Amikor ezt a cikket írom, az Origo vezető anyaga arról szól, hogy az ország megvédéséről szavaz a parlament, hogy megakadályozzák, hogy Magyarországból bevándorlóország legyen. A cikk címlapképe egy mozgalmas jelenet, ahol sálas-maszkos arcok tologatják egymást megmagyarázhatatlan célból.
Az Index olvasóinak akár ismerős is lehet a fotó: az áprilisi választások előtt írtam róla egy cikket, hogyan ferdítik el a képi valóságot a kormánypropagandát kiszolgáló lapok Magyarországon. Akkor szintén egy aktuális anyagot vettem elő az Origo címlapjáról, benne azzal a könnyen félremagyarázható fotóval, amit ma is címlapra emeltek.
A képről már akkor is leírtuk, hogy semmi köze a migránsokhoz vagy a menekültválság tágabb értelmezéséhez. A képen francia börtöndolgozókat látunk, akik jobb munkakörülményekért tüntettek Párizsban január 18-án. Az Origo márciusban azt írta a fotó alá, hogy: "több németországi városban már migránsok uralkodnak az utcákon." És a fotó a mai cikkbe is bekerült: "a migránsok betelepítésétől védi az országot a Stop Soros és az alaptörvény módosítása (illusztráció)".
A hírújságok általában hajlamosak arra, hogy a valóságot olyan képeken keresztül mutassák meg, amik valóban a konkrét eseményt ábrázolják, így mutatva reális/valós képet a világ történéseiről - ez lenne a hírek lényege. Illusztrációkhoz akkor nyúlnak, ha egy eseményről például nem készült fotó. Ez 2018-ban elég ritka, de előfordul. Vagy akkor, ha a képek nem használhatók valamilyen szerzői-jogi megkötés miatt. Olyankor is illusztrációkat használ a sajtó, amikor egy esemény hátterét magyarázza vagy több eseményt kapcsol össze - de a képeknek ebben az esetben sem hangulatkeltés a funkciójuk, hanem vizuális információt adnak a témához.
Az olyan újságok, amilyenné az Origo is lett, egészen más szándékból illusztrálnak anyagokat. Erre elég beszédes példa az, ahogy ezt a fotót másodszor is felhasználták migránsriogatós környezetben. Egy kicsit mindig nehéz helyzetben vagyok, amikor belebotlok egy ilyen példába. Egyrészt nem mutat teljes képet a működésükről, ha havonta kiemelek egy-egy kirívó példát, de ha az összes, hasonlóan manipulatív gyakorlatukat be akarnám mutatni, akkor minden nap megírnám ugyanezt a cikket.
Az újrafelhasználás kizárja, hogy a képszerkesztő véletlenül hibásan fordította német migránsterrornak a párizsi börtönőr-tüntetést. Az a magyarázat állhat közelebb a valósághoz, hogy van egy fotógyűjteménye a szerkesztőknek a 'mindegy csak erőszakos legyen' mappában, amiből tudatosan válogatnak a napi migránsozó merítéshez, ha épp kifogynak a valóságból.