Hiába csüngünk sokat az okoskészülékeinken, még mindig rengeteget tévézünk – derült ki a Viacom felméréséből, ami közel húsz ország több mint tízezer tagjának tévézési szokásait vizsgálta. A médiacég arra volt kíváncsi, hogy milyen jövő vár a tévézésre, és hogyan tudnák megszólaltatni a fiatalokat, ezért 18 ország, köztük hazánk, 6 és 34 év közötti médiafogyasztóit faggatta a tévézési szokásaikról.
A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy bár manapság már nemcsak otthon fogyaszthatjuk a különböző tartalmakat, a lineáris (valós idejű) tévézés még 2015-ben is meghatározó szerepet tölt be szerte a világon. A hagyományos tévézés minden korosztálynál élen jár, például a 25 és 34 életév köztiek 70 százaléka fogyasztotta a hagyományos tévéműsorokat a megkérdezés előtti 24 órában. A fiatalok körében a második legnépszerűbb platform a VOD, azaz a videótár-szolgáltatás, amit a YouTube, valamint a csatornák honlapja, illetve applikációja követ.
A műsorokkal ráadásul elégedettek is a nézők: a csehek 70 százaléka, valamint a románok 72 százaléka mondta, hogy a tévé éppoly jó mint régen – vagy talán még jobb is, mint valaha. Globálisan a megkérdezettek többsége szerint annyi jó tévéműsor van, hogy már nem is tudják nyomon követni minden kedvencüket. Mi, magyarok azonban nem vagyunk ennyire pozitívak, nálunk az elégedettségi arány csupán 59 százalék.
A tévézés szerepe egyébként nem sokat változott, még mindig szeretjük megbeszélni a képernyőn látottakat. A fiatalok 72 százaléka véli úgy, hogy a klasszikus tévéműsorok a napi társalgások állandó elemei – erről a magyarok 64 százaléka vélekedett hasonlóan.
A Viacom kutatói azt is tudni szerették volna, hogy a vizsgált háztartásokban hány olyan eszköz van, amelyekkel tévés tartalmakat lehet nézni. Míg Nyugat-Európában ez a szám átlagosan 6 körül mozog, addig keletebbre ez valamivel alacsonyabb: Csehországban 4,5, Magyarországon 4,4, Romániában pedig 4,2 az eszközök száma.
A kutatás másik fontos eredménye, hogy bár a lineáris tévézés továbbra is meghatározó, az igények azért változnak. A fiatalok például már egyáltalán nem szeretnek a fix tévéműsorokhoz igazodni, akkor szeretnének tartalmakat fogyasztani, amikor épp kedvük és idejük van. Ez magyarázhatja a torrentoldalak népszerűségét is, ami nálunk kiugróan magas: míg globálisan 47 százalék vallotta be, hogy szokott így filmeket és videókat letölteni, addig Magyarországon – a felmérés alapján – a fiatalok több mint 70 százaléka torrentezik rendszeresen.