Többet nem mondok olyat, mint a Faszaládé kapcsán, hogy street food fronton már nem lehet újat mondani, hiszen a szemünk előtt született meg most egy teljesen új utcai étel, a ring. A vasárnapi Rehab Critical Mass-on debütált a Budapest Bakering, és hétfőn kezdődik igazán a tesztüzem, de már mindenki a három csodakocsiról beszél.
A Budapest közlekedési eszközeit idéző kézikocsik és a kaja egyaránt Lendvai Ádám fejlesztése, ráadásul még csak azt sem mondhatjuk, hogy egy régóta dédelgetett régi álom, hanem egy alig féléves ötlet. Ennek ellenére a Budapest Bakering koncepciója igen tudatosan átgondolt: Lendvai Ádám egy olyan street foodot akart, ami teljesen újszerű, bármikor hozzáférhető és fogyasztható, jól szállítható és reggelire ugyanúgy jó, mit vacsorára. Ez lett a ring, aminek a formáját, az ízét és a nevét is ő találta ki a Budapest Bakering másik tagjával, Megyesi Melindával együtt.
Egyelőre a hetedik kerületre kaptak működési engedélyt, így azon belül
Aztán ha már nagyon befut a ring, további bővítések is várhatók. Még mielőtt valaki azt hinné, hogy a kocsikban kismotor is van, és utazásra is alkalmasak, elmondom, hogy nem: a ringárus-fiúk szegények maguk tolják a szekeret, hogy ezzel a borzasztó szóviccel éljek, - bár bicikli kapcsolható a kocsikhoz.
Semmiképen sem bagel, ezt Lendvai Ádám nagyon sokszor elmondta, úgyhogy én megjegyeztem, és tovább is adom. Ez nem bagel, hanem Lendvai szerint
ami ebben a formában sehol a világon nincs. (Töltött bagelgolyókat egyébként New Yorkban lehet enni, de azok kerekek, Isztambulban pedig árulnak az utcán hasonló kocsikról ugyanilyen kerek, maggal szórt kalácsféléket, simitet de az meg nem töltött. A leginkább talán a török acma hasonlít a ringre, ezt török bagelnek is hívják.) A bagelt úgy töltik meg hogy kettévágják, mint egy szendvicset, a ringnek azonban a belsejében található a teljesen egyedi tölteték, arról nem beszélve, hogy a tésztája is más. Amit én kóstoltam annak inkább kalácsszerű, nekem kicsit túl édes tésztája volt, és a töltelék eloszlásával is akadtak még gondok, de finom volt.
Budapesten is egyre több az utcán álló food truck, de a mindenféle engedélyezések miatt sajnos a kocsik többsége egy helyben áll, így nem látja el eredeti funkcióját, azt, hogy mozogjon a városban. Ez leginkább a területi engedélyek miatt van, ha egy food truck egész Budapesten akarna mozogni, minden kerületre szüksége lenne engedélyre. A legtöbb budapesti food truck így nem csinál mást, mint hogy kiviszi a konyhát az utcára. Nem mozoghat egy városon belül, arra kap csak engedélyt, hogy egy helyben legyen, ezért ugyanúgy működnek mint a legtöbb utcai árus, vagy büfé.
A ring azonban már egy készétel árul, ezért a kiskocsi csak szállításra szolgál, nem főzésre, és mint ilyen nagyon mobilis. Mivel nincs konyhájuk, különleges ÁNTSZ-engedélyekre sem volt szükségük, de azért egy meleg vizes kézmosót be kellett szerelni a kocsikba. Bár engedélyük egyelőre nekik is csak a hetedik kerületre van, így egyelőre csak ott találkozhatunk a kocsikkal, de szeretnének engedélyt a többi kerületre is.
Amíg ez megvalósul, a tervek szerint biciklis futár szállítja majd ki a ringeket a többi kerületbe.
Hogy mivel legyen töltve a tészta, arra nagyon sok ötlet felmerült. A Budapest Bakering csapata először baráti körében gyűjtött ötleteket a töltelékre, majd a legjobbakat le is süttették egy kis pékséggel. 17 féle ringet készítettek, amit kétszáz emberrel kóstoltak végig a Gozsdu udvarban és az ott legjobban szereplő ízesítésekből állt össze végül a kínálat, ami a következő:
Ez azonban koránt sem végleges, ötleteket adni ugyanis a honlapon továbbra is lehet, a tervek szerint tízféle ízzel fognak majd járni a kocsik, - jelenleg hatból, öt sósból és egy édesből lehet választani. Mindegyiket nem próbáltam, csak négyet vettem, a kóstoláson magasan a kolbászos-aszalt barackos nyert és szerintem is ez sikerült a legjobban. Harmonikus volt benne a töltelék, jól illett az édes íz a kolbászhoz, és egyenletes volt az eloszlás, megvalósult az 50 százalék tészta, 50 százalék töltelék arány, ami a ringesek eredeti célja.
Hasonló volt a helyzet a spenótos-feta sajtos ringgel is, ezzel csak annyi volt a bajom, hogy nem volt benne gusztusos a tölteték, de hát a spenót már csak ilyen. Az egyedüli édes íz jelenleg a gyömbéres, amiben kicsit el volt túlozva a gyömbér, de aki szereti a csípőset, bírni fogja. Leggyengébben nálam a sonkás-kecskesajtos szerepelt, pedig ízre jó volt, de egy nagy részen nem volt töltelék, és a sonka darabok hol felbukkantak, hol nem.
A ringes kocsik hétfő reggel hétkor álltak munkába, és az a terv, hogy ezentúl minden nap kora reggeltől szolgálják ki a dolgozó kisembereket, éjjel pedig a bulinegyedben kóválygókat. Hétvégi időszakban hajnali háromig, amikor már nem nagyon lehet normális kaját kapni az utcán. Egy külön erre a célra fejlesztett mobil alkalmazáson keresztül egyébként követhető, hol járnak éppen a ringes kocsik, de ha nem vagyunk olyan állapotban, hogy oda elgyalogoljunk a mágnes gomb megnyomásával kérhetjük is, hogy tolják el hozzánk a kocsit, mert enni akarunk.
A kocsikat valószínűleg könnyű lesz megszokni, csakúgy, mint a ring árát, ami 300 forint, ennyiért maximum két pogácsát adnak, vagy egy sajtburgert a Mekiben, de hát a ring sokkal kiadósabb. Én nagy jövőt jósolok a ringnek, egyetlen buktatója a projektnek az lehet, hogy a turisták úton-útfélen a kocsikkal fognak fényképezkedni, úgy meg a fenének sem lesz kedve beállni a sorba.