Az Építészfórum.hu-val közösen szervezett a Média Építészeti Díja szavazáson nem a szakmai grémiumok, önkormányzati csinovnyikok és jelentős pénzösszegek tulajdonosai, hanem olvasóink dönthetik el, hogy melyik legyen 2008 legjobb épülete: Han Solo víztoronynak álcázott űrhajója, egy menő filmproducer villája vagy idős toronyugrók bérháza. (A szavazásban részt vehetnek grémiumtagok, önkormányzati csinovnyikok és jelentős pénzösszegek tulajdonosai is.)
Bioerőd
A világgazdasági válság gyűrűzésével érthetően válik egyre népszerűbbé a vidéki birtok, különösen, ha az jól védhető az élelem és benzin után kutató hordáktól. A progresszív építész azonban tudja, hogy a családi erődnek nem kell feltétlenül komornak és bizalmatlanságot sugárzónak lenni. Védhetjük magunkat barátságos, természet közeli környezetben is, ahogy ez a rusztikus elemeket izgalmas módon átértelmező pécsi családi háznál is látható.
A tervező a ház bejáratát és ablakait visszahúzta az antik téglákból rakott falak árnyékába, így a betolakodók nehezebben jutnak a belső, tágas, napfényes terekbe. A ház lejtős, növényekkel beültetett teteje folytatja a domb ívét, ami egyrészről barátságos gondolat, másrészről pedig segíti a mimikriben.
A vastag falak és a lőrésszerű ablakok azonban nem járnak együtt a bezártsággal, belül ugyanis tágas, pergolás, mediterrán udvar bújik meg, ahol családunk körében, kellemes hangulatban vészelhetjük át a Mad Max-szerű, neoprimitív törzsek tombolásának óráit.
(Tervező: Keller Ferenc)
Gyékény
A Római fürdőről az embernek a napozás, a csónakázás és a sült hal jut eszébe. Így voltak ezzel az öt épületből álló lakópark tervezői is, akik ezek közül egyedül a sült halat nem építették be szellős, skandinávosan letisztult házaikba. Az épületek aljába csónaktárolót alakítottak ki, ez azonban nem annyira jellegzetes, mint a mobil árnyékolók, amik szerkezetükkel második homlokzatot alkotnak.
A lakók által nyitható, csukható, napozógyékényre emlékeztető árnyékolók révén az épület sosem mutatja ugyanazt az arcát, ami persze zavaró, ha a kajakosok a jellegzetes parti házak alapján próbálnak tájékozódni. De éppen ezért vicces is.
Tervező: Kovács István, Morvay Etelka
Hotel Kalifornia
Budaörsön nem adták fel a reményt, hogy Magyarország egyszer mégis filmes nagyhatalom lesz, az európai Hollywood. Legalábbis erre enged következtetni az a szürke kővel borított, kompakt kis villa, aminek stílusát direkt kaliforniai filmproducerek számára fejlesztették ki az építészek pár évtizede.
A minimalista stílus jellemzője, hogy képes arra a bravúros letisztultságra, sőt, puritánságra, amiről még a szemközti dombról nézve is süt a szofisztikált luxus.
A hűvös tömbökből álló épületet tagoló izgalmas ablaknyílások, rések, alagutak, meg a rejtett tetőterasz és a csodás kilátás kedvéért mi vállalnánk akár egy hollywoodi producer sorsát is.
(Tervező: Kalmár László, Zsuffa Zsolt)
Jó fekvésű számlatömb
A régi, vidéki kisnemesi villának tűnő épület valójában Budán áll, és egy gazdag polgári család számára készült, viszont valóban régi. Az építészeti bravúr a rekonstrukcióban az volt, hogy az épület megjelenésében vagy legalább szellemiségében ugyanolyan lett, mint volt. Pontosabban, mint amilyen 1842-es építésekor volt. Később ugyanis a házat és a környékét is tönkretették, az ötvenes években például szükséglakásokat alakítottak ki benne.
Az Óra villa nevű klasszicista épületért rajongani persze olyan, mintha valaki egy józanul megtervezett villanykörtéért vagy praktikus számlatömbért lelkesedne, de annyiféle ember van, miért ne lehetne éppen ön az egyik ilyen?
