Ha a lisztes főzelékek és az unalmas pizzák helyett szívesebben ennénk valami hazait, akkor van megoldás: egy új, magyarok által készített telefonos alkalmazás összeköti az éhes embereket és a főzni tudókat.
A streetfood népszerűségével újabb trend jelent meg az utóbbi évben, még ha nagyon kezdetleges formában is: főzni tudó emberek járják a várost, és szendvicseiket, fánkjaikat, salátáikat árulják az éhes irodistáknak. Kissé nehéz azonban a főzni tudókat összehozni az éhes emberekkel, mert például mire Delibaba beér hozzánk az Index szerkesztőségbe szendvicseivel, sokszor elfogyott a lazacos szendvicse, amire annyira vágytunk volna, vagy nem bírtuk kivárni, és ettünk inkább valami mást. A Kitchen Budapest berkein belül működő négy fős fejlesztőcsapat is megfigyelte már, hogy mindig akkor jön a már szinte ikonikusnak számító fánkos bácsi az irodájukba, amikor degeszre zabálták magukat valami mással. Amikor meg éppen meghalnának egy fánkért, soha sem. Erre pedig jó lenne megoldást találni!
Egy új magyar alkalmazásnak, a Piqniq-nek köszönhetően lesz is megoldás, méghozzá igen hamar.
Az utóbbi években kialakult gasztroforradalom nyomán nagyon sok ember van, aki éttermet szeretne nyitni, ehhez azonban nincs elég pénze. Főzni viszont nagyon szeret. Innen alakult ki az, hogy munkahelyekre való kiszállítással próbálják meg értékesíteni a muffinjukat vagy szendvicsüket. Sokszor előfordul azonban, hogy aki éhes, annak nem jut, másnap pedig minden a nyakán marad.
A Piqniq fejlesztői (Török János, Kiss Tamás, Szilágyi Misi, Buzás Alíz) szerint azonban, aki muffinsütésre adja a fejét, és elkezdi használni a Piqniq-et az az alkalmazás révén rögtön látni fogja, melyik az a közelében lévő 10-15 munkahely és iroda, ahol éppen sütire vágynak, így a muffinok pontosan oda jutnak majd el, ahol szükség van rájuk. Az éhes munkás kielégül, az árus pedig nem marad hoppon.
Az alkalmazás fejlesztői meg vannak győződve róla, hogy előbb-utóbb a jogalkotónak is követnie kell a lakossági igényeket, márpedig a házikoszt munkahelyre való szállítására igenis igény van, még ha szabályozva jelenleg nincs is ez a kereskedelmi forma. Erre több külföldi példát is felhoztak, Finnországban például, ahol elég szigorúak az alkoholárusítás szabályai, a Restaurant Day-en
Finnországból indult kezdeményezés a háromhavonta megrendezésre kerülő Restaurant Day, amelynek idei első eseménye február 16-án volt A Restaurant Day keretei között mindenki nyithat éttermet egy napra, amatőr szakácsok jelentkezhetnek, és mindenki a saját házában vagy kertjében, vagy akár éppen egy parkban vendégelheti meg főztjével a látogatókat. Minden Restaurant Day-re legalább 30 étterem nyílik egy napra az ország különböző pontjain, és sok a visszatérő szakács is. A következő Restaurant Day május 17-én lesz.
már magánháznál is lehet italt árulni. Amerika számos államában pedig – ahol szintén igen divatos lett a házikoszt – a home made food értékesítése után csak minimális adót kell fizetni. Remélhetőleg nálunk is ebbe az irányba fognak elmozdulni a dolgok, hiszen ez a fajta modell egyrészt átalakítja, egészségesebbé teheti az emberek étkezését, másrészt munkát ad azoknak, akik szívesen főznek.
A Piqniq fejlesztői szerint azonban ennél jóval többről van szó. Ha ugyanis a közelünkben mások főznek, az minket is arra inspirál, hogy bemenjünk a konyhába és alkossunk valamit. A főzés és az étel pedig összehoz, egy ilyen telefonos alkalmazás használata szerintük tehát nem csak praktikus, de szociális haszna is van. A Piqniq-kel minden nap olyan, mint a Restaurant Day, mondják a fejlesztők, hiszen pontosan arra való, hogy összehozza a főzni és enni szerető embereket. De nem csak azok tudják használni az alkalmazást, akik kaját szállítanának ki, hanem gyakorlatilag mindenki. Az alkalmazás show és share funkciójával recepteket és kajafotókat oszthatunk meg, illetve vacsorapartnereket, főző csoportokat is szervezhetünk. A Facebookkal ellentétben, ahol már mindenkinek a könyökén jönnek ki az ismerősei kajás fotói, a Piqniqre tényleg csak az megy, akit érdekel, mit és hogyan főznek mások, illetve szívesen osztja meg a saját tudását is.
A fejlesztőknek is onnan jött az ötlete az alkalmazás továbbfejlesztéséhez, hogy a Facebookon posztolt kajafotókra nagyon sokszor az volt a komment, hogy "én is kérek" vagy "úgy megkóstolnám". Ez azonban többnyire sohasem valósulhat meg. A Piqniq alkalmazásával azonban a felhasználók értesülhetnek róla, ha valahol nagyobb mennyiségű kocsonya halmozódott fel, vagy pizzasütés van készülőben, amihez csatlakozni lehet. De akár főzőiskolát is rendezhetünk a saját lakásunkban, amihez az alkalmazáson keresztül toborozhatunk társakat. Ha egy felhasználó sok pozitív visszajelzést kap a Piqniq-en keresztül, az motiválnia fogja arra, hogy tovább főzzön, és újabb ételeket próbáljon ki, amire a neten és Facebookon keresztül egyelőre csak az ismert gasztrobloggereknek van lehetőségük.
Az alkalmazás jól jöhet nyaralás során is a Balatonon például segítségével könnyen összeszervezhető egy esti bográcsozás, hiszen látni fogjuk, hány ismerős felhasználó van éppen a közelünkben, akik kaphatók a főzésre. Török János és Szilágyi Misi szerint az alkalmazásuk mindenkinek jó. "A Piqniqen főzni tanulhatsz, de taníthatsz is másokat, és sokkal jobban odafigyelsz arra, hogy mit eszel. Szerintünk ez az alkalmazás közösséget épít, összehozza az embereket, és a világ is jobb lesz tőle."
A Piqniqet már több mint egy éve fejlesztik a Kitchen Budapest berkein belül ezalatt a fejlesztők rengeteg mélyinterjút készítettek gasztroblogerekkel és amatőr főzni szeretőkkel is. A Piqniq-esek nem titkolják, hogy fejlesztésüket nem kifejezetten a magyar piacra szánják. Amerikában például, ahol tombol a házikoszt-őrület, szinte biztos sikerre számítanak.
A Piqniq közösségbe ezen a linken lehet feliratkozni, az applikáció innen letölthető.
Nem csak a Piqniq készítői gondolják, hogy egyre menőbb a házikoszt, hanem felmérések is bizonyítják ezt. A Nielsen fél évvel ezelőtti felmérése például azt mutatja, hogy egyre több olyan alapanyag fogy a boltokban, ami az otthoni főzéshez kell, például az étolaj, a liszt, a túró, a fűszerek és a vaj eladása 1 és 7 százalék közötti mértékben emelkedett. Ez a tendencia egyébként már tart egy ideje, nagy lökést adott az otthon főzés terjedésének valószínűleg a gazdasági válság is.
Fördős Zé, a Street Kitchen gasztrocsatorna szerkesztője szerint azonban nem csak egyszerűen spórolásról van szó: egyre többek számára válik hobbivá és közös szórakozássá az otthoni főzés. Sokan nem csak azért igyekeznek jó minőségű alapanyagokból már-már éttermi színvonalú fogásokat készíteni otthon, mert ezzel pénzt takaríthatnak meg, hanem mert a "social cooking" egy remek időtöltés is egyben. Egyre több fiatal mozog otthonosan a piacokon és a hentesnél, egyre többen kutatnak különleges újdonságok, vagy éppen régen elfelejtett klasszikus receptek után. Sokan most fedezik fel, hogy mekkora szabadságot és milyen élvezetet nyújt, ha megtanulnak játszani az ízekkel. "Emellett persze nem utolsó szempont az sem, hogy fejenként egy gyros és egy kóla árából már egészen komoly vacsorát is össze lehet dobni - már persze ha van hozzá jó receptünk" - mondja Fördős Zoltán.