2019. szeptember 17., kedd 09:32
A kreatív avagy technikai Emmy-díjakat az amerikai tévéakadémia nem a puccos, nagy gálán osztja ki (idén szeptember 22-én kerül rá sor), ahogy a filmakadémia is külön eseményt szervez a technikai Oscar-díjaknak, éspedig azért, mert ezekből a díjakból/kategóriákból az Emmy esetében elképesztően sok van,
Amihez ha hozzávesszük a többi, nem technikai/kreatív kategória (pl. legjobb drámai férfiszínész) 27 díját, akkor menten érthető, miért nem lehet ezeket egyszerre kiosztani: senki nem nézné végig a kilencórás műsort. A tévéakadémia így inkább rendez egy külön gálát ezeknek a díjaknak, menten kétéjszakásat, mert egy este kevés lenne hozzá. A hagyománynak megfelelően egy héttel a „rendes” Emmy-díjak előtt osztják ki a sminkért, hangvágásért, zenekatalógus összeállításért, kaszkadőrmutatványokért és hasonlókért járó szobrokat, pont olyan külsőségek, pucc, vörös szőnyeg és Kim Kardashian-pucsítás közepette, mint a mainstreamebb elismeréseket.
Az idei kreatív gálá(k)nak úgy mentünk neki, hogy az HBO-t 90, a Netflixet 88 díjra jelölték, és úgy jöttünk ki belőlük, hogy az HBO 25 a Netflix 23 díjat vihetett haza.
Érdekesség volt bőven, vázlatpontokban a legfontosabbak:
- Az HBO Trónok harca című sorozatának sokat szidott utolsó, nyolcadik évada 2019-ben megdöntötte az NYPD Blue évtizedes rekordját, és a kreatív és „rendes” Emmy-jelöléseket tekintve 32-nél állt meg (ebből 18 volt a kreatív jelölés), öttel többnél, mint a nyomozós sorozat, ami 1994-ben gyűjtött be 27 jelölést.
- A Trónok harca tíz díjat kapott a főcímért, a jelmezekért, a zenéért, a szereposztásért, a vágásért, stb., de lemaradt például az este nyolc színészdíja közül a legjobb vendégszínésznőnek járó szoborról (Carice van Houten).
- A nyolc színészdíjjal a vendégszereplőket jutalmazták (Luke Kirby – The Marvelous Mrs. Maisel, Jane Lynch – The Marvelous Mrs. Maisel, Bradley Whitfords – A szolgálólány meséje, Cherry Jones – A szolgálólány meséje), kapott díjat a legjobb narráció (Sir David Attenborough az Our Planetért), a legjobb szinkronteljesítmény (Seth MacFarlane – Family Guy), és díjazták a legjobb rövidprogram-szereplőket is (Chris O'Dowd – State of the Union, Rosamund Pike – State of the Union).
- Hét díjat nyert a Csernobil, ami hatot még nyerhet mellé jövő vasárnap este, amivel beállítaná a John Adams 2008-as rekordját (13 díj egy évben, egy műsornak), de persze ezt a Trónok harca is elérheti három szoborral.
- Az abszolút tarolást a Free Solo követte el, hét díjra jelölték a sziklamászós dokut, hetet nyert, de ami a legmeglepőbb, hogy magát a filmet nem jelölték a legjobb dokumentumfilmek közé – ez a már elnyert BAFTA- és Oscar-díjak után furcsa.
- Két posztumusz-díjat kapott Anthony Bourdain Parts Unknown című műsora.
- A legjobb főcímzene díját a Nicholas Britell kapta az HBO Utódlás című drámájáért.
- Beyoncé Knowles Homecoming című koncertfilmje hat nevezésből egyet sem váltott díjra, és ebből hiszti van, mert a technikai megvalósításban például a Carpool Karaoke című autós-éneklős műsortól kapott ki, aminek a technikai megoldásai, hogyismondjuk, a bravúrtól azért elég messze állnak.
A kreatív nyertesek névsora itt olvasható, jövő hétfőn hajnalban kiderül, lesz-e rekorddöntés.