Index Vakbarát Hírportál

Lépj félre most akciósan!

2013. november 7., csütörtök 14:34 | aznap frissítve

Egyetlen kereskedelmi tévé sem akarta leadni egy társkereső site reklámját, mivel házasságtörésre buzdít. Lehet akkor most hirdetni a polgári értelemben vett erkölcstelenséget, vagy sem?

A reklámban minden mindig tökéletes: teljes sminkben, üde lehelettel ébred a huszonéves anyuka, és a frissen borotvált férj is csak azért mos fogat, hogy visszamosolyogjon saját magára a tükörből. Vadvirágok illata tölti be a lakást, müzli csörömpöl a tányérban, és a hajnali napfényben csillogó tej lassított felvételen fröccsen a kávés csészébe. De mi van, ha a pasztellszínű, smooth dzsesszel kísért boldogság csak ordas nagy hazugság? És most nem arra gondolunk, hogy mégse négy reggeli joghurt jár három áráért, hanem, hogy már a reklámvilág tökéletes férje is mosolyogva kúr félre? Lehet a megcsalást reklámozni egy aranyér kenőcs hirdetése és az akciós tampon között?

A Viszony.hu éppen ugyanolyan párkereső site, mint a többi, sőt tulajdonképpen a Magyarországon népszerű Habostorta egyik mutációja csupán: a szerelmes stockfotók helyett itt inkább fülledt erotikával akarták megfesteni a pixeleket, sötétlilába hajlik a dizájn, mintha csak egy külvárosi night clubban járnánk. Mert a Viszony.hu, mint ahogy arra a neve is utal, házasemberek ismerkedési oldala. A célcsoport az unatkozó kismamák és a kalandra vágyó, munkában meggyötört férjek, és mindazok, akiknek ez a két réteg a fétise. Az oldal többek közt azokra hajt, akik a helyi szvingerklubba is leugranának, de kicsit riasztja őket, hogy a szomszéd is feltűnhet, ahogy unott fejjel, strandpapucsban morzsinkál.

Viszony.hu - Az élet túl rövid, hogy ne lépj félre

Hiába akarná azonban a Viszony.hu meghódítani a 25 ezer válás országát, ha a site első reklámkampányát visszadobták a televíziós csatornák. Mondván ez erkölcstelen, és fúj. Az Indexhez eljuttatott levelek szerint a site médiafoglalásait intéző médiaügynökségek minden egyes tévécsatornától elutasító választ kaptak a Tv2-n át az RTL Klubon keresztül a tematikus sportcsatornákig. A hivatalos válaszok szerint a reklámszpottal jogi-, általános értékrend- és szemléletbeli problémák is voltak, és az üzenettel a csatornák semmilyen szinten nem szeretnének azonosulni. Az üzenet pedig egyértelmű: Az élet túl rövid, hogy ne lépj félre.

“Volt olyan csatorna, ahol egyszerűen irreálisan magas árat mondtak, de a legtöbb helyen azért megmondták, hogy ők ebből nem kérnek. A legtöbben arra hivatkoztak, hogy családi csatornaként egyszerűen nem illik az imidzsükbe egy ilyen reklám” - mondta el az Indexnek Weiler Péter, a Habostorta ügyvezető igazgatója.

A csatornák a hatályos szabályozás szerint elutasíthatnak egy reklámot, még csak indokolniuk sem kell: a reklám befogadása üzleti kapcsolat, és mindenki azzal üzletel, akivel csak akar. A Viszony.hu ügye azonban nem ért ilyen egyszerűen véget, mert a tizenöt másodperces, csak a neten keringő szpot ellen panaszt emeltek az Önszabályozó Reklámszövetségnél, és több tévécsatorna is állásfoglalást kért a szakmai szervezettől.

Viszony.hu

“Két kérdés van: hogy lehet-e reklámozni egy olyan szolgáltatást, amely házas emberek hűtlenségéhez nyújt segítséget, és, hogy az adott reklám sérti a hatályos szabályozást” - magyarázta a problémát Dr. Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára. Fazekas szerint az első kérdésre egyértelmű a válasz: ma társkereső oldal nem sérti meg a hatályos magyar jogszabályokat, hiszen a hűtlenség nem büntetőjogi kategória, és a reklámtörvény sem mond semmit az egyes vélemények szerint erkölcstelen dolgok reklámozásáról, így a Viszony.hu-t, és a hozzá hasonló szolgáltatások igenis lehet hirdetni, akár a televízióban is.

Az viszont más kérdés, hogy a reklámetikai kódex értelmében minden reklámnak figyelembe kell vennie a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit, valamint a közízlést.

“Nem szerencsés, ha a reklám arra buzdít, hogy hágjuk át az erkölcsi normákat, vagyis a kérdéses reklámban leginkább a fősorral, a Viszony-hu szlogenével vannak gondok” - véli Fazekas, aki szerint a reklámetikai kódexbe ütközik annak sulykolása, hogy nem is teljes az ember élete, ha nem lép félre a házasságban.

Az Önszabályozó Reklámtestület döntése alapján át is vágták végül a reklámot, vagy inkább megcsonkították, kikerült belőle a szlogen, meg a férj és a feleség, aki nem egymás férje is felesége. Maradt viszont két kéz, meg a suttogó női hang, aki általában emelt díjas szextelefonszámok, meg síkosítók reklámjaiban szokott főállásban suttogni. A Tv2 már sugározza is a reklámot, vagyis végül is a szerelem, vagyis inkább a szex ismét győzedelmeskedett.

Máshol leadják

Hasonló szolgáltatást egyébként már reklámoztak Európában, és mindenhol nagy botrányt váltottak ki a hirdetések, de végül sehol nem kellett módosítani, vagy eltávolítani a reklámokat. Mondjuk sehol nem mondták, hogy lépj félre, de most már tényleg nagyon és akciósan. Spanyolországban például Clintonnal és Tiger Woods-szal adtak el egy hasonló site-ot, mondván az a közös a két fickóban, hogy nagyon lebuktak, mert fogalmuk sem volt, hogy lehet ezt diszkréten a neten, csak hűtlenkedtek fogalom nélkül, bele a világba.

Rovatok