A Miniszterelnökséget vezető miniszter az ATV Szabad szemmel című műsorában végre konkrét magyarázatot adott a reklámadó bevezetésének szükségességére: szerinte ugyanis az RTL Klub évek óta nem fizet rendesen adót Magyarországon, így meg kellett rendszabályozni őket. A műsorvezető Mészáros Antónia kérdésére, miszerint a reklámadónak van-e köze a mára már nyilvánvaló Orbán–Simicska-háborúhoz, Lázár ezt válaszolta (az adás ide kattintva tekinthető meg):
„Szerintem azzal függ össze, hogy az RTL Klub évek óta nem fizet tisztességesen adót Magyarországon. Ezzel az egy dologgal függ össze. Az mindenképpen beszédes, hogy (az RTL Klub) adóoptimalizálást hajtott végre, az én véleményem szerint nem föltétlenül törvényesen és semmiképpen sem etikusan. És nagyon sok pénzt keresett és vitt ki az országból. Az RTL Klub bizonyíthatóan nagyon sok pénzt keresett az elmúlt években.”
Innentől kezdve megdől minden eddigi kifogás, L. Simon Lászlótól hallott lózung és mellébeszélés, a reklámadót nyilvánvalóan és egyértelműen az RTL Klubra szabták és méretezték, mivel a kormány meg van arról győződve, hogy túl sok pénzt kerestek, ami után keveset fizettek (és azt is tisztességtelenül, ugye). A Kreatív.hu szerint viszont az, hogy az RTL Klub adót optimalizált volna, nem állja meg a helyét, és az is véleményes, hogy a kereskedelmi televízió sokat keresett volna.
A reklámból származó árbevétel alapján éves árbevételük például 2009 és 2013 között közel hatmilliárd forinttal csökkent. A cég 2009 és 2013 közötti, árbevétel-arányos nyeresége 0,9 és 12 százalék között mozgott – ez a globális piacon is csak optimálisnak számít, de semmiképpen nem kiemelkedőnek. Az RTL Klub álláspontja ebben a kérdésben nyár óta nem változott:
Az elmúlt évben az RTL Magyarország 8,9 milliárd forintot fizetett be az államkasszába különböző adók, járulékok, műsorszolgáltatási díj és más jogcímeken.