Megkérdeztük az MTVA kommunikációs osztályát, hogy milyen körülmények között született az új tévémaci, volt-e pályáztatás, mi volt a tervezett üzenet és tesztelték-e gyerekeken.
Mi volt az eszmeiség, ami az új tévémaci elkészülését segítette? Másképpen, mi az új üzenet?
Az új főcím létrejöttét nem egy üzenet megfogalmazása motiválta, sokkal inkább az igény, hogy a mesék főcíme mindig tükrözze az adott korszakot. Mert fontos, hogy a gyerekek magukra ismerjenek a TV Maci figurájában, azonosulni tudjanak vele. A legutóbbi változat nyolcvanas évekbeli elindulása előtt gyakran korszerűsítették a TV Macit, azóta ez elmaradt. Számolni kellett természetesen azzal is, hogy erős lesz a nosztalgia a régi TV Maci iránt, hiszen generációk nőttek fel az eddig használt főcímen. Ugyanakkor a köztévének a mesék célcsoportja, azaz a gyerekek szempontjai a legfontosabbak, akik értelemszerűen nem nosztalgiáznak, viszont egy elavulttá váló TV Macival idővel már nem is tudnak azonosulni.
Miért kapott testvért a maci?
Mert fontos, hogy a televíziózással töltött időt lehetőség szerint közösségi élményként éljék meg a gyerekek, hasonlóan a közös játékhoz. A 60-as években még természetes volt, hogy a tévénézés közösségi esemény, ezért akkoriban a főcímekben még a rendszerességre és a higiéniára való nevelésen volt a hangsúly. A higiéniai szokások azonban legalább annyira megváltoztak azóta, mint a tévézéssel kapcsolatosak. A tévénézés mára gyakran magányos tevékenységgé vált, a televíziót sok szülő "bébicsősznek" használja, hogy lekösse valamivel a gyereket, és ez nem szerencsés. A gyerekek óhatatlanul azonosítják magukat a TV Macival, és ha az új főcím azt a példát mutatja nekik, hogy közösen jobb mesét nézni, akkor remélhetőleg a játékokhoz hasonló közösségi eseményként kezelik majd általában a televíziózást is: megbeszélik az élményeiket, nem maradnak egyedül a látottakkal. Adott, hogy egy mesét néző kisgyereknek a közösség a családot, a hasonló érdeklődésű társaság pedig leginkább a testvérét jelenti, ezért térnek vissza testvérpárként a TV Macik.
Miért került bele a számítógép? Ezen kívül mi jellemzi még a 21. századot?
Valóban az volt a cél, hogy korszerű legyen az új macik környezete is. A számítógép ma már jellemzően jelen van az otthonokban, a számítógép-használatot már az írás-olvasás tanulása előtt kezdik elsajátítani a gyerekek. Modernebb, azaz 21. századi a macik otthona, környezete, tévékészüléke is. A legfontosabb újítás azonban az, hogy az új főcímmel a megváltozott tévénézési szokásokra is reagál a köztévé, igyekszik közösségi médiafogyasztásra nevelni a gyerekeket. Mert ne felejtsük el, hogy ma már a média veszélyesebb lehet a gyerekekre, mint a fogszuvasodás. Ha nem beszélik meg az élményeiket, könnyen kész tényként, mintaként kezelhetik a televízióban látottakat, legyen szó akár ártatlan mesékről, akár véres akciófilmekről.
Miért kellett hozza új főcímzene?
A cél az volt, hogy a zene a képsorhoz hasonlóan módosuljon, azaz úgy újuljon meg, hogy hangulatában mégis tükrözze az eredetit, érezhető legyen a "rokonsága" az előző főcímzenével.
Mennyi idő alatt készült el?
Egy hónap alatt.
Miből készültek a bábok?
A film hagyományos bábtechnikával készült, drótvázas bábokkal. Ez a bábfilmes megoldás ma már ritkaságszámba megy.
Hogy választották ki Fischer Ferencet es Berkes Gábort?
Az alkotókat szakmai alapon választotta a köztévé, mindketten a szakmájuk kiválóságai, és komoly gyakorlatot szereztek már hasonló területen. Fischer Ferenc animációs filmrendező például nemcsak a hagyományos bábfilmes technika művelője, hanem egyben oktatója is, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában animációs filmkészítést és szaktörténetet is tanít.
Volt pályáztatás, versenyeztetés? Milyen verziók voltak még? Nyilvánosságra kerülnek-e?
A főcím elkészítését nem pályáztatta meg a köztévé, mert egy kész alapötlet művészi kivitelezésére keresett megfelelő szakembereket. Az alapötletért - ahogy a TV Maci korábbi verzióinál is - a köztévé gyerekműsorokkal foglalkozó kollégái felelnek, a főcímnek az ő elképzeléseiket kell tükröznie, a köztévé gyerekműsor-kínálatához kell igazodnia. Ne felejtsük el, hogy népszerűsége ellenére a TV Maci nem önálló mesefigura, hanem az esti meséket, azaz a Maci tévé sávot bevezető televíziós főcím jellegzetes alakja, vagyis a kialakításánál a televíziós és a pedagógiai szempontok legalább olyan fontosak, mint a művésziek.
Tesztelték-e gyerekeken? Mi volt az eredmény?
Külön tesztvetítés nem volt, de természetesen sok kolléga gyereke látta és tetszett nekik.