Lucian Freud egy csillogó, piros szívet taszított le a trónról, amikor 5,5 milliárd forintért megvették a kanapén heverő nő festményét. A modell szeretett Freuddal dolgozni, bár a tetoválásait eltüntette. A világ művészeti piacát megnyugtatta a hír.
Ismét rekord született a kortárs képzőművészeti piacon. Lucian Freud egy kanapén fekvő testes nőt ábrázoló festményéért 33,6 millió dollárt, azaz 5,5 milliárd forintot fizetett egy magát megnevezni nem kívánó vevő kedden.
A Benefits Supervisor Sleeping (Alvó szociális munkás) című kép így elnyerte a még élő művész által készült legdrágább alkotás címét. A forrongó kortárs piacon egyre sűrűbben változik az első helyezett: tavaly novemberben még Jeff Koons Függő szív című szobráért adták ki a legtöbb pénzt. Victor Pinchuk ukrán milliárdos 23,6 millió dollárt fizetett a nagy csillogó, piros dologért.
A 86 éves brit festő 1995-ös munkája a szakértők szerint a legjobb, amit a 90-es években festett. "A Benefits Supervisor Sleeping hangsúlyos példája Freud lehengerlő erejű realizmusának. A kép egyszerűen és látszólag komponálatlan módon jeleníti meg Freud művészetének fő jellemzőjét: az alakok és tárgyak szinte fizikai jelenlétét" - írta a munkáról elfogulatlan stílusban a Christie's.
Sigmund Freudnak, a pszichoanalitikus iskola megalapítójának unokája részben alakjainak a vászonról sugárzó személyiségével vált nevessé. Részben pedig azzal, hogy 1995-ben Kate Mosst is megfestette.
A most eladott, és Freud által csak Big Sue-nak nevezett festmény modellje a kép hatására egyébként szintén meglehetős ismertségre tett szert. Sue Tilley, a most 50 éves, jelenleg munkaközvetítőként dolgozó nőt egy ausztrál performanszművész mutatta be Freudnak. A nő, aki meg volt győződve arról, hogy a festő átlagossága miatt választotta modelljéül, számos rajzon és négy festményen is feltűnik.
A Big Sue megfestéséért negyven fontot és a képről készült printet kapott. Az utóbbit egy alkalommal felajánlotta, amikor behajtók jöttek, hogy rendezzék 700 fontos adóságát. Az ajánlatot nevetve utasították vissza, és helyette inkább egy elektromos vízmelegítőt foglaltak le. A kép később 26 ezer fontért kelt el egy árverésen.
A 127 kilós Tilley négy éven át modellkedett Freudnak, aki úgy vélte, a nő "nagyon is tudatában volt csodálatos méreteinek, a lenyűgöző hajlatoknak és dolgoknak, amiket sosem láttam még azelőtt". A festő egyedül modellje tetoválásaival nem volt kibékülve: ezeket minden alkalommal testszínű festékkel tüntette el.
A keddi árverésre nem csak a rekord miatt figyeltek oda, hanem azért is, mert az elemzők kíváncsiak voltak, érinti-e a pénzügyi válság ezt a piacot is. A mostani kortárs árverés, amelyen összesen 350 millió dollárért vásároltak műalkotásokat, valószínűleg megnyugtatóan hat a befektetőkre. Nem úgy tűnik, hogy véget ért volna a tombolás a kortárs műalkotások piacán.
A kortárs műtárgypiac a nyolcvanas évek végén került a pénzemberek és pénzes sznobok látókörébe. A hullámot Jasper Johns indította el, amikor 1988 novemberében a Christie's 7 millió dollárért adta el White Flag című képét. Másnap a konkurens Sotheby's 17 millióért ütött le a festő False Start című munkáját. A művész értéke 24 óra alatt 10 millió dollárral nőtt, és mellesleg megindult a versengés a kortárs művekért.
A rekordot csak 2007-ben döntötte meg a brit Damien Hirst, amikor 18 millió dollárért (3 milliárd forint) eladták Lullaby Spring című művét, ami egy tükröződő szekrény rengeteg gyógyszeres kapszulával. Ezt követte Jeff Koons Függő szíve, majd most, a klasszikusabb művészethez visszakanyarodva Lucian Freud.