Az Erzsébet-utalványok reklámozására 2010 és 2016 között legalább nettó 6,2 milliárd forint közpénzt költött az állami Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. - írja az Átlátszó oknyomozó portál.
Egy jogerős bírósági ítélet szerint az utalványforgalmazónak ki kellett adnia az Átlátszó.hu-nak, hogy melyik médium mennyi pénzt kapott ezekből az állami hirdetésekből. A lista tetején az ATV áll, amely 6 év alatt 1,7 milliárd forint állami hirdetést kapott csak innen.
A listából jól kirajzolódik, hogyan fordítják az állami hirdetési pénzeket, tehát a közpénzt a kormányhoz közelálló média támogatására:
A fentebb felsorolt 9 céghez került a 6,2 milliárd forintból 5,9 milliárd, a többi 300 millió forint kisebb-nagyobb részletekben oszlott meg mások között.
Az Átlátszó 2013 óta próbálta kinyomozni, hogy mennyiért reklámozzák az Erzsébet-utalványokat. 2014-ben elvesztettük az elsőfokon megnyert perüket egy direkt emiatt hozott törvénymódosítás miatt, de azóta előbb az Alkotmánybíróság, majd a rendes bíróságok gyakorlata is a közpénzekre és a közvagyonra vonatkozó adatok szélesebb nyilvánossága irányába változott.
2017-ben ezért az Átlátszó újabb pert indított az adatok nyilvánosságra hozataláért, és idén februárban jogerősen megnyerte a pert.
Az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. (EUF) azonban a jogerős bírósági ítélet ellenére sem adta ki az adatokat, ezért büntetőfeljelentést tettek a cég ellen a rendőrségen.
Néhány nappal később megküldte az EUF a listát arról, hogy 2010 eleje és 2016 vége között mennyi közpénzt költöttek az Erzsébet-utalvány reklámozására.