A világ leghíresebb graffitise, Banksy volt a Sotheby's aukciós ház sztárja, miután közel 100 millió forintnyi összegért adták el képeit és szobrait. Az üzletnek nagy hatása lesz a kortárs piacra, új tehetségekre irányulhat a figyelem, vélik szakértők. A Banksy-hatás első jele egy most árúba bocsátott graffiti, amihez mellesleg ház is tartozik.
"Az új dolgok megismeréséhez csatlakozási pontokra van szükségünk. Emberek millióinak jelenleg Banksy munkái jelentik a csatlakozási pontot ahhoz, hogy közel kerüljenek a művészethez, sőt, hogy lássák, a művészet lehet a mindennapi élet része". A graffitivel és street arttal foglalkozó Wooster Collective újságírójának lelkesült szavai nem alaptalanok.
A legendás angol street art-művész múlt heti, megdöbbentő aukciós sikere ugyanis nem csak az utcai művészetre, de az egész kortárs szcénára ráirányította a figyelmet. A világ két legnagyobb aukciós házának egyikében, a Sotheby's-nél a múlt héten rekordáron ütötték le Banksy három munkáját.
A bombákkal kuglizó nyugdíjasok képéért 38,5 millió forintnyi fontot fizetett egy műgyűjtő. A nagyméretű, közel két méter hosszú, vászonra festett, festékspray-vel készült munka sikere minden várakozást felülmúlt. A szakértők kezdetben ugyanis 19 millió körüli eladási árral számoltak.
A bombát ölelő lány szintén jellegzetes street artos stílusban készült képéért ugyanitt 12 milliót fizettek. Egy harmadik munkájáért, a londoni falakról is népszerű piros lufis lányért pedig 14 millió forintnyi angol fontig licitáltak.
A következő nap, szintén a Sotheby's 36 millióért adott el egy gázmaszkos balerinát ábrázoló Banksy-szobrocskát.
Banksy nem először lép ki a nonprofit világból. Októberben 24 millió forintnak megfelelő összegért kelt el a két ölelkező mélytengeri búvárt ábrázoló képe, amely szélesebb körben Blur Think Tank című albumának borítójáról vált ismertté.
Az aukción egyébként Peter Doig egyik munkája érte el a legmagasabb árat. A festményért 1 milliárd 800 millió forintot fizetett egy ismeretlen licitáló.
A világsajtót is bejárta az Izrael által épített védelmi falra festett graffitije a falat áttörő kisfiúról, és a guantanamói fogolyra emlékeztető bábu, amelyet Disney Landbe csempészett a művész.
A Wooster collective szerint hamarosan érezhető lesz a "Banksy-hatás", azaz a kevésbé tehetősek más, még nem felkapott street artosoktól vásárolnak majd, figyelmet és pénzt irányítva a szcénába.
Egyébként Banksy a kvalifikált közönségnek is átjárást biztosít, ebben az esetben az utcai művészetek felé. Emlékezetes a graffitis akciója, amelyben egy bevásárlókocsit toló nő kőfaragványát csempészte be a Tate gallery egy római alkotásokat bemutató kiállítására.
A művész továbbra is inkognitóban alkot, személye a sajtó és a közönség számára ismeretlen. Az aukciós házzal menedzsere tartja a kapcsolatot.
Bárhogy is van, már most érezhető a Banksy-hatás. Egy angliai műkereskedő cég például a hét elejétől egy bristoli Banksy graffitit árul, amelyhez 2in1 jelleggel egy ház is jár. A tulajdonosok ugyanis ráébredtek az addig csak firkának tartott munka értékére, és már nem az épületet, hanem a négy éve készített graffitit hirdették meg.