Index Vakbarát Hírportál

Rejtvényfejtés és horoszkóp marad a szórakozás a válságban

2009. június 3., szerda 11:48

Kevesebben hirdetnek, kevesebb lap is fogy, de a Sanoma szerint nincs kevesebb olvasó a lappiacon. A női lapokat és a rejtvénymagazinok között pedig állítólag nincs válság: az emberek az olcsó szórakozást választják. Az eladási adatok kicsit mást mutatnak.

A hirdetési bevétel ötödével csökkent a múlt év eleji adatokhoz képest, az olvasók számán azonban nem hagyott nyomot a gazdasági válság - mondta Pintye László, a legnagyobb hazai magazinkiadó, a Sanoma Budapest Zrt. divízióigazgatója, aki szerint éves szinten is ezek a trendek várhatóak.

Többet olvasnak?

"Olvasópiaci mélypontot nem várok" - közölte, hozzátéve: az elmúlt években legfeljebb két-három százalékkal csökkentek a példányszámok, és noha akadtak olyan lapok, amelyek növekedni tudtak, nagy vonalakban úgy látják, a csökkenés folytatódik.

Megemlítette: ez sokkal jobb eredmény például a politikai napilapok eredményeihez képest, mivel a magyar piacnak a környékbeli országokéhoz képest "viszonylag decens az árazása". Legfeljebb az inflációt követik az árak, erősebb a lapok társadalmi beágyazottsága, de a kínált tartalom is, sőt a szomszéd államokénál szerinte sűrűbb a standhálózat, márpedig a magazinok négyötöde itt kel el.

Noha a piac úgy értékelte, hogy 2009 első negyedében teljesedett ki Magyarországon a válság, női magazinjaik vagy - korábban sokak által már leírt - rejtvénylapjaik kifejezetten jól teljesítettek. Ennek oka lehet Pintye László szerint a válság miatti befelé fordulás éppúgy, mint az, hogy az emberek (csökkenő anyagi lehetőségeik vagy félelmeik miatt) olcsóbb szabadidős elfoglaltságokat keresnek.

A divízióvezető úgy véli, megfordul az a korábban tapasztalt trend, hogy az olvasottság a példányszámoknál erősebben csökken, válság idején ugyanis több kézen fut át egy-egy lap. Ennek ellenére a példányszámok terén nem áll olyan jól a Sanoma. A Meglepetésből ugyan 5,5 ezerrel többet értékesítettek, így 5,7 százalékos nyereséget könyvelhet el, de ez azért nem ellensúlyozza azt, hogy a Nők Lapjából tízezerrel kevesebb kel el (3,6 százalékos csökkenés), esett a Marie Claire eladási adata, méghozzá 23,9 százalékkal. A Füles viszont elég jól kitartott, mindössze 1,2 százalékos példányszámcsökkenést szenvedett el (ez 850-nel kevesebb eladott lapot jelent), viszont a kiadó egyik zászlóshajója, a Story eladási adatai 3,7 százalékkal estek (288 ezerről 277 ezerre).

Megszűntetnek lapokat

"A hirdetési piacon nagyon komoly költségvisszafogást tapasztalunk. Ha optimista vagyok, ez kivárás, ha pesszimista, akkor az idei év általános költségvágása" - közölte Pintye László, és konkrét lapnevek említése nélkül hozzátette: van, ahol 50 százalékos visszaesést tapasztaltak, de olyan orgánum is, amelynél sikerült a szinten tartás.

A gazdasági válságra is reagálva a Sanoma idén átalakította portfolióját, ami kevésbé igazgatótanács-kompatibilis megfogalmazásban annyit tesz, hogy több lapot megszűntettek. A Sikk csak nőknek! megszűnt, az Üzlet és Siker a Figyelő című hetilap mellékletévé vált, a negyedéves Barátok közt magazint a licenctulajdonossal egyetértésben többet nem jelenik meg, szüneteltetik a Fakanál című lapot, de emellett sűrítve a megjelenést havivá tették a Nők Lapja Konyháját.

"Ezeken kívül három-négy termék esetében keressük a megoldást, de ezek nem bezárások" – kommentálta az átalakítást Pintye, megemlítve, hogy elsődlegesen a női lapokra koncentráló cégként ebben a szegmensben legfeljebb olyan pozíciókat adnak fel, amelyek nem működtethetőek gazdaságosan.

Rovatok