Aláírta Áder János köztársasági elnök a reklámadóról szóló törvényt, amelyet az előző héten szerdán fogadott el az Országgyűlés, derül ki az Országgyűlés honlapjáról. A törvény, amely már 2014-re is megállapít adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba.
Az Országgyűlés az előző héten fogadta el a jogszabályr, amelynek értelmében a reklámokból származó árbevétel, valamint a saját célú reklámok költsége után adót kell fizetnie a jövőben
A jogszabályt a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén.
Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádióban a döntést így indokolta:
a reklámszakma sem maradhat ki a méltányos közteherviselés elvének érvényesítéséből. Nem gazdasági kényszer van, hanem igazság van.
A jogszabály különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját: félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd forint felett azonban már 40 százalékos adót kell fizetni. Az adóból kevesebb mint 10 milliárdot vár a költségvetés.
Az új adó az RTL Klubot, illetve a csatornát működtető Magyar RTL Televízió Zrt.-t érinti a legsúlyosabban (erről ebben az elemzésünkben olvashat bővebben). Éppen ezért az RTL Klub pénteken levélben fordult Áder János köztársasági elnökhöz, azt kérve az államfőtől: ne írja alá a reklámadóról szóló törvényt, mert az
sérti közösen vallott európai értékeinket, így elsősorban a sajtószabadságot és a versenysemlegességet.
Andreas Rudas, az RTL Csoport elnöke korábban azt nyilatkozta reklámadóval kapcsolatban, hogy a csatorna felveszi harcot és nem vonul ki Magyarországról. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója egyébként május közepén arról beszélt a Kreatívnak, hogy nem kizárt, hogy politikai nyomás nehezedik egyes médiaügynökségekre, hogy ne az RTL Klubnál költsék el a pénzüket, hanem inkább a most már kormánybarát Tv2-nél.
Június elején a Magyar Reklámszövetség tiltakozó kampányt szervezett a reklámadó bevezetése ellen. A felhíváshoz csatlakozott:
A televíziós csatornák elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezték ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat.