Kiakasztóan vicces sorozat, amely nem átall a Gemstone-família devianciáiba nyakig belemászni, de hát ez abból a szempontból sem meglepő, hogy az író-társrendező-executive producer-főszereplő, avagy Az erényes Gemstone-ék atyaúristene nem más, mint Danny McBride. A 48 éves humorista pedig mindig is híres volt arról, hogy bátran provokálta a nézőket. Elég megemlíteni a készítő 2009-ben indult, mostanra kultikusnak számító szériáját, az Eastbound & Downt, mely a világ legbunkóbb exsportolóját, Kenny Powerst hozta el nekünk. De a Kib*zgatóhelyettesek se volt kutya, amelyben egy amerikai középiskola igazgatói pozíciójára hajtott a nem túl alkalmas Danny McBride-féle Neal Gamby és a Walton Goggins által játszott Lee Russell.
Március 10-én startolt el a Maxon Az erényes Gemstone-ék negyedik évada, amely egyben az utolsó is lesz, a premier kapcsán egy Zoom-kerekasztalos beszélgetés keretein belül ültünk le a tapló humor koronázatlan királyával, a Jesse Gemstone-t alakító Danny McBride-dal, és tettünk fel neki pár kérdést.
McBride pályafutásának egyik mozis állomásával, a Trópusi viharral indítottunk, mely kapcsán azt kérdeztük a szakembertől, egyetért-e a film rendezőjével, Ben Stillerrel, aki nem is olyan rég mondta egy nyilatkozatában, hogy az a vígjáték annyira vad, hogy a 2020-as években már lehetetlen lenne, hogy bárki megcsinálja.
Erre Danny McBride a következőképp reagált az Indexnek: „A Trópusi vihar nem biztos, hogy el tudna készülni manapság, de legfőképp azért, mert olyan sokba kerülne, hogy annyi pénzt a jóisten se tudna kicsengetni érte. Annak idején, amikor az Eastbound & Downt megcsináltuk, azt a sorozatot se kérte senki. Amikor kijött, legalább annyi negatív visszajelzést hozott, mint amennyi pozitívat. Sok harcot kellett megvívnom azért, hogy egy olyan kedvelhetetlen karakter állhasson a középpontban, mint Kenny Powers”.
McBride szerint a z embernek kell, hogy egyfajta étvágya legyen ahhoz, hogy a Trópusi viharhoz és az Eastbound & Downhoz hasonló vígjátékokon dolgozzon. Amikor pedig valami ilyesmit csinál, készen kell állnia arra, hogy kitolja a határokat. „Hogyha pedig hatást váltunk ki az emberekből, történetesen tapló humorral, akkor ne csodálkozzunk, ha ellenhatást, ellenérzéseket is kiváltunk olykor”.
Szerinte a merész, provokatív humor velejárója, hogy az embert savazzák érte. Mégsem szabad félni a negatív fogadtatástól, mert még mindig azon múlik egy-egy produkció sorsa, hogy az alkotó el meri-e készíteni, és nem azon, hogy megtiltják-e neki,
hiszen aki be van tojva, az nem tud maradandót alkotni.
Természetesen az interjú során az is szóba került, mit jelent egy sorozat alkotójának a befejezés, mit próbálnak ilyenkor mindenképp elkerülni a kamera túloldalán ülők, és hogy milyen csattanót-üzenetet próbált közvetíteni a lezárással az HBO dramedyjének showrunnere.
„Nem egy sorozatnál észrevettem már, hogy az utolsó évadokban, amikor már a finálé közeledik, akkor a színészekről lesüt, hogy olyan, mintha ők is búcsúznának a szerepüktől. Nem szeretem, ha a nézők átlátnak a szitán, épp ezért, amikor a végén jártunk, kivágtam néhány olyan jelenetet, amin érezhető volt a dolog. A Gemstone-famíliát még a legelső részben egy igazán mély ponton ismertük meg, gyász közben. Elvesztették az egyik legfontosabb tagjukat. Senki nem tudta, hogy reagáljon, mitévő legyen. Ez a sztori sosem arról szólt, hogy letartóztatják-e őket a végén, börtönbe kerülnek-e, bebukik-e a hittérítő munkájuk. Mégis ki a fenét érdekel? Inkább valami emberibe próbáltam csomagolni a szériát, olyasmibe, amihez bárki tud kapcsolódni. Ez a továbblépés, a veszteség elfogadása, ameddig az utolsó részben a John Goodman-féle Eli, a pátriárka is eljutott, és ami szinte csoda” – mondta el Danny McBride.
Lapunknak az író-főszereplő arról is nyilatkozott, Az erényes Gemstone-ékkal kapcsolatban akadt-e jelenet, amit túl durvának ítéltek, és ezért a vágószobában hagytak, de McBride nemcsak erről, hanem a legutolsó, a stáb által felvett, egészen meghökkentő jelenetről is mesélt:
„Már az írószobában sem kötjük meg soha a saját kezünket, de legkésőbb a forgatáson mindig kiderül, ha nem illik valami oda. Aztán a vágószobában ott van egy újabb lehetőség arra, hogy fazonra szabjuk a végeredményt.
A sorozatkészítés egy kicsit olyan, mintha szakácsok lennénk, ízlelgetjük az ételt, és addig főzzük, amíg jó nem lesz.
Hozzá kell tennem ugyanakkor, hogy az ízlésünk megkérdőjelezhető, nem sok minden van, ami elijesztene bennünket. Ennek is köszönhető, hogy az utolsó jelenet, amit valaha leforgattunk Az erényes Gemstone-ékból az volt, amikor a majom rejszol egyet a templom előterében, aztán rágyújt egy cigire. Tökéletes volt, mindenki ott volt, akivel elkezdtük, és arra vártunk, hogy elmondjuk a szövegünket, míg a majomnak utasítást adtak, hogy nyúljon magához. Ennél illőbb búcsút nem is kaphatott volna a sorozat.”
Az erényes Gemstone-ék negyedik évada március 10-én indult el a Maxon, folytatás minden hétfőn. Az utolsó etap szokásosan kilenc részes lesz.
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!