Elmentünk a Big Picture nevű médiakonferenciára, mert mazochisták vagyunk. Új műsorokat nem nagyon jelentettek be a tévék, de a saját vállukat előszeretettel veregették.
Egy össznépi tévés-médiás konferencia leginkább annak emeli meg a vérnyomását, akit érdekelnek az invesztíciós prognózishoz hasonló buzzwordök és szereti hallgatni, ahogy a tévék és a két nagy reklámügynökség (pontosabban tévés sales house) a saját vállát veregeti. Aki volt már bármilyen konferencián, az azt is tudja, hogy a büdös életbe' nem volt még olyan, ami időben elkezdődött, kilencre nem kell odamenni, mert csak álldogálsz majd bután - és pont ennek az öngerjesztő folyamatnak köszönhetően álldogált a főleg szakmai közönség mégis időben érkező része tanácstalanul vagy félórát az Akvárium klub előterében.
A Big Picture 2016-ot a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete szervezte idén is, és az a célja, hogy a tévék és a két legnagyobb reklámügynökség, az R-Time és az Atmedia nagy nyilvánosság előtt veregethesse a vállát a tavaly óta elért sikerek miatt. Ettől egy kicsit olyan hangulata van az egésznek, mintha egy MLM-dzsemborin ülne az ember, és a színpadon egy Fekete Gyémánt-szintű értékesítő csapna a levegőbe elégedetten, megcsináltuk, két százalékot emelkedett a bítúszí értékesítés, fuckyeah.
Jó, ki lehet hámozni a lényeget a bullshitgenerátorral írt, és a hátsó sorokból egyáltalán nem látható prezentációk szöveghalmazából, de nagyon észnél kell lenni, mert a médiás szakszavak tengerében hamarabb elvész az ember, mint a Star Academy emléke a TV2 folyosóin. Az egész napos program (9-16 között egy órás ebédszünettel folyamatosan zajlottak az előadások) lényege alapvetően a következő volt:
Az első előadó egy angol nő volt, Zoe Harkness, a ThinkBox UK-től, aki a tévés piac angol helyzetéről számolt be, és nagyjából annyit mondott, hogy nem kell beszarni, a tévézésre fordított idő nemhogy csökken, hanem nő, mert a nézőnek kell a közösségi élmény (Lajoskám, és mi van már azzal a Mágenheim Julcsival?) és mert leginkább a tévét tartják a legmegbízhatóbb médiumnak – erre az volt a magyarázat, hogy
olyan sokan látják, hogy úgysem mernek hazudni.
Ez persze a Tények országában kicsit más értelmezést kap, de hát mi nem. Harkness is kiemelte azt, amit később Karácsony László, az Atmedia stratégiai és marketing igazgatója: a tévében azért érdemes költeni, mert a penetrációja még mindig a legnagyobb (4 millió tévés háztartás van Magyarországon), azaz ha itt versz el 10 vagy 100 millió forintot egy termék reklámozására, nagyjából előre be lehet lőni, hogy mi történik. (Mert ha nem reklámozol, akkor semmi, ugye.) Ha 100 millió forintot elkölt valaki mondjuk egy sör reklámozására a tévében, az nagyjából olyan hatásfokú, mintha 24 százalékkal csökkentené a termék árát, azaz annyival többet vesznek majd belőle a vicces kisfilm hatására, mint az árleszállítás után.
Ezt alaposan és hosszasan magyarázta Karácsony, akinek a cége szerinte piacvezető, és ezt egy nagyon szép oszlopdiagrammal támasztotta alá – pont úgy, mint a piacon jelenlevő másik cég, az RTL Magyarország saját ügynöksége, az R-Time képviselője, Dudás Gergely (csak névazonosság van az Index főszerkesztőjével, nyugi), a saját cége nagyszerűségét. Ő az adatokat a nyári sportesemények utáni időszakra vonatkoztatva prezentálta, mert hát ugye az Atmedia az állami költések és a TV2-es reklámbüdzsé origójában ül, azaz az MTVA nyári nézettségemelkedése nekik tett jót, és tette őket piacvezetővé. Az R-Time a nyarat nem számolta, így nálunk ők voltak a piacvezetők – ezen persze a szakmai közönség kicsit röhögött, de hát a statisztika már csak ilyen, csak annak szabad hinni, amit az ember saját maga hamisított.
A két nagy cég a piac kb. 80-82 százalékát fedi le egyébként, velük kapcsolatban a legnagyobb hír az volt, hogy az AMC kilenc csatornája az Atmediától az R-Time-hoz igazolt, míg a Discovery a saját portfólióját (8 adó) pakolta át az R-Time-tól az Atmediához. De ez már tényleg csak a szakbarbárokat érdekli.
Mindenki hozta az eredményeket, csak úgy repkedtek a jelzők a nagyszerűtől a kiválón át az elképesztőig, a nézettség akkor is nőtt, ha a kivetített grafikonon, majd diagramon, és nem mellesleg a kiírt számokon is látszott, hogy csökkent. Fragmentáció? Ugyan már, mindenkit pont úgy néznek, ahogy azt eltervezte, a Digital Media and Communication adóitól (Story4, Story5, Galaxy) a köztévén át az RTL Klubig. A TV2-t képviselő Ökrös Gergely programigazgató azt mondta, hogy a 2016-os évben a saját gyártású műsoraik közül csak a Star Academy nem hozta azt, amit beterveztek neki, ami abban az esetben igaz, ha 10 százalék körüli közönségarányt akartak az Ezek megőrültek! című műsortól, és ugyanez elég volt a Drágám, add az életed! című másiktól, ami persze nem igaz – az előző évadban az előbbi 15-16, utóbbi 18 százalék körül teljesített.
Ez a hurráoptimizmus persze nem a sajtónak szólt, hanem a vásárlóknak és a szakmának, az üzenetnek át kell mennie, kemények vagyunk és jók, tessék minket továbbra is szeretni, lehet nálunk hirdetni, és persze a programcsomag értékes részei maradunk továbbra is. Kemény a piac, 116 magyar nyelvű adó van, és a nagy szolgáltatók nem bővítik a kínálatot, inkább kihajigálnak belőle, ha jön egy újabb esetleg nagyobb érdeklődésre számot tartó tévé. A legegyszerűbb persze, ha olyan tartalmat kínálnak a tévék, amit a nézők látni akarnak, ennek fényében lássuk a fontosabb bejelentéseket:
Story4/Story5/Galaxy
Erősen ráfekszenek az európai tartalomra, ami jó, és a kösztümös sorozatokra – amíg ezt csak ők csinálják, a 18-59-ben elért 4,2-es közönségarány csak nőhet. Folytatódik a Poirot-sorozat és a Murdoch nyomozó, jön a Saving Hope című kanadai kórházas sorozat (elmegy egynek), a Poldark című angol történelmi dráma (a briteknél a második legnézettebb sorozat), jön egy kemény német rendőrről szóló krimi Utolsó zsaru címmel, lesz még egy amerikai kosztümös-orvosos széria, a Mercy Street, lesz egy angol krimisorozat Vera címmel, folytatódik a Heartland (előröl kezdik, majd az új évadok következnek), Soko címen is lesz német krimi, vettek skandináv krimiket és egy ausztrál házalakítós realityt, a House Rules-t is. Aminek én nagyon örülök, az az e-sportok megjelenése a Galaxyn, lesz közvetítés egy rakás videójáték-bajnokságról, élőben is.
RTL Klub
Ők olyan fölénnyel vezetik a nézettségi listákat, hogy az idei évet tekintve tulajdonképpen simán adhatnának szünetjelet vagy Győzike-show ismétléseket, akkor sem éri utol őket senki. Novemberben ettől még visszatér a Keresem a családom, a Gyertek át! (péntek estére, szombaton leszerepelt a második évada) és a Válótársak. A Disneyvel és a Warnerrel jót bizniszeltek, náluk lesz a Csillagok háborúja VII (nem fizetős kábeladón értendő) tévés premierje is például, de folytatják a magyar filmek támogatását, és bemutatják majd a Martfűi rém című zsírúj filmet, aminek a mozis premierje ezen a héten lesz.
Nagy bejelentésük nem volt, a Lip Sync Battle, azaz Playback párbaj péntek esténként kerül képernyőre az RTL Spike-kal közösen (erről itt írtunk bővebben). A jövő évi programok közül a Halálos fegyver sorozatverzióját és a Házasság első látásra című realityt lehet egyelőre kiemelni, utóbbiba Semjén Zsolt bele fog őrülni szerintem, mert az az alapfelállása, hogy a műsorba jelentkezők azzal nyitnak, hogy hótt ismeretlenül egymáshoz mennek, és majd csak ezután jöhet a megismerkedés. A műsor német előzetesét mutatták meg, kár volt, mert elképesztően gagyinak tűnik. Ez itt az amerikai:
Viacom/AMC
Semmi jelentős bejelentésük nem volt, a Viacom prezentációja azért volt jobb, mint az összes többi, mert a South Park rajzolt figurái adták elő, magyar szinkronhanggal, ezzel tehermentesítve az amúgy is rettenetesen berekedt Bartosz Witakot, akinek olyan hosszú a titulusa, hogy le nem írjuk, legyen elég, hogy ő a főnök. Witak prezijének a legjobb része az volt, hogy az előtte kettővel felszólaló Kolosi Péterhez (RTL) hasonlóan neki is volt egy kutatási eredménye, amiből az derült ki, hogy a Comedy Central a legkedveltebb hazai csatorna – az RTL felmérése szerint meg ők. Ezen a ponton egyébként azért imádkoztam, hogy legyen minden tévének egy ilyen kimutatása, de sajnos nem volt.