(Tervező: Eleőd Ákos)
Nem romkocsma
A nyolcadik kerület egyik sűrű részén épült komplexum nem az ablakok és az ajtók mellé húzott színes csíkok, hanem elhelyezkedése és funkciója miatt izgalmas. A Mátyás téren olyan közösségi ház létrehozása volt a cél, ami a legújabb építészeti trendek villogtatásával nem riasztja el a viszontagságos környezethez szokott célközönséget. Miközben azért szakít a málló vakolat és összedőlés határán álló falak helyi hagyományával.
A végeredmény a tervezők érzékenységének köszönhetően nem jellegtelenre vakolt, falusi rendelő sterilségű épület lett, hanem a visszafogottság, a mimikri és a játékosság sajátosan hívogató keveréke. A színek és a síkok olyan izgalmasan váltakoznak az épület udvarán és a belső terekben, hogy a kényes ízlésű, a nagyvárosi skanzen hangulatra fogékony fiatalok akár romkocsmát is üzemeltethetnének itt. Már ha valóban meg akarnának merítkezni a valóságban.
Tervező: Alföldi György, Sárkány Csilla, Kolossa József
Részeg Han Solo
A víztoronytervezés kötött műfaj, a funkcióból adódóan az építész ugyanis nem dönthet úgy, hogy barátságosan kisméretű, földközeli objektumot skiccel fel. A kötelező monumentalitás egyúttal viszont azt is jelenti, hogy szabadjára engedheti vágyait, és egy akkorát tervezhet, mint még soha.
A budafoki víztározó esetében érezhető, az építészek utat engedtek gyermeki fantáziájuknak. Sajnos felettes énjük végül azonban nem engedte, hogy vágyaik teljes pompájukban manifesztálódjanak Budapest egén.
A tervezőpáros titkos rajongással viseltet Han Solo munkássága előtt, így víztározó gyanánt megtervezték a Millennium Falcont, amint részeg kapitányával féloldalasan ráparkol egy negyvenméteres oszlopra. Az elégedett nevetgélés után aztán megrémültek saját merészségüktől, és az űrhajót egy kissé jellegtelen csészealjba rejtették. Ha ön gyakran repked helikopterrel Budafok felett, és Csillagok Háborúja rajongó, akkor nyilván jól ismeri az objektumot, és ide szavaz.
Tervezők: Perényi Tamás, Kolossa József
(Cikkünk megjelenése után kaptuk a hírt, hogy sokak szerint az épület inkább az Enterprise űrhajóra emlékeztet. Ez persze csak felületes hasonlóság, hiszen a Star Trekes űrhajón nincs jellegzetes rés, amely két karéjra osztja a testet, viszont van rajta két hajtómű, ami viszont a budafoki Millennium Falconon nem látható.)
Trambulin
A toronyugrás veszélyes és embert próbáló sport, így érthető, ha a visszavonuló versenyzőknek a legkényelmesebb életet próbálja nyújtani a szakági vezetőség. Ennek egyik plasztikus példája az a Práter utcai épület, amelyik úgy biztosít nyugalmat az egykori magasugróknak, hogy közben nem szakítja ki őket dicsőségük kulisszái közül.
A ház barna falaiból kiálló fehér ugródeszkák hivatottak biztosítani a sportolók megszokott környezetét. Mivel minden egyes lakáshoz külön trambulin jár, ügyesen kiszűrték az idősödő versenyzőkre jellemző torzsalkodást is.
Bár komplexum egyik részének nyeregtetős eleme, a barna szín és a klinkertégla osztrákosan tüchtig jegyeket sejtet, a szabálytalan ablakkiosztás, a szeszélyesen elhelyezett gyaloghidak és az egyik oldal lecsapott tetőrésze miatt a ház egészében izgalmas jelenség, ahová nyilván örömmel költöznek be a megfáradt toronyugrók.
(Érdemes megnézni a fotókat, mert az épület izgalmasabb, mint az egyetlen képen látszik.)
Építész: Kis Péter, Valkai Csaba, Tarr Ivett, Sarusi Kis János, Ükös Tamás, Balázsa Gábor, Divinyi Gábor, Barbora Tuckova