A nyolcadik évadával a végéhez érkezett az HBO sikersorozata, a Trónok harca. Az utolsó hat rész remélhetőleg elvarr minden szálat, lezár minden történetet, és méltóképpen búcsúzik a 21. század egyik legmeghatározóbb tévés produkciójától. Az Indexen minden kedden, tehát a magyarországi bemutató másnapján külön cikkben szedjük össze, mi történt a Trónok harca legutóbbi részében.
Ez itt a Trónok harca utolsó évadának kibeszélője. Itt fogjuk elemeire bontani mindig az új részeket, elszpojlerezni mindent a könyvektől a sorozaton át az utolsó apró infómorzsáig. Szóval aki nem akarja lelőni magának a poént, az ne olvasson innen tovább. Aki viszont örömmel olvas utána minden epizódnak, azt szívesen látjuk a 8. évad 5. részének kibeszélőjében.
Ha valakit nem érdekel az okoskodás meg a részletek, csak a lényeg, annak röviden (haha) A harangok című epizód cselekménye:
A Trónok harca eddigi évadaiban a klasszikus drámák szerkezeti felépítését követve általában az adott évad utolsó előtti epizódja volt a tetőpont. Ned Stark lefejezése, Királyvár első ostroma, a Vörös Nász, Castle Black és a Fal első ostroma, Dany első tűzokádással összekötött sétarepülése, a Fattyak csatája. (A hetedik évadot azért hagytam ki ebből a sorból, mert abban nem volt se köszönet, se tetőpont.) Ha az írók A harang című epizódot gondolták az évad, sőt az egész sorozat tetőpontjának akkor könyörgöm, ne engedjék őket a Star Wars-univerzum közelébe. Ez a rész ugyanis 80 perc alatt több karaktert tiport el, mint ahány az Éjkirály keze által hullott el.
Hogy ennek hol volt a kezdete, hogy mikor csúszott ki Benioffék alól a talaj, az nem ennek a cikknek a témája.
Fogjuk, fogják még eleget elemezgetni és mutogatni a Trónok harcát mint a modern sorozatkészítés állatorvosi lovát.
Mi most foglalkozzunk csak ezzel az egy résszel, mert annyival, hogy „szar volt”, nem lenne igazságos elintézni. Miguel Sapochnik rendező, a színészek, a stáb, az összes szakember és statiszta kalaplengetést érdemel, mert a zöld hátteres elcseszésektől (Dany a sárkányon, Cleganbowl, Euron a hajón) eltekintve vizuálisan kifogástalan részt kaptunk, az én ízlésemnek kicsivel több vérrel, mint indokolt lett volna, és néhol rémisztően Michael Bay-es beállításokkal, de még ezt is el tudom fogadni, ahogy azokat a hatásvadász képsorokat is, melyeknek magához a cselekményhez nem sok közük volt, de a háború borzalmáról szóló üzenethez igenis kellettek. Gondolok itt a tomboló erőszak elől oszlop mögé bújó, rettegő kislány arcára, majd a végén a szénné égett, Arya lábai előtt heverő tetemére, vagy éppen a pusztítás utáni képsorokra a csenddel és a levegőben szálló pernyével, ami bennem hirosimai képsorokat idézett fel.
A képi világ, a remek hang, csodás zene és az erős színészi játék mellett más öröme viszont nem volt az embernek. Összecsapott volt az epizód, elsietett csúcspontokkal, mintha Beniofféknak lett volna egy listájuk, amiről az évad végéig 288 elemet kellene kipipálni, és mielőtt ennek a résznek nekiestek volna, még volt vissza 67 – megoldottak hát belőle negyvenet. És ez azért rém bosszantó, mert eddig (értsd: első hat, de inkább csak öt évad) minden olyan cselekménynek, amit az ember nem látott jönni, vagy ami teljesen váratlanul szakadt az arcába, rendesen meg volt ágyazva, csak tudta a fene, hogy pont annak ágyaztak meg évadokkal korábban. Ilyen volt a Vörös nász, de Ned lefejezése és Ollie árulása is. Mostanra ezt hajították sutba az írók, és itt van nekünk Véres Dany, Gyermekek Megégetője, Aki Zabos, Mert Egyedül Kell Aludnia. Mi a tököm ez? Felépítenek egy hőst, egy barbárok között túlélő gyereklányt, akinek jól meghatározható és körülírható elvei vannak, majd öt perc alatt őrültet faragnak belőle?
