robotot. Sunny barátságos, kedves, sokat mosolyog, ám minden igyekezete ellenére egészen hátborzongató. Pont ezért annyira durva, hogy a széria második részére a gépeket gyűlölő, az MI-től viszolygó Suzie mégis eljut odáig, hogy a robottal együtt aludjon.
Ahhoz képest, hogy egy félórás epizódokkal operáló sorozatról van szó, a tempó egészen komótos. A készítők ide-oda ugrálnak az időben, flashbackek segítségével ismerjük meg Rashida Jones karakterének múltját, aki azért érkezett Japánba, hogy egyedül lehessen, ehelyett szerető társra lelt e különös világban. A sorozatban bemutatott Japánnak érdekes esztétikája van, szorult némi retrofuturisztikus hatás a végeredménybe, az agyunkat így néha összezavarhatja, hogy mindenhol robotok vannak, mégis mintha egy múltbeli Japánban járnánk.
Az Apple sorozatait mindig jellemezte, hogy iszonyatosan egyedi, aprólékosan kidolgozott látványviláguk van, és mindez a Sunnyról is elmondható, az igényes, művészfilmes fényképezésnek köszönhetően szinte már meg se lepődünk rajta, hogy az A24 keze is benne van a produkcióban. Ez utóbbi tény főleg azon érhető tetten, hogy mennyi filozofikus gondolat szorult a Sunnyba, és mennyire komplex lett a sztori.
A Rashida Jones által játszott Suzie tényleg egy nem hétköznapi főhős, mert az őt körülvevő sci-fi világot minden egyes pillanatban megkérdőjelezi a nő, gunyorosan és szarkasztikusan áll hozzá a robotokhoz, mindebből elég sok humoros helyzet kerekedik ki. Mégse mondanánk a Sunnyra, hogy vígjáték, inkább egy thrillerbe oltott drámáról van szó, hiszen a központi karakter a játékidő java részét szomorkodással tölti, még ha anyósának el is ereszt egy-két jól irányzott beszólást.
Picit klisés, de bedobják a készítők a gépek lázadásának a lehetőségét, és azt is, hogy vannak, akik illegálisan módosítják a Mikrobikat, a különféle igényeik kielégítésére, legyen szó valaki meggyilkolásáról vagy szexuális dolgokról. Ez a szál, legalábbis az első két részben nem annyira hangsúlyos, de ha felhozzák, akkor nyilván valamilyen szinten szerepet fog játszani a későbbiekben. Ennél jóval fontosabbnak tűnik, hogy kiderül, Suzie férje nem biztos, hogy az volt, mint akinek mondta magát, és egy konspiráció képe is kirajzolódik előttünk, aminek az lehet a vége, hogy Rashida Jones karakterét előbb-utóbb megpróbálják eltenni láb alól.
Rétegsorozatról van szó, aminél előfordulhat, hogy lassúságával, túlzott nyakatekertségével, lelkizésével sok nézőt taszítani fog magától.
Ugyanakkor, ha valaki rajong a nem tipikus, kísérletező sci-fi sorozatokért, az könnyen megtalálja a számítását ebben az Apple TV+ / A24 koprodukcióban. Manapság mindkét cég neve szinte garanciát jelent a minőségre, és arra, hogy science fiction terén valami felkavaróra és elgondolkoztatóra érdemes számítani, ha ezeket a márkajelzéseket meglátja az ember felvillanni a tévén. A Sunny ilyen szempontból nem is okoz csalódást.
Csak hab a tortán, hogy Rashida Jones karrierje egyik legjobbját hozza a szériában, már csak miatta maradunk, és kíváncsian várjuk a folytatást is. Amennyiben a sztorit nem fojtják klisékbe, és tartják a Sunnyt ezen a szinten, mint amit az évadkezdésben láttunk, akkor picit sem túlzás kijelenteni, hogy a tévében ez a nyár legkülönlegesebb sci-fije, ami még rettenetesen aktuális is, mert a valóságban is hordoz olyan veszélyeket az MI, melyeket nem látunk előre. Ez a legjobb a Sunnyban is, hogy kiszámíthatatlan, és nem tudhatjuk, milyen borzalmak várnak még a főhősnőre. Mert várnak, az biztos.
7,5/10
A Sunny első két része magyar felirattal nézhető meg az Apple TV+-on.