Index Vakbarát Hírportál

Európa a globális reklámpiac kerékkötője

2013. augusztus 31., szombat 09:58

A tavalyi évben kezdett magához térni a reklámpiac, amire a londoni olimpia és az amerikai elnökválasztás is jótékony hatást gyakorolt. Idén egyelőre visszaesés tapasztalható, de nem az amerikaiak miatt.

A Digital TV Research szerint 2018-ban 219 milliárd dollárt tehet ki a tévés költés abban az 55 országban, amit a cég megvizsgált. Ez 32 százalékos emelkedés a 2012-es értékhez képest. 2011-ről 2012-re 4,4 százalékkal többet költöttek a cégek a globális reklámpiacon, aminek összértéke már 167 milliárd dollárnál is több. Az idei évre visszaesését jósolnak, azaz az emelkedés mértéke mindössze 2,8 százalékos lehet.

A 2012-es év jó eredményéhez hozzájárult, hogy labdarúgó eb-t és olimpiát is rendeztek az évben, ráadásul az amerikaiak elnököt választottak. Az ilyen események alaposan megdobják a reklámköltéseket - jövőre a foci vb is hasonló, jótékony hatással lehet a piacra, 2016-ban pedig ismét előáll a 2010-es helyzet. A trend azt mutatja, hogy a 2009-es mélypont után 2010 és 2011 az óvatos emelkedés éve volt, 2012 a már említett növekedést hozta, idén pedig kvázi stagnál a reklámpiac, bár bizonyos országokban csökkenést tapasztalhatunk majd.

A pluszt a feltörekvő piacok reklámköltései tehetik hozzá a nagy tortához, a brazil piacon a 2014-es foci vb és a 2016-os riói olimpiai miatt a megszokottnál sokkal magasabb a költés, 2018-ra a szakértők a 2008-as eredmények dupláját prognosztizálják. Az európai helyzet viszont meglehetősen komor, áll a jelentésben. A duplázó brazil piaccal összevetve itt például csak 18 százalékos emelkedést jósolnak 2018-ra, a kelet-európai piacot tekintve pedig csak az orosz áll jól, a többi országban a gazdasági viszonyok miatt a 2018-as költés a 2008-as szintet sem éri el.

Rovatok