Index Vakbarát Hírportál

Nő nem uralkodott Picassón

2006. augusztus 1., kedd 18:11

Krumplicsöcsöket, fuldokló és idegbeteg nőket láttunk a Picasso szerelmeit bemutató kiállításon a Szépművészeti Múzeumban zongoraszólamok és Geskó Judit kurátor "elgondolkoztató gondolatai" kíséretében. A 2005-ben indult kiállítássorozat ötödik darabjának megnyitóját a barokk teremben tartották, ahol rokonszenves idős hölgyek a legyezővé hajtogatható meghívóval keringették a múzeum állott levegőjét. Ennyi erővel én is Picasso múzsája lehettem volna, nevetett egyikük.

"Picasso a közönség köreiben rendkívül népszerű. Művei mögött egy-egy nagy szerelem áll" - kezdte a megynyitót Schneider Mária, kulturális és oktatási államtitkár. "A Picasso számtalan szerelmi kapcsolatát feltáró kiállításon az államtitkár asszony, aki egyúttal a múzeumi terület irányítója, egy váratlan Weöres Sándor idézettel a hallhatatlanság megközelítésére invitált, de oda már nem tudtuk követni.

A párizsi Picasso Múzeumból és a stuttgarti Staatsgaleriből érkezett képeket a Szépművészeti saját műtárgyai egészítik ki, Picasso grafikái alkotják a múzeum egyik legteljesebb gyűjteményét. "Egyedül egy szobrot nem tudtunk megszerezni. A párizsi Városi Múzeum nem tudta nélkülözni, mert az állandó kiállításuk része" - magyarázta az Indexnek a kiállítás kurátora, Geskó Judit.

Kiállítástrend


Tekintse meg képeinket!
"Ez egy kamarakiállítás, ahol az átlagosnál sokkal kevesebb műalkotás szerepel - elegyedtünk később szóba Mihály Máriával, a múzeum általános főigazgatóhelyettesével - Mostanában kétféle kiálítás a trendi. A megakiállítás az egyik, ezek óriási témát ölelnek fel, és óriási közönséget vonzanak. (Ilyen a Monet-kiállítás, amit 250 ezren láttak.) A kamarakiállítás kevesebb pénzből készül, és egy-egy érdekes témát bont ki. Ezeket témától függően 20-60 látogatják." "Ez a kiállítás vonzó lesz, mert Picasso neve vonzó" - erősítette meg Shneider Mária tézisét az általános főigazgatóhelyettes. A Géniuszok és remekművek sorozat előző darabját, a Tiziano egy portréja köré rendezett Titokzatos férfit, például 50 ezren látták.

Szelíd radikalizmussal rendezi el barátnője arcát

Az alagsor egyik félhomályos termében berendezett kamarakiálítás fő attrakciója a telt idomú germán szépség, a lila fejű Marie-Therese Walter portréja, akinek idomai összegabalyodnak a teste által kitöltött fotel formáival. Más képeken még ennél is rosszabbul járt Marie-Therese, az egyik fekete-fehér grafikán a Minotaurusz erőszakos támadásának áll ellen, egy másikon a megmentésre szoruló, fulladó nő képében láthatjuk viszont.

A mindössze négy apróbb termet elfoglaló képek Picasso összesen hét nőjét, feleségét, vagy futó kalandját vonultatják fel. Különösen nagy hatást Dora Maar, a feliratok tanúsága szerint "intelligens, és hisztériás rohamoktól szenvedő asszony" gyakorolt ránk. A krumpliszerű csöcsökkel és görcsös vonalakkal ábrázolt horvát-francia hölgy arca egy pókhálós zugot juttatott eszünkbe.

A Kékszakáll-motívum

Pablo "szeretné levágni valamennyi nő fejét, és megőrizni a kis magánmúzeumában", fedeztük fel az első pikánsabb részletet az eligazodást segítő idézetek, grafikonok és kronológiai összefoglalók között. A géniusz nőfogyasztási szokásait tovább árnyalja egy leírás, amiben a Picasso lakását szemrevételező szerző a zárt szekrényajtók mögé felakasztott feleségeket vízionál.


Klikk a képre!
Az nagy tömeggel sodródva nem követtük a képek kronlógiáját, de a múzsák között szemezgetve kiderült, hogy Francois Gilot volt az egyetlen, aki egészségesen élte túl a festővel volytatott viszonyt, tőle született a parfümdizájner Paloma és Calude. A Franciot és a gyerekeket ábrázoló picassósan lendületes vonalrajzok árasztanak egyedül pozitív, családias hangulatot. Picasso utolsó múzsája, Jacquelin viszont a mester halála után még hozzájárult a már említett párizsi Picasso Múzeum létrejöttéhez, majd öngyilkos lett.

A nagyjából húsz perc alatt teljesíthető kiálítás nyomán egy egoista szoknyapecér képe rajzolódott ki bennünk a géniuszról, akinek nőfogyasztási szokásaira a nagyszerű színes képekre és az izgalmas formákra való tekintettel senki nem tett szemrehányást. Sőt, öregkorukra, ha egyáltalán megérték, a képeken megörökített nők arra lehettek a legbüszkébbek, hogy egyszer Picasso múzsái voltak.

Szörnyű témák

A Picasso szerelmeit "két hónap múlva egy sokkal kevésbé kedves téma" váltja, értesültünk Mihály Máriától. "A kamarakiálítások hatodik, záró darabja Caravaggio Dávid és Góliát című festménye köré épül, és a legyőzöttek állnak majd a középpontjában. A centennáriumi év, amivel a Szépművészeti száz éves épületét ünneplik, egy újabb "megakiállítással" ér véget, ami várhatóan még a Monet-nál is nagyobb lesz". Van Gogh festményeit a tervek szerint 2006 decemberétől tekinthetik meg a műkedvelők.

Rovatok