Index Vakbarát Hírportál

120 milliót költött a közmédia arra, amit akár ingyen is megkaphatott volna

2016. március 24., csütörtök 13:01

120 millió forintért vásárolt 110 weboldalt és domaint a közmédia egyik cége, az Új Média és Teletext Kft. 2014 májusában, miközben hasonló domainekhez ingyen vagy néhány százezer forintból is hozzájuthatott volna, derül ki a Direkt36 cikkéből. Ezeket az egykori fideszes politikus, Várhegyi Attila családjának cége, a Magyar Híradó Kft. adta el, ami az üzlettel megtizenhétszerezte(!) az egy évvel korábbi eredményét.

A Magyar Híradót még 2012-ben alapította egy Veres Zoltán nevű férfi a Myself Consulting nevű céggel, amelynek ügyvezetője Várhegyi Attila, tulajdonosai pedig Várhegyi gyerekei és felesége. Eredményük az alapítás évében alig haladta meg a 2,8 millió forintot, a Myself Consulting azonban 2014 elején kizárólagos tulajdonossá vált a Magyar Híradó Kft.-ben, és rövidesen megkötötték a szerződést, aminek köszönhetően bevételeik jócskán megugrottak.

A szerződés megkötésekor Nobilis Márton képviselte a Várhegyihez köthető Magyar Híradó Kft-t, azóta viszont már ő lett az Új Média és Teletext ügyvezetője. Sem ő, sem Várhegyi Attila nem kívánt válaszolni a Direkt36 kérdéseire – ahogy Szabó Eszter sem, aki az Új Média ügyvezetője volt, amikor az üzlet megvalósult. A domaineken kívül egyébként az oldalak szerkesztőségi rendszerét és az ahhoz tartozó adminisztrációs felületet is megvásárolták, bár az Új Média nem árulta el, hogy a 120 milliós ár mekkora részét képezték a domain nevek.

Az Új Média az oldalakat helyi híradókként emlegeti (szinte minden nagyobb magyar városra jut egy), bár helyi híreket csak elvétve találni rajtuk. Az oldalak neve (városnév + hirado.hu) és tartalma is hasonló: zömében az ingyen hozzáférhető MTI-híreket, valamint a hirado.hu cikkeit veszik át. A cég a hasonló tartalmakat azzal magyarázta, hogy az elmúlt két év az "alapos piackutatásnak és a felhasználói igények felmérésének az időszaka volt".

Ennek az alapos piackutatásnak azonban nem része az oldalak látogatottságának mérése, az Új Médiának költséghatékonysági okokból nincs erre lehetősége, írják ők, ezért nem közöltek erre vonatkozó adatokat a Direkt36-tal. Az Index viszont saját forrásától úgy értesült, hogy az oldalakat alig olvassák.

"Ha nem egy másik cégtől veszi meg az állami cég a már foglalt domaineket, hanem inkább maga regisztrál még szabad, hasonló neveket, akkor pár százezer forintért hozzájutott volna a 110 internetes címhez. (...) Ha az Új Média például úgy döntött volna, hogy a debrecenhirado.hu oldal helyett debrecenihirado.hu néven indítja el helyi hírszolgáltatását, akkor kevesebb mint egymillióból megúszta volna a 110 domain regisztrációját" – írja a Direkt36. És még ennél is olcsóbb lett volna, ha a hirado.hu-hoz aldomaineket rendelnek, így:

nagykanizsa.hirado.hu

Ez a legtöbb szolgáltatónál ingyenes.

A kommunikációs szolgáltatások piaca egyébként több okból is kedvez a lopásoknak és a haveri kapitalizmusnak. Erről egy korábbi cikkünkben így írtunk: "A kommunikációs szolgáltatások árai nagyon nehezen összehasonlíthatók, mert sokfélék lehetnek, így nehéz megmondani, hogy valamit túl drágán vettek-e. De néha még azt is, hogy egyáltalán történt-e bármi érdemi munka az adott pénzért. Másrészt a piac szerkezete is segít, kevés vevő van – köztük is a legnagyobb az állam nálunk –, és az eladói oldal is elég koncentrált, több nagy szereplő van". 

Rovatok