Az AMC főleg a brandet építette, Málnay B. Levente ügyvezető igazgató meg hagyta, hogy az egyes csatornák felelősei számoljanak be a portékáról pöpec kis videóklipekben, ami kifejezetten jófejség volt. Az itteni AMC nemcsak a magyar és a közép-európai piacért felel, hanem a belgáért, hollandért és németért is, de ennél sokkal fontosabb, hogy a Terror című AMC-sorozat forgatása hamarosan elkezdődik Budapesten, és emiatt nagyon izgatott az egész iroda. Jövőre megint lesz Fear the Walking Dead, és vélhetően Preacher is, és ha az amerikai AMC-re jön új sorozat, az jön ide is.
Sony
A Sony az AXN- és a Viasat-csatornákat képviseli, náluk azért volt miről beszélni. Hozzájuk jön 2017-ben a 24: Legacy című sorozat, amiben Kiefer Sutherland ugyan nem szerepel, de ettől még simán lehet nagyon fasza terroristás-összeesküvős krimi. Ők vették meg a This is Us című NBC-sorozatot is, ami az egyik legjobb idei újonc, kiváló családi sorozat, érzelmekkel, kisebb-nagyobb csavarokkal, jó színészekkel. A legfontosabb viszont a hazai gyártás, amiből 2017-ben két új is lesz (hogy mi folytatódik ez eddigiekből, nem tudni, de szerintem az Észbontók tutira), egy új párkeresős reality-formátum, ami szerintem az Éden hotel-parafrázis Love Island lesz (legalábbis remélem), a másik pedig a Real Housewives of Budapest, ami egy nagyon sikeres reality-formátum hazai leágazása lesz, és átlagon felüli jólétben élő háziasszonyokról szól. Egy Rogán Cili-Vajna Timi-Sarka Kata trióért ölni tudnék.
TV2
Ökrös Gergely láthatóan addig húzta, hogy ki kelljen mondania Star Academy nevét, amíg tudta, majd sietve hozzátette, hogy legszívesebben le is húzta volna a saját gyártású műsorok listájáról, de hát ez van. Míg az RTL-től Kolosi Péter nagyon szép, színes diagramokban azt mutogatta, hogy veri agyon az RTL a TV2-t, Ökrös a TV2-csoport csatornáit saját maguk tavalyi teljesítményéhez hasonlítgatta, ami különösen akkor volt vicces, amikor egy teljesen újrapozícionált, átszabott műsorrendű adótól volt szó. A saját gyártás a legnagyobb király, derült ki, és ezzel egyet is értünk, csak azzal nem, hogy az Irigy hónaljmirigy társulatnak bármilyen teret kellene adni BÁRHOL, de azzal végképp nem, hogy ha már rájuk bízták a Humor+ Kapsz egy fülest című kandikamerás-civilszívatós műsorát, akkor annak narrátorává Forgács Gábort kellene megtenni, akinél idegesítőbb hangú alak nincs az országban.
A TV2 nem áll meg kilenc kábeltévénél, derült ki, amitől szerintem elég sokan kaptak frászt most, különösen a kisebb tévéknél, amiket majd a Vajna-művek terjeszkedése a szolgáltatói csomagokból való kikerüléssel is fenyegethet (lásd: FOX). A jövőről nem beszélt Ökrös (arról majd Dirk Gerkens fog pénteken tán), csak annyit árult le, hogy 2017-ben 20 saját gyártás lesz, amiből 15(!) vadonatúj formátum. Egy újdonságról azárt volt szó: a Sztárban sztár és egy kicsi, azaz a gyerekekkel és korábbi Sztárban sztár-énekesekkel forgatott showműsor hamarosan érkezik a Super TV2-re, ebben a zsűrit Ábel Anita, Csobot Adél, Rákóczi Ferenc és Pély Barna alkotja majd, és nem lesz kiesés, nem kell a gyerekek kedvét idejekorán elvenni a kereskedelmi tévés karriertől.
MTVA
Az m1 nézettsége nem csökkent, mondta Galavics András kereskedelmi főtanácsadó, majd megjelent mögötte két oszlopdiagram, ami alapján, igaz, csak 0,1-0,2 százalékkal, de visszaesett. Erre nem nagyon lehet mit mondani, mint ahogy arra sem, hogy a prezentáció nagy része az M4-ről szólt, az ékkőről, az egyetlen olyan csatornájukról, ami értékelhető nézettséget tud, és amiről a Vajna-művek csak nem csaklizta el a Forma-1-et. Vágül is mindegy is, családban marad. A Duna TV-re érkezik majd a Tóth János című sitcom Mucsi Zoltán főszereplésével, ez a Kálomista-féle Munkaügyek spinoffja lesz. Folytatódik két másik Kálomista-sorozat is (Egynyári kaland, Csak színház és más semmi) és lesz megint Virtuózok. Az MTVA nagyon büszke az M5-re, aminek a netes jelenlétére tisztességgel ráfekszenek, mert online oktatási platformnak akarják használni. Isten irgalmazzon nekünk.