Index Vakbarát Hírportál

Feketékről és a kábítószerről szólt az Emmy-gála

2012. szeptember 22., szombat 22:16

Minden várakozást felülmúló meglepetéseket hozott a 64. Emmy-gála. Soha egyszerre ennyi fekete színészt nem díjaztak még a tévés Oscarnak is titulált díj történetében, ráadásul a legjobb drámai sorozat az a Totál szívás lett, amiben egy meghasonlott kémiatanár methamfetaminba fullasztja Új Mexikó állam lakosságát. Mi már most megmondjuk mi történik majd a hétfő hajnali gálán, nem kell fent maradni reggel hatig feleslegesen.

A liberálisnak hazudott, de egyébként irgalmatlanul konzervatív tévéakadémia a díj történetében eddig mindössze 35 kisebbségi színészt jelölt a 16 előadói kategóriában, ami az összes jelölés 5 százalékát teszi ki. Idén igen bőkezűen bántak a színes bőrű csepűrágókkal és ötöt is érdemesnek tartottak a jelölésre, de azt senki nem sejtette, hogy cserébe négyen el is viszik a szobrot. A legviccesebb beszédet a House of Lies című Showtime-vígjáték főszereplője, Don Cheadle mondta a láthatóan kényelmetlenül feszengő közönség előtt, a díjra mutatva kijelentette, hogy most már érti, mire gondolt Martin Luther King annak idején.

A gála a szokásos külsőségek között, de megerősített biztonsági intézkedések közepette kezdődött. A vörös szőnyeges bevonulás előtt az érkezőknek két fémdetektoron és egy teströntgenen kellett áthaladniuk, mert a szervezők féltek a helyszín környékén Joker-jelmezben flangáló egyetemistáktól. A tévéakadémia az amerikai repülésbiztonsági hivataltól kérte kölcsön a repülőtereken használt berendezéseket, ráadásul személyzettel együtt, akiket szándékosan kisebb, vidéki repülőterekről hozattak, hátha ők nem ismerik fel a sztárokat, és így nem kivételeznek majd velük.

A 100 milliliteres szabályt mindössze ketten próbálták megszegni, egyikük az Emmy-re valahogy odakeveredő Pataki Attila volt, akitől egy félliteres barackpálinkát kellett elkobozni. A teströntgen felvételeit a TMZ nevű hírportál élőben twittelte a bevonulás alatt, ezzel megdöntve a londoni olimpia közösségi médiás rekordját, a felvételeket ugyanis másodpercenként hárommilliószor akarták megnézni. A Twitter szerverei Christina Hendricks (Reklámőrültek) és Sofia Vergara (Modern család) bevonulásakor omlottak össze.

Jimmy Kimmel humorista-műsorvezető az ilyenkor szokásos zsidó- és négerviccekkel kezdte az estét, majd a péniszméretét hasonlította a nemrég kettős emlőeltávolításon átesett Kathy Bates melleinek nagyságához. Kimmel a gálát a továbbiakban is elegánsan vezette le, és esze ágában sem volt a színpadon vedelnie, mint Ricky Gervais-nek annak idején.

A kisebbségiek inváziója a már említett Don Cheadle-vel kezdődött (legjobb vígjáték-főszereplő), és Giancarlo Espositóval folytatódott, aki a Totál szívás, azaz Breaking Bad című sorozatban alakított mellékszerepe miatt kapta meg a szobrot. A többi színes bőrű Emmy-nyertes: Idris Elba (legjobb minisorozat-főszereplő, Luther) és Archie Panjabi (legjobb drámai mellékszereplőnő).

A Totál szívás készítői stílszerűen, kezükben egy methamfetamin-pipával vették át a legjobb drámasorozatnak járó szobrot, aminek főszereplője, Bryan Cranston lett a legjobb drámai színész is. A sorozat a legjobb rendezésért és forgatókönyvért is kapott díjat, ami annyira felbosszantotta az utóbbi években ezeket a kategóriákat uraló Reklámőrültek készítőjét, Matt Weinert, hogy hisztirohamában kitépte Cranston kezéből az egyik szobrot, és kirohant vele a teremből.

Nem viselte jól a vereséget a vígjátékok közt tavaly több díjjal is jutalmazott Modern család stábja sem. A legjobb vígjáték-mellékszereplő kategóriában négy fővel, a nők között kettővel jelen levő sorozat sztárjai szájáról tisztán le lehetett olvasni, mint gondolnak a tévéakadémiáról, amikor a legjobb mellékszereplőnő Kristen Wiig lett, a Saturday Night Live című showműsor egyik szereplője, a férfiak között pedig a New Girl című sitcomban szereplő Max Grenfield nyert. Jesse Tyler Ferguson, a Modern család egyik (homoszexuális) szereplője a Twitteren a híresen melegellenes Iránhoz hasonlította Hollywoodot.

A legjobb vígjáték hatalmas meglepetésre a 30 Rock című NBC-komédia lett. Mivel erre nem számítottak maguk a készítők sem, nem volt, aki átvegye a díjat, így izgalmas versenyfutás kezdődött azért, ki vigye el nekik a jelenlevők közül. A Modern család ebben is alulmaradt, a szobrot utoljára az HBO Csajok című sorozatának készítőjének kezében látták. Az este legmeghökkentőbb jelensége Kevin Costner és Tom Berenger párosa volt, akik a Hatfields&McCoys című minisorozatot képviselték a gálán, tetőtől talpig 19. századi hegyi rablónak öltözve. A láthatóan hullarészeg Berenger egy percre nem eset ki a szerepéből, és a minisorozatok legjobb férfi mellékszereplőjének járó szobor átvételekor az első sorig köpte a bagólevet.

A 64. Emmy-gála nagy vesztese az HBO lett, 81 jelölésükből egyet sem váltottak szoborra, ami példátlan a gála történetében. Csalódott volt az amerikai közszolgálati televízió, a PBS is, először is azért, mert képviselőiket be sem akarták engedni a díjátadóra, mondván ilyen adó nincs is az USA-ban, ne szórakozzanak a fénymásolt jegyeikkel, aztán pedig akkor, amikor a legsznobabb tévésorozat díjára is esélyes Downton Abbey egy díjat sem kapott 16 jelöléséből. Az angol import szériát a tévéakadémia egyik bennfentese szerint azért nem díjazták, mert az akadémia tagjai közül senki nem értette, mit mondanak benne a szereplők.

Aztán lehet, hogy mégsem így lesz. De azon nagyon meglepődnénk. Azért ránézünk majd a hétfő hajnali gálára.

Rovatok