A tévében is véget ért az Aranyélet utolsó, harmadik évada. A korábbiaktól eltérően idén ugyanis az HBO úgy döntött, hogy október közepén felteszi egyben az évad összes részét az HBO GO-ra, a tévében viszont ugyanúgy, ahogy eddig, hetente voltak láthatóak az epizódok. Mostanra itt is lezárult az évad, így akik tévén követték, azoknak is befejeződött Miklósiék története.
De milyen is volt ez az évad? Mindenekelőtt nagyon megosztó.
Az Index szerkesztőségében legalábbis vannak nagy rajongói és őszinte utálói is a befejező évadnak. (A cikk innentől szpojleres, az olvassa, aki már végignézte a harmadik évadot.)
Ahogy azt az első néhány rész megnézése után írtuk, a Miklósi család egészen más ligában játszott ebben az évadban, mint amikor megismertük őket. Kispályás bűnözőkből, piti csalókból nagyvállalkozók, ingatlanfejlesztők, politikusokkal és szaúdi befektetőkkel bizniszelő üzletemberek lettek. Méghozzá elég gyors, talán túlságosan is gyors tempóban. Attila (Thuróczy Szabolcs) az előző évadban még egy közértben biztonsági őr, mostanra meg a Dunakanyar egyik legszebb villájának tulajdonosa, egy leendő wellness szálloda és élménypark egyik gazdája. Persze érthető, hogy mindössze három hónappal az előző évad lezárása után vettük fel a fonalat, hiszen így kerülhetett Janka (Ónodi Eszter) terhessége is a történetszálak közé.
Mert Hollós Endre (Anger Zsolt) ugyan halott, de azért hagyott maga után ezt-azt. Például egy intelmekkel teli videót Márknak, akinek Hollós-mániája minden eddiginél durvább méreteket öltött. Jankának meg egy gyereket, vagyis egy gyereket, akiről nem lehet tudni, hogy Attila vagy Enosz az apja. Egy gyereket, akit Janka természetesen nem akar, bár a terhesség hatalmas előny a polgármester-választáson. Janka ugyanis politikai babérokra tör, míg Attila, Gáll Feri (Végh Zsolt) és Boros Zsuzsa (Fullajtár Andrea) az évtized üzletét igyekeznek összehozni.
És ezzel el is értünk oda, ami az utolsó évad legnagyobb erőssége volt, hogy
minden eddiginél jobban reflektált a mai magyar közállapotokra.
Ez pedig akkor is egyedülállóvá tenné és kiemelné a magyar sorozatok és filmek világából, ha egyébként nem lett volna jó. Bár Miklósiék felemelkedése szédítően gyorsnak tűnik, valójában nem sokkal gyorsabb, mint Mészáros Lőrincé. Arra is bőven láttunk példát, hogy valaki, aki az egyik pillanatban még a független sajtó élharcosa, a következőben már azoknak dolgozik, akik tönkretették a munkahelyét. Az ügyészségen látható munkavégzés szintén gyanúsan ismerős.
Pedig ami utólag reflexiónak tűnik, sokszor a fantázia szüleménye volt, és később vált csak valósággá. Az Indexnek adott interjújukban a sorozat írói elmondták, hogy amikor az évadot összerakták, és kitaláltak valami meredekebb történetszálat, néha elhűlve tapasztalták, hogy azok pillanatok alatt váltak valósággá. “Volt egy olyan, 2-3 hetes szakasz a munkában, amikor reggel az Index címlapjáról minden nap visszaköszönt valami, amit mi találtunk ki” - mesélték. Akárhogy is volt, a magyar oligarchavilágot ilyen részletesen máshol egyelőre nem dolgozták fel, csak az Aranyéletben.
Ami a szereplők személyes sorsát illeti, itt már többször rezgett a léc.
A harmadik évad több olyan fordulatot hozott, ami nem egyszerűen meredek volt, hanem egyenesen hihetetlen.
Persze egy filmtől, sorozattól nem azt várjuk, hogy egy dokumentumfilm pontosságával mutasson be mindent, de néhány jelenet annyira abszurdra sikerült, hogy megakasztotta az embert. Az addig rendben van, hogy a nézők által állítólag kevésbé kedvelt Mira (Döbrösi Laura) kapott egy keményebb, belemenősebb sztorit. Azt is készséggel elhiszem, hogy Jakab Erika (Danis Lídia) segítségével beszáll a leánykereskedelem elleni harcba. Az, hogy ehhez James Bondos kütyüket használnak, és hogy a 45 kilós Mira simán lenyom két nagydarab, felnőtt férfit, nekem már nem fért az Aranyélet keretei közé.
Az sem, ahogy Márk (Olasz Renátó) megszöktette Mátyás Pistit a börtönből. Ugyanakkor ennek a szálnak olyan zseniális jeleneteket köszönhetünk, mint a roma bűnöző bujkálása a “cigánymentes övezetben”, Márk egykori szélsőjobbos haverjának házában. Vagy a határőrökkel való találkozás, ahol Attila és Márk migránsvadászoknak adják ki magunkat. Ahogy Thuróczy Szabolcs odaveti, hogy “Ott voltunk a röszkei csatában is!” abban benne van 2018 Magyarországának minden abszurditása. Az évad másik csúcspontja Janka összeomlása volt a Beatrix-napokon. Ez nemcsak az évad, de talán az egész sorozat egyik legjobb jelenete volt, egy kivételes lehetőség Ónodi Eszternek, aki maximálisan élt is vele. (Az már csak bónusz, hogy Bebaszott polgi oltja a falut címmel került fel a YouTube-ra.)
A legtöbb vitát az utolsó két rész váltotta ki. Ezek önálló életet éltek az évadon belül, a hetedik rész a hófúvás miatt elzárt házban, a vajúdó Jankával és az egymást gyilkolászó családtagokkal jócskán átbillent azon a határon, amit még simán beveszünk. Elég nehezen hihető, hogy Márk valóban kinyíratná az apját, ahogy az is, hogy ezt éppen az apja testvérével tenné meg. A farfekvéses magzat megfordításáról és világra segítéséről, vagy Ónodi Eszter iszonytató maszkjáról már nem is beszélve. És közben ez a rész is tele volt egy csomó szuper jelenettel. Az pedig, hogy a Hobo Blues Band Hajtók dala című száma köré épült, szintén nagyszerű ötlet volt, ez a dal tökéletesen kifejezi Attila egész életét.
Az utolsó rész, a Karma már a címével elárult mindent.
A készítők igyekeztek a lehető legigazságosabbak lenni a Miklósi családdal. Mindenki azt kapta, amit megérdemel.
Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy ebben a családban mindenki gyilkos, akkor még olcsón megúszták. Bár egy Janka típusú nőnek egy lakótelepi konyhában panírozni a pontypatkót alighanem rosszabb a halálnál.
Bármit is gondolunk az Aranyélet lezárásáról, az vitathatatlan, hogy a látvány, az operatőri munka, a díszletek, a jelmezek és színészek ebben az évadban is kiemelkedőek voltak. Ezekben az Aranyélet toronymagasan a legjobb a magyar sorozatok közül, és ahogy sokszor, sokan leírták, simán felveszi a versenyt az amerikaiakkal is. Ezért és kivételes bátorsága miatt is hiányozni fog.
(Az Aranyélet harmadik évada és a korábbi évadok is bármikor megtekinthetőek az HBO online videótárában.)