Index Vakbarát Hírportál

Dollármilliókat ér a régi-új CBS-krimi

2011. május 5., csütörtök 11:15 | aznap frissítve

A Hawaii Five-0 remake-je epizódonként 7,5 millió dollárt hoz a konyhára. Most már nem csak több évad után veszik meg a kis adók a jó sorozatokat, ezért az amerikai sorozatok akár már az első évad után is nyereségesek lehetnek.

Az idei tévés évad egyik legjobb újonca a Hawaii Five-0 című remake, aminek eredetije 1968-80 között, 12 évadon át számított a CBS egyik legkedveltebb sorozatának. A tavaly szeptember óta látható nyomozós sorozat átlagosan 12,3 millió nézőt érdekel, és a legnézettebb húsz műsor között van. A sorozatról írt kritikánkat itt olvashatják.

A sikere annyira nem meglepetés, a főszereplő páros (Scott Caan és Alex O'Laughlin) a fiatalabb korosztálynak is bejön, a történetek epizodikus és nem szerializált szerkezetűek, azaz simán ki lehet hagyni kettőt-hármat, a néző nem veszti el a fonalat. Ami pedig nem elhanyagolható: a széria már az első évadban hasznot hozott a gyártónak és a csatornának.

A CBS elnöke, Les Moonves szerint a Hawaii Five-0 ismétlései epizódonként ötmillió dollárt hoznak a konyhára (az USA-ban a TNT vette meg a kábeles jogokat, nálunk a Tv2 vetíti a sorozatot), és erre jön még rá a nemzetközi sugárzás után járó jogdíj, aminek mértékét 2,5 millió dollárra becsülik részenként.

Moonves azt reméli, hogy az első évaddal így 165 millió dollárt biztosan megkereső széria (22 epizódot forgattak a 2010/11-es évadhoz) ugyanolyan sikeres lesz, mint az NCIS- vagy a CSI-franchise, amik már évek óta termelik stabilan a milliókat.

Az amerikai televíziózásban kialakult rendszerben a gyártó stúdió a sorozatot vetítő adótól licenszdíjat kap az epizódokért cserébe, ami az első pár évadban szinte soha nem olyan magas összeg, hogy akár csak a gyártási költségeket fedezze. Az ismétlések, utósugárzások jogait általában az első négy évad után szokás eladni, amikor már az egyes szériákból 80-100 epizód áll rendelkezésre, és a kábelcsatornák hosszú távra tudnak tervezni velük.

Az elmúlt két évben azonban a trend megfordulni látszik, és a kábelcsatornák már az első vagy második évad után megvásárolják a jogokat, különösen akkor, ha az újoncsorozat ígéretes számokat hoz a network tévéken. Az NCIS Los Angeles után a Hawaii Five-0 a CBS második olyan sorozata, amit már az első évad közben haszonnal sikerült eladni, de míg az NCIS-spinoff mögött ott van egy sikeres előd (az anyasorozat a nyolcadik évadában jár, nézettsége 18 millió fölött van), a Hawaii Five-0 csak az előd hírnevéből táplálkozhatott.

Rovatok