Josh Sapan annak a tévének a vezérigazgatója, aminek a The Walking Deadet, a Breaking Badet vagy a Better Call Sault köszönhetjük. Az iparág egyik nagyágyúja, aki egy átlagos filmcsatornából a legnézettebb sorozatot gyártó kábeltévés nagyhatalommá tette az AMC-t. A csatorna tavaly óta Magyarországon is elérhető, és végre méltó bánásmódban részesítik a mostoha magyar címmel megvert Breaking Badet: csütörtök esténként szépen sorban leadják mind a 62 részt. Exkluzív interjú.
A tévé szenvedély, vagy csak egy munka?
Inkább szenvedély, mint egy sima munka. Egész életemben a filmmel, a tévével akartam foglalkozni, ez az egyetemen indult el bennem, a filmklubokkal, ahol a Marx-testvérek és Claude Lelouch filmjeit néztük. Később elolvastam egy könyvet, a The Wired Nation címűt (kb. A bedrótozott társadalom) ami az eljövendő kábeltelevíziózásról szólt, és az azon majd elérhető tartalmak változatosságáról. Ez még az a korszak volt, a nyolcvanas évek eleje, amikor a kábeltévézéstől még csak szó volt, de a megvalósítás még nem történt meg. Jó ötletnek tűnt.
Mikor és miért döntött úgy, hogy az AMC-nek egy sima mozicsatornából tartalomgyártóvá kell előlépnie?
Már jóval korábban, úgy 25 évvel ezelőtt is azon az állásponton voltam, hogy az egyetlen járható út a siker felé az eredeti, saját tartalom előállítása, mert tisztán látszott, hogy a filmek előbb-utóbb mindenhová elérnek, csak ilyen tartalommal nem lehet majd kitűnni a tömegből. Akkoriban viszont nem volt olyan terjesztői hálózatunk, ami egy ilyen mértékű befektetést igazolt volna. Aztán kb. tíz évvel ezelőtt jutottunk el oda, hogy szinte a teljes USA-t lefedtük, majd’ minden háztartásban ott voltunk, és ez megteremtette a lehetőséget arra, hogy a saját gyártással is foglalkozzunk. Ne értsen félre, a filmek akkor is nagyon erős kontentnek számítottak és ez a mai napig így van. Éppen ezért akartunk olyan saját gyártású programokkal foglalkozni, amik a filmekhez hasonlóan magas színvonalúak, és a nézők számára érdekesek, amiket nem akarnak majd kihagyni. Nyomot akartunk hagyni az amerikai kábelpiacon. Ez állt a döntés hátterében, ami egyrészt logikus, másrészt üzleti szempontból is helytálló és indokolható volt.
Üzletileg is megérte? A sorozatgyártás nem olcsó mulatság.
Nem bizony, sőt, rettentő drága vállalkozás. Amibe viszont belevágtunk, az jól sült el, és jóval meghaladta a várakozásainkat. Amikor úgy döntöttünk, hogy sorozatgyártással fogunk foglalkozni, olyan projekteket kerestünk, melyek beillettek az AMC profiljába, és őszintén szólva, jóval kevesebb nézővel számoltunk, mint amennyit végül sikerült elérnünk, ami pedig magával hozta a reklámozók érdeklődését - hirtelen az AMC igen kívánatos és népszerű csatorna lett a kábelpiacon. Szóval megérte, nagyon is.
Ha már a reklámozókat említette, mit szólnak a zombis, néhol véres, ijesztő The Walking Deadhez? Hiszen gyermekeket is gyilkolnak benne - ez pedig elriaszthatja a legtöbbet.
Érdekes kérdés ez. A reklámozókat a minőség és a nézettség érdekli. Aki nézi a sorozatot, tudja, hogy a gyilkosságok nem azért kerülnek képernyőre, hogy sokkoljunk vele, vagy hogy fröcsögjön a vér céltalanul. A lényeg a történet, a túlélés sztorija. Inkább Legyek ura, mint egy sima zombihorror, a dráma a fontos, az szögezi a nézőt a képernyő elé, nem a szándékosan eltúlzott, túlfényelt erőszak, amiről üvölt, hogy nem valódi. A The Walking Dead nem ijesztgetni akar, hanem lekötni, bevonni a sztoriba. Amikor pedig nem zombik, hanem emberek halnak meg a sorozatban, az általában kevésbé szörnyű, inkább szívszorító.
Számítottak arra, hogy a The Walking Dead ekkora siker lesz? Ötmillió nézővel kezdtek, most 17 milliónál tartanak.
Dehogyis. Egy igazi tévés esemény, majd egy mindenhová eljutó jelenség lett belőle, ami a 18-49-es korcsoportban, azaz a kereskedelmileg fontos korosztályban jelenleg a legnépszerűbb sorozatnak számít. Ez teljesen valószínűtlen egyébként, ilyen nem szokott kábelsorozatokkal történni.
