Zsigeri dühből született darab a tahók kedélyes valóságshowjáról, a magyar közéletről, balliberális színházlátogatóknak. A Krétakör társulat a paradicsommal is megdobált Hazámhazám után tovább fejleszti közéleti színházát. A szalonnázós magyar mentalitást kifigurázó zenés darab előadásaira csak tumultuózus jelenetek árán lehet bejutni.
A Hazámhazámmal a jobboldal engesztelhetetlen dühét, a ballib tábor összekacsintós lelkesedését és a művészeti élményt kereső közönség döbbenetét kivívó Krétakör társulat új darabja ugyanis már közelebb van a politikai kabaré, mint a színház műfajához. Mindez azonban nem baj, ha az ember nem mély, kiérlelt gondolatokat vár, hanem kész befogadni a pillanatra reflektáló szkeccseket is.
Hatszáz sms
Tekintse meg képeinket! |
A társulat egy zempléni faluban gyűlt össze, hogy 600 sms-hírrel felszerelkezve megalkossák a magyar közéleti-politikai eseményeket kifigurázó, a hírekre reflektáló Feketeországot.
A cím Babits hasonló című versére utal. A költő komor víziója jelenti egyébként a darab legtávolabbi asszociációját. A színészek felett elhelyezett plazmamonitoron ugyanis - a közönséget folyamatos táska- és zsebtapogatásra ösztönző módon - sms-hang kíséretében rövidhíreket jelenítenek meg az éppen folyó jelenet apropójaként.
A plazmamonitor egyébként a színpad egyetlen dinamikusan változó része. A darab végig steril, debilitásában is szuggesztív térben játszódik. A mályvaszínű szövettel borított falak, az egymás mellett sorakozó ajtók, a mennyezet alatt futó mackómintás csík, a magasan elhelyezett kilincsek, a fehér padló egyszerre emlékeztetnek gyerekszobára, nótaműsor stúdiójára, de leginkább mégis egy valóságshow-helyszínre.
Bazmeg, de jó fejek vagyunk
A Krétakör aktuálpolitikai darabja tobzódik a primér provokációkban: előbb-utóbb megismerkedünk az összes színész farkával, a "zsiráf kurva anyját" pedig a legfinomabb megjegyzések közt van.
Több mint tévé, kevesebb mint színház
A kellően nyitott néző hamar rájön, hogy nem összefüggő történetet, hanem a monitoron bejátszott hírekre reflektáló jelenetek sorát látja. Szó van a móri mészárlásról, Simek Kittiről, Bácsfi Diánáról (valódi neve Boglárka), Fazekas Róbert pisilős sztorijáról, az EU-választásról, de leginkább a látszatában européer, valójában provinciális, ölben szalonnázós magyar mentalitásról. A kabaré jelleget a meglepően jól megírt és előadott zenés betétek is erősítik.
Klikk a képre! |
A Feketeország mégsem sorolható egyszerűen a politikai tréfák közé. A jó színészi alakítások, a darabot elemelő záró monológok, és a kritikusokat sarokba szorító, szenvtelen kedélyességgel előadott, korrekt önműelemzés a tévéműsoroktól azért szokatlan súllyal töltik meg az előadást.
|