Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- film
- netflix
- streaming
- skandináv
- humor
- vígjáték
- noomi rapace
- reszkessetek betörők
- morbid
- ajánló
- házasság
- tarantino
- pulp
- kritika
Betegesen vicces skandináv filmre bukkantunk a Netflixen
További Cinematrix cikkek
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Mit tesz az ember fia, ha egy napon arra ébred, hogy rá se bír már nézni a mellette fekvő nőre, hányinger kerülgeti a reggeli közös kávézáskor, és inkább túlórázik a munkahelyén, mint hogy időben hazamenjen? Optimális esetben leül a nejével megbeszélni a dolgokat, esetleg elmennek párterápiára, aztán ha minden kötél szakad, elválnak és próbálkoznak külön-külön megtalálni a boldogságukat. Az utazás című norvég film főszereplője, a televíziós rendezőként dolgozó Lars (Aksel Hennie) agya egy picit más rugóra jár, amikor elhidegül színésznő nejétől, Lisától (Noomi Rapace). A fickó inkább fogja magát, és elviszi az asszonykáját vidékre, hogy egy tó mellett, festői környezetben tegye el láb alól.
Mivel a Netflix a film adatlapján ellövi Az utazás alapvető fordulatát, ezért mi is bátorkodunk leírni, hogy az első sokk akkor éri Larst, amikor kiderül, hogy A tetovált lányként is látott, Noomi Rapace által játszott karakter valami hasonló turpisságra készül, mint az ura. Azaz azon ügyködik, hogy megölje a férjét.
Nem, ez nem egy normális házasság, amit az eredetileg 2021 októberében a Netflixen debütált, de általunk most felfedezett norvég film bemutat, és a bonyodalmak sorának még nincs is vége. Rögtön az utazás elején kiderül, hogy vannak még itt bőven olyanok, akik az egymás vérére szomjazó párocska túlvilágra küldésére hajtanak, mégpedig néhány szökevény személyében. Ezen a ponton mondhatná a Tisztelt Olvasó, hogy ennyi spoiler után mégis mi értelme megnézni egyáltalán a filmet, de higgyék el nekünk, hogy bőven akadnak még csavarok. Az utazás nemcsak a vérengzéssel, a feketehumorral, hanem az okosan bedobált csavarokkal sem spórol, önt ránk mindegyikből kellő mennyiséggel – de attól a Tommy Wirkolától, aki a Náci zombikat és a Vérapót elhozta nekünk, nem is vártunk kevesebbet.
Az utazás legelején az kelti fel az érdeklődésünket, hogy a két főszereplő milyen izzó gyűlölettel utálja egymást. A mindig komolykodó, főleg drámákban és thrillerekben szereplő Noomi Rapace-t jó végre viccelődni látni, a színésznő élvezettel szívja filmbeli partnere vérét amiatt, hogy Lars mindössze gagyi szappanoperákat rendez főállásban. Na a férjet sem kell félteni, Aksel Hennie figurája nemcsak kap, hanem ad is verbálisan csalárd nejecskéjének, miközben az üdülőházba tartanak, hogy kölcsönösen egymás életére törjenek.
A kezdeti humorizálás, a picit langyos felvezetés után egyszerűen nem lehet felkészülni rá lelkileg, hogy micsoda vérfürdő vár ránk Az utazásban.
Nyilván annak is köszönhető mindez, hogy afféle skandináv Reszkessetek, betörők!-be megy át a történet, de tényleg akkora elánnal kezdik nyírni egymást a házasok és a házukban ólálkodó bűnözők, hogy az minden pénzt megér. Quentin Tarantino simán megirigyelné ezt a vérfürdőt, szakadnak a lábak, az intim testrészek, de még egy fűnyírót is egészen kreatív alkalmazásba vesznek a szereplők.
Evés mellé, illetve gyengébb idegzetűeknek ezt a Netflix-filmet egyáltalán nem ajánljuk, mert Az utazás helyenként erősen forgatja a gyomrunkat. Az okos írás, a jó poénok és a csehovi puska többszöri hatásos elsütése azonban jócskán kárpótolnak. Nemcsak Noomi Rapace-tól, hanem a skandináv filmektől is szokatlan húzás, hogy ennyire lájtosak, már-már vígjátékba hajlóak legyenek.
Márpedig Az utazás ilyen, még ha a végére véresen komollyá is válik a szituáció, és az utolsó percekre az élmény inkább thrillerre hajaz… na és akkor, a befejezésben sütnek el még egy maró poént, amikor legkevésbé számítunk rá. Az utazás az amerikai filmiparnak és fű alatt a Netflixnek is látványosan és mindenki számára érthetően viszi be a kegyelemdöfést, már csak emiatt megsüvegelendő alkotásnak számít, ha nem vesszük bele, hogy pofátlanul szórakoztató.
Az biztos, amellett, hogy Az utazás a polgárpukkasztó humort helyenként túltolja, és meg-megtorpan az ízléstelenség küszöbén, bőven a rejtett kincs kategóriába tartozik. Főleg ha azt nézzük, hogy a Netflix mostanában mennyi egy kaptafára készült akcióthrillert igyekszik lenyomni nagy sztárokkal a mit sem sejtő nézők torkán. Igen, itt is van egy Noomi Rapace, aki a nagy pénzért és hírnévért Ridley Scott picit kevésbé jól sikerült sci-fijeiben, a Prometheusban és az Alien: Covenantban is szerepelt, ugyanakkor a színésznő még így se adta el a lelkét. Bizonyíték erre, hogy itt is szívvel-lélekkel teljesít. Az utazás rovására lehet írni azt is, hogy ügyetlenül kezeli a flashbackeket, néha indokolatlanul lépünk vissza pár órát az időben, hogy megmagyarázzanak dolgokat, ám a fordulatok többnyire tényleg annyira meghökkentők és letaglózók, hogy kénytelenek vagyunk megbocsátani az alkotóknak.
Csak attól mentsen meg a jó ég, hogy az amerikaiak tényleg remake-eljék, mert Az utazás úgy jó a maga nemében, ahogy van. Ezt egy átirattal már csak elrontani lehetne.
7/10
Az utazás szinkronnal és magyar felirattal nézhető meg a Netflixen.