Az Eurovíziós Dalfesztivál a kontinens egyik legnézettebb nemzetközi eseménye, ennek köszönhetően a szervezés olyan profizmust igényel, ami mifelénk ritkaságnak számít. A pénteki főpróba alatt az MTVA két munkatársával, az eseményen delegációvezetői feladatot ellátó Püspök Szilviával, illetve Mudri-Molnár Simon a magyar delegáció sajtófőnökével beszélgettünk az esemény hátteréről, a delegációk összetételéről és arról, hogy idén miért nem fütyülték ki az oroszokat.
Püspök Szilva évek óta a magyar delegáció vezetője az Eurovízión, ez már nyolcadik alkalom, hogy ilyen minőségben segíti a magyar indulókat. Minden induló ország küld delegációt, aminek akár több tucat tagja is lehet.
Így voltaképpen az Indexszel és a Velvettel mi is a delegáció része vagyunk. A legfurcsább azonban, hogy vannak „hivatásos” rajongók, akik a delegáció részeként érkeznek a helyszínre, és semmi más dolguk nincs, mint szurkolni a magyar indulónak.
A rajongók alapvetően a sajtóközpontnak csak egy kijelölt helyén lehetnének, de idén ezt egy kicsit lazábbra vették
- mondja Püspök Szilvia, aki azt is hozzáteszi, hogy korábban csak egy elkerített részen lehetettek a delegációs rajongók, ami egy kicsit megalázó volt. De még így is szívesebben jönnek inkább szurkolni a sajtóközponthoz, mert itt több eséllyel találkozhatnak a kedvenceikkel.
Innen bentről sokszor úgy tűnik, hogy a zászlóba csavart, kifestett szurkolók, amolyan koreai-japán vébé módon direkt lettek kivezényelve minden csapathoz. Csemer Boglárka sem számít még akkora névnek a magyar popzenében, hogy tucatjával követnék a rajongók akár külföldre. Egyáltalán nem lett igazam.
Hatalmas igény van rá, szó sincs mesterségesen kreált rajongókról. Még ennél is többen lennének, ha nem szabnák meg a delegáció tagjainak számát.
- ezt Mudri-Molnár Simon mondja, majd Püspök Szilvia még annyit közbevág, hogy az Eurovíziónak rengeteg hardcore rajongója van, akik a világ végére is elmennek a műsorért. Ezt annyira kell szó szerint venni, hogy a köztévé A Dal műsorába is egyre többen jönnek külföldről megnézni az új felhozatalt.
A Dal egyébként fontos szerepet játszik abban, hogy Magyarország az utóbbi pár évben egyre jobban szerepel. Mudri-Molnár szerint jót tesz a minőségnek, hogy van egy előválogató az Eurovízióra, aminek köszönhetően a nézők jobban maguknak érzik a produkciót. Ezt az is alátámasztja, hogy azok az országok általában rosszabbul szerepelnek, ahol a kiválasztás nem nézők szeme láttára történik.
Püspök hozzáteszi még, hogy ezek a műsorok abban is segítenek, hogy az Eurovízió hardcore rajongói már két hónappal a nagy verseny előtt megismerik az adott ország indulóját. Ráadásul Magyarországról az utóbbi időszakban olyan kép alakult ki az Eurovízión, hogy igényes, de nem szokványos, nem tipikuson eurovíziós dalt küldenek ki a versenyre.
A dalversenyes szavazásoknál rendre előkerül, hogy sokszor a politika dönt a produkció helyett, pedig alapvetően a zenében nem is engedik a túlzott politikai állásfoglalást. Ezért is volt annyira meglepő, hogy a 2014-es versenyen a nézők egyszerűen kifütyülték az oroszokat a krími megszállás és az ukrán háború miatt.
A koppenhágai dalfesztiválon történtek miatt idén minden versenyen elmondják, hogy ez egy toleráns műsor, és megkérik az embereket, hogy ne fütyüljék ki a fellépőket semmilyen esetben sem.
De ezen kívül nyoma sincs a környéken a politikának, a magyar kontingens sem érzékelt semmi hasonlót, kisebb országként ugyanolyan egyenlőként kezelik őket, mint mindenki mást a versenyen.
Abban mindketten egyetértenek, hogy Magyarország alkalmas lenne egy ilyen esemény megszervezésére, ráadásul az egész műsort lebonyolító EBU technológiával és emberekkel is segíti az országokat. Viszont a nagy dőzsölés és monumentális körítés ideje már lejárt, legalábbis Püspök szerint a sokadik skandináv rendezések után már nem lett divat a rongyrázás.
A svédek Malmöben már inkább arra figyeltek, hogy ne az ott szurkoló embereknek csináljanak felejthetetlen show-t, hanem inkább egy profi stúdiót, ahol a világ leglátványosabb zenés műsorát rakják össze a tévénézőknek. Egyszerűen eljutottak arra a pontra, hogy már nem tudták überelni az eddigieket, ezért stílust váltották. Tőlük jön például a környezettudatos kampány is, ami itt Bécsben is már jelen van. Ezt a tévés hozzáállást egyébként később a dánok és most az osztrákok is átvették.
Emellett a biztonsági készültség is magas, hiszen a terroristák számára az Eurovízió tökéletes célpont. Három éve Azerbajdzsánban negyven embert tartoztattak le, akik több terrortámadásra készültek az esemény ellen. Püspök szerint némelyik döntő napján lehetett érezni, hogy van valami a levegőben, és ilyenkor látványosan szigorítottak a biztonságon. A bécsi Stadthallében konkrétan repülőteres beengedés történik, egy dobozos kólát nem lehet bevinni, de még a Velvet stábjától is elvették a vezeték nélküli mikrofont.
Abban is közös nevezőre jutottak, hogy nagyon sok gyenge dal jutott be a szombat esti döntőbe (amit az Indexen élőben követhet), és hogy Boggie dala bejuthat a legjobb tízbe. Egyébként is látványosan jól fogadják a magyar számot, a pénteki főpróbán pár kiemelkedően népszerű előadó után őt is komoly vastapsot kapott. Ugyan Boggie nem tartozik a verseny legfelkapottabb előadói közé, azt azért érezni, hogy növekszik az érdeklődés.
A holland tévé például külön anyagot forgatott Bori Sára Hélénéről, arról a holland-magyar nőről, aki a magyar szám dalszövegét írta. A Wars For Nothing békepárti tematikája egyébként is különleges, rajtunk kívül csak a románok akarnak mindenképpen valamiféle üzenetet továbbítani a világ felé. Végül Püspök Szilvia emlékeztet, hogy
Tavaly is volt üzenete Kállay-Saunders András dalának, és láthatjuk milyen helyen végzett.