Mi lehet az oka? Mert ugye ha megvan a nyerő recept, akkor innentől csak alkalmazni kell, és dől a pénz.
Ebben igaza van, és a Fear The Walking Dead című testvérsorozat idén nyáron megmutathatja, hogy lehet-e ezt a receptet alkalmazni, illetve, hogy van-e ilyen recept. Újabb sorozatokat is fejlesztünk, pl. az Into the Badlands címűt, aminek a pilotforgatókönyve lenyűgözően jó lett, aztán a Preacher című sorozatot, aminek ismét csak egy képregény az alapja. Ebben személyesen az izgat a legjobban, hogy a főszereplőről nem lehet eldönteni, hogy valójában jó vagy rossz ember-e. Kétségek között hagyott, és ez a lényeg benne.
Az AMC-től mostantól azt várják a nézők, hogy fenntartsák az eddigi magas színvonalat, és ezek az elvárások, a Breaking Bad, a Mad Men, a The Walking Dead vagy éppen a Better Call Saul miatt meglehetősen magasak. Sikerül majd átvinni a magasságot?
Nem minden sorozatunk lett olyan sikeres, akár kereskedelmi, akár kritikai vagy nézői szinten, mint amiket említett. A Rubicon például egyik személyes kedvencem volt, és ugyan üzleti szempontból érthető volt, hogy egy évad után levettük a műsorról, de nagyon sajnáltam, hogy nem tudom meg, mi történik a karakterekkel. A nézők mára nagyon kiművelték magukat a tévéből, és tudatosan keresik a minőségi tartalmakat - az új technológiák pedig elősegítik, hogy meg is találják. Az én véleményem az, hogy ha a minőség stimmel, ha megvan az a plusz, amitől egy sorozat AMC-sorozat lesz, akkor elégedettek lehetünk, mert biztos megtalálja a közönségét. Van olyan sorozatunk, ami kereskedelmi szempontból nem túl jó, de a történet, a karakterek kivételesek, és az alkotók szándéka az, hogy a lehető legjobbat, legtöbbet hozzák ki magukból. Ott van például a Turn, az amerikai függetlenségi háborúról szóló sorozatunk, aminek az első évada nem volt nagy siker, de a sorozat maga csodálatosan jó, és a történelmet kedvelőknek fontos. A második évadtól szerintem már nemcsak az amerikaiakat fogja érdekelni, és a világpiacon is jól teljesíthet.
A Breaking Bad elég nehezen jutott el a sorozatberendelésig. Mit látott benne az AMC, amit más nem?
A Breaking Bead premisszája tipikusan olyan, ami elriaszthatja a hirdetőket. A főszereplő egy gimnáziumi kémiatanár, aki nagybani drogtermelő lesz, és úgy hullanak az emberek mellette, mint a legyek. Erőszakos történet, és maga az alapfelállás sem könnyen eladható. Vagy hitt az ember abban, hogy a nézőket érdekelni fogja Walter White átváltozása, és abban az egyedi megközelítésben, képi világban, amivel az alkotók megközelítették a történetet, vagy nem. Mi hittünk benne.
Érdekes, hogy a nézők az első két évadban még nem találtak rá, és csak a harmadiktól lett kötelező program számukra.
A Breaking Bad számomra olyan, mint egy nagyregény. Egy ezer oldalas, komoly mű sem a csúcsponton kezdődik, építkeznie kell, az olvasónak meg kell ismernie és meg kell szeretnie a karaktereket, ez így működik. És mire elérünk a 150 oldalra, már nem akarjuk letenni. Én így értelmezem ezt a jelenséget, kellett pár epizód ahhoz, hogy a nézők eldönthessék, érdekli-e őket Walter White kalandja vagy sem. A Breaking Bad karakterépítéssel foglalkozott, és lassan vonzotta be a nézőket, a The Walking Dead viszont berobbant a köztudatba. Nincs két egyforma sorozat.
Miért fektettek be ilyen sokat az európai piacba? Ha jól tudom, egymilliárd dollárnál is többet fizettek a Chello Mediáért.
Nagyon biztos befektetésnek tekintjük, és az eddigi eredmények minket igazolnak, a számok meghaladják a várakozásainkat. Két dolog állt a döntés mögött. Szükségünk volt egy olyan platformra, ahol be tudjuk mutatni a sorozatainkat az USA-n kívül - Magyarországon például az MGM Channelt neveztük át AMC-re. Ezen kívül szerettünk volna olyan csatornaportfóliókat venni, és erre megint csak Magyarország egy jó példa, melyekben erős helyi adók vannak, amelyekben viszont megvan a lehetőség arra, hogy globálisakká váljanak - ilyen a Spektrum. A csomag többi része is fontos, a gyerekcsatornák vagy a sportadó is nagyon erős a helyi piacon, és ez is számított az akvizíciónál. A helyi erősségeket - ez a Chello - házasítottuk össze a globális branddel - az az AMC.
Milyen elvárásaik vannak a magyar AMC-vel szemben? Vannak konkrét számok?
Azt szeretnénk elérni, hogy egyre többen megismerjék, hogy tudjanak arról, hogy van egy ilyen adó, amin olyan tartalmat láthatnak, amit másutt nem. Nagyobb ismertséget és népszerűséget akarunk a sorozatainknak, azt, hogy lendületbe jöjjenek, és a sajtó és a nézők is szeressék az AMC-t.
Faramuci helyzet, de a legjobb sorozataikat nem az AMC vetíti. Ez nem hátrány?
Az, de ezzel nem lehet mit kezdeni. Amikor a Mad Men, a Breaking Bad vagy a The Walking Dead nemzetközi jogait értékesítettük, még nem volt AMC Magyarországon. A Breaking Bad viszont visszatér az AMC-re, előröl levetítjük az egész sorozatot, a Fear The Walking Dead viszont már csak az AMC-n lesz látható a magyar piacon. A Mad Ment a Lionsgate gyártja, ők értékesítették a külföldi jogokat, abba nem volt beleszólásunk. De ez már történelem, ugye. Mi is veszünk át másoktól sorozatokat, pl. a Fargót, amit itt az AMC mutatott be. Azt reméljük, hogy később, ha a gazdasági helyzet lehetővé teszi, a saját sorozataink legtöbbjét mi mutathassuk be. Tovább akarjuk erősíteni a helyi gyártást is, a Brutális-sorozat például engem már a címével megvett, hiszen eladható, figyelemfelkeltő cím. És a tartalom is jó, a természettudományok ilyen megközelítése mindig is tetszett nekem.
Lesz még helyi gyártásuk?
Szerintem igen, de erről a magyar kollégáim többet tudnának mesélni, ez az ő asztaluk.
Mit gondol a Netflixről? Tényleg ez lenne a tévézés jövője?
A Netflix továbbra is egy előfizetéses videószolgáltatás. Ez a pontos besorolása. A terjesztési modelljük, az, hogy a tartalmat az interneten át szolgáltatják, érdekessé teszi őket. Eddig bejött nekik, és nagyon sikeresek. Biztos vagyok abban, hogy az ilyen előfizetéses szolgáltatások még sokáig jelen lesznek a piacon. Vannak jó sorozataik, nem mind az persze, de ez természetes. Jó kapcsolatban vagyunk velük, és szerintem érdekes színt képviselnek a palettán. A most fennálló helyzetet a technológiai fejlődés a feje tetejére fogja állítani. A kábelpenetráció jelen állapotában lehetővé teszi, hogy a néző rengeteg olyan tartalmat megkaphasson a különböző on demand szolgáltatókon keresztül, amikről évekkel ezelőtt álmodni sem mert. A Netflix éppen ezért komoly konkurenciát fog kapni az elkövetkezendő években, és ezek a szolgáltatások le fognak csípni az előfizetői bázisukból.
A legfontosabb pedig a kiváló tartalom, ami, ha tényleg elsőrangú, a nézőket egy-egy szolgáltató mellé állíthatja. Az AMC számára nincs értelme leszakadni a kábelről, hiszen az egész USA-ban elérhetők vagyunk, abban a csomagban kínálnak minket, amire a legtöbben fizetnek elő. A Netflix-modell egyelőre nagyon sikeres, hiszen míg egy átlagos, amerikai kábelelőfizetés 100 dollárba kerül, a a Netflixet nyolcért meg lehet kapni. Európában, ahol egy átlagos kábelcsomag húsz dollár, a nyolc dollár már nem is annyira alacsony ár tulajdonképpen egy csatornáért. Ahány ország, annyiféle kihívás.
Van olyan sorozat, amit szívesen látna az AMC-n?
Ó, hogyne nem is egy. A Férjem védelmében egy csodálatos dráma, az írói elképesztő munkát végeznek. A Modern családnak és a Brooklyn 99-nak nagy rajongója vagyok, de nagyra tartom az Amazon Transparent című sorozatát, és persze én is nagyon szeretem a House of Cardsot, a Homelandet, és a The Affairt, ami teljesen más, mint a többi dráma, és valami újat hozott a palettára. Nagyon jó az alapötlet, és zseniális a megvalósítás. A briteknek is van rengeteg jó sorozata, a Luther, az Orphan Black vagy a Dr. Who.