Nem magával az eseménysorozattal van baj, még a város felégetését is meg lehetne magyarázni, ha lett volna előzmény hozzá. Missandei halála? (Ami nem mellesleg mire is volt jó?) Hogy Havas otthagyta az ágyát? Hogy Vary elárulta? Ilyenek eddig is történtek vele, és nem billent meg, sőt, szépen megértettük, hogy miért nem. Ehhez idő kell, ami itt ugye nincs, hat rész, siessünk, emberek. A röhej az, hogy az HBO az előző évad előtt 2x10 részt kért az alkotóktól, és erre adott is volna pénzt, de Benioffék 13 részt vállaltak csak. Mert rájöttek, hogy soha a büdös életbe' nem fognak olyat írni, ami megüti a regények színvonalát. Ezt az utolsó évadot is két éven át rakták össze, ugye.
Két év alatt az írópárosnak sikerült kitalálni,
A nézői reakciók viszont brutálisan őszinték és gyorsak manapság. Ezen az oldalon a Twitteren megjelenő posztok, megosztások, említések alapján azt nézi meg egy algoritmus, melyik karakter megítélése milyen éppen, pozitív vagy negatív. A végeredmény siralmas, ahogy a Rotten Tomatoes nevű kritikákat és nézői véleményeket aggregáló oldal Trónok harca-szekciója is:
Az írók lépten-nyomon felrúgják a saját maguk felállította szabályokat, és nem törődnek az előző évadok karakterfejlődésével sem. Drogon tüze az adott szituációtól függően pusztít, hol követ is, hol meg egy nyamvadt szekeret sem. Hol a tél, ami a hetedik évadban megérkezett délre is? Miért mondta Bran, hogy Jamie-nek fontos dolga van Királyvárban? Hogy meghaljon? Milyen dolga ? Honnan kerültek elő a dothrakiak? Hogy változhatott meg ennyire a negyedik évados Dany, aki annyira kiborult egy gyerek elégetése miatt, hogy a sárkányait láncra verte?
És a bennem lakozó fan tapsolt a Cleganebowlnak, de ez tipikusan az a rajongói igényeket kiszolgáló öt perc volt, ami brutalitása és izgalmai ellenére is csak parasztvakításnak volt jó, ráadásul kísértetiesen emlékeztetett a Hegylakó ikonikus párbajára. Simán ki lehetett volna hagyni, bár legalább így volt egy olyan jelenet, amire nem keserű szájízzel emlékszünk, és a Véreb karakterét sem pocsékolták meg a végére.
De ne csak szapuljunk, mutassunk valamiféle megoldást is. A lelkes Reddit-olvasók máris megvágták Királyvár felégetését egy olyan verzióba, amiben a csalódott/dühös/félőrült Dany azzal a szimbólummal (Vörös torony) és ellenféllel (Cersei) végez csak, ami és aki leginkább a begyében volt. A Lannister-katonák ezt látva leteszik a fegyvert, a civil áldozatok száma minimális:
Egy hétfői hír szerint Martin állítólag már rég megírta a két hátralevő regényt, csak megegyezett az HBO-val, hogy a sorozat végéig nem adják ki őket. Ez persze nettó marhaság is lehet, Martin tempóját ismerve örülnék, ha 400 oldal valóban meglenne a hatodik kötetből. Az én elméletem más. Szerintem Martin Beniofféknak azokat az ötleteit mondta el, amelyekben nem volt biztos, vagy amikről tudta, hogy a rajongói oldalak imádják (jégsárkány, Cleganebowl), és a sorozatnak köszönhetően rendelkezésére bocsátott fókuszcsoporton kiválóan le is tesztelhette őket. Remélem, olvassa a kritikákat.
Random gondolatfoszlányok a